Keinuvivut edelbrock alukansiin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

65HT ei nyt vertaa tasavertaisesti keskenään. Ainoa Tahavon listassa pelkästään alukansiin viittaava on nuo holkit 79EUR. Ihan yhtä lailla rautakansien kanssa tarvitset tiivistesarjan, ja kun kerran rautakannet on kairattu niin tuskin mennään vakiolla venttiilikoneistolla. Eli keinut ja tönärit pätee yhtälailla (keinut aiheuttaa myös venakoppatarpeen), plus kansista riippuen guide platet, kierrettävät studit (jotka Antti jo mainitsikin) ja niille on tehtävä koneistukset (jotka tod. näk. maksaa satasen tai pari). Alukansien mukana (kuten Edelbrockin) tulee venttiilijouset + lautaset + lukot, joten voit niistä laskea 150EUR rautakansiremppaan lisää.

Vertailu:

Alukannet (mukana venat, jouset, retainerit, lukot, studit) esim. 1500-1750,-

Rautakannet
Kansien hinta 0,- (omat vanhat)
Uudet venttiilit, venttiilien sovitus & seetit, ohjurit, plaanaus, koneistus & kierteet studeille, studit, guide platet: 800,-
Jouset, retainerit, lukot: 150,-
Pro -porttaus, esim. 500,-

Yhteiset kustannukset:
Tiivistesarja
Venakopat
Keinut
Työntötangot
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

No näinhän se taitaa olla. :oops: Yrittää vaan aina etsiä jostain syystä puollustuspuheita porttaukselle - en aina ymmärrä itsekään miksi. :roll:
Alukannet on varmasti, lähes aina, se parempi vaihtoehto.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:Alukannet on varmasti, lähes aina, se parempi vaihtoehto.
Ei välttämättä tarvitse olla alumiinia kyllä rautainen jälkituotanto kansi toimii yhtä hyvin jos ei pelkää kannen painoa. Esim. World Products Windsor Jr, World Products Windsor Senior, World Roush 200, GT-40, GT-40P, Ford GT-40X, SVO N351, Ford 351W, Ford N351.

Hyvin moniin noista kansista on tehty jo tarvittavat muutokset studeja ym. hienouksia. Mutta huomioikaa, ettei nuo kaikenmaailman studit ja quide patet ole välttämättä tarpeellisia mikäli nokka pidetään maltillisena. Eihän ne edes näy koppien alta. Esim. GT-40 P kansilla ja vakio venttiilikoneistolla päästänee helposti +300 tehoihin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mexico65 kirjoitti: Ei välttämättä tarvitse olla alumiinia kyllä rautainen jälkituotanto kansi toimii yhtä hyvin jos ei pelkää kannen painoa.
Joo sanoin vähän huonosti. Tarkoitin lähinnä sitä, että valmiiksi tehtaalla "rakennettu". Materiaali voi olla mitä tahansa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Juu, tuohon vertailuun kun lisätään esim. Worldin rautakannet 1300-1400,-niin vanhojen porttailu alkaa näyttää vielä hassummalta.

MUTTA, ihmiset tekevät paljon pöllömpiäkin juttuja kuin porttailevat kansia. Puhtaasti finanssinäkökulmasta ei säästä paljonkaan rahaa jos porttauksen ostaa ulkoa. Jos porttaa itse niin

a) oppii ehkä jotain uutta
b) tekee jotain mitä ei ole aiemmin tehnyt
c) säästää esim. 500,-
d) ennen kaikkea saa ajan kulumaan jos on tekemisen puutetta
e) teki jotain mitä muut eivät ole tehneet

Autoharrastuksen perusasioita siis. Tää on hauskaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ja kyllähän missä tahansa projektissa tuppaa rahaa menemään enempi mitä on suunnitellut, oli se sitten auto tai talon rakennus tai joku muu.
Toisaalta tuossa edelbrockin setissä kyllä lukee selvällä lontoon kielellä, että alkuperäiset keinuvivut sekä työntötangot eivät käy. No minä kielinero kääntelin sen jotenkin, että "eivät ole mukana setissä".
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Seuraavaksi pitäisi laittaa keinuvivut kiinni. Mites siinä pitäisi toimia? Vedetään mutterit järjestyksessä niin tiukalle kuin menee? Vai pitääkö venttiili minkä keinun kiristää olla kiinni, eli pyöritetään moottoria sitä mukaa kun etenee(esijännitys?) :huh1: :nörd: Vanhassa vakiomotissa 10 vuotta sitten vetelin vain mutterit tiukalle järjestyksessä.
Mulla on nyt "yksirullakeinut" eli rulla venttiilin päähän. Nostajat on nyt tyhjät öljystä. Vakiomittaiset työntötangot. Nokat ja nostajan pohjat voideltuna grafiittirasvalla. Niin ja edelin alukansissahan nämä keinuvivut odottaa kiristystä.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Tahavo kirjoitti:Seuraavaksi pitäisi laittaa keinuvivut kiinni. Mites siinä pitäisi toimia? Vedetään mutterit järjestyksessä niin tiukalle kuin menee? Vai pitääkö venttiili minkä keinun kiristää olla kiinni, eli pyöritetään moottoria sitä mukaa kun etenee(esijännitys?) :huh1: :nörd: Vanhassa vakiomotissa 10 vuotta sitten vetelin vain mutterit tiukalle järjestyksessä.
Mulla on nyt "yksirullakeinut" eli rulla venttiilin päähän. Nostajat on nyt tyhjät öljystä. Vakiomittaiset työntötangot. Nokat ja nostajan pohjat voideltuna grafiittirasvalla. Niin ja edelin alukansissahan nämä keinuvivut odottaa kiristystä.
V8-magazine 2/95 kirjoitti: kiristetään keinut niin, että nostaja on ala-asennossa ja sitten kiristetään sen verran, että lähtee vapaaliike pois. Näin se homma varmaan menee.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Jep. Lähde liikkeelle 1-sylinterin yläkuolokohdasta, säädä siinä 1:sen venttiilit. Klappi pois ja sitten on montaa koulukuntaa, että paljonko siitä lisää kierretään, vartti tai puolikas tms. Sitten menet nokan sytytysjärjestyksen mukaan sylinteri kerrallaan, aina kierrät konetta 1/4 kierrosta kerrallaan. Menee tällä tavoin jouheasti, vaikka sen voi tehdä nopeamminkin (ts. säätää useiden sylinterien venttiilit samaan aikaan) vain muutamalla koneen käännöllä. Nostaja ala-asennossa eli nokan perusympyrällä eli venttiili on kiinni. Hyvä siitä tulee.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

GT-350 kirjoitti:Jep. Lähde liikkeelle 1-sylinterin yläkuolokohdasta, säädä siinä 1:sen venttiilit. Klappi pois ja sitten on montaa koulukuntaa, että paljonko siitä lisää kierretään, vartti tai puolikas tms.
Nostajalle preloadia 1,5-3mm.
Tämä on helppo todeta vaikka niin että tekee merkin tönäriin siinä kohdassa jossa välys keinusta lähtee kiristettäessä pois. Sitten keinun edelleenkiristys (vartti-puolikas tmv) ja mitataan paljonko merkki (työntötanko) on painunut alaspäin "nostajan sisälle".
Apuvälineenä voi käyttää vaikkapa ohutta suoraa pellinpalasta tai suorakulmaa lappeellaan.
Sen kun hollaa sopivasti venakopan tiivistepintaan kannessa niin saa merkin tönäriin ja voi sen siirtymistä sitten kirimisen jälkeen tarkistella.

Tämän "painuman" tulisi olla ylläolevissa rajoissa.
Kuva
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos ja kumarrus! :juu:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tahavo kirjoitti:
65HT kirjoitti:Voisitko vielä ynnätä mitä kaikkia osia jouduit ostamaan, että sait alut valujen tilalle. Hintatiedot tietysti olisi plussaa.
rullakeinuvivut 198e(halvin setti), lämpökäsitellyt työntötangot 119e, kannenpulttien holkit n.79e tulee lentorahtina tilauksesta, edelbrock kannen tiivistesarja 100e sisältää kannen, imu- ja pakosarjan sekä venakoppien tiivisteet .
Nämä nyt tähän asti. Tiedä sitten tuleeko vielä jotain yllätyksiä eteen.
Onko listaan tullut mitään lisää? Muidenkin kommentteja kuunnellaan mielellään mitä tulee lisää ostamista kun vaihdetaan vakiovalujen tilalle alukannet.

Olen tässä yrittänyt summata kokonaisbudjettia:
Xe268 täyd. nokkasetti 450€
Rullakeinuvivut 200€
Työntötangot 120€
Kannenpulttien holkit 80€
Tiivistesarja 100€
Kannet 1100-1300€
Yht: 2000-2300€
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin