-96 Mustangin tuonti
Valvoja: Ville K
-96 Mustangin tuonti
Keskustelut 1996 Mussen (4,6) tuonnista Virosta on tössähtänyt AEK:n militanttien kanssa siihen, että ensimmäinen vastaus oli ko. autosta (ensirek. 1.1.1996) että ei voi missään tapauksessa tuoda Suomeen, kun ei ole tyyppihyväksyntää. Seuraava henkilö sanoi, että voi yrittää, mutta esim jarrut, äänet, valojen korkeussäätö pitää olla hyväksytyt.
No niin, muuten kaikki hyvin, mutta miten muut ovat tuon korkeussäätö-asia hoitaneet? On varmaan aika kallis operaatio, jos sellaiseen joutuu.
Ilmaiskarit voidaan kuulemma joissain tapauksissa hyväksyä, mutta ei oikein kuullosta hyvältä vaihtoehdolta.
Auttakaa äkkiä, autokuume on aika tapissa.
No niin, muuten kaikki hyvin, mutta miten muut ovat tuon korkeussäätö-asia hoitaneet? On varmaan aika kallis operaatio, jos sellaiseen joutuu.
Ilmaiskarit voidaan kuulemma joissain tapauksissa hyväksyä, mutta ei oikein kuullosta hyvältä vaihtoehdolta.
Auttakaa äkkiä, autokuume on aika tapissa.
Käytännössä ei tartte kun ne perinteiset muutokset: kirkkaat parkit eteen, sivuvilkut ja sumari taakse. Nii ja valmistenro konehuoneeseen ja varoituskolmio konttiin. Näillä sain '96 GT avoon leiman paperiin. Ei tarttenu etes lisäjarruvaloa ja takapuskurin punaisia heijastimia peittää.Jukka kirjoitti:Eikun autoa hakemaan vaan.
Janihan katsasti juuri oman ´96avonsa eli onnistuu.
Jani varmaan kertoo tarviiko mitään muuta kuin sivuvilkut.

Kun kyselin paikalliselta konttorilta, äijät oli pihalla kun lumiukot että miten tohon leima voidaan antaa. No kyselivät sitten AKE:lta ja vastaus oli että oviaukossa olevassa tyyppikilven FMVSS-hyväksynnät ja konepellin EPA-päästöluokitustarra riittä kattamaan vaatimukset. Näin siis jos auto on otettu käyttöön ennen '96 vuoden puoliväliä. Sen jälkeen käyttöönotetuissa ei enää jenkkien päästöluokitus kelpaakkaan.
Valojen korkeuden säätöä ei kuulemma tartte jos autossa on DOT-hyväksytyt etuvalot, vain jos vaihdetaan E-hyväksyttyihin, tarvitaan korkeudensäätö. Näin olivat katsastusmiehin AKE:lta opastaneet. Muissa valoissa riittaa SAE-merkintä. Huvitti oikeen katsastuksessa kun inssi oikeen tarkkaan syynäs merkinnät sivuheijastimista ja lisäjarruvalosta.

Vaikka toi Haapajärven konttori on vähän huonossa maineessa, käytin auton sielä koska heillä hyllyssä vanhoja lyhkäsiä kilpiä ja se oli ainoo konttori josta kysyin joka alko asiaa akelta selvittämään. Ehkä silläkin oli osuutta asiaan että työn puolesta tulee konttorilla asioitua suht tiheään, niin oli tuttuja inssejä.

Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Mustang 1996 tuonti
Valojen säätöä 1996 mallisessa Mustangissa on sitten tutkittu niin paljon, että ensimmäinen järkevän oloinen vastaus on saatu AKE:lta:
"jos valoissa on DOT hyväksyntä ja E-hyväksyttyjä valoja ei ole saatavilla, niin valojen korkeussäätöä ei myöskään vaadita". Tämä on e-mailillä saatu, joten käynee todistusaineistoksi.
FMVSS-hyväksyntää tyyppikilvessä ei löydy, mutta teksti "this vehicle conforms to all applicable federal motor vehicle safety, bumper and theft prevention standards in effect on the date of manufacture shown above"
lienee riittävä?
"jos valoissa on DOT hyväksyntä ja E-hyväksyttyjä valoja ei ole saatavilla, niin valojen korkeussäätöä ei myöskään vaadita". Tämä on e-mailillä saatu, joten käynee todistusaineistoksi.
FMVSS-hyväksyntää tyyppikilvessä ei löydy, mutta teksti "this vehicle conforms to all applicable federal motor vehicle safety, bumper and theft prevention standards in effect on the date of manufacture shown above"
lienee riittävä?
Re: Mustang 1996 tuonti
Federal Motor Vehicle Safety Standards = FMVSS, eli kaikki oleellinen lukee siinä kilvessä. Konepellistä kun vielä tarkistat sen EPA-tarran, että se löytyy.eva kirjoitti:FMVSS-hyväksyntää tyyppikilvessä ei löydy, mutta teksti "this vehicle conforms to all applicable federal motor vehicle safety, bumper and theft prevention standards in effect on the date of manufacture shown above"
lienee riittävä?
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Tänää tulli muisti kirjeellä. Kaks päivää ennen tarrakilpien vanhenemista. Valtiolle joutuu pulittamaan 6270e. Tullausarvoksi olivat arponeet 18000e. Pelkäsin että olisi kovempi, mutta vastaa aikalailla päivän hintaa '96 avo GT:llä. Eli tosta kun laskee, niin ostamalla verottoman auton säätin noin 5000e. 

Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
tuolta näkee kätevästi verotusarvoja, on nyt 11/06 asti.
laittaa vaan malli ja vuosimerkinnät, niin saa vertailukohtaa..
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?kk6=6
laittaa vaan malli ja vuosimerkinnät, niin saa vertailukohtaa..
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?kk6=6
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
Mustangi 1995 leimalla...
jaa a on sitten Coupe käytetty tuonti-katsastuksessa... meni läpi ihan mutkitta n 30 minsaa ja homma OK
autoon laitettiin sivuvilkut sellaset nännit kylkeen,,,,,
ja takasumuvalo asennettiin vasempaan takaumpioon "tyhjään" kohtaan siis lampun sisälle.
Muuten ei tehty mitään.... paitsi kaikkin öljyt ja nesteet vaihtoon ja lohkolämppäri+sisäpistoke ja muuta tavi-pakollista.. Tänään oli aamulla -30 pakkasta....
Asiallisesti meni -- tarrat löytyi ovenpielestä ja konehuoneesta emissio sepustukset.
160 euroa ......
mitään erillistä todistusta jne ei tarvittu
sit kurvasin tulliin ja jätin sinne aikaimoisen pinkan paperia ja selvitystä--- tullimies kävi pihalla kirjaamassa auton kunnon ja taas siirtotarraakiinni ja menoksi.
Pari viikkoa kuulemma menee ja verolappu tulee 1.postissa jo kotiin....




Muuten ei tehty mitään.... paitsi kaikkin öljyt ja nesteet vaihtoon ja lohkolämppäri+sisäpistoke ja muuta tavi-pakollista.. Tänään oli aamulla -30 pakkasta....
Asiallisesti meni -- tarrat löytyi ovenpielestä ja konehuoneesta emissio sepustukset.
160 euroa ......
mitään erillistä todistusta jne ei tarvittu
sit kurvasin tulliin ja jätin sinne aikaimoisen pinkan paperia ja selvitystä--- tullimies kävi pihalla kirjaamassa auton kunnon ja taas siirtotarraakiinni ja menoksi.
Pari viikkoa kuulemma menee ja verolappu tulee 1.postissa jo kotiin....


Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Nyt toi ei menny lainmukaisesti, kun tuo ei ole muuttoauto niin takalisäjarruvalosi on laiton.. Olisi pitänyt poistaa toiminnasta viranomaisen määräyksellä.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Niin ja muutama muukin juttu katsottiin läpi sormien mitkä voivat hyvinkin tulla jo seuraavassa katsastuksessa vastaan:Vee8 kirjoitti:Nyt toi ei menny lainmukaisesti, kun tuo ei ole muuttoauto niin takalisäjarruvalosi on laiton.. Olisi pitänyt poistaa toiminnasta viranomaisen määräyksellä.
- sarjanumero pitää olla meistetty konehuoneeseen, iskaritorni kelpaa (meilläpäin tsekkaavat aina)
- takapuskurissa sivuilla olevat PUNAISET heijastimet ovat laittomat; peitettävä esim. mustalla kontaktimuovilla. Oranssit saisi olla.
- edessä oltava valkoiset parkit
Mutta hyvä jos teilläpäin pääsee helpommalla, sitten vaan kovaa ajoa...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: -96 Mustangin tuonti
eikös tämä ajovalojen korkeudensäätökin tullut vasta kesäkuussa 96
voimaan ?
voimaan ?
- Sulkava
- Mega-addikti
- Viestit: 579
- Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
- Auto: 1995 Mustang
- Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....
toi katsastus kun on sellasta ku on....
niin kyl mullakin oli meistettynä tunnistekoodi konehuoneeseen--
mutta seuraava katsastus on sit taas toinen juttu.... miten käykään..
Roncoon on vaadittu kuraläppiä---sivuvilkkuja ja sitä ja tätä...yhdessäpaikassa ja toisessa ei mitään = maastohenkilöauto...
toisaalta pittää selvitellä miten kahdessa samalaisessa autossa vaaditaan erilainen sama varuste- sumuvalo - auton omistajan perustella..
mitenköhän se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen......onko muuttoauto vai ostettu?
kun tässä topiikissa alussa oli puhetta ettei autoa saaollenkaa kilpiin jollain asemalla ... niin aattelin jakaa oman kokemukseni
eli on mahdollista ja ei niin hirveen hankalaa
Nyt on jo päästy luukuttaan Lappeerannan suorilla-- tullissa käyty...
noi uudet Hakkiksen no 5 kuutionastoilla antaakyllä kunnolla pitoa !! ABS + lukko avittaa myös täällä maalla liikennöintiä joskin lapio on jo kontissa.... tarvike jota ei Roncosa oo koskaan ollut....

mutta seuraava katsastus on sit taas toinen juttu.... miten käykään..
Roncoon on vaadittu kuraläppiä---sivuvilkkuja ja sitä ja tätä...yhdessäpaikassa ja toisessa ei mitään = maastohenkilöauto...

toisaalta pittää selvitellä miten kahdessa samalaisessa autossa vaaditaan erilainen sama varuste- sumuvalo - auton omistajan perustella..

kun tässä topiikissa alussa oli puhetta ettei autoa saaollenkaa kilpiin jollain asemalla ... niin aattelin jakaa oman kokemukseni


Nyt on jo päästy luukuttaan Lappeerannan suorilla-- tullissa käyty...
noi uudet Hakkiksen no 5 kuutionastoilla antaakyllä kunnolla pitoa !! ABS + lukko avittaa myös täällä maalla liikennöintiä joskin lapio on jo kontissa.... tarvike jota ei Roncosa oo koskaan ollut....
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos
Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Soutuneuvos

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
Voi mennä vähän hiusten halkomiseksi, mutta
otsikossa puhutaan juuri 96 mallista, jonka kohdalla voi tulla ongelmia vielä nykyisillä säännöksillä ja toki aiemmillakin 94-95 malleilla, jos on otettu käyttöön vasta esim. 8/96.
Eli käyttöönottoajankohta merkitsee eniten.
94-95 käyttöönotetuilla malleilla ei pitäisi ongelmaa olla kun nuo yllämainitut temput on tehty.
otsikossa puhutaan juuri 96 mallista, jonka kohdalla voi tulla ongelmia vielä nykyisillä säännöksillä ja toki aiemmillakin 94-95 malleilla, jos on otettu käyttöön vasta esim. 8/96.
Eli käyttöönottoajankohta merkitsee eniten.
94-95 käyttöönotetuilla malleilla ei pitäisi ongelmaa olla kun nuo yllämainitut temput on tehty.