Antti66HT kirjoitti:Onkos tuo laajakaista lambdaan perustuva systeemi?
Käsittääkseni "tavallisella" ei paljon muuta mittailla, kuin tasaisella kaasulla ajo ja tyhjäkäynti?
Tavalliseen lambdaan perustuvalla mittarilla saadaan tieto ollaanko laihalla vai rikkaalla, mutta ei sitä kuinka paljon kuhunkin suuntaan juuri 14.7 seossuhteen ympäristössä.
Lämmitettävällä anturilla varustetulla mittarilla saa aika paljon enemmän tietoa kuin "kylmällä" anturilla varustetulla, kun ei tarvitse ottaa joka mittausta varten anturin lämmityskiihdytystä.
Nopeasti tuntuu FMI:n 1.4-mittari reagoivan kaasun liikeisiin, että kyllä sillä näkee kiihdytystilanteiden seokset aika hyvin. Perstuntuma kertoo loput.
65HT kirjoitti:Autometerin seosmittari jossa on:
- laiha (neljä punaista lediä)
- stoiciometrinen (kymmenen keltaista lediä)
- rikas (kuusi vihreää lediä)
Pitääkö tavoitella sitä että mittari pysyy koko ajan keltaisella alueella (stokiometrinen seoshan on optimaalinen) vai miten? Jotenkin vihreä tuntuisi luonnolliselta väriltä, mutta kun silloin on rikkaalla...
Onko se tämä?
Stoikiometrinen seos on kemiallisesti oikea seos ilmaa ja polttoainetta, jolloin kaikki polttoaine palaa ja happea ei jää yli. Käytännössä kaasutinohjattua polttomoottoria ei normaalisti voi käyttää aina tällä seossuhteella, vaan mukaan tulevat muut tekijät, jotka vaikuttavat seossuhteeseen siten, että sen on oltava rikkaampi, jotta moottori yleensäkään toimii turvallisesti. Tämä siksi kun kaasuttimella ei voida ohjata moottoria riittävän tarkasti, jotta seossuhde pysyisi koko ajan stoikiometrisenä ja siten turvallisella alueella. Hieman laiha seos vaikuttaa myös tehoon paljon dramaattisemmin kuin hieman liian rikas.
Oho, tulipa jorinaa. No... kuulostaisi kuvailemasi perusteella, että moottori toimii hyvin siitä huolimatta, että pintakaasukiihdytyksessä mittari näyttää laihaa seosta. Mikäli tällöin ei tunnu moottorin vedossa empimistä, on kaikki silloin kunnossa. Alipaine-ennakon (mikäli käytössä) lisäys pitää huolen laihan seoksen polttamisesta vajaatäyttöisessä sylinterissä ja moottori vetää tasaisesti.
Hieman rikas seos (vihreä alue) antaa yleensä parhaan tehon. Mikäli haluat sitä, niin silloin mittarin pitäisi näyttää täyskaasuvedossa koko ajan joitakin vihreitä ledejä. Mutta jos haluaa hifistellä ja kokeilla, niin voi yrittää saada moottorin käymään keltaisella alueella pienentämällä pääsuuttimia, tai ehkä Carterin/Edelbrockin tapauksessa neulaa vaihtamalla. Turvallista on kuitenkin pysytellä vihreällä alueella.
Eli tiivistettynä koeajotuloksistasi: hyvin toimii, ainakin moottorin tehovara on käytössä seossuhteen puolesta.
Tarkoittaako tämä:
65HT kirjoitti:Koeajon tulos:
Tyhjäkäynnillä yksi vihreä ja välillä heilahtaa oranssille
Että seosmittari heilahtaa välillä siis laihalle eli punaiselle? Oliko vaihde päällä (Drive) mittauksen aikana?
Mikä nokka koneessa?
Mikäli tyhjäkäynniltä lähtiessä on yhtään empimisen tuntua, on tyhjäkäyntipiiri silloin liian laihalla. Avaa seosruuveja 1/8 kierros kunnes tilanne korjaantuu. Anna moottorin käydä hetki säätöjen välillä, jotta muutoksen huomaa. Tyhjäkäynnillä pitäisi käydä tasaisesti rikkaalla eli vihreät palaa, ehkä hieman vaeltaa vihreät. Heilahdus välillä punaiselle voi johtua myös siitä että lambda-anturi käy liian kylmänä. Missä kohtaa pakoputkea se on? Etäisyys kollektorista tai valusarjan/pakoputken liitoksen.