T10 probleema

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

T10 probleema

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???

http://public.fotki.com/capri302/perana/pc120004.html
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: T10 probleema

Viesti Kirjoittaja 65HT »

poikelin kirjoitti: Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???
Mitenkäs tuon olet laskenut? Kyllä 3.09 perällä pitäisi 5000 rpm kulkea luokkaa 190-200 km/h, riippuen tietysti takarenkaiden korkeudesta. (Esim 3,0 välitys 235/60-14, 2400 rpm/60 mph.)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Jarrupenkissä ihmeteltiin moisia lukuja.

ja kyllä sen nopeuden pitäisi olla aivan eri luokkaa.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tuossapa kaava millä voit itse laskea:
(mph x välitys) : (renkaan halk. tuumissa x 0.003) = rpm
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: T10 probleema

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

poikelin kirjoitti:Onko T10 laatikoita muilla nelosen välityksillä kuin 1:1?

5000rpm ja 135km/h 3.09 perällä???

http://public.fotki.com/capri302/perana/pc120004.html
Kaikki ei ole nyt kohallaan. Nuo luvut ei nyt mätsää, kuten edellä todettu.

Nelivaihteiset lootat ovat pääsääntöiset suoralla nelosella, niin myös T10.

3.09 välitys kuulostaa toisaalta ei-perinteiseltä. Eli kerropa lisää kokoonpanosta.

Kuvassahan kyllä on T10, tosin erikoisella pakkivipusydeemillä.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Perä on 3.0 Caprin orkkisvälitys ja sen edellä tuo laatikko. 185/70-13 fillarit. Käytännössä nelonen päällä pitäis koneesta taaksepäin välitykset olla täsmälleen samat kuin Caprissa alunperinkin koska myös siinä on nelonen suora.

EDIT: Laatikko irrallaan. Nelonen on suora kuin pitää ollakin. Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin kytkin...
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Kytkin jotensakin samannäköinen kuin ostettaessa.

Eli kun linja oli nipussa autossa ja pyöritin kampuran päästä. En millään vaihteella saanut kardaanille 1:1 välitystä.

Nyt irtolaatikolla nelonen päällä pyörii 1:1.

Levy oli oikein päin. Irrotti ihan ok ja tuntui pihassa liikuteltaessa toimivan loistavasti. Varsinaista maantieajoa ei tuolla vielä voi ajaa.

Meenkö kytkinkauppaan vai mistähän kannattais ratkoa ongelmaa?

Laatikon kasaajasta tai kasauksesta ei tietoa.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Onko ihan varma että autossa on vakio perävälitys 3.09 eikä tiheämpi :?:
Go tell Alice....
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Tarkistettu on. Voimalinja nipussa tein merkit kardaaniin. En fillareihin että sikäli ei perävälityksellä ollu merkitystä tuossa omassa mittauksessa.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

poikelin kirjoitti:Perä on 3.0 Caprin orkkisvälitys ja sen edellä tuo laatikko. 185/70-13 fillarit. Käytännössä nelonen päällä pitäis koneesta taaksepäin välitykset olla täsmälleen samat kuin Caprissa alunperinkin koska myös siinä on nelonen suora.
Ach si, ei puhutakkaan 8- tai 9-tuumaisesta, vaan Atlaksesta?
poikelin kirjoitti:EDIT: Laatikko irrallaan. Nelonen on suora kuin pitää ollakin. Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin kytkin...
Luulisi, että tuollaisen luiston huomaisi jo liikkeellelähdössä.

Muita vaihtoehtoja, jotka on kokeiltu
- laatikon vipu väärinpäin, eli kolmonen nelosen paikalla ja toistepäin (kuvassa näytti olevan kuitenkin oikeinpäin)
- kiekkamittari näyttää liikaa, eli oli 4-6-8 sylinteriä vaihtoehtoina ja vipu oli 6:sen kohdalla.
- täytyypä laskea noille kumeille nopeus/rpm
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tuossapa laskettuna seuraavalle combolle:
- 3.0 välitys
- 185/70-13 renkaat
- suora nelonen

1000 rpm = 23 mph
2500 rpm = 58 mph
5000 rpm = 116 mph
6000 rpm = 139 mph

OHO! Tuli näköjään laskettua 3.0 vällärillä vaikka autossa on 3.09, no suuntaa tulee tuostakin. Pikkasen enemmän tuolla 3.09:llä kiertää kuitenkin.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Niin ja kun dynossa koneelta luettiin nimenomaan että 5000rpm ja 135km/h niin joku mättää. Kone meni rajottajalle että heilahti mutta vauhtia ei tarpeeks edes jarrutuksen aloittamiseksi.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Close ratio T10 jossa 3. vaihteen välitys on 1,31 sillä kierroksia/nopeutta olisi 137 km/h / 5000 rpm. Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan? :D

Tuossa linkki noihin laatikon välläreihin: http://www.dandltransmission.com/borgratio.html
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Jep, oliskohan se kolmonen tahmannu että jää päälle tms. Shifteri kyllä oli ihan newes ja säädetty prikulleen.

Nyt on toinen samanmoinen laatikko paikoillaan ja so far so good.
Vastaa Viestiin