Dampperin valinta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
cougar67
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:38

Dampperin valinta

Viesti Kirjoittaja cougar67 »

Eli minkälaisen dampperin tarvitsen 87' 302 koneseen?
Tietoa liikkuu että näissä on 50 oz painotus vetolevyssä ja 34 oz dampperissa.
Kuitenkin damppereita tarjotaan lähes aina 50 oz painoisina. Vain ATI tuntuu tarjoavan 34 oz damppereita.

Kysymys kuuluu, että käytetäänkö tätä 50 oz:a ns. Painotusjärjestelmän nimenä, jolloin dampperi ilmoituksissa lukisi 50 oz, mutta todellinen paino on 34 oz. Tuntuu että valmistajilla on hieman ristiriitaiset ilmoitukset.

Antakaa myös vinkkiä hyvästä valmistajasta/ rakenteesta jos löytyy kokemuksia. Tulee katukoneeseen.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Katukoneeseen jota ei pitkäaikaisesti kierrätetä yli 6000rpm, riittää hyvin ehjä vakio alkuperäinen dampperi.
Olen itse käyttänyt aina 7000 rpm kiertävissä koneissa Fordin vakio dampperia. Eikä ongelmia ole tullut, kone / koneet on tasapainotettu damppereiden ja vauhtipyörien kanssa.
Jos vakio dampperia ei ole ja olet sen vuoksi ostamassa uutta damperia niin mikä tahansa on sopiva katukäyttöön. ATI, TCI, Fluid... merkeillä pystyy jo Elvistelemään. Mutta ei ne anna mitään merkittävää etua katukoneeseen.
Kysymys kuuluu, että käytetäänkö tätä 50 oz:a ns. Painotusjärjestelmän nimenä, jolloin dampperi ilmoituksissa lukisi 50 oz, mutta todellinen paino on 34 oz. Tuntuu että valmistajilla on hieman ristiriitaiset ilmoitukset.
Näin näyttää olevan. Ilmeisesti noin, ettei suuri yleisö sekoaisi täysin noiden painojen kanssa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Tavallisia "halpoja" damppereita on kahdenlaisia: Toisissa painokluntti on ulkokehällä eli ulkokehä on epätasapainossa. Toisissa kampuraan kiinnituleva sisäosa on epätasapainossa ja ulkokehä on balanssissa.
Viisaammat sanovat että jälkimmäinen on yli 5000 kiertävässä urheilumoottorissa parempi, keskipakovoima ei vedä ulkokehää sivulle ja revi vulkanointia mika taas voi aiheuttaa kaikkea kivaa moottoririkosta henkilövahinkoihin asti.
En tiedä miksi niitä tehdään kahdella eri tavalla mutta ero selviää kun ottaa kaupassa dampperin kouraan. Hinta tuntuu olevan sama.
1966 HT 347 Stroker
foord
Aktiivi
Viestit: 103
Liittynyt: 18 Kesä 2004, 11:42
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja foord »

onko muuten vakio dampperissä 3 tai 4 pultilla kiinnitys tuohon ympyrään mistä menee hihna laturille ja vesipumpulle, omassa on 4 pultilla ja pitäisi olla 3 pultilla koska ahtimen rullaan on kiinnitys 3 :?
Vastaa Viestiin