Museovakuutuksesta

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

makero1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Touko 2005, 14:22

Museovakuutuksesta

Viesti Kirjoittaja makero1 »

Museovakuutuksen ehtona on: "että museoajoneuvolla ajetaan vain 30 päivää". Mitenkähän tuo "30 päivää" olisi tulkittava, mielelläni tulkitsen sen näin: "päivä" on yhtäkuin vuorokausi, vuorokausi on 24 tuntia.
Eli, -jos ajoneuvon ottaa käyttöön esim. lauantaina klo 18 ja palaa reissulta sunnuntaina ENNEN klo 18:00, -kuluu reissuun vajaa 24 tuntia, -elikkä yksi niistä 30:stä ajopäivästä.
Toinen tulkinta on että aina kun vuorokausi vaihtuu, alkaa kulumaan "uusi ajopäivä" mikä tuntuu hölmöltä, -sikäli että jos lähtee kesäiltana pienelle ajelulle ja sattuu meneen yli puolenyön tärvääntyykin siinä jo kaksi "ajopäivää". Onkohan paree vaan tulkita niinku parhaaksi näkee?? :QQ:
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

...ja kukas se vahtii ja laskee nuo käyttöpäivät...
makero1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Touko 2005, 14:22

Viesti Kirjoittaja makero1 »

raunoh kirjoitti:...ja kukas se vahtii ja laskee nuo käyttöpäivät...
..no eipä kai kukaan ellei kateelliset naapurit. Museovakuutushan perustuukin tavallaan "herrasmies sopimukseen" mutta olisihan se silti selvempää kun olisi selkeät "pelisäännöt", -kun nuo viranomaiset kuitenkin monessa asiassa tulkitsee juuri niin, -kuin NE ITSE "haluaa".
Mikä onkin sitten tavalliselle tallaajalle joskus ikävä yllätys...
Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1341
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Viesti Kirjoittaja stangrider »

Minun mielestäni on kyse kalenteripäivistä, mutta tosiaan eräänlainen herrasmiessopimus. Aikaisemmin 30 aurinkoisen päivän löytäminen Suomesta olikin hankalaa, mutta jos tämä kesä alkaa jatkossa jo maaliskuussa, niin sitten löytynee 8) .
Joillakin ajellaan varmasti useasti, toiset taas ehkä neljä viikonloppua vuodessa liikenteessä, siinä tilastot tasoittuu..

Ja kateellinen naapuri lienee se potentiaalinen "käräyttäjä" tässäkin asiassa.. :evil:
95 GT Topless and Opal Froster

http://www.stangbangers.com/
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

stangrider kirjoitti:
Ja kateellinen naapuri lienee se potentiaalinen "käräyttäjä" tässäkin asiassa.. :evil:
Kun ei ota museokilpiä niin mistäs se naapuri tietää onko kyseessä museoajoneuvo?
Todella utelias naapuri sen tietysti voi selvittää.
-Jukka-
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Varmastikin suurin osa MR-autoilijoista ei kyllä ylitä 30 käyttöpäivää, mutta jokaisessa porukassa on aina joku musta lammas.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Oma käsitys on kyllä se että jos sitä käyt vaikka kaupassa vaikka menis vaan vartti niin siinä on se ajopäivä mennyt, eikös vaan. Jos haluaa paljon ajaa niin maksaa ne normaalit vakuutukset :roll:
Go tell Alice....
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Aku_81 kirjoitti:Oma käsitys on kyllä se että jos sitä käyt vaikka kaupassa vaikka menis vaan vartti niin siinä on se ajopäivä mennyt, eikös vaan. Jos haluaa paljon ajaa niin maksaa ne normaalit vakuutukset :roll:
Aamen :!: :twisted:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
makero1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Touko 2005, 14:22

Viesti Kirjoittaja makero1 »

Aku_81 kirjoitti:Oma käsitys on kyllä se että jos sitä käyt vaikka kaupassa vaikka menis vaan vartti niin siinä on se ajopäivä mennyt, eikös vaan. Jos haluaa paljon ajaa niin maksaa ne normaalit vakuutukset :roll:
Joo, -tää onkin niinku selvää pässinlihaa... Virallisessa kirjeessä vakuutusyhtiöltä lukee: "enintään 30päivää". Mielestäni olisi selvempää jos lukisi esim: "ehtona on että museoajoneuvolla ajetaan enintään 30:nä kalenteripäivänä" Siinä EI olisi sitten enää tulkinnanvaraa.
No juttuahan voisi pallotella vaikka kuinka... saapi olla AAMEN. :hahajoo:
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Järkevin ratkaisu olis vakuutusyhtiöiden ja valtion asennuttaa laskurit museo autoihin, niin ei tulis sitä kyräilyä , ja ylimeneviltä päiviltä tupla maksu. se olis kohtuullista meitä kohtaan jotka emme halua kiertää vakuutusmaksuja ja autonkäyttö veroa. Tästä pitäis tehdä esitys vakuutysyhtiöille ja verottajalle, tästähän saan taas julmetut sättimiset niskaani mutta totuus on tämä .
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Eikos se museovakuutus ole saman verran kuin normaali vakuutus per paiva? Noin suunnilleen 1/12 osa tjsp? Siina olisi vakuutusyhtioille oiva uusi tuote: maksa kun ajat. Hinta voisi olla vaikka 20% korkeampi eika tuntuisi viela missaan. Tietty siihen tarvitsisi jonkun systeemin, jolla poliisi voisi valvoa ja kunnon sanktiot tunaroinnista ilman vakuutusta. Olisi oivallinen harrasteautoon... Lienee toiveajattelua. :cry:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo eihän se ole mahdoton ttoteutettava, ruottalaisillahan oli ja liekkö vielläkin löpö laskuri siitä näki tarkan kilometrimäärän josta maksettiin vero sitten . Mulla on yksi sellanen laskuri jossakin säilössä, purin pois yhdestä suomeen tuodusta diesel pösöstä, siihen törkättiin piljetti sisään ja masina lasautti tiedot paperille, helppoa vai mitä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Pete
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1964 Mustang HT
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pete »

...se olis kohtuullista meitä kohtaan jotka emme halua kiertää vakuutusmaksuja ja autonkäyttö veroa...
Pakko kommentoida hiukan tuota Rokin kirjoitusta, vaikka olisi varmaan taas parempi olla hiljaa, koska veren virtauksen suonistossahan tämä joiltakin varmaankin taas pysäyttää.

Tämä museoajoneuvo asia näyttää aiheuttavan eri kerhoissa, naapureissa ym. mitä mielenkiintoisemmissa instansseissa aina aika ajoin "keskustelua" esimerkiksi maksujen "kohtuullisuudesta" muita ajoneuvojen omistajia kohtaan. Onko tämä sitten sitä ns.suomalaista naapuri kateutta, en oikein itsekään tiedä.

Tuosta Rokin kommentista saa nyt sen käsityksen, että me museoajoneuvojen omistajat / ajajat haluamme vain mennä maksujen osalta sieltä mistä ns. aita on matalin, eli KIERRÄMME veroa / liikennevakuutus maksuja.

Ei perk..., eihän nyt aikuisten oikeasti tästä ole kyse!!!

Suurin osa meistä ajelee autoillamme todellakin vain enintään tuon 30 vrk kalenterivuoden aikana. Aina on poikkeuksia, ikävä kyllä.
Automobiili kerhojen jäseniltä tiedusteltaessa, suurin osa jäsenistöstä ilmoittaa ajavansa n.10 - 20 kertaa kalenterivuoden aikana. Selvästi siis alle hyväksyttävän ajomäärän.

Niin, ja maksamme todellakin 1/12 osan kokonais vuosivakuutusmaksusta + mahdolliset omat "neuvotellut" lisävakuutukset vakuutusyhtiöiden kanssa esimerkiksi auton arvoon perustuen.
Ei siis ole ajoneuvovero maksua, koska Automobiili-ihmiset aikoinaan "taistelivat" sen asian puolesta, että sitä ei tarvitse museoajoneuvojen kohdalla suorittaa. Hatun nosto siitä heille (ainakin minulta).

Jos ajoneuvovero olisi edelleen maksettava, niin ei se ainakaan minun suuntautumistani muuttaisi milläänlailla. Edelleen pyrkisin ajelemaan museoajoneuvoilla, ja maksaisin vain kyseisen veron (mielellään tietenkin vain 1/12 osan kokonais vuosimaksun suuruudesta, koska ajoneuvo ei ole enempää maksimissaan ajossakaan).

Jos taas ylimeneviltä päiviltä pitäisi alkaa maksamaan tuplasti liikennevakuutusmaksua, niin kyllä tuo järjestelmä varmastikin sopisi suurimmalle osalle museoajoneuvojen omistajista, kunhan vastaavasti saisimme myös vakuutusmaksu palautuksia ajamattomista vuorokausista.

Menee taas "saarnaamiseksi", mutta lantilla kun on kaksi puolta...

Joka tapauksessa hyvää kesän odotusta sekä nautinnollisia ajohetkiä kaikille tasapuolisesti täysin siitä riippumatta, onko museoajoneuvo alla vai ei 8)

PS. seuraavaksihan meitä kaikkia harrastajia "uhkaa" päästörajoitusten myötä tulevat verotukset, joten jos niistäkin museoajoneuvojen omistajat jotenkin "vapautuvat", niin lisää sontaahan me taas saadaan varmaan niskaamme...

Pete
BMW K1300R 2011
BMW 330 XI 2003
BMW M3 AVO 20??
makero1
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 31 Touko 2005, 14:22

Viesti Kirjoittaja makero1 »

Peten kommentista täytyy sanoa että: ASIAA kirjoitit!! :juu:
66poni
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 66poni »

Minäkin komppaan Peteä.
Vastaa Viestiin