Pinionin säätö (pre-load)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Pinionin säätö (pre-load)

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Peräremppa on loppusuoralle eli säätöjä vajaa. Kysyisin kokeneemmilta kokemuksia eli näin tein:
- Laakereiden vaihdon jälkeen vedin pinionin mutterin 175 lb-ft, krymppi ei antanut tässä vaiheessa periksi (jos olisi, krymppi olisi pitänyt vaihtaa manuaalin mukaan)
- Jatkoin kiristämistä kokeilemalla välillä pienellä momenttiavaimella kunnes pyöritysvastus oli n.2Nm. Käsivaralla on pyörittäminen on tällä kireydellä hieman nahkeaa. Näinkö olette muut preloadia säätäneet?

Seuraavaksi sitten hammaskosketussäätöjen kimppuun.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

jep, jäljillä olet. UUDEN krympin kanssa tosiaan joutuu
käyttämään Voimaa Hieman enemmän kuin 175lbs- ft !
jotta se saadaan rutistumaan varsinaiseen muotoonsa ennen 0-VÄLYSTÄ
lopullinen momentti liikkuu kyllä niillä rajoilla .
Uusilla laakereilla on enemmän preloadia kuin vanhoilla .
Pinion ON nahee uudella tiivisteellä ja lakruilla
ja toi momentti noin 2 Nm on alueella :wink:
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pinionin säätö (pre-load)

Viesti Kirjoittaja kno1 »

voxagent kirjoitti:Peräremppa on loppusuoralle eli säätöjä vajaa. Kysyisin kokeneemmilta kokemuksia eli näin tein:
- Laakereiden vaihdon jälkeen vedin pinionin mutterin 175 lb-ft, krymppi ei antanut tässä vaiheessa periksi (jos olisi, krymppi olisi pitänyt vaihtaa manuaalin mukaan)
- Jatkoin kiristämistä kokeilemalla välillä pienellä momenttiavaimella kunnes pyöritysvastus oli n.2Nm. Käsivaralla on pyörittäminen on tällä kireydellä hieman nahkeaa. Näinkö olette muut preloadia säätäneet?

Seuraavaksi sitten hammaskosketussäätöjen kimppuun.
Enpä ole tehnyt itselleni perää krympillä enää vuosiin, vaan olen käyttänyt kiinteää välipalaa. Se sovitetaan tarkalleen oikean kokoiseksi, jolloin laakereille muodostuu juuri oikea esijännitys. Tämä työ tehdään ilman tiivistettä, joten preloadin mittaaminen on paljon tarkempaa. Hyvää tässä tavassa on se, että paketin voi purkaa ja kasata aina uudelleen ja uudelleen, jos osat eivät vaihdu. Kiinteällä välipalalla mutteri todella kiristetään kyseiseen momenttiin pinionin vastinpintaa vasten. Krympillä momentti vaaditaan siihen, että krymppi saadaan menemään kasaan ja puristumaan oikeaan mittaan. Mutteria ei siis kiristetä varsinaisesti momenttiin. Ei ole ihme, että pinionin muttereita aukeilee (satunnaisesti) porukalla. Jos näin pääsee käymään, ei esijännityksen säätöön ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa perä uudelleen auki. Kiinteällä palalla tätä ei pääse käymään. Ford käytti aikoinaan kiinteää palaa high performance autojen perissä. Syy oli heillä varmasti tiedossa...

Pinionin esijännityksen hakeminen kiinteällä välipalalla on huomattavasti enemmän aikaa vievä tapa, mutta sen varmuus on aivan toista luokkaa. Itselläni on todellakin yhdestä palasta hiottu osa, mutta esim. Mark Williams myy "solid spacer kit" settiä, jossa on kaksi paksumpaa palaa ja sovitteita runsaasti niiden väliin. Tällä pääsee myös hyvään tulokseen.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

joo, Kiintee Spaiseri onkin oma juttunsa. itse käytän Ratech tuotteita .
Krympillä pitäs pärjää vielä "vähempi" viritteiset yhdistelmät :wink:
Vastaa Viestiin