Cleven virtauksista
Cleven virtauksista
sellaista olen tässä pohdiskellut, että paljoonkohan mahtaa C:n 4v kannet vakiona piisata? siis karkeita hp arvioita? Riippuu varmaan vuosista ja kuun kierrosta, mutta onko jotain näppituntumaa? Entä minkähänlaista nostoa voisi maksimissaan ajatella- ainakin jossain ameriikan foorumilla näytti olevan, että kovemmilla nostoilla oli käytetty jopa kolminkertaisia jousia...
Tällaisia lukuja olen nähnyt virtauksista:
2,19 imuvena 1,71 pakovena 351C 4bbl
0.1" 0.2" 0.3" 0.4" 0.5" 0.6"
imu 64,3 115,8 163,5 210 246 273,6
pako 66,7 103,7 133,8 154,4 169 178,4
Erään kaavan mukaan imupuolen virtaus tuolla 0,6" nostolla riittäisi 560HP @ 7440rpm. Siis jos kaikki muu toimii yksiin.
Eli kohtuullisesti pitäis riittää virtauksien puolesta. Onhan kanavat ja venat isolohkojen sarjaa. 4V-miesten nyrkkisääntö onkin "rev it up and gear it down". Bensankulutusta ei sitten mietitä.
-Janne
-Janne
2,19 imuvena 1,71 pakovena 351C 4bbl
0.1" 0.2" 0.3" 0.4" 0.5" 0.6"
imu 64,3 115,8 163,5 210 246 273,6
pako 66,7 103,7 133,8 154,4 169 178,4
Erään kaavan mukaan imupuolen virtaus tuolla 0,6" nostolla riittäisi 560HP @ 7440rpm. Siis jos kaikki muu toimii yksiin.
Eli kohtuullisesti pitäis riittää virtauksien puolesta. Onhan kanavat ja venat isolohkojen sarjaa. 4V-miesten nyrkkisääntö onkin "rev it up and gear it down". Bensankulutusta ei sitten mietitä.
-Janne
-Janne
Tuossa vähän kairailin noita kansia; lähinnä pakopuolta parantelin, eli ohjurin patin muotoilin pisaranmalliseksi ja sen möykyn kanavan suulta poistin.
Tuollaisia tuloksia tuli:

Ovat 27" vesipatsaalla, eivätkä aivan vertailukelpoisia professionaaleilla virtauspenkeillä mitattuihin, mutta parannuksen kuitenkin näkee.
Oli kyllä niin pieni vaiva, että varmasti kannatti...
Huomenna toivottavasti saa kannet paikalleen ja pääsee ottamaan savuja
.
Tuollaisia tuloksia tuli:

Ovat 27" vesipatsaalla, eivätkä aivan vertailukelpoisia professionaaleilla virtauspenkeillä mitattuihin, mutta parannuksen kuitenkin näkee.
Oli kyllä niin pieni vaiva, että varmasti kannatti...
Huomenna toivottavasti saa kannet paikalleen ja pääsee ottamaan savuja

-71 HT 351C 4v
Niinhän nuo ameriikan ja austraalian pojat tuntuvat puhuvan. Huhupuheisiin luottaen minäkin nuo kannet kairasin; saa nähdä auttoiko...
Lisäksi minulla tulee nokaksi dual pattern-keppi, eli pakopuolella enemmän nostoa ja duratiota (Compin XE284).
Voin laittaa kuvia esille noista kannen modifikaatioista jos kiinnostaa.
Minulla on kannet pienillä 64 cc:n palotiloilla, joten vakiomännillä sain nokkaa ajoittamalla dcr:ksi tasan 8:n.
Jos kannet on isommilla 74 tms palotiloilla, voisi kuvitella ettei noista 4v kansista vakiomäntien kaverina ainakaan hydraulikepillä saa täyttä potentiaalia irti -virtaus kuitenkin kasvaa tuonne 0.6" nostoille asti, joten jos dcr:n haluaa järkeväksi pitää rampin olla aika jyrkkä; muuten duraatio kasvaa kohtuuttomaksi.
Lisäksi minulla tulee nokaksi dual pattern-keppi, eli pakopuolella enemmän nostoa ja duratiota (Compin XE284).
Voin laittaa kuvia esille noista kannen modifikaatioista jos kiinnostaa.
Minulla on kannet pienillä 64 cc:n palotiloilla, joten vakiomännillä sain nokkaa ajoittamalla dcr:ksi tasan 8:n.
Jos kannet on isommilla 74 tms palotiloilla, voisi kuvitella ettei noista 4v kansista vakiomäntien kaverina ainakaan hydraulikepillä saa täyttä potentiaalia irti -virtaus kuitenkin kasvaa tuonne 0.6" nostoille asti, joten jos dcr:n haluaa järkeväksi pitää rampin olla aika jyrkkä; muuten duraatio kasvaa kohtuuttomaksi.
-71 HT 351C 4v
Jepulis! laita vuan kuvaa kehiin! mitä tarkoittaa dcr ja duraatio, mie en ymmärrä noita hienoja termejä
tietääkseni tuossa mun pannussa on isopalotilaset kannet, ajatuksena onkin olluta laittaa patimpaa mäntää.. ja nokka jokin sopiva mikälie. Tosta 4V motista lienee saavan aika kivasti karjuvan motin ..


dcr = dynamic compression ratio eli savoksi dynaaminen puristussuhde. Lasketaan vasta siitä pisteestä kun imuventtiili menee kiinni ja kuvaa koneen työtä tekevää puristussuhdetta. Staattinen on se mitä yleensä hehkutellaan, mutta dynaaminen sen voiman tekee.
duraatio = "kesto" eli kuinka kauan venttiili on auki ja tämänhän tietysti määrää nokka-akseli.
Nuo Cleven tulokset vakionakin ovat aika kovat kun ajattelee vaikka näitä after-market virikansia. Jos mittausparametrit ajateltaisi olevan samat kuin eräässä kansitestissä, olisi tuo Cleven kansi imupuoli vakiona samaa lähes luokkaa kuin esim. AFR165 .400 nostoon asti, ja sen jälkeen Cleve petraisi niin että .600 nostolla olisi jo AFR185:n luokkaa.
harmi80:llä kun on ihan oppikoulutietoa ja puhut tuossa dcr:stä niin kommentoippa vähän 98E pumppubensan käytettävyyttä suhteessa dcr:ään. Parametrejä tietty on paljon mutta jos ajatellaan että kansi, squench, jäähdytys jne ovat kohdallaan niin kuinkas mennään. Dynolla setä piti normaalirajana 8.5:sta.
duraatio = "kesto" eli kuinka kauan venttiili on auki ja tämänhän tietysti määrää nokka-akseli.
Nuo Cleven tulokset vakionakin ovat aika kovat kun ajattelee vaikka näitä after-market virikansia. Jos mittausparametrit ajateltaisi olevan samat kuin eräässä kansitestissä, olisi tuo Cleven kansi imupuoli vakiona samaa lähes luokkaa kuin esim. AFR165 .400 nostoon asti, ja sen jälkeen Cleve petraisi niin että .600 nostolla olisi jo AFR185:n luokkaa.
harmi80:llä kun on ihan oppikoulutietoa ja puhut tuossa dcr:stä niin kommentoippa vähän 98E pumppubensan käytettävyyttä suhteessa dcr:ään. Parametrejä tietty on paljon mutta jos ajatellaan että kansi, squench, jäähdytys jne ovat kohdallaan niin kuinkas mennään. Dynolla setä piti normaalirajana 8.5:sta.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Tuo DCR taitaa olla vähän sellainen kokemukseen perustuva mitoituslähtökohta, ja ei sellaisenaan välttämättä ole sovellettavissa esim nykyaikaiseen 16 tai 20 venttiiliseen neloskoneeseen. Tämänpä vuoksi sitä ei teoriatasolla tapahtuvaan moottoritekniikan opetukseen ole pahemmin ympätty. Eli meikäläisenkin "tieto" perustuu täysin verkkoartikkeleihin ja muuhun "epätieteelliseen" materiaaliin.
Arto65FB oli löytänyt jostakin tällaisen käppyrän:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... hlight=dcr
Arto65FB oli löytänyt jostakin tällaisen käppyrän:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... hlight=dcr
-71 HT 351C 4v
Tuossa olis noita kuvia.
Kyseessä on ihan ensimmäiset parannellut kanavat, ja työstöjälki sen mukainen
. Mutta loppua kohden jälki vaan parani ja nämä alkupään kanavatkin siloittelin vielä paremmiksi. Lisäksi hiekkapuhalsin kaikki pakokanavat, joten lopputulos oli kyllä siistin näköinen. En tosin malttanut enää siinä vaiheessa ottaa kuvia.



Kyseessä on ihan ensimmäiset parannellut kanavat, ja työstöjälki sen mukainen




-71 HT 351C 4v
Tässä vähän samanlainen toteutus kuin port plate, mutta toteutus tehty täyte juottamalla ja täyte hit-saamalla samalla kanavat on "nostettu" ylös.Musse71 kirjoitti:Onko kellään kokemusta clevelandin kansiin tulevista Port Plateista?
Tosin muutokset on tehty 2V kansiin.
Huomatkaa, että imu- ja pakosarjojen tiivisteisiin pitää vielä tehdä muutos istuvuuden osalta.

Lisää 2V Clevelandin kansikuvia
http://s58.photobucket.com/albums/g271/ ... Cleveland/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tempasin imarin irti, voi mahoton! on noi seetanan julumat 4V imukanavat
ja prkelen painava tuo sarjakin, tais vaan olla joen asentamat 2V tiivisteet kun oli sen verran pienemmät aukot
Tossa oli tollanen yhtenäinen peltitiiviste, eli se peitti tuon laakson alleen, onkose niinku suojannu kuumalta ölijyltä tuoa imujöötiä ? Joutuu vaihtaa ensviikolla uuen nokan, tuskin kannattaa juurikaan vakiota kummempaa laittaa noin matalaruttuseen pannuun ??


