Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Nyt sitten on koettu se mistä on jenkkifoorumeilta joskus tullut luettua..eli selvisi foxin ö-paineiden katoaminen. Ö-pumpun akseli poikki ja n. 300 astetta kierteellä:(
Ilmeisesti Ö-pumppu leikannut kiinni, en ainakaan muuten ymmärrä miksi se noin turpaan ottaneen näköinen on. Seuraavaksi siis konetta pois keulalta ja turbo tarkistukseen
Sitten pari kyssäriä. Laakerit ja akselipinnat menee tarkistukseen. Kertokaahan mitä kaikkea muuta kannattaisi tarkistaa? Oletuksena on että olen ajanut usean kilometrin ainakin huonoilla ö-paineilla jos nyt ei sitten ole ollut aivan nollassa ennenkuin huomasin paineiden hävinneen.
Koitan olla ottamatta yläkertaa auki, vaikka mieli tekiskin, ettei remppa karkaa käsistä. Ostoslistalla on nyt ainakin ö-pumppu ja sille arp:n akseli. Pumpuksi kannattanee hommata suurteho malli.
Täysremppa ois tietenkin se oikea toimenpide mutta haluais kesällä ajamaankin Vinkkejä?
edit: lisätty kuva
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Minulle suositeltiin aivan tavallista öljy pumppua part cornerissa se kuulemma riittä aika paljon viritettyynkin koneeseen. hv öljy pumpuissa tulee kuulemma ongelmia ton pumpun akselin kanssa. Minun mielestäni kannattaisi ainakin nokkaakselin laakerit tarkastaa koska sieltä se öljy taitaa loppu ensimmäisenä
Pari tuollaista konetta purkaneena voin todeta, että suurimmat vauriot ovat kiertokangenlaakereissa sitten kampiakselin ja nokkalaakerit ovat olleet yleensä virheettömiä. Suurin murhe taitaa tulla kiertokankien kanssa, jos ne ovat pääset liiaksi lämpenemään niin ne on good bye, samoin saattaa käydä kampiakselinkin ja runkolaakeripukkien kanssa.
HV pumppua ei kannata käyttää jos ei tee muutoksia laakerivälyksiin. STD pumppu toimii hyvin vakio laakerivälyksillä, kunhan öljy on edes kohtuulista. Viritettyjen moottoreiden öljynvaihtoväli lyhenee samoin käy jos öljyn lämpötila nousee yli käytetyn öljyn sietorajan.
Kuitenkin tuo on osoitus Ford sb:n öljypumpun käyttöakselin heikkoudesta. Yleensä pumput ei leikkaa kiinni ellei öljy ole lopussa. Muutoin tuhoon johtaa yleensä suuret partikkelit jotka estävät tai ahdistavat öljypumpun pyörimistä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
foord kirjoitti:Minulle suositeltiin aivan tavallista öljy pumppua part cornerissa se kuulemma riittä aika paljon viritettyynkin koneeseen. hv öljy pumpuissa tulee kuulemma ongelmia ton pumpun akselin kanssa. Minun mielestäni kannattaisi ainakin nokkaakselin laakerit tarkastaa koska sieltä se öljy taitaa loppu ensimmäisenä
Eräs +8000rpm SBF:ää kierrättävä kisahemmo käyttää omien sanojensa mukaan aina vakiotuottoisia pumppuja.
Heitän tähän öljypumppukysymyksen. Kuuluuko öljypumpussa on olla tiiviste siinä kun ottaa ne neljä pulttia pois, että pääsee näkemään ne roottoripyörät?? Entä muistaako kukaan, missä hintaluokassa uudet vakiopumput ovat?
Tahavo kirjoitti:Heitän tähän öljypumppukysymyksen. Kuuluuko öljypumpussa on olla tiiviste siinä kun ottaa ne neljä pulttia pois, että pääsee näkemään ne roottoripyörät?? Entä muistaako kukaan, missä hintaluokassa uudet vakiopumput ovat?
Ei ole tiivistettä nelipulttisen kannen alla.
20 - 50$ / kpl öljypumput, joissakin seteissä hd akseli mukana.
8 - 21$ / kpl öljypumpun akselit.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
ok, eli kiertokangenlaakerit ensin tarkistukseen ja normaali pumppu ostoon jos nyt sillä selviää. Kiitoksia vinkeistä.
Jos tuon ensiviikon aikaan saisi moottoripukkiin kiinni ja sitten vain pelätään pahinta ja toivotaan parasta
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Juu klappia on mun mielestä aikapaljon. Tuossa juuri professional motorin Virtalalle sen kävin viskaamassa. Purettiin ja ainoastaan imupuolen siivissä oli hieman kosketusta. Laakerit oli vaihtokunnossa joten remppaan jäi. Onneksi siivet ja akseli oli kuitenkin vielä kuosissaan niin ei tarvi uutta katsella.
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Akselin katkeamiseen syynä juminut ö-pumppu. Akseli kokonaisuudessaan oli yli kierroksen korkkiruuvilla...
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
GT-350 oli tarkaavaisena huomannut mistä tuo ö-pumpun juminut pylpyrä on ollut. Galleriassa pari hänen ottamaansa kuvaa, tutkittua tietoa siis. Katsokaahan tarkkaan venakoppia aukaistessa jos on vielä vakiotiivisteellä...
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)