Asennus kulmista, pinion ym.
Asennus kulmista, pinion ym.
Miten on onko moottorin, vaihteiston tai taka-akselin muutosten yhteydessä tullut tarkastettua onko kulmat kohdallaan. Myös jousituksen muutokset sattaa vaikuttaa voimalinjan kulmiin.
Mikä olisi sopivin moottorin asennus kulma pituussuunnassa? 0-astetta vai jotain muuta?
Miten voimalinjan tulisi asettua jotta vaihteistion, kardaanin ja pinionin (kolmas kaveri) kulmat olisi optimaaliset?
Mitkä seikat vaikuttavat kyseisien kulmien suuntaan ja suuruuteen?
Onko vaihteiston ja pinion kulmien oltava samansuuruiset? Jos on niin miksi?
Mitä aiheuttaa taka-akselin kiertyminen kiihdytyksessä ja jarrutuksessa kyseisiin kulmiin ja miten ne on huomioitava?
Onko taka-akselin ripustus tavalla merkitystä pinnion kulmaan?
Koneen kulman vaikutus jos kyseessä kiihdytysauto / rata-auto / katuauto?
Niin ja ne kardaanivärinät.
Mikä on pinion kulman vaikutus kardaanivärinöihin ja ristinivelten kestävyyteen?
Mitenhän pinion kulma muuttuu ajon aikana kiihdytys / jarrutus?
Mikä olisi sopivin moottorin asennus kulma pituussuunnassa? 0-astetta vai jotain muuta?
Miten voimalinjan tulisi asettua jotta vaihteistion, kardaanin ja pinionin (kolmas kaveri) kulmat olisi optimaaliset?
Mitkä seikat vaikuttavat kyseisien kulmien suuntaan ja suuruuteen?
Onko vaihteiston ja pinion kulmien oltava samansuuruiset? Jos on niin miksi?
Mitä aiheuttaa taka-akselin kiertyminen kiihdytyksessä ja jarrutuksessa kyseisiin kulmiin ja miten ne on huomioitava?
Onko taka-akselin ripustus tavalla merkitystä pinnion kulmaan?
Koneen kulman vaikutus jos kyseessä kiihdytysauto / rata-auto / katuauto?
Niin ja ne kardaanivärinät.
Mikä on pinion kulman vaikutus kardaanivärinöihin ja ristinivelten kestävyyteen?
Mitenhän pinion kulma muuttuu ajon aikana kiihdytys / jarrutus?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Mulla oli kardaani just tasapainotuksessa. Siinä oli vähän ajetut ristikot, molemmat meni vaihtoon koska niissä oli pykälät. Asiaa tuli hetki pohdittua erään harastajan kanssa
.Puheeksi tuli nimenomaan kulmien vaikutus kulumiseen ja jyrinään. Ajaessa jyrinää esiintyi nimenomaan ajoaluella, n.80kmh kohdalla pahimmillaan. Aikaisemmin kardaani oli tasapainotettu eräässä toisessa pääkaupunkiseudun yrityksessä, OD.n mukaan ko.firma ei kardaania pysty tasapainottamaan
.





Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Hyvä kysymys!
aina ei tule ajateltua kardaani kulmia yms
kun madalletaan yms.. Moottori on yleensä normaali kiinnitys
kiinnikeillä 2-4 ast taaksepäin kalleellaan ja kardaani 1-2 ast edestä
ja ja pinion 2-4ast ja mitä enemmän kulmaa , syntyy helpommmin resonaatiota kerrosten lisääntyessä
takajousien liikeetkin muuttaa muuttaa kulmaa hetkellisesti
mutta taka-akselin liiallinen kiertyminen kiihdyytäsessä aiheuttaa
myös pyörien pomppimista -Wheel Hopping ja moottorilla jarruttaessa käänteisesti
muutaa radikaaalisti kulmaa joka voi rikkoa ristikon parhaassa tapauksessa
"norsunkorva" kiinnityksellä saadaan moottorin korkeus optimitua ja moottorin kiertoliike runkoon ja vaihteiston korkeus sopivaksi
saadaan myös etukeno moottorille sillä saadaa ensimmäin kulma nollaan ja pinion kulma pieneksi linkkijousitukselle vaikka auto on
"laskettu" ja lähdössä" niiaa " koska siinä ei tapahdu kiertoliikettä
mutta
tässä olis yksi linkki mistä saa jonkinlaita kuvaa mitä kulmat vois
olla käytännössä
http://www.rosslertrans.com/Tips/Pinon.htm
aina ei tule ajateltua kardaani kulmia yms
kun madalletaan yms.. Moottori on yleensä normaali kiinnitys
kiinnikeillä 2-4 ast taaksepäin kalleellaan ja kardaani 1-2 ast edestä
ja ja pinion 2-4ast ja mitä enemmän kulmaa , syntyy helpommmin resonaatiota kerrosten lisääntyessä
takajousien liikeetkin muuttaa muuttaa kulmaa hetkellisesti
mutta taka-akselin liiallinen kiertyminen kiihdyytäsessä aiheuttaa
myös pyörien pomppimista -Wheel Hopping ja moottorilla jarruttaessa käänteisesti
muutaa radikaaalisti kulmaa joka voi rikkoa ristikon parhaassa tapauksessa
"norsunkorva" kiinnityksellä saadaan moottorin korkeus optimitua ja moottorin kiertoliike runkoon ja vaihteiston korkeus sopivaksi
saadaan myös etukeno moottorille sillä saadaa ensimmäin kulma nollaan ja pinion kulma pieneksi linkkijousitukselle vaikka auto on
"laskettu" ja lähdössä" niiaa " koska siinä ei tapahdu kiertoliikettä
mutta
tässä olis yksi linkki mistä saa jonkinlaita kuvaa mitä kulmat vois
olla käytännössä
http://www.rosslertrans.com/Tips/Pinon.htm
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Ite oon kans nuita mietiskellyt, kun on toi 351 tuuman alempana kuin kuuluisi. Perää on madallettu tuuman, eli helpottaa hieman kardaanin kulmissa, mutta vaihetiston ja moottorin kulma ei ole oikea, kun kaikenlisäksi keulaakin on pudotettu reilusti alkuperäisestä. Olenkin miettinyt saako toploaderin takapään laakeri tarpeeksi öljyä???
Tarkoituksena olisi ( oli jo
) tulevaisuudessa pudottaa veiheistoa myös, jotta kulma olisi taas normaali... Ei pä ole vaan vielä jaksanut... laiskuus 
Tarkoituksena olisi ( oli jo

