
Auton arvo
Valvoja: Ville K
-
- Tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Kesä 2007, 15:34
Auton arvo
Kun nyt puhutaan talouden ylikuumenemisesta esim. asuntojen hintojen suhteen ja samaa laulua on kuulunut keräilyautoista, olisin vähän tiedustellut teiltä konkareilta autojen arvon säilymisestä, sen verran mitä olen nyt vertaillut, hintataso näyttää olevan aika johdonmukainen ja ainahan klassikkoautot arvonsa paremmin säilyttävät kuin uudet.Kuulisin kuitenkin mielelläni kokemuksianne vuosien varrelta, saattaahan olla että jos vanhaan Mustangiin "sorrun", sitä ei tarvitse kuin perikunnan myydä mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka seuraavaksi tekisi mieli lentokonetta niin.......
.Eli voiko edes puhua sijoituksesta?.

- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Re: Auton arvo
Kerhossa on jo moni yhdistänyt nuo kaksi !! Ei sitä autoa kannata ainakaan sijoitus mielessä ostaa. Ei siittä loppupeleissä mitään ainakaan käteen jää jos sellaista rupeaa joskus "voitolla" myymään.Kiirastulen Kerubi kirjoitti:jos vanhaan Mustangiin "sorrun", sitä ei tarvitse kuin perikunnan myydä mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka seuraavaksi tekisi mieli lentokonetta niin...
Mutta ei Mustangin osto ollenkaan ole virhe arviointi !! Todella moni on harrastellut -ties mitä- merkkejä, ja lopuksi hommannut Mustin. = Koukussa saman tien. Ei sitä huomaakkaan kun jopa emäntä rupee puhumaan perheenjäsenestä tallissa...
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Luulisin, ettei vielä kuitenkaan tavalliset mustangit ole selkeitä sijoituksia mutta jos Mustangissa on jo tehtaalta lähtiessään ollut jotain seuraavaa niin autoa voidaan pitää sijoituksena:
"K" koodin HT, FB ja avot, lisäarvoa jos sattuu olemaan vielä GT. Näin 64½-66 malleissa.
67-68 mielestäni kaikki vauhtiperä mallit, lisäarvoa isosta moottorista ja GT merkeistä. Aikakauden GT niin avona kuin HT myös sijoituksia lisäksi California Special Mustang.
69-70 on the top BOSS 429 seuraavana BOSS 302. Myös aikakauden vauhtiperät tavoiteltavia var-sinkin jos Super Cobra Jet tai Cobra Jet tai Mach 1. Avot ovat myös ilmeisen harvinaisia ja haluttuja.
71-73 on the top BOSS 351 lisäksi kaikki urheilu katot varsinkin isolohko CJ ja SCJ Mach 1. Tässäkin sarjassa avot ovat harvinaisia ja haluttuja.
Lisäksi vielä kaikki Mustangit jotka ovat käyneet Shelbyn pajalla joko muutoksessa tai teippauksessa ovat sijoituksia.
Jotkut edellä kuvatut autot ovat hyvinkin kalliita eli vaihto lentokoneeseen onnistuu helposti.
Uudenpien Mustangien kohdalla taitaa vielä olla hieman aikaista veikata tulevaisuutta, mutta kaikki erikoispajoilla rakennetut versiot SVT, Saleen, Roush, Shelby ja tietenkin Cobrat tulee olemaan hin-tansa säilyttäviä ja saatavat hieman kasvaa korkoakin.
"K" koodin HT, FB ja avot, lisäarvoa jos sattuu olemaan vielä GT. Näin 64½-66 malleissa.
67-68 mielestäni kaikki vauhtiperä mallit, lisäarvoa isosta moottorista ja GT merkeistä. Aikakauden GT niin avona kuin HT myös sijoituksia lisäksi California Special Mustang.
69-70 on the top BOSS 429 seuraavana BOSS 302. Myös aikakauden vauhtiperät tavoiteltavia var-sinkin jos Super Cobra Jet tai Cobra Jet tai Mach 1. Avot ovat myös ilmeisen harvinaisia ja haluttuja.
71-73 on the top BOSS 351 lisäksi kaikki urheilu katot varsinkin isolohko CJ ja SCJ Mach 1. Tässäkin sarjassa avot ovat harvinaisia ja haluttuja.
Lisäksi vielä kaikki Mustangit jotka ovat käyneet Shelbyn pajalla joko muutoksessa tai teippauksessa ovat sijoituksia.
Jotkut edellä kuvatut autot ovat hyvinkin kalliita eli vaihto lentokoneeseen onnistuu helposti.
Uudenpien Mustangien kohdalla taitaa vielä olla hieman aikaista veikata tulevaisuutta, mutta kaikki erikoispajoilla rakennetut versiot SVT, Saleen, Roush, Shelby ja tietenkin Cobrat tulee olemaan hin-tansa säilyttäviä ja saatavat hieman kasvaa korkoakin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Toisaalta voi kyllä puhua sijoituksesta. Esimerkki omalta kohdalta.
Ostin omani vuonna 2001 ja appiaukko osti samaan aikaa käytetyn nissan sunnyn. Hinnat suunnilleen samat. Nyt sunnyn arvo tippunut suunnilleen 80 % ja mustangin arvo noussu ?? %. Toki autoon on uponnut valtavasti rahaa, mutta siitä ei tarvitse puhua...
Mutta jos ostaa hyväkuntoisen perusmussenkin (early) säilyy sen hinta varmasti PALJON paremmin kuin jonkun perus sakemannin, puhumattakaan idän ihmeistä.
Ostin omani vuonna 2001 ja appiaukko osti samaan aikaa käytetyn nissan sunnyn. Hinnat suunnilleen samat. Nyt sunnyn arvo tippunut suunnilleen 80 % ja mustangin arvo noussu ?? %. Toki autoon on uponnut valtavasti rahaa, mutta siitä ei tarvitse puhua...

Mutta jos ostaa hyväkuntoisen perusmussenkin (early) säilyy sen hinta varmasti PALJON paremmin kuin jonkun perus sakemannin, puhumattakaan idän ihmeistä.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
***Meillä on 666 rekisteröityä käyttäjää
Uusin rekisteröitynyt käyttäjä on Kiirastulen Kerubi***
Kyllä mielestäni voi puhua sijoituksesta, jos ei niinkään taloudellisesti, niin henkinen pääomaa kasvaa koko ajan.
Ihan tavallinenkin Mustang on nyt arvokkaampi kuin esim. 10 vuotta sitten.
Oma ´66 tuli perheeseen 10 vuotta sitten reilulla neljällä kympillä, markkoja.
Möisinkö sitä nyt seittemällä tonnilla?
Mutta tuskin tästä eteenpäin arvo enää nousee niin paljon.
Paitsi ehkä juuri mexicon mainitsemat erikoismallit...
Uusin rekisteröitynyt käyttäjä on Kiirastulen Kerubi***

Kyllä mielestäni voi puhua sijoituksesta, jos ei niinkään taloudellisesti, niin henkinen pääomaa kasvaa koko ajan.
Ihan tavallinenkin Mustang on nyt arvokkaampi kuin esim. 10 vuotta sitten.
Oma ´66 tuli perheeseen 10 vuotta sitten reilulla neljällä kympillä, markkoja.
Möisinkö sitä nyt seittemällä tonnilla?
Mutta tuskin tästä eteenpäin arvo enää nousee niin paljon.
Paitsi ehkä juuri mexicon mainitsemat erikoismallit...
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Tilannehan on se että rahaa on ollut ihmisillä aikas paljon ja ottajia on autoille ollut aika paljon. Tämähän on johtanut siihen että vähän railakkaampikin hintapyynti menee lävitse jotta edes saa auton. Eurot ovat seoittaneet pakan aivan täysin. 20.000e ei tunnu miltään, 120.000 mk ennen tuntui vaan kakskymppiä ei. En minä mikään ennustaja ole, mutta tällä hetkellä en ostaisi mitään autoa, istuisin rahojen päällä ja odottaisin tulevaa. Pari kuukautta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan 10 % kotitalouksista ei selviytyisi 50e lainan kuukausittaisen maksuerän noususta, 20 % ei selviäisi 100e noususta ja 40% ei selviäisi yli 200e noususta. Siihen 40 % todennäköisesti kuuluu joitakin auton omistajiakin. Sitten jos ja kun tämä 40 % alkaa myydä autojaan ja ehkä jopa asuntojaan, alkaa asuntojen hinnat laskea, joka johtaa siihen että lainan takuun eli asunnon realiarvo laskee ja se johtaa pankin ongelmiin. Tarvitaanko lisä takuita lainaa vastaan kun asunnon arvo laskee??? Kierre vaan pahenee ja hinnat laskevat edelleen. Tässä tulee nyt pari asiaa vastaan, odottaako ja ostaa edullisesti herkkua vai nauttiako nyt ja investoida heti - huomenna voi olla liian myöhäistä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 25 Kesä 2007, 15:34
Kiitos nopeista vastauksista, jotka jo osaltaan selvittävät(lue rohkaisevat kohti pankkia
)hieman ajatuksiani, täytyy vielä funtsia asiaa mutta melko varmaa on että jonain päivänä tallissani huilaa Mustang, se kai on ollut jossain mieleni sopukoissa jo siitä asti kun joskus 70-luvulla näin "Bullitt`n".Katsos perhanaa
vai olin minä jäsen 666 ja vielä nimellä Kiirastulen Kerubi, taitaa sittenkin olla viisainta unohtaa se lentokone
.



Mexico kertoili tuossa aika tyhjentävästi mitkä autot on oikeasti sijoituksia. Mutta hei, örlien hinnat on noussu kauhiasti, seittemän vuotta sitten sai alta kolmenkymmentuhannen markan ihan toimivia mustangeja ja samoilla prosenttipommeilla on nyt ajettu jokunen vuosi lisää huonolla huollolla ja kovalla kengällä ja kasvain, hintaa on nyt vain 12k eenukkia vaikka todellinen arvo olis jotain aivan muuta.
Ja silti, autoa sijoituksena pitävät soisin pois tästä harrastamisesta ja ostavan vaikka postimerkkejä, niitä on parempi säilöä. Nyttenkin on aivan liikaa toimivaa harrastekalustoa piilossa.
Ja silti, autoa sijoituksena pitävät soisin pois tästä harrastamisesta ja ostavan vaikka postimerkkejä, niitä on parempi säilöä. Nyttenkin on aivan liikaa toimivaa harrastekalustoa piilossa.
Go tell Alice....
Jossain V8-Magazinen numerossahan oli juttua tuosta arvon noususta.
En muista millään missä numerossa...
Mutta eniten arvoa olivat nostaneet Corvette ja, Cadillad (erikoismalli).
Mustangi ei ollu 10 parhaan joukossa.
Aikoinaan myös K.L.Bremerkin Mobilisti lehdessä listaili autoja joita
nyt kannattaisi ostaa.... ei ollu Mustangia siinä listalla vaan:
Volvo Bertone, Fiat 1/9, Volvo 480ES, Renault Cordia, Tipparellu
Mitsubitsi Celeste ja tämmösiä autoja vaan....
En muista millään missä numerossa...

Mutta eniten arvoa olivat nostaneet Corvette ja, Cadillad (erikoismalli).
Mustangi ei ollu 10 parhaan joukossa.
Aikoinaan myös K.L.Bremerkin Mobilisti lehdessä listaili autoja joita
nyt kannattaisi ostaa.... ei ollu Mustangia siinä listalla vaan:
Volvo Bertone, Fiat 1/9, Volvo 480ES, Renault Cordia, Tipparellu
Mitsubitsi Celeste ja tämmösiä autoja vaan....
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
nousu
AUTOJA !
Erikoiset autot nostavat hintaa koko ajan. Sitten kun vielä lukee joitakin ulkomaisia julkaisuja joissa isot pojat joilla on henkselit ristissä etupuolella kertovat vinkkejä niin hurjalta tuntuu. Viittaan artikkeliin missä oli haastateltu viiden tai kuuden huutokauppakamarin eduustajaa. Nämä kaverit heittelivät 50 - luvun siipiautojen ole next hot thing ja sitten kannattaa sijoittaa Mustangeista esim. BOSS - versioihin. Erityisesti nyt kun BOSS 429:t ovat niin halpoja, niin niillä tullaan tekemään rahaa. Siis nyt artikkelin mukaan saa hyviä BOSS 429:jä 200 - 300k USD hintaan, mutta kohta mennään miljoonan pinnassa! Mopar HEMIt ovat tällä hetkellä kuulemma lakipisteessä ja eivät enää niin hot.
Tämän kaltainen informaatio aiheuttaa vauhtisokeutta tavallisempien vastaavien automallien omistajissa ja tullaa tuohon tilanteeseen, että alunperin kuutosella varustetusta perusversiosta reuhkassa kunnossa pyydetään suhteettomia hintoja. Ok, tämä tapahtuu ensin USA:ssa, mutta kun aihiot kallistuvat niin kaikki heijastuu lopulta meille tänne Suomeen. Nämä meillä olevat kikkareet nostavat hintaa hiukan viiveellä ja määrrättyä vääristymää tapahtuu hinnoissa kun peilataan näihin huippuerikoisiin versioihin.
Uskallan väittää, että vielä myyntiajat ovat ehkä jotenkin näin:
- 5 - 10k Eur: alle kuukausi
- 10 - 20k Eur: kuukauden kuluessa lähtee
- 20 - 30k Eur: 2 - 6 kk
- 30 - 40k Eur: +6kk
- 40k Eur + : vuosi
Joka tapauksessa ei tämä ole enää kovin halpaa hommaa ja markkinoilla Suomessa liikkuu kovatasoista kalustoa kovalla hinnalla. Jopa niin kovalla, että kannattaa laskea ostaako USA:sta näyttelykuntoisen/vimpan päälle auton vai Suomesta.
Tämän kaltainen informaatio aiheuttaa vauhtisokeutta tavallisempien vastaavien automallien omistajissa ja tullaa tuohon tilanteeseen, että alunperin kuutosella varustetusta perusversiosta reuhkassa kunnossa pyydetään suhteettomia hintoja. Ok, tämä tapahtuu ensin USA:ssa, mutta kun aihiot kallistuvat niin kaikki heijastuu lopulta meille tänne Suomeen. Nämä meillä olevat kikkareet nostavat hintaa hiukan viiveellä ja määrrättyä vääristymää tapahtuu hinnoissa kun peilataan näihin huippuerikoisiin versioihin.
Uskallan väittää, että vielä myyntiajat ovat ehkä jotenkin näin:
- 5 - 10k Eur: alle kuukausi
- 10 - 20k Eur: kuukauden kuluessa lähtee
- 20 - 30k Eur: 2 - 6 kk
- 30 - 40k Eur: +6kk
- 40k Eur + : vuosi
Joka tapauksessa ei tämä ole enää kovin halpaa hommaa ja markkinoilla Suomessa liikkuu kovatasoista kalustoa kovalla hinnalla. Jopa niin kovalla, että kannattaa laskea ostaako USA:sta näyttelykuntoisen/vimpan päälle auton vai Suomesta.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ennemmin ostaa suomesta, jos ei tiedä miten auto on jenkeissä entisöity. Jenkki osaa tehdä tosi paskaa jos haluaa, eli päältä kaunis ja alta kauhea pommi. Oosaa se suomalainenkin tehdä paskaa, mutta suomalaista kun lähtee vetään lättyyn niin matka on huomattavasti lyhyempi.KTM kirjoitti:Joka tapauksessa ei tämä ole enää kovin halpaa hommaa ja markkinoilla Suomessa liikkuu kovatasoista kalustoa kovalla hinnalla. Jopa niin kovalla, että kannattaa laskea ostaako USA:sta näyttelykuntoisen/vimpan päälle auton vai Suomesta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ja jenkeistä voi tietämätön ostaa kovalla rahalla kopion jonka arvo ei ole lähellekään sitä minkä siitä saattaa maksaa. Ei kutosmustangista shelbyä tule raidat maalamalla ja kiinanmerkkejä laittelemallaFastback kirjoitti:Ennemmin ostaa suomesta, jos ei tiedä miten auto on jenkeissä entisöity. Jenkki osaa tehdä tosi paskaa jos haluaa, eli päältä kaunis ja alta kauhea pommi. Oosaa se suomalainenkin tehdä paskaa, mutta suomalaista kun lähtee vetään lättyyn niin matka on huomattavasti lyhyempi.KTM kirjoitti:Joka tapauksessa ei tämä ole enää kovin halpaa hommaa ja markkinoilla Suomessa liikkuu kovatasoista kalustoa kovalla hinnalla. Jopa niin kovalla, että kannattaa laskea ostaako USA:sta näyttelykuntoisen/vimpan päälle auton vai Suomesta.

Go tell Alice....
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Mitä talouteen tulee, niin harraste/keräilyautojen suhteen tuo kysynnän ja tarjonnan laki taitaa olla aika julma. Jos sijoituksia hakisin niin ehkä kuitenkin jotain vakaampaa ellei pelimerkkejä ole oikeasti liikaa. Puolisolle tämä aspekti olisi voinut kyllä kelvata, enpä tajunnut silloin kokeilla.
Säästetään hyvä (teko)syy hankkia avo...
Parhaiten arvonsa pitäviä tai nostavia autoja on ne varustellummat ja/tai urheilullisemmat (erikois)mallit, jotka on tietty yleensä harvinaisempia. Kovin usein näkee väkisin haettuja harvinaistuksia, jotka eivät oikeasti vaikuta auton haluttavuuteen (=arvoon). Esim. tyypillisesti auton väri-sisustayhdistelmää.
(Vanha) mustanki ei varmasti ole huono sijoitus siinä mielessä, että ne on olleet haluttuja jo ensi metreiltä ja suurista valmistusmääristä huolimatta hinta on pysynyt kohdallaan. Estetiikan arvostus on kestänyt ajan hammasta jo 40 vuotta. Autoilun kieltäminen voisi hintaa pudottaa ainakin perusvehkeiden osalta. Siinäkin mielessä hyvä sijoituskohde, kun haarukkaa löytyy tuolta posseista ja selpyistä alaspäin.
Jenkkilän ostoissa noita reunaehtoja löytyy. Kovin halpaa projektia ei kannata tuoda kulujen takia. Amerikassa recreationit ja muut kuvissa hienot on hinnoissaan ja pakkelin määrästä ei voi olla varma, mutta etulokariton auringon polttama ei Amerikan veljille ole rahan väärti vaikka täkäläiset hitsarit osaisivatkin arvostaa. BOSSeja ei tosin taida tällä kunnossa löytyä, eikä niitä löydy kovin usein täkäläisistäkään autoliikkeistä joten...


Parhaiten arvonsa pitäviä tai nostavia autoja on ne varustellummat ja/tai urheilullisemmat (erikois)mallit, jotka on tietty yleensä harvinaisempia. Kovin usein näkee väkisin haettuja harvinaistuksia, jotka eivät oikeasti vaikuta auton haluttavuuteen (=arvoon). Esim. tyypillisesti auton väri-sisustayhdistelmää.
(Vanha) mustanki ei varmasti ole huono sijoitus siinä mielessä, että ne on olleet haluttuja jo ensi metreiltä ja suurista valmistusmääristä huolimatta hinta on pysynyt kohdallaan. Estetiikan arvostus on kestänyt ajan hammasta jo 40 vuotta. Autoilun kieltäminen voisi hintaa pudottaa ainakin perusvehkeiden osalta. Siinäkin mielessä hyvä sijoituskohde, kun haarukkaa löytyy tuolta posseista ja selpyistä alaspäin.
Jenkkilän ostoissa noita reunaehtoja löytyy. Kovin halpaa projektia ei kannata tuoda kulujen takia. Amerikassa recreationit ja muut kuvissa hienot on hinnoissaan ja pakkelin määrästä ei voi olla varma, mutta etulokariton auringon polttama ei Amerikan veljille ole rahan väärti vaikka täkäläiset hitsarit osaisivatkin arvostaa. BOSSeja ei tosin taida tällä kunnossa löytyä, eikä niitä löydy kovin usein täkäläisistäkään autoliikkeistä joten...
Mustang -69 SR