Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mexico65 kirjoitti: Lähden lähestymään tuota asiaa näin 350 hp 6000 rpm.
-600 carter (ei käy) 650 cfm Holley tai vastaava (500€)
Miksi 600 carteri ei käy tuohon tavoitteeseen? Eikö riitä cfm, vai pitääkö olla DP vai miksi?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Rupee nuo hinnat nousemaan niin ylös (4000-6000 €) ettei ainakaan noista ford racing crateista tule mulle konetta. Sillä rahalla rakentaa jo aika paljon omaa konetta...

Tosin ainahan on muita moottorinrakentajia... mm. Tuff Dawg Engines, mille onkin oma keskustelu palstalla.

ROKI puhuit aikoinaan että kaverisi osti 302/370 valmiin koneen jenkeistä jonka piti mennä dynoon suomeen tullessaan. Mitäs tälle kuuluu?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Koneeseen uppoaa yllättävän helposti muutama tonttu rahaa kun vanhasta ruvetaan tekemään, koneistuksiin menee helposti vajaa tonni,uudet männät ja kiertokanget ja tasapainotus alkaa mennä taas tonni tai stroukkerikitti, kansipari alkaen tonni, kansiin rullakamat ja listaan jotain lisää niin ford racingin moottorin arvo on ylitetty. Vanhaa kunnostaessa löytyy aina jotain yllättävää jonka takia menee rahaa :roll:
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Olen Akun kanssa samoilla linjoilla, nyt parin tonni säästö voi tarkoittaa myöhemmin 2000 investointia koneistuksiin & uusiin osiin. Oikeastaan kun moottoriprojektia suunnittelee niin kannattaa tehdä alustava budjetti ja kun se on laskettu niin kertoo sen kahdella ja ollaan lähellä todellista kulua. Jos jää vajaaksi niin sille lopulle keksii helposti käyttöä jos alkaa hifistelemään osien kanssa. Mun mielestä toi motorsportin cratet eivät ole niin kalliitta ollenkaan. Kerrasta vaan kunnon motti. Sitten vaihteisto uusiksi, alustaan updeittia jne - loputon suo tämä on.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Mulle päätös oli vaikea, vanha kone kun meni rikki. Päätin tehdä itse, en tekisi enää.
Jos vanha kone olisi ollut myytävissä vaikka 1000-1500€ niin en olisi edes harkinnut itse tekemista vaan myynyt kattilan pois ja käyttänyt rahat oasana uuden ostoon.
Minäkin kullä laskin monta kertaa mitä homma maksaa ja pieleenhän se meni tukevasti. Vanha kun tuppaa olemaan vanha ja kun hi-perffiä tehdään niin menee kaikki vaihtoon.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti: Lähden lähestymään tuota asiaa näin 350 hp 6000 rpm.
-600 carter (ei käy) 650 cfm Holley tai vastaava (500€)
Miksi 600 carteri ei käy tuohon tavoitteeseen? Eikö riitä cfm, vai pitääkö olla DP vai miksi?
Holley on helpompi säätää ja näin ollen siitä saa toimivamman kuin Carterista tai Edelbrokista. Tietenkin olettaen, että käytettävä Holley on tehtävään sopivaa mallia.
Mutta jos tunnet Carterin sielunelämän ja omaat riitävästi muunto osia niin varmaankin Carterilla pääsee samaan lopputulokseen.
En tässä tapauksessa lähtisi puhumaan piikki tehosta vaan käytettävyydestä koneen koko käyttörekisterin alueella ja auton eri käyttö kohteissa. 1/4 mile niin Carter varmaan ihan ok mutta slalom tai Ahveniston rata niin ongelmia ilmenee.

Yleisesti voisin todeta, että noiden koneiden hinnat päätyy yleensä noin 5000€ tietämille mutta 1000€ ylimääräistä tarvitaan yleensä. Mutta voithan myös kysellä muutamasta paikasta mitä haluamasi koneen teettäminen maksaa Suomessa. Muutoinkin asioiminen omalla maalla ja kielellä on jotenkin jo maksamisen arvoista. Tiedän, että täältä löytyy riitävästi osaamista Fordin koneen rakentamiseen asiakkaan budjetin ja tavoitteen mukaisesti. Tosin jos budjetti on pieni niin ilman konetta jää täälläkin. Hinna ovat hyvin kilpailukykyisiä varsinkin laatuun nähden.

Edelleen yleisesti: Ilmeisesti kustannustehokkain lähtökohta on 5.0 rulla kone. Ja jos tavoite on 300-350hv, niin E7 kannet toimii ja vakio alakerta toimii (lohko, kampiakseli, kiertokanget, tyhjät kannet, nostajat, hämähäkki, työntötangot, öljypumppu, pic-up ja monet muut yksittäiset osat).
Lyhyesti:
Uudet flat top tai po-up männät niin, että ruttua tulee jotain 10-11 snautseria. Edellyttää yleensä dekin ajoa alas.
E7 kansista poistetaan pakokanavan pahkat ja asennetaan in 1.85" ja ex 1.55" venttiilit, ajetaan taso suoraksi, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan ohjurit, uudet venttiilijouset jotka noin 120% vastaa nokka valmistajan suositus asennuspainetta (esim. valmistajan ilmoitus asennuspaineeksi 100 lbs niin valitaan jouset joiden asennuspaine on 120 lbs), uudet retainerit ja lukot, vakio vipoilla pääsee alkuun.
Uusi nokka joka vastaa saavutettua puristussuhdetta tai toisinpäin sekä lisäksi pystyy tuottamaan tavoite tehot ja on venttiilijousiin sopiva ja nostoltaan sopiva mäntien venttiilitaskuihin . Uusi säädettävä jakopää niin, että nokka myös ajoitetaan noiden säätöjen avulla oikeaan asentoon. (jos nokkaa ei ajoiteta niin alkuperäinen jakopää toimii hienosti)
Lopu onkin vanhojen osien putsaamista, tiivisteitä ja tulppia vaille valmis.
Extrana voi hankia joitakin uusia pulteja ja muttereita.
Sitten vaan kone kasaan ja baanalle. Hyvin tehtynä tuommoinen kone hyvillä imusarjalla, kaasarilla, sytkävehkeillä ja pakosarjalla tuottaa tasaista vääntöä alhaalta ylös ja piiki teho nousee noin 300 hv +/- 50 tasolle tekijästä riippuen.

Tuommoisen koneen loppusumma jää selvästi alle 5000€ ehkä lähempänä 4000€.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin