Rullanokka ja nostajat???

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Rullanokka ja nostajat???

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Lohko non-roller mehikaani. Sopiskos nää nostajat http://www.compperformancegroupstores.c ... =LFTRHERLR
tän nokan http://www.compperformancegroupstores.c ... gory_Code= kanssa suoraan bolt-on vai oonko ihan mettässä?

Tai sitte em nokka ja nää http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... r=36532-16 nostajat???

Hukassa??? :shock: :shock: :shock:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mun ymmärryksen mukaan molemmat nostajat sopivat retrofit käyttöön, eli laahurinokkalohkoon.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minä olen hieman ymmälläni noiden nostajien kanssa. Samoin kuin http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=5937 nostajat.
Onko kyseiset nostajat tarkoitettu RetroFit rullanokille vai ns. tavallisille rullanokille?

Olen kuitenkin ymmärtänyt niin, että tuo Cranen #36532-16 nostajat on nimenomaan tarkoitettu normaaleille rullanokille (suurempi perusympyrä) samanlaisia on myös nuo Ford Racing M-6500-S58 nostajat ja Compin #8931-16 nostajat, eikä ns. RetroFit rullanokille (pienempi perusympyrä) joihin taasen sopii nuo Compin nostajat PART #851-16.

Käsitykseni mukaan Make 67 kysymyksen vastaus on: Crane #36532-16 ei käy ko. nokalle, koska se on RetroFit nokka-akseli mutta Compi taasen kävisi.

Korjatkaa jos olen väärässä.

M-6500-S58* Sold in engine sets
Use to install hydraulic roller lifter camshaft in a “non-roller” block. Fits 289/302/351W/351C.

NOTE: May require custom pushrods and minor clearancing.
http://www.compcams.com/information/wha ... -205922385

Ford 302 O.E & CompCams Retro Fit HYD RLR & HE Lifters
PART #851-16. On eri nostaja kuin edellä mainitut, niin kuin teksti O.E. kertoo, on tämä nostaja samanlainen kuin Fordin normaali rullanostin. Näin ollen se on ehkä myös erilainen kuin Make 67 kuvaama Cranen rulla nostaja.

Ottakaa tuosta nyt selvää, tai suomentakaa tuo.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tässä iski paniikkireaktio kun kellään ei ollut antaa vinkkejä ns. hämähäkin asennukseen eikä paketissa tullut minkäänlaisia ohjeita mukana??? Siis tämän takia kyselin näitä nostajavaihtoehtoja!!!
No, summasummarum, hämyheikki on nyt saatu asennettua paikoilleen pienen aivojumpan seurauksena.

Muuten, olisko hämärin paikoillaan pitäviin pultteihin hyvä laitaa ruuvilukitetta kun ei niihin kovin syviä kierteitä saanut aikaiseksi?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Itse olen käyttänyt ruuvilukitetta.

Eihän nokka-akselin laakerit vaurioituneet hämiksen reikiä poratessa tai kierteitä sorvatessa?
Käytätkö noin 3mm prikkaa hämähäkin ja lohkon välissä? Rulla lohkossa on suunnilleen 3mm korkea koroke lohkossa hämähäkin kiinnitystä varten.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

tässä on jotain kuvia mun hämähäkkivirityksestä 351w lohkossa :o http://kuvablogi.com/blog/4020/6/
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mexico65 kirjoitti:Itse olen käyttänyt ruuvilukitetta.

Eihän nokka-akselin laakerit vaurioituneet hämiksen reikiä poratessa tai kierteitä sorvatessa?
Käytätkö noin 3mm prikkaa hämähäkin ja lohkon välissä? Rulla lohkossa on suunnilleen 3mm korkea koroke lohkossa hämähäkin kiinnitystä varten.
En usko kun sain viikonloppuna tiedon että ei poraa yli 10mm syvää reikää niin pitäis laakerit säästyä. Porasin 8mm ja niihin kierteet.
Tossa mun lohkossa on kans sellaiset n. kolmen millin korokkeet siinä keskellä sopivasti linjassa hämähäkin kanssa. Mittailin, että olis jääny n. 3 milliä lohkosta ylös toi spideri.
tässä on jotain kuvia mun hämähäkkivirityksestä 351w lohkossa Surprised http://kuvablogi.com/blog/4020/6/
Kiitokset kuvista, näyttäis lepäävän samallalailla kun omassakin 8) 8) 8)
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Minäkin pähkäilin kanssa kun Compilla lukee OE ja retrofit samassa. Vaan enpä lukenut kunnolla kysymystäkään, siinähän nimenomaan kysyttiin käykö tuo nokka noiden nostajien kanssa.

Mutta kun molemmissa nostajamalleissa on linkit, niin tarviiko ne edes spideria? Spideria käytetään noiden M6500-B303 nostajien kanssa. Jos on ei-rullalohko, niin tarvitaan pienikehäistä nokkaa, jotta nostajat menevät riittävän alas, että sitä nostajien välistä käikälettä, eli koiranluuta voidaan painaa sillä spiderilla. Eli jos Make meinaat käyttä spider-systeemiä ei-rullalohkossa, niin tarvitset pienikehäisen nokan. Tarkista, että onko toi Compin nokka pienikehäinen.

Eikös noi linkitetyt pysy paikallaan ihan itsekseen ja tarviivat vain työntötangon mitoituksen. Toki, jos linkitetty nostaja on tehty pienikehäiselle nokalle, niin voihan siinä olla öljyreiät sun muut väärässä paikassa. No, olipas tästäkin taas apua.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Mitenkäs noiden nostajien kanssa kun 289 lohkoon laitetaan -91 GT mussen vakionokka...? Myös kannet ja työntötangot ovat -91 GT:stä, kuten keinuvivutkin. Hämis + dog bones, mutta käykö noiden kanssa esim. 85-93 5.0:n hydr. rullanostajat?

edit.

Oho, tuossa edelläpä taisikin keretä tulla vastaus...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

1. Non-roller -lohko + Retrofit nokka + OE rullanostajat + hämähäkki = OK

2. Non-roller -lohko + Normaali rullanokka + Retrofit -nostajat (w/ "luut") = OK

Suomennosta:
OE (original equipment) rullanostajat = siis vakiot H.O. roller koneen nostajat

Hämähäkki = FMS-M-6253-A50 Hydraulic Roller Lifter Installation Hardware, Ford, Small Block, 5.0/5.8L, Kit

Retrofit -nokka = non-roller -lohkoon OE rullanostajien kanssa tarkoitettu pienempikehäinen nokka-akseli

Retrofit -nostajat = speciaalit lyhyemmät nostajat, käytetäväksi non-roller -lohkossa vakiokehäisen rullanokan kanssa. Näissä kaksi viereistä nostajaa yhdistetään liuskoilla, "luilla", ja hämähäkkiä ei tarvita

Vaihtoehto 1 on halvempi, koska
- OE rullanostajat (tai esim. Ford Racing FMS-M-6500-R302) + hämähäkki on paljon halvempi kuin juupelin kalliit retrofit -nostajat

Vaihtoehto 2 on bolt-on. Vaihtoehto 1:ssä sen vaivan joutuu näkemään, että tekee nuo kaksi hämähäkin kiinnitysreikää.


Nostajalaaksoon noiden kahden hämähäkkireiän teko onnistuu parhaiten konerempan siinä vaiheessa, kun nokka-akselin laakereita vaihdetaan. Kiinnitysreiät tulevat nokan laakereiden kohdalle, ja kun vanhat laakerit ovat irti niin on helppo porata reiät "laakeriin" asti läpi ja kierteyttää, ja sitten uudet laakerit paikalleen. Jos homma tehdään koneen ollessa kasassa, täytyy vaan varoa ettei muruja mene koneeseen ja ettei poraa liian syvään tai käytä sitten liian pitkiä pultteja. '78 -lohkosta mittasin 11mm metallia nostajalaakson pinnasta laakeriin.

EDIT: Tää oli perusteellisempi vastaus, niin poistin omani. T: Arto65FB
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Kun pari talvea sitten väsäilin 351W crateen rullanokkaa (E303) niin olin siinä uskossa että lohko oli roller yhteensopiva kun reiät oli hämähäkille valmiina. Eli laitoin normaalit rullanostajat. Kone on toiminut ok, käynti on kuitenkin "epäsiisti" ikäänkuin venttiilikoneisto pitäisi ylimääräistä ääntä. Välykset on säädetty pari kertaa ja ihan ammattilaisenkin toimesta eli ovat ok. Kysymyksiä;
-onko nokka/nostaja/lohko kombinaatio oikea ?
-Fordin hämähäkissä ei tullut mukana edellisissäkin kuvissa näkyvää suoraa tukirautaa ja kirjallisuudessa ei kaikissa kuvissa sitä ole. Voiko peltihämis elää ja "räpättää" ilman rautaa ? Kiinnitys 2:lla pultilla.
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Jatkoa edelliseen; FRPP:n catalogin mukaan lohko on roller combatible. Tietäkää tai arvatkaa onko loiva"räpätys" tyypillistä rullanokkakoneelle vai onko ääneen syytä perehtyä tarkemmin ?
Sami65302
Aktiivi
Viestit: 69
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 13:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sami65302 »

Kone on toiminut ok, käynti on kuitenkin "epäsiisti" ikäänkuin venttiilikoneisto pitäisi ylimääräistä ääntä....
SR 70 kirjoitti:Jatkoa edelliseen; FRPP:n catalogin mukaan lohko on roller combatible. Tietäkää tai arvatkaa onko loiva"räpätys" tyypillistä rullanokkakoneelle vai onko ääneen syytä perehtyä tarkemmin ?

No mul on rullanokka konees ja tuo kuvaa kyl hyvin 'äänimaailmaa'.. itsekin aloin kuuntelee et onko venttiilikoneistossa jotain? ..mut kyydissä ollut asiantuntija sanoi et nou hätä, rullanokasta se ääni kuuluu ja on ihan normaalia - otin diagnoosin helpottuneena vastaan

Noihin muihin kysymyksiin vastaa viisaammat...

Sami
_______________
Ford Mustang '65FB 'Shelby GT350-look'
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

SR 70 kirjoitti:Kun pari talvea sitten väsäilin 351W crateen rullanokkaa (E303) niin olin siinä uskossa että lohko oli roller yhteensopiva kun reiät oli hämähäkille valmiina. Eli laitoin normaalit rullanostajat. Kone on toiminut ok, käynti on kuitenkin "epäsiisti" ikäänkuin venttiilikoneisto pitäisi ylimääräistä ääntä. Välykset on säädetty pari kertaa ja ihan ammattilaisenkin toimesta eli ovat ok. Kysymyksiä;
-onko nokka/nostaja/lohko kombinaatio oikea ?
-Fordin hämähäkissä ei tullut mukana edellisissäkin kuvissa näkyvää suoraa tukirautaa ja kirjallisuudessa ei kaikissa kuvissa sitä ole. Voiko peltihämis elää ja "räpättää" ilman rautaa ? Kiinnitys 2:lla pultilla.
K. Onko kombinaatio oikea?
V. On, jos lohkossa on hämähäkille jo valmis paikka.

"Hämähäkki" pitää ainoastaan nostajien väliset "koiran luut" paikoillaan, joten ne eivät liiku tai jousta koneen käydessä. Eli ”hämähäkki” ei tarvitse minkäänlaista lisä tukea. Kiinnitys kahdella pultilla on riittävä.

Hydraulisella rullanokalla varustettu kone on hiljaisempi kuin normaali laahaavalla nokalla oleva kone. Olettaen, että koko venttiilikoneisto on asennettu oikein ja sen säädöt on tehty oikein. Mikäli keinuvivut eivät ole säädettävät niin joissain tapauksissa työntötangot ovat olleet hieman liian lyhyet jolloin nostajien preload jää liian pieneksi ja kone "räpättää".

Yleisin ongelma rullanokkien asennuksen yhteydessä on, ettei venttiili jousia vaihdeta nokkaan sopivaksi. Nokka toimittajatkin mielestäni ilmoittavat liian löysiä jousia rullanokille. Tämä ongelma korostuu entisestään kun käytetään retro fit nokia. Toinen usein havaitsemani virhe on venttiilijousien asennuskorkeus. Venttiilijousien asennus paine on oikea vain oikeassa mitassa. Aina on tarkistettava jousien asennuskorkeus ja tarkastettava jousen paine mitatussa korkeudessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Päällä tässä on X 305 kannet,studeilla ja rullakeinuilla. Keinun rulla tekee millin liikettä keskellä venavartta joten geometria pitäisi olla ok. Ainut mikä asentaessa ihmetytti ja teetti hieman lisätyötä oli CC guidet joita piti hieman sirklata että "haritus" asettui oikein ja keinut osuvat keskelle venttiiliä. FRPP ilmoittaa X 305 kansien jousien sopivan kaikille Fordin omille rullanokille.

Myllyssä on peltisarjat jotka eivät vuoda mutta antavat toki oman äänimaailmansa.
Vastaa Viestiin