Kerhon epävirallisena rengastestaajana
http://www.partanen.net/gallery/display ... 46&pos=111
olen päätynyt kahden satsin ratkaisuun earlyssa. Ajossa mitä tahansa black round pirelli, barum tai vaikkei niin round niin edes neljä ilmaista huoltsikan roskiksesta vietyä Misukkaa 15 tuumaisena ja radalle Bridgestone S-02 225/50/16, ehkä turhaa säästelyä, mutta eipä ole tarvinnut muutoskatsastaa 16" vanteille. Turhaa säästelyä ehkä siksi, että ostettiin Mexicon kanssa samaan aikaan Bridgestonet ja mulla on vasta vähän pinta putsaantunut kun Mexico heitti jo roskiin, eli eipähän niistä slickseistään mitään hyötyä tallin lämmikkeenä ole, nehän vaan kuivuu ja kovettuu. Lisäksi kyse on kuljetuskapasiteetista, eli kun FB:n takapenkki on pois, noi neljä "race"rengasta mahtuu hienosti kabiiniin ja perhe ei. Eli kuka hakee vaimon ja pojan Kokkolan asemalta ensi kesänä Kalajoelle.
Toisaalta omituisen renkaan omituisuudet riippuu yllättävän paljon ajopinnasta. Viime kevään Kouvolan slalomissa noi kolme vuotta sitten roskisdyykatut 205/60/15 Misukat piti yllättävän hyvin, sen sijaan parin viikon päästä Hakuninmaalla eivät taas ollenkaan.
Toi sun slalom/rata/cruising/maantie ovat kaikki vähän erilaisia ja johtaa tietenkin kompromisseihin valinnassa. Slalomissa on vain pito, siitä vaan Dot-R kummeja alle treadwear 50 luokkaa ja auto ennemmin kaatuu kuin luistaa asfaltilla. Radalle taas pitää olle kummi, joka kestää lämpöä, kun ajatellaan, ettei kuitenkaan joka reissuun uutta satsia hankita. Cruisingiin parhaat on tietenkin 185/82/14 kumit, pehmeät ja vinkuu varmasti. Maantielle taas pyöreäolkaiset 205-225/60/15 antavat mukavan tuntuman olematta uraherkkiä tai kovia. Tolla perusteella olen päätynyt myös tuohon kahden setin juttuun. Ehkä seuraavaksi 245/45/16 olisi rata/slalom ja black ja almost round ningpongdiamondstarxp5000radialproSR jossain sopivassa 15" koossa cruising/maantiekäyttöön.
Fokseissa ja SN95 tietty vannekoko on toinen ja helpottaa käyttisrenkaan valintaakin.