Venttiilien säätöä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Venttiilien säätöä

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Säädin venttiilin välykset moottori käydessä periaatteella:
- kolina
- kolina pois
- vielä puoli kierrosta

Erään nostajan kohdalla sain juuri pyöräytettyä tuon puoli kierrosta ja tuntui kuin kiristysvara mutterista olisi loppunut siihen. Mistähän tämä kertoo? Nostaja finaalissa?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilien säätöä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Säädin venttiilin välykset moottori käydessä periaatteella:
- kolina
- kolina pois
- vielä puoli kierrosta

Erään nostajan kohdalla sain juuri pyöräytettyä tuon puoli kierrosta ja tuntui kuin kiristysvara mutterista olisi loppunut siihen. Mistähän tämä kertoo? Nostaja finaalissa?
Ei välttämättä.
Onhan kaikki työntötangot saman mittaiset?
Onko keinuvivut kuluneet tasaisesti, sekä työntötangon puolelta, että venttiilin painin pinta?
Ei kai studi ala nousta kannesta irti?
Onhan jokaisessa keinuvivussa samanlainen puolipallo?
Onko puolipallon ja kiristys mutterin välissä saman paksuiset prikat?
Vai onko venttiili koneisto jotain muuta kuin alkuperäinen?
Jos kaikki nuo osoittautuu olevan kunnossa saattaa nostaja tai kyseinen nokka olla vaurioitunut.
Onko kyseisen venttiilin nosto suunnilleen sama kuin muiden vastaavien? (tällä selvität nokan kuluneisuuden tai vaurion.
Pyöriihän kaikki nostajat koneen käydessä (tarkoittaa sitä, että nostajat pyörii ja niiden pitää pyöriä jos kyseessä on laahaava nokka-akseli.
Jos kuitenkin kaikki näyttää olevan kunnossa ja kyseisen venttiilin säätömutteri pohjaa sudin kierteissä niin laita lisä teräsprikka säätö mutterin ja puolipallon väliin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jep jep. Siitäpä sitä selvitettävää... :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Eilen lämpimänä alkoi moottorista kuulua terävää epäsäännöllistä napsahtelua joka sitten loppui. Nostajako?
Onko syytä huoleen jo nyt, vai voiko toimia niin kuin lääkäri yleensä sanoo että: "tarkkaile nyt tilanne jonkin aikaa".
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilien säätöä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Eikös nuo hydrauliset nostimet ovat itsestään säätyvät, eli eihän niitä tarvitse säätää, kun koneisto hakee muutenkin välykset pois. Tietenkin alennusvaihteessa tulee tehdä perussäätö ja sen jälkeen ei enää säätöihin tarvitse koskea. Jos kuitenkin säätö tarvetta ilmenee niin jotain on kulunut liikaa tai jokin osa on pettänyt, eli vika on jossain muualla kuin venttiilien säädöissä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: Venttiilien säätöä

Viesti Kirjoittaja poikelin »

mä säädin noi kerran ja yllätyksekseen se jenka loppuu just siihen missä säätökin olisi ikäänkuin ok. Ja ne studithan oli erimittaisia kun katsoi niiden linjaa keskenään -> Ne on nousseet kansista ylös. Ja jatkavat varmasti nousuaan kunnes kalkatus muistuttaa vaimon nalkutusta tai koko studi keinuineen kurkkii venakopan läpi.

Oliskohan tossa käyny niin että säätöä on aina vedetty pienemmälle uudelleen ja uudelleen sitä mukaa kun studi on noussut lisää. Nyt on sitten pelivara käytetty. Se on sitä ns ruotsalaista vittuilua.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Vastaa Viestiin