Traction bars
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Traction bars
Onko jollain kokemuksia vastaavista? Pitäisi saada kuriin taka-akselin hyppiminen.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Traction bars
Ei ole kokemuksia em. linkin tangoista, mutta näitä porukat roudaa selkää vääränä autoihinsa:
http://www.calvertracing.com/
http://www.calvertracing.com/
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Itse ajelin tämän kesän ajot CalTracseillä ja voin suositella erittäin lämpimästi. Ei pienintäkään pomppimista. Tankojen etupäät ovat pulteilla kiinni, mutta eivät vaikuta milllään tavalla häiritsevästi jarrutuksissa.
Kunnon traction-barien ajatus on estää taka-akselin kiertymistä JA nostaa taka-akselin instant centeriä (sivulta päin katsoen tangon takapää alempana kuin etupää). Normaalisti perä pyrkii niiaamaan kiihdytettäessä, jolloin painonsiirto puristaa jousia kasaan. Korkeammalla instant centerillä tuo normaalisti niiaamisen aiheuttava voima saadaankin käytettyä tuennan kautta painamaan suoraan renkaita maahan, kun perää kiertävää voimaa voidaan käyttää niiaamisen estämiseen. Perän niiaus vähenee ja pito paranee. Jos instant centeriä nostetaan liiaksi, niin perä itse asiassa nousee kiihdytyksessä ja taas hukataan energiaa. Tällöin perää kiertävä voima tulee pitemmän pitemmän momenttivarren (suhteessa auton painopisteeseen) kautta suuremmaksi kuin niiausta aiheuttava voima ja työntää traction barilla hanuria ylös.
Instant centerin nosto kiinteällä tangolla aiheuttaa helposti perän pomppimisen jarrutuksissa, mutta CalTracsin etukiikku ja slide-a-linkin teleskooppi eliminoivat tuon ongelman. Tämän takia perinteiset halkomallit ovat etupäästään irti. (ja siksi, että jousen pituus muuttuu joustossa, ja siksi että pienellä iskulla on pitovaikutus jne...)
Kiinteästi etupäästään asennetut Shelbytyylin Traction Masterit estävät jousien kiertymistä, mutta eivät juurikaan muuta instant centeriä. Näinollen ne eivät aiheuta perän pomppimista jarrutuksessa, mutta eivät myöskään lisää pitoa ja vähennä niiausta yhtä tehokkaasti kuin muut tyypit. Ne ovat ikään kuin rata-ajoon soveltuva kompromissi ajalta ennen CalTracseja ja slide-a-linkkejä, joiden kanssa kompromissia ei tarvise tehdä edes rata-ajossa.
CalTracsit saa ainakin sekä normaaleille, että mid-eye jousille, kunhan muistaa tilatessa speksata. Mid-eye jouset voivat vaatia pientä modaamista CE:n Slide-a-linkkeihin.
Kunnon traction-barien ajatus on estää taka-akselin kiertymistä JA nostaa taka-akselin instant centeriä (sivulta päin katsoen tangon takapää alempana kuin etupää). Normaalisti perä pyrkii niiaamaan kiihdytettäessä, jolloin painonsiirto puristaa jousia kasaan. Korkeammalla instant centerillä tuo normaalisti niiaamisen aiheuttava voima saadaankin käytettyä tuennan kautta painamaan suoraan renkaita maahan, kun perää kiertävää voimaa voidaan käyttää niiaamisen estämiseen. Perän niiaus vähenee ja pito paranee. Jos instant centeriä nostetaan liiaksi, niin perä itse asiassa nousee kiihdytyksessä ja taas hukataan energiaa. Tällöin perää kiertävä voima tulee pitemmän pitemmän momenttivarren (suhteessa auton painopisteeseen) kautta suuremmaksi kuin niiausta aiheuttava voima ja työntää traction barilla hanuria ylös.
Instant centerin nosto kiinteällä tangolla aiheuttaa helposti perän pomppimisen jarrutuksissa, mutta CalTracsin etukiikku ja slide-a-linkin teleskooppi eliminoivat tuon ongelman. Tämän takia perinteiset halkomallit ovat etupäästään irti. (ja siksi, että jousen pituus muuttuu joustossa, ja siksi että pienellä iskulla on pitovaikutus jne...)
Kiinteästi etupäästään asennetut Shelbytyylin Traction Masterit estävät jousien kiertymistä, mutta eivät juurikaan muuta instant centeriä. Näinollen ne eivät aiheuta perän pomppimista jarrutuksessa, mutta eivät myöskään lisää pitoa ja vähennä niiausta yhtä tehokkaasti kuin muut tyypit. Ne ovat ikään kuin rata-ajoon soveltuva kompromissi ajalta ennen CalTracseja ja slide-a-linkkejä, joiden kanssa kompromissia ei tarvise tehdä edes rata-ajossa.
CalTracsit saa ainakin sekä normaaleille, että mid-eye jousille, kunhan muistaa tilatessa speksata. Mid-eye jouset voivat vaatia pientä modaamista CE:n Slide-a-linkkeihin.
Oli tuossa myydään palstalla myynnissä noin 3½h.
Toiminta selviää hyvin tuolta.
http://www.calvertracing.com/
Toiminta selviää hyvin tuolta.
http://www.calvertracing.com/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Onko jollain kokemusta hyppivästä lukkoperästä jonka hyppimien on loppunut shelby traction barsien asennuksella? Tätä sillä kyselen kun perä rupesi lukon asennuksen jälkeen pomppimaan.
Calvertti on kauheen kallis ja "halot" näkyy kohtuullisen rumasti. Shelby TB, voisi olla hyvä vaihtoehto. Hintakin edullinen. Vaatii tosin hitsaamista suhteessa halkoihin, muttei haittaa. Pääasia että loppuisi tuo per¤%&#n pomppimien.
Calvertti on kauheen kallis ja "halot" näkyy kohtuullisen rumasti. Shelby TB, voisi olla hyvä vaihtoehto. Hintakin edullinen. Vaatii tosin hitsaamista suhteessa halkoihin, muttei haittaa. Pääasia että loppuisi tuo per¤%&#n pomppimien.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Viikon loppuna laitettiin vihdoin Shelby GT350 R yläpuoliset traction barsit autoon. Pikkujuttu kun on riittävästi aikaa ja hyviä kavereita.
Asennus seuraavanlainen:
- Poista takaakselin sisäänjouston rajoittajan kumi ja tämän jälkeen koko rajoittaja. Asenna se runkoaisan toisellepuolelle.
- leikkaa lattiaan sopivankokoinen reikä josta tanko sopii sisälle. Huomioi aukonkoossa maksimi sisään ja ulosjousto niin, ettei tanko kummassakaan ääriasennossa ota kiinni runkoon.
- irrota U-pultit
- sovita akselin kiinnikkeet akseliin rälläköi tarvittaessa (aika paljon sai rälläköidä kun kiinnike oli tarkoitettu kapealle akselille).
- sovita sisäkiinnikkeet oikeaan paikkaan sisälle.
- puhdista akseli ja sisälattia hyvin hitsausta varten.
- nosta auto ajokorkeuteen jousipakkojen alta (U-pultit ovat edelleen irti)
- aseta systeemi kokonaisuudessaan paikoilleen ja hitsaa ensin etukiinnike kevyesti lattiaan.
- tarkasta akselikiinnikkeen asettuminen akseliin ja hitsaa se kevyesti kiinni akseliin.
- tarkasta tankojen liikeradat jouston aikana
- jos kaikki näyttää olevan kunnossa hitsaa akseli ja sisäkiinnikkeet erittäin hyvin kiinni.
- kiinnitä U-pultit, tarkasta samalla että akseli tulee suoraan.
- asenna reaktiotangot paikoilleen
- tarkasta kaikki kiinnitykset
- suorita koeajo
Aikaa tähän suoritukseen voi varata 1-2 vrk vaikeusaste kuitenkin vain keskitasoa.
Tarvittavat työkalut:
- hallinosturi jossa erillinen nosto kelkka
- iso kaapillinen erilaisia työkaluja mukaan lukien paineilma työkalut
- hyvä hitsauslaite mic
Jos tämä tuntuu helpolta niin tee tangoista samalla pituussäädettävät samoin akseli ja kori kiinnikkeistä korkeussäädettävät. Tämän jälkeen on mukava pohtia miten eri kulmat ja esijännitteet muuttavat auton käyttäytymistä. Samalla voi asentaa lisäksi panhard tangon tai wats linkin. Minä tyydyin panhardiin. Tämä tietenkin aiheuttaa pakoputki muutoksen. Siitä kuulette myöhemmin eri tapahtumissa.
Asennus seuraavanlainen:
- Poista takaakselin sisäänjouston rajoittajan kumi ja tämän jälkeen koko rajoittaja. Asenna se runkoaisan toisellepuolelle.
- leikkaa lattiaan sopivankokoinen reikä josta tanko sopii sisälle. Huomioi aukonkoossa maksimi sisään ja ulosjousto niin, ettei tanko kummassakaan ääriasennossa ota kiinni runkoon.
- irrota U-pultit
- sovita akselin kiinnikkeet akseliin rälläköi tarvittaessa (aika paljon sai rälläköidä kun kiinnike oli tarkoitettu kapealle akselille).
- sovita sisäkiinnikkeet oikeaan paikkaan sisälle.
- puhdista akseli ja sisälattia hyvin hitsausta varten.
- nosta auto ajokorkeuteen jousipakkojen alta (U-pultit ovat edelleen irti)
- aseta systeemi kokonaisuudessaan paikoilleen ja hitsaa ensin etukiinnike kevyesti lattiaan.
- tarkasta akselikiinnikkeen asettuminen akseliin ja hitsaa se kevyesti kiinni akseliin.
- tarkasta tankojen liikeradat jouston aikana
- jos kaikki näyttää olevan kunnossa hitsaa akseli ja sisäkiinnikkeet erittäin hyvin kiinni.
- kiinnitä U-pultit, tarkasta samalla että akseli tulee suoraan.
- asenna reaktiotangot paikoilleen
- tarkasta kaikki kiinnitykset
- suorita koeajo
Aikaa tähän suoritukseen voi varata 1-2 vrk vaikeusaste kuitenkin vain keskitasoa.
Tarvittavat työkalut:
- hallinosturi jossa erillinen nosto kelkka
- iso kaapillinen erilaisia työkaluja mukaan lukien paineilma työkalut
- hyvä hitsauslaite mic
Jos tämä tuntuu helpolta niin tee tangoista samalla pituussäädettävät samoin akseli ja kori kiinnikkeistä korkeussäädettävät. Tämän jälkeen on mukava pohtia miten eri kulmat ja esijännitteet muuttavat auton käyttäytymistä. Samalla voi asentaa lisäksi panhard tangon tai wats linkin. Minä tyydyin panhardiin. Tämä tietenkin aiheuttaa pakoputki muutoksen. Siitä kuulette myöhemmin eri tapahtumissa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.