Liian suuren kaasarin "hyödyt"

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Liian suuren kaasarin "hyödyt"

Viesti Kirjoittaja 65HT »

V8MGZ:n projektimoottorissa näkyi hyvin miten liian suurella kaasarilla ei saada mitään hyötyä. 383 stroker +400 hp antoi paremmat tehot 650 kaasarilla kuin 850 kaasarilla. Varmaankin jos muut osat olisi olleet tiukemmat olisi 850 saatu enemmän tehoa ulos.

Monet varmasti syyllistyvät liian suuren kaasarin käyttöön. Itse mukaanlukien (600 cfm ja 289 cid). :oops:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Olen lukenut juuri toisen suuntaisia dyno tuloksia jenki lehdistä. Tuolloin on isot kaasarit muutettu paremmin vastaamaan pikku koneiden vaatimuksia. Kaasarin muutokset ovat pääsääntöisesti koskeneet boosterereita niin, että suuremmillakin kaasareilla saadaan vähintään yhtä hyvä signaali kun pienilläkin.
850 cfm kaasarilla saavutettiin aina korkeammat tehot ja väännöt, lisäksi koneet reagoivat kaasuun herkemmin.
Mutta pääsääntöisesti pienemmällä kaasarilla ongelmat ovat vähäisemmät ja säätö helpompaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Laskentakaavahan on:

cid/2 * rpm/1728 * VE = tarvittava cfm ko. kierrosnopeudella.

Äkkiä laskien 289 @ 5000rpm vaatii kokonaista 313cfm (VE arvolla 75%), 6000:ssa 376cfm.

VE, Volumetric Efficiency ei liene kovin korkea näissä koneissa vakiona. Ilman solmua putkessa :twisted:
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Engine Alalyzer sanoi n. 300HP 351C:stä että 600cfm vs 800cfm tehoetu on 6HP.
Vääntöalue siirtyi ylemmäs ja kapeni, maksimi käytännössä sama.

Ei tullut sitten kokeiltua, mutta 600cfm kaasarilla ainakin simuloidut HP/TRQ käyrät vastasivat todellisuutta. Uskoisin että todellinen ero olisi ollut hyvin lähelle tuota.
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä tämä ajatuksia herättävä artikkeli.
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ters_tech/
Kuva
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Todellinen esimerkki 302 koneeseen sopivasta kaasarista.
Kone hieman piristetty 302 rullakone, käyttötarkoitus all-around koneeksi.
500 cfm Edelbrock 315 hp käväisi ennen kakkospuolen avautumista laihalla.
"650" db cfm Holley (modifioitu todellinen virtaama 700 - 800 cfm, ei mitattu) 334 hp seokset tasaiset koko kierrosalueen läpi.
Koneeseen ei tehty mitään muutoksia kaasareiden vaihdon välillä. Edelbrock suoraan paketista vaati pientä tyhjäkäynnin seossäätöä, että kone pysyi käynnissä. Holley:lle ei tehty mitään siirto vain toisen 302 mosan päältä toiseen koneeseen +19 hp aika helpolla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin