Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pohdinnan alla seuraavanlainen kysymys. Mitenkä hinnat sijoittuu jos vertailee valmiin virimyllyn ostamista siihen, että vanhasta teettää muilla. Korostan vielä että suurimman osan joutuisin teettämään muilla, joten työn hinta pitää ottaa huomioon laskuissa.
Lähtökohtana on nykyinen 289 kone, joka ihan toimiva paketti ja rempattukin monilta osin, mutta tehoa puuttuu:
600 carter (käy)
RPM imusarja (käy)
Hei-jakaja (käy)
Kannet pitäisi vaihtaa (n. 1400 €)
Nokka ja tykötarpeet vaihtoon (500 €)
Männät mahdollisesti vaihtaa (??? €)
Alakerta rempattu muutama vuosi sitten? (pitäisi ainakin varmistaa kunto) Mitähän tämän puolen hommat maksaa jos puhutaan perusjutuista ja olisi tarkoitus saada kone kestämään 350 hp/6000 rpm.
Peltisarjat (käy)

Uuden Ford 302 340 hp rullakoneenhan saisi alle 3900 €. Toki siihen tarvii kaasarin, imusarjan, virranjakajan, peltisarjat, tulpanjohdot yms, mutta enkös saa siihen kaikki puuttuvat osat nykyisestä 289:stä?

Ja saisihan sitä jonkun kasan euroja kun jollekin möisi jäljelle jääneen moottorin.

Minkälainen lienee tuo:
Ford Racing 302 C.I.D. GT-40 345 HP Crate Engine

Toki muita myllyjä on paljonkin myynnissä ebay yms., mutta taitaa tämä olla ainut (onko?) virikone joita joku (ainakin us-parts) tuo maahan ja huolehtii takuusta jos jotain ongelmia tulee.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa olisi valmis paketti, vanha pois uusi tilalle.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=5111
Jos oikein varmanpäälle haluaa jatkaa niin koneeseen perus kunnostus uudet laakerit ja männänrenkaat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mexico65 kirjoitti: Jos oikein varmanpäälle haluaa jatkaa niin koneeseen perus kunnostus uudet laakerit ja männänrenkaat.
Jep jep. Mutta tuota kustannuspuolta tässä kyselen, että mitäs moinen maksaa, ei siis koneesi vaan kunnostus. Tarkistuksen/kunnostuksen tarpeessa on omakin mylly, sillä tässä mietin valmiin ostamista. Tarkemmin selitetty tuolla :roll:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Uusi virimoottori vs. teetä muilla vanhasta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Pohdinnan alla seuraavanlainen kysymys. Mitenkä hinnat sijoittuu jos vertailee valmiin virimyllyn ostamista siihen, että vanhasta teettää muilla. Korostan vielä että suurimman osan joutuisin teettämään muilla, joten työn hinta pitää ottaa huomioon laskuissa.
Lähtökohtana on nykyinen 289 kone, joka ihan toimiva paketti ja rempattukin monilta osin, mutta tehoa puuttuu:
600 carter (käy)
RPM imusarja (käy)
Hei-jakaja (käy)
Kannet pitäisi vaihtaa (n. 1400 €)
Nokka ja tykötarpeet vaihtoon (500 €)
Männät mahdollisesti vaihtaa (??? €)
Alakerta rempattu muutama vuosi sitten? (pitäisi ainakin varmistaa kunto) Mitähän tämän puolen hommat maksaa jos puhutaan perusjutuista ja olisi tarkoitus saada kone kestämään 350 hp/6000 rpm.
Peltisarjat (käy)
Lähden lähestymään tuota asiaa näin 350 hp 6000 rpm.
-600 carter (ei käy) 650 cfm Holley tai vastaava (500€)
-RPM imusarja (käy)
-Hei-jakaja (käy varauksin) Jakajan täytyy olla sellainen, että sen käyriä voi muuttaa helposti ja hallitusti, MSD tai vastaava + sytkä boxi (500€)
-Kannet pitäisi vaihtaa (+1500 €) hintaan vaikutta kannen valmistaja ja lisäksi pitää olla hyvät keinuvivut ja oikeanlaiset ja -pituiset työntötangot.
-Nokka ja tykötarpeet vaihtoon (+800 €) vain rulla kone kannattaa tehdä tuohon teholuokkaan. Nokka, nostajat, hämähäkki + säädettäväjakopää
-Männät mahdollisesti vaihtaa (+500€) kansien isot venttiilit 2.02" 1.60" ja yli 0.500 nostava nokka vaatii hieman vakio isomman venttiilitaskun, järkevä siirtyä suuoraan kunnon tako mukeihin
-vaikka alakerta on kunnostettu niin onko se tarkoitettu +300hv / 6000rpm, eli tasapainotus laakerit, kierokanget ja koneistukset (+1000€)

Suosittelen joko oman koneen kunnostusta ja päivitystä +300 hv (3000-5000€)
tai
Uuden Ford 302 340 hp rullakone 3900 € + tykötarpeet (1000€).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kiitos selkeästä vastauksesta. Tämä auttaa kovasti pähkimään asiaa. Lisäkommennttia asia tiimoilta otetaan vastaan mieluusti. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Muutaman viikon takaa keskustelua FR:n koneista:

"The Crate engines are a stock production rotating assembly with hyperutectic pistons, cast rods/crank, basically a stock motor with a different cam and heads on them."

Mietin silloin tälläisen/tälläisten ostamista ja purkamista palasiksi uusien lohkojen toivossa, mutta onneksi uusia rullalohkoja löytyi vielä erikseen vaikkei niitä Fordilta enää saakaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Jo pelkän ajan ja vaivan säästämiseksi valmis moottori kuulostaa fiksuimmalta. Alla oman moottorin kuluja, hinnat eivät eurolleen, kaiveltu kuiteilta ja muistista. Kaikki työt tehty itse ja osia on vinguttu alennuksella ja osa suoraan. Kokonaishinta lähestyy 6500 euroa.

Osia ostaessa tulee aina yllätyksiä esim. uusien hienojen kansien jouset eivät välttämättä toimikkaan sen nokan kanssa jonka valitsit ja yllättäen quide platet nostivat studeja niin ulös että keinu jumitti kun keinun asento oli oikea.... Pelkkien oikeiden osien valikoiminen esim. venttiilikoneistoon vaatii perehtymista. Näkee liikaa tapauksia joissa esim. keinuvipujen asento on väärä ja sitten ihmetellään kun nokka kuluu tai rollerit eivät kestä keinujen päissä.


VALVELOCKS 35 €
RETAINERS 75 €
VALVE SPRINGS 140 €
STROKER KIT 1300 €
VENAKOPAN TILKKEET 9,10 €
MAIN CAPS PULTIT ARP 63 €
PAKKASPROPUT 14,6 €
DAMPPERI 120 €
IMUSARJAN TILKKEET 44,85 €
JAKOPÄÄ BILLET 123,88 €
CC MAGNUM VIPAT 224,77 €
CC NOKKA-AKSELI 134,86 €
CC NOSTAJAT 104,89 €
KANNET FRP 899 €
KANSITIIVISTE 1011-2 119,70 €
BG DEMON 650 500 €
HEAT SPACER 23 €
TIIVISTE 10 €
EDELBROCK AIR GAP 260 €
VENAKOPAT 235 €
TIIVISTE 11 €
TIIVISTE 15,8 €
TIIVISTE 5,10 €
Ö-FILTTERI 19,68 €
TULPANJOHDOT 47,46 €
KONEISTUS 950 €
MSD-JAKAJA 360 €
MSD-AL6 295 €
ÖLJYPUMPPU
KÄYTTÖAKSELI
STUDIT
TÖNÄRIT

Tällä rahalla saa tehtyä jotakuinkin vastaavan tällaisen 390 hp moottorin ( desktop dynot antaa 388-411hp ohjelmasta riippuen ):

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=7209

Maksanee US-partsissa n. 5000 € jos kertoimet ovat samat kuin ennen. Siihen kaasari, imis, jakaja ja boxi niin ollaan 6400-6500 € alueella.

Eli kun tätä nyt tässä katsoo niin ei kannata itse rakentaa, ei siinä ainakaan säästä jos omalle vaivalle laskee edes euron tunti. Vaivaa nimittäin riittää: lohkon pesut, koneistamoon raahaamiset, loputonta mittaamista ja kokeilua...

Ja vanhan moottorin saa vielä myydä...
1966 HT 347 Stroker
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jep, mun ex 347 maksoi osat ja koneistukset vähän vaille 8000 ja myin alle 6000 lähes ajamattomana pois.

Nälkä kasvaa syödessä jne...
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mites noi pikkucratet niin tulevatko ne etusumpulla vaiko takasumpulla? Todennäköisesti joutuu vaihtamaan öljypohjan, mutta ei se mikään taikatemppu ole. Mites sellainen vaihtoehto että ostat samantien 351w moottorin? Hinta pomsahtaa parilla tonnilla, mutta vastaavasti vääntö & hevosvoimalukemat paranevat ja jatkojalostuspotentiaalia tulee mukavasti lisää.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Fastback kirjoitti:Mites sellainen vaihtoehto että ostat samantien 351w moottorin? Hinta pomsahtaa parilla tonnilla, mutta vastaavasti vääntö & hevosvoimalukemat paranevat ja jatkojalostuspotentiaalia tulee mukavasti lisää.
On se mukava veijari tuo Fastback kun aina usuttaa isompien koneiden pariin. :D Mutta, niimpä, hmmm....

Ford Racing M-6007-J58 351cid/240hp hinta: 2598 €
"block is hydraulic roller cam compatible"
Tarkoittaa mitä? Eli millä muutoksilla rullakone?

On aika laiska kone varmaankin tuollaisenaan? Mutta tehot lienevät samaa luokkaa kuin nykyisessä 289:säni, vääntöä ehkä enemmänkin.

Mutta vaatinee muutoksia jonkin verran käydäkseen autooni?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

65HT kirjoitti:Mutta vaatinee muutoksia jonkin verran käydäkseen autooni?
Niinhän ne naisetkin sanoo että tykkää kun on iso :wink: Peltisarjat saatat joutua hankkimaan uudet 351w earlymustang kombinaatiolle, muuten kone holahtaa paikoilleen liki samoin toimenpitein kuin frpp:n 302 crate. Ahtaampaa 351w:lla on - se on selvää, mutta ei mitään mistä ei selviäisi.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Fastback kirjoitti:
65HT kirjoitti:Mutta vaatinee muutoksia jonkin verran käydäkseen autooni?
Niinhän ne naisetkin sanoo että tykkää kun on iso :wink: Peltisarjat saatat joutua hankkimaan uudet 351w earlymustang kombinaatiolle, muuten kone holahtaa paikoilleen liki samoin toimenpitein kuin frpp:n 302 crate. Ahtaampaa 351w:lla on - se on selvää, mutta ei mitään mistä ei selviäisi.
Ei kait tossa 351:ssä ahista muu kuin peltisarjat, nekin löyty kaverin -66:een Hedmanin shortyt, jäi sellaset 2mm ylätukivarsien pulttien päistä mitattuna väliä...Eiks se oo riittävästi :lol: ?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

65HT kirjoitti: "block is hydraulic roller cam compatible"
Tarkoittaa mitä? Eli millä muutoksilla rullakone?

On aika laiska kone varmaankin tuollaisenaan?
Mites tuo roller-juttu?

ja sitten

Onko joku ajellut moisella koneella vakiokunnossa 64½-66 painoisessa autossa, mitenkähän sillä pääsee?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

M-6007-J58. Tästä väsäilin pari talvea sitten viriversion , lähinnä FRPP osilla. Alakertaa en purkanut, kannet on nyt Fordin X mallit jolla puristusta 58 cc palotiloilla reilu 9. Nokka E 303 , fordin rullanokkahäkki joka pulttautuu suoraan lohkoon. Oljypumppu ja 2-rivinen jakopää jäi paikoilleen. Kone tulee pienikanavaisilla kansilla ja mihinkään käymättömällä ruiskuimusarjalla, samoin öljypohja / pick up ei käy mustangiin. Duraspark jakajan sain pelaamaan ihan jees jousien vaihdolla ja muulla ropaamisella. Eli koneesta jäi käyttöön käytännössä alakerta ja jakopää+koppa+damper+ jakaja. Nyt imusarjana on Performer ja Hedmanin shortyt. Rahaa lisäosiin paloi noin 4000€ ,kone kuljettaa -70 sr mussea 3.00 lukottomalla ,automaatilla ja kapeilla renkailla 14,1 / 165km/h eli ei mitenkään rajusti. Toisaalta ajatuksena oli saada luotettava ja kestävä ajomoottori vuosiksi ja sen on kyllä tähän asti täyttänytkin. FRPP ilmoittaa samoilla kamoilla kasatusta Cratesta 360 hp, tähän en kyllä usko päässeeni mutta eipä konetta ole vielä alan miehet säätäneetkään.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

(tuli uutta tietoa niin muokkasin vähän tekstiä)

Jatketaanpas tätä cratemyllypohdintaa. Ajokuntoon saadakseen nämä moottorit tarvitsee:

302/320 hp M-6007-B51 (n.3000 €) Tätä ei olekaan enää saatavilla. Halvin vastaava n. 3900 €
Uusi öljypohja n. 100 €
Imusarja: n. 250 €
Kaasari: n. 500 €
Vesipumppu n. 75 €
Timing chain cover n. 150 €
Damper n. 100 €
Pakosarjat: 300 €
Jakaja: n. 300 €
Laturi: 150 €
Yht: n. 5900 €

351/240 hp M-6007-J58 (n.2600 €)
Uusi öljypohja n. 100 €
Imusarja: n. 250 €
Kaasari: n. 500 €
Vesipumppu n. 75 €
Pakosarjat: 300 €
Laturi: 150 €
Yht: n. 4000 €

351:seen kun lisätään alukannet ja rullanokka (jotka on jo 302:sessa) on sen kokonaishinta varmaankin luokkaa 6000-6500 €. Eli kokonaishintaa suunnilleen samat, mutta tulenee tehoa ja vääntöäkin reilusti enemmän koska kuutiotilavuuksissa litran ero.

Mitä mieltä näistä?
Viimeksi muokannut 65HT, 06 Elo 2007, 12:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin