Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Fits '65-'70 Mustang
part number 11-50MU66T
Custom Crossflow
*Core support Modifications Required
2 rows of 1" wide tubes
Dual 12" Spal electric fans
3260 CFM
Automatic transmission cooler
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vielä tuosta syylärin "takalevystä". Kannattaako tehdä vaikka rosterista levy joka peittää syylärin takapuolen muilta osin kuin flektin reikä? Samaan malliin kuin tuossa yläpuolella olevassa kuvassa? Lisääkö jäähdytystehoa? Tosin helpottaisihan se flektinkin kiinnitystä, kun sille pitää kuitenkin jotkin tukiraudat tehdä.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Homer65 kirjoitti:Nyt kun vanha visko on heitetty hyllylle ja sähköisen hankinta on käynnissä, aloin katteleen syyläriä mikä näyttää kovin pieneltä. Kaksi rivinen ja 420*440mm. Minkä kokoinen teillä on, lämpöongelmattomissa, käytössä? Rokilla ei vissiinkään kovin pieni. Minkäs koknen se pitäisi olla? Kiitos taas aktiivisille vastaajille etukäteen.
<------kuvan autossa pikkulohkon 2 rivinen ja isolohko .
2 kpl sähköpuhaltimia konehuoneen puolella , liiasta lämmöstä ei ole ollut huolia , päivastoin viileällä kelillä ei meinaa lämmetä tarpeeks
65HT kirjoitti:Vielä tuosta syylärin "takalevystä". Kannattaako tehdä vaikka rosterista levy joka peittää syylärin takapuolen muilta osin kuin flektin reikä? Samaan malliin kuin tuossa yläpuolella olevassa kuvassa? Lisääkö jäähdytystehoa? Tosin helpottaisihan se flektinkin kiinnitystä, kun sille pitää kuitenkin jotkin tukiraudat tehdä.
"Takalevy" lisää flektien tehoa jäähdytyksessä ohjaamalla koko syylarin pinta-alalta ilman flektin imettäväksi. Muuten sillä ei taida olla vaikutusta jäähdytystehoon.
Yksi jäähdytystehoa ajossa parantava kikka on asentaa auton alle jäähdyttimen kohdalle ~2 tuumaa korkea huuli alaspäin. Se aiheuttaa imuefektin jäähdyttimen taakse. Eräässä käyttisautossa on vakiona tällainen rakenne. Siinä se huuli on kumilevy, joka on pellistä tehdyllä kiinnikkeellä kiinni autossa.
Sitä kanssa ite, aikanaan, kyselin. Muistaakseni viritetyissä ei käytetä, vakoissa ihan jees. Normaali ajossahan flekti ei ole päällä joten silloin ainakin jäähdytys toimii koko kennolla, pellillä varustetussa voi jäädä nurkat lämpimiksi.
Nyt on 19X26 allstar konehuoneessa sähköflektillä varustettuna. Yläletkun tein vanhasta "tuunaamalla", keskeltä poikki ja väliin 30 cm pätkä 38 mm alumiiniputkea. Alavesiletkun tein liittämällä vanhan alavesiletkun uuteen 90 asteen letkukulmaan. Akku meni takakonttiin.
Tänään lyhyt koeajo viileässä sadesäässä ja ei ainakaan ole lämpöongelmia! Paikallaan pyöritin useita minuutteja eikä 200 F ollut edes lähellä (ilman flektiä), siitä kun lähti ajamaan laskivat nopeasti noin 170 F. On varmaan liian viileä termari (165 F) jonka vaihdoin aikoinaan lämpöongelmien takia. Pitäisköhän laittaa 175 F vai 185 F tilalle?
Jatkoa:
Tänään kävin highwaylla testaamassa. Lämmöt nököttää tasaisesti 175F. Sais tosiaankin vaihtaa sen termarin lämpimämpään. Eikös sellainen 190-195 F olisi tavoiteltava koneen lämpö?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
mihkähän asti tuollainen 19x26 kokoinen griffinin syyläri riittää. tuon kokoinen syyläri oli suurin syyläri mitä sai tuohon autoon jotenkin mahtumaan. autoon on tulossa noin 400-500hp ensi talvella sit hieman enemmän ja kone on 302 weiandin 174 blower
Kolmi-rivinen täys-kupari kenno, uusi Gates vesipumppu, uusi 180F termari, uusi paisuntasäiliö, uudet 350mm Spall flektit molemmin puolin syyläriä eri laidoissa.
Normi parin kymmenen asteen kesäkelissä flektit tiputtavat 6,3 sekunnissa lämmöt kennossa 92:sta 87:kaan.
Mun mielestä hyvä syyläri on missä ala- ja ylävesiletku ylettyvät syylärin lähtöihin. Onko sulla Moutine mittoja tuolle syylärille? Mulla on isokopassa 80x46 cm kolmirivinen jäähdytyin, pari senttiä leveämpi vielä mahtuisi ja rivejäkin lisää jos laittaisi puhaltavat flektit.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Fastback kirjoitti:Mun mielestä hyvä syyläri on missä ala- ja ylävesiletku ylettyvät syylärin lähtöihin. Onko sulla Moutine mittoja tuolle syylärille? Mulla on isokopassa 80x46 cm kolmirivinen jäähdytyin, pari senttiä leveämpi vielä mahtuisi ja rivejäkin lisää jos laittaisi puhaltavat flektit.
Mulle tuli nyt totaalinen ajatuskatkos. En tajunnut tota sun ensimmäistä lausetta alkuunkaan!?!?! Aika monella on letkut kiinni lähdöissä, kun se jäähdyttää silleen paremmin.
Kennon mittoja en muista tarkalleen. Korkeus oli jotain 44-46cm. Kokonaisleveys vesitiloineen oli tarkka 77cm. Ja vestilat tuotti ongelmia kun halusin ne tarkoituksella niin mataliksi kuin mahdollista ja niistä tehtiin 30mm:set, joten kennolle jäisi silloin 71cm, johon saa lisätä vielä sentin koska vesitilat uppoavat päätyihin varmaan sen 5mm per puoli. Olisko 72x45 aika tarkka arvio. Voin tarkistaa laatikon kyljestä, jollei ole aurinko haalistanut. Se on luettelosta tilattu jonkun Buickin kohdalta. Takuulla isoin jäähdytin jonka SN95 koriseen Mustangiin pystyy asentamaan.
Oon tässä nyt pari päivää ajellut tuon järjestelmän kanssa ja todella tyytyväinen olen. Vielä kun saisin joltain sen ilmastoinnin kompuran liittimen, niin saisi kylmäkoneenkin toimimaan tasaisella tiellä...
Fastback kirjoitti:Mun mielestä hyvä syyläri on missä ala- ja ylävesiletku ylettyvät syylärin lähtöihin. Onko sulla Moutine mittoja tuolle syylärille? Mulla on isokopassa 80x46 cm kolmirivinen jäähdytyin, pari senttiä leveämpi vielä mahtuisi ja rivejäkin lisää jos laittaisi puhaltavat flektit.
Mulle tuli nyt totaalinen ajatuskatkos. En tajunnut tota sun ensimmäistä lausetta alkuunkaan!?!?! Aika monella on letkut kiinni lähdöissä, kun se jäähdyttää silleen paremmin.
Lauseessa oli pientä sarkasmia... Jäähdytyksen kannalta tuo em. on välttämätöntä...
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Laittakaapa kokemuksia noista julmetun isoista syylareista kesan jalkeen tanne boardille.. Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos... Kokemuksia kehiin!
Millainenkohan on liian virtaava jäähdytin? Toki jos siihen asentaa vanhasta kerrostalosta jonkun mummon vanhan lämmityspatterin, niin voi olla järjestelmän virtaavin kohta. Virtaahan se paremmin, mitä enempi rivejä on, mutta sitä enempi on myös jäähtynyttä vespatjaa keulalla per hetki. Termostaattihan on se joka säätelee lämmön, mutta myös tekee järjestelmään vastusta/painetta.
veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.