Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja VL »

Tuossa tuttavan elektroniikka suunnittelijan kanssa on aluillaan pienoinen hanke, jossa tarkoitus olisi yhdistää EEC-IV boksi ja megaspruit. Eli käytännössä täysin uusi levy. Se 60-pin liitin irti vanhasta ecusta ja uuteen suoraan kiinni. Tämä homma vasta suunnitteluvaiheessa, mutta lähinnä tuollaiseen tosiaan kiinnostusta kyselen, että tietäisi piirilevymääriä ajatella. Omassa autossa 5L efi crown victoriasta ja siihen tarkoitus alkuun tuollainen rakentaa. Kone on MAP-anturilla oleva alunperin.

Tuo loota oli ajatuksena suoraan alkuperäiseen johtosarjaan tuleva, eikä vaatisi mitää suurempia toimenpiteitä ja johdotuksia. Ali/ylipaineletku imusarjasta vaan boksiin, käyntiin ja perusennakon tarkastaminen. Nämä siis tavoitteet vakio TFI-sytytystä käyttäen. Mukana jonkinlaiset peruskartat, että pääsee ajaen penkkiin. Tämä purkki tukisi siis ahdetut laitteet 1.5bar ylipaineelle saakka. Lisäähän ominaisuuksista voi käydä katselemassa megasquirt foorumeilta, jos aihe ei kauhean tuttu.

Piirilevy tulisi olemaan kokonaan omaa suunnittelua ja siihen tulisi mahdollisena optiona mahdollisuus lisätä pakokaasunlämmön mittaus, vaihtovalo, nakutustunnistin, hukkakipinäpuolan ohjaus (4kpl = V8 ), ahtopaineen ohjaus sekä vielä jotain pientä. Ilmastoinnin ohjauskin olisi tuossa mahdollista toteuttaa, kuten omassaan

Tämä vielä kerran sanottuna on vasta ajatuksissa oleva projekti, eli mitään valmista ei vielä ole, mutta aikatauluna olisi ensikesäksi jonkinlainen prototyyppi rakentaa omaan autoon ja alkaa sitä siinä hiomaan toimivaksi.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Täällä ollaan käsi pystyssä, kuten puhelimessakin jo aiemmin asiasta puhuttiin.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Viesti Kirjoittaja VL »

302TT kirjoitti:Täällä ollaan käsi pystyssä, kuten puhelimessakin jo aiemmin asiasta puhuttiin.
Sulle on jo alustavasti tulossa :wink: Kunhan pari "pikkujuttua" ollaan saatu tehtyä. Esim. koko boksin suunnittelu... :lol:
gepardi
Tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 20:13
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Tulen listan jatkoksi.
Avatar
Eve
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 02 Loka 2004, 11:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja Eve »

Etenikö asia ikinä valmiiksi asti?
Jos kyllä, niin kuinkas boxi pelittää?
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

On on kiinnostusta mukaan tullaan :D :D :D :D
Kari
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja 2065 »

Moikka

Hyvän kuuloinen projekti...

Itse päädyin moottoriohjauksen osalta Tatech:in tuotteisiin. Samantyylinen ratkaisu oli mielessä-eli johtosarjaadapteri vanhasta ruiskuboxista ja orggisanturit käyttöön. Itse asennus sujui suhteellisen helposti. Auto on 94 mustang.

Muutama vastaantullut huomio: (koskee siis vain omaa projektia-muilla voi olla ihan eri kokemukset...)
-virranjakajasta otettu rpm-tieto ei ole mikään maailman tarkin. Triggaustavalla on aikapaljon merkitystä eli onko kanttiaallon "nouseva vaiko laskeva" reuna josta tieto otetaan. Johtuu PIP anturin rakenteesta ja sijainnista.(ratkaisu koita säätää mahdollisimman hyväksi tai asenna triggeri ja triggeripyörä kampuran päähän.)
-home singaali boksille. Eli jos haluaa käyttää sekventiaaliruiskustusta täytyy ratkaista miten boxi saa home tiedon. (oma ratkaisu BMW:n tulpanjohdosta lukeva anturi, huomiona että jenkkitulpanjohdosta vaikea saada kunnon singaali, kuparijydinjohdolla toimii hyvin)
-orggis sytkämoduli sisältää ainakin kaksi mielenkiintoista toimintoa.. Se sekä "suodattaa" eculle PIP (eli rpm) tietoa joka tulee jakajalta. Ja mikä veikeintä
se sisältää vähän älyä eli muuttelee kipinän pituutta ecun komennoista riippumatta. (ratkaisu uusi bossilainen kipinävahvistin)
-bensapumpun ohjaus ja praimaus ennen käynnistystä täytyy ratkaista. onnistui suht helposti hyödyntämällä tatechin digilähtöä.
-samoin flektin ja ilmastoinnin ohjaus. Tämä on vähän kimurantinpi. Autossa on constant controll relay module joka sisältää osan ohjauksesta näille. Flektissä on muutama moodi. Lämpötilan ohjaama matalampi nopeus, lämpötilan ohjaama korkeampi nopeus, ja ilmastoinnin päällelaiton ja ilmastoinnin max asennon aikaansaamat flektinohjaus-singaalit suhteessa noihin. (ratkaisu rakentaa erillinen releohjaus ennenmainituille ja hyodyntää niiden ohjaukseen boxin digioutteja)
-ilmastoinnin ohjaus oli helppo. onnistui boxin digiulostulon kautta. Asetukset softassa toimii hyvin.
-tyhjäkäyntimoottorin ohjaus. Tämä on myös vähän pulmallinen. Omassa autossani oleva orggis pulssimoottoori ei oikein pelaa tatechin kanssa. boxi ei tuota tarpeaksi korkeaa ohjaustaajuutta ja tyhjäkäyntimoottori ei toimi kunnolla. Eli auto ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla ja sammuu kaasuläpän kiinnimennessä.
(ratkaisu audin tyhjäkäyntimoottori joka on "vähän" kehittyneempi malli)
-Imuilman läpötilaanturin singaalin luenta. Tässä on myös ongelmia. (ratkaisu erilainen anturi)
-MAF-anturin käyttö. Tästä on monia mielipiteitä. Anturin kalibrointi ei suomessa ole mitään peruskauraa ja saada laadittua taulukko jossa jännite ja ilmamäärä oikeasti vastavat toisiaan on mielestäni aika vaikeaa. Hatunosto niille jotka ovat siinä onnistuneet. Itse päädyin map-anturin käyttöön moottorin kuormaa mittaamaan.
-Olihan sitä kaikkea pientä muutakin.

En halua mitenkään masentaa -niinkuin totesin niin hienon kuuloinen projekti. Nämä olivat vain omia "käytän auton omia antureita ja orggis johtosarjaa" kokemuksia. Ainakin -94 mustangissa ei ole mikään ihan maailman helpoin projekti. Tsemppiä kehittelyyn ja pitäkäähän ajantasalla miten homma etenee.

Hukkakipinäpuolan käytöstä fordin V8-5.0/289/302 koneissa on myös montaa mielipidettä. Itse myös mietin tätä vaihtoehtona virranjakajan käytölle, mutta yleisin mielipide mitä olen kuullut on että ei toimi oikein kunnolla. Sanotaan että msd:n tms yksikanavainen digiboxi hyvän peruspuolan kanssa toimii paremmin. Ongelmana on ollut nimenomaan kipinän riittävyys tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa. :shock:

p.s. Ei ole mikään huono idea rakentaa koko johtosarja autoon uudestaan. 90-luvulla fordin asentamat johdot on jo aika korppua ja liittimetkin lohkeilevat tosi helposti. Kun tekee kokonaan uuden niin saa kyllä varmasti parempaa laatua ja siistimmän konehuoneen... :idea:
Viimeksi muokannut 2065, 16 Syys 2008, 01:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Tosiaan ne johdot voi olla 90-luvun autossakin jo aika huonossa kunnossa. Mullakin oli suuttimien johdoista parhaimmillaan 10cm pätkä ilman eristeitä. :shock: Ihme että ei olleet ottaneet pahemmin toisiinsa, tosin tosta saatto johtua silloiset käyntihäiriöt.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja VL »

Tervehdys kaikille!

Mennyt aikaa, ettei ole tullut käytyä täällä lueskelemassa :oops:

Sen verran tapahtunut, että omassa mega hoitaa moottorin ohjauksen. Tein tosin koko johosarjan uusiksi, kun vakiossa puolet itselle turhaa. Parin viikon sisään pitäisi testata sellaista bolt-on tyylistä adapteriratkaisua yhteen DOCH-sierraan. Siinähän on tuo eec-IV boksi myöskin. Sen vakio sytkäpalikka tulee kuitenkin ohittaa ja tilalle adapteriin tulee sytyksen ohjain mokkula, joka ohjaa puolan suoraan. Laittamalla näitä 4kpl, voitaisiin ohjata kahta hukkakipinä puolaa.

Sen verran vielä megasta, että Tfi:llä ja 630cc decoilla toimii hyvin alhaalta ylös ja kulutus on pienillä pyörillä, 3.64-välityksellä ja 0.68 vitosella karvan vajaa 10L/100km kesänopeuksilla normaalissa matka-ajossa. Eli hiukan vähemmällä menee, kuin vakiolla boksilla ja vakiosuuttimilla. Ainakin oma vei reilun 11L/100km nopuden ollessa keskimäärin 90-110km/h, kun ainahan ajetaan hiukan yli... :lol:
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja 2065 »

heippa

kuinkas projekti etenee?.. Kiinnostaa vaan kuulla kun ei niin kovin moni vielä näitten ruiskujen kanssa täällä palstalla pelaile... :oops:

Oma moottorinohjausprojekti alkaa kai pikkuhiljaa toimimaan niinkuin pitäisi :lol: :twisted: :wink:
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja VL »

Moi! Tuo oma V8 kikotin ollu talviteloilla ja muutama viikko kävin sen räppäämässä -15C kelilläkin käyntiin. Kylmäkäynti asetukset ei ole sinnepäinkään, mutta parin startin jalkeen jäi käymään. Omassa käytän tuota vakiomallin tyhjäkäynti venttiiliä. Sain sen kohtuullisesti toimimaan ja kierrosluku pysyy melko mukavasti kohdallaan ilman humppamista.

Tein tuossa sen DOCH-sierran välipalikan valmiiksi ja hommasin pari viikkoa sitten auton, jolla sitä voi testatakkin! :lol: 4x4 farkku sierra tuli haalittua ja pakko myöntää, että vaikka en suuresti tuon auton ulkonäöstä perusta, niin on kyllä hauska värkki liukkailla!! Jos tuossa ei leimalle mitään suurta ole, niin jätän mondeon ensi talvena seisomaan ja ajan tuolla! Tuossa siis nyt mega ja laajakaista lambdalla olen sitä hiukan säätänyt. Menee isolla afr-luvutta hienosti nykimättä ja ennen kaikkea asennukseen menee nyt noin. 15-20min. vakion ecun tilalle ja sama aika palauttaa homma entiselleen. Tuossa viritelmässä välipalikka tulee ecun kampaan ja vakio mapille menevä letku vaan sisään megalle. Sitten puolan miinukselle megalta ohjausjohto ja homma on siinä! Karttojen teko on vielä vaiheessa, mutta bensojen teko ainakin tuntuu naurettavan helpolta sen jälkeen, kun on säätänyt 2L-konetta 630cc suuttimilla alipaineista tuonne 2bar ahtoon saakka. Tuossa on vielä hyvät alipaineet pintakaasualueella, joka helpottaa matka-ajon säätöä. Tuossa toisessa harrasteessa on vaihdettu nokat ja alipaineet hukattu samalla. Silti kulutus kesäisessä matka-ajossa 8.5L/100km, jota pidän kohtuullisena autolle, jolla mennään vartti alle 13s 200km/h loppunopeudella .

Noita ilmastointi asetuksia pitää varmaan alkaa tutkimaan seuraavaksi. Itsellä on käyttiksenä vanha V6 mondeo, jossa on ilmastointi ja mahdollisesti voisi tuota megaa tuossa kokeilla... En ole vielä tuohon asiaan perehtynyt, kun ei ole ollut ajankohtaista ja auto on jokapäiväisessä ajossa, mutta jos se taas kesällä jää seisomaan, niin voisi kaivaa ecu-purkin esiin ja kokeilla toiminnan myös tuossa.

Mites noissa musteissa on ilmastoinin setit? Eli onko mitä kierroslukuja/ kuormitustapistettä, jossa ilmastointi putoaa päältä? Ja onko mitä muuta flektien toiminnan lisäksi, mitä pitää ottaa huomioon ilmastoinnin suhteen? Nyt kyse EEC-IV boksilla varustetuista mustangeista.
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja jyge »

Hephep! Reilu vuosi on menny. Tuliko valmista? Joko on sarjatuotanto rullaamassa? :roll:

Sillä minä vaan että kun tuon oman ruiskuprojektin boxi päätti sitten hajota..
"Toimii" kyllä, ajaa voi jotenkuten, mutta istuu sitkeästi limb-home -moodissa, kun KAM on död. Tai näin diagnosoin mokoman ja antaapa tuo vikakoodinkin siitä. Onneksi TFI antaa vakaan kipinän 10 asteen ennakolla ja boxi ruuttaa bensaa suuttimien täydeltä :lol: :nenu:

Tässä olis nyt mahdollisuudet viritellä jotain, mutta ei viittis alkaa mitään "kamalan kallista" laittaan vielä tässä evoluutioversiossa.
Jos jotain 750+ euron ECU:a kattelee ton EEC-IV:n tilalle, niin on sama nostaa kone keulalta ja rakentaa alusta asti uusiksi vastaamaan boxin kykyjä. Pitäis ny vielä sen 1000km päästä wanhalla :)

Ongelmahan on myös se että synsteemi on MAP-anturilla ja kahdella synkatulla läppärungolla. Muut herkut sentäs on.
Kone on muuten vakiokuosissa, mutta vuodet on vieny saatelaitteet :mrgreen:

Tommonen MS2 Fordin omalla liittimellä ja antureilla + TFI:llä olis ehdolla. Vai löytyykö muita ehdot täyttävää?
Vai tilaanko vaan rapakon takaa orkkisboxin öpaut satasella? Tai oliskohan käytettyjä?

2V-valurautaimari on tallessa :D ..mut se ei ole optio.
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja jyge »

Joo, asiat ratkesi "uudella" ECM:llä.

Nyt saattaisi ehkä olla tarjolla EEC-IV boxi (eli siis kuoret ja se 60-pin liitin) tarvitsevalle, sisuskalut on död..
Itse en usko MS2/MS3:sta laittavani, mut joku muu?
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Vanha viestiketju mutta linkki sopii parhaiten tähän. MS on nyt saatavana suoraan sopivana toki hinta on jo vähän kovempi, mutta asennusajaksi sanotaan n. 1 tunti.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-525.html
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
MrFairlane
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17

Re: Kiinnostusta bolt-on megaruiskuun?

Viesti Kirjoittaja MrFairlane »

http://www.diyautotune.com/catalog/eeci ... p-151.html

Ja tuossa pelkkä EEC-IV lisälevy-rakennussarja perus-megasquirtin kaveriksi, jos haluaa harrastaa vähän enemmän.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Vastaa Viestiin