Mittarianturikysymys

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Mittarianturikysymys

Viesti Kirjoittaja 65HT »

65 Mussen polttoainetankissa oleva anturi lienee 73-10 ohm asteikolla. Onko mitään mahdollisuutta saada sellainen polttoainemittari näyttämään oikein mikä on tarkoitettu toisenlaiselle ohmialueelle? Esim. 0-90 ohm tai 240 - 33 tai 10 - 180?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Säätövastus väliin ? :emt:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kerropas tarkemmin...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No säätövastus on hyvä jos laittaa sen kabiiniin ja itse säätää mitä mittari näyttää :lol: :lol: :lol:

240-33 on uudempien Foordilaisten skaala; melkein väittäisin helpoimman vaihtoehdon olevan kun löydät jostain sellaisen tankin, jossa on 240-33 vastus anturissa ja virvot sen vastuksen toimimaan 65:n tankissa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

65HT kirjoitti:Kerropas tarkemmin...
Yks vastus anturin kanssa sarjaan (mittarin ja anturin valiin) ja yksi rinnan (anturin yli). Sarjavastuksella voi tunkata offsetin (maksimi / minimi kohdalleen) ja rinnan olevalla alueen (max .. min liikeradan). Mihin noi vastukset laittaa, kannattaa miettia niin, etta niita voi helposti roplata parin ekan tankillisen kanssa. Varabensakannu vaan mukaan jne.. :wink:
Tietty sinne voisi koittaa juottaa tarkoilla arvoilla oikeatkin vastukset paikalleen, mutta koska kyseessa on wanha fordi, niin saatovastus on poikaa.. :D
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Voisiko joku tarkemmin selittää minkälaisista osista muodostuu tuo polttoainetankin pinnan tason mittausjärjestelmä. Kiitos. Ilmeisesti siellä on jokin kohojärjestelmä, mutta tarkemmin missä kohti se vastus(ohm)järjestelmä on.

Kuvia jos jollakin löytyy selityksen kanssa, hienoa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
JaKki
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 05 Joulu 2004, 00:46

Viesti Kirjoittaja JaKki »

Meikäläisen shop manualin kuva on sen verran suttuinen että se ei taida tässä paljon auttaa mutta oikeilla jäljillä olet eli karkeasti ottaen tankissa on reikä jonka tukkeena on levy jossa on kiinni rasia tankin sisäpuolella ja rasiasta lähtee metalli tikku jonka päässä on uimuri. Uimuri liikuttaa tankoa pa. säiliön polttoainepinnan korkeuden mukaan joka taas puolestaan liikuttaa rasian sisällä olevaa vastuspotentiometria. Vastuspotentiometrin vastusarvon muutos näkyy sitten kojetaulun bensamittarin näyttämässä. Auttoiko tämä yhtään?
429 SCJ
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Ei loytyny kuvaa pelkasta mittarikytkennasta pienella ettimisella (paitti huoltamomanuaalissa on..) Kytkentakaavion perusteella selittaen siis..

Homma menee karkeasti (IVR == mittariston regulaattori):

Koodi: Valitse kaikki

+12V --> IVR +5V --> bensamittari --> tankin kohoanturi --> runko (GND)
Edellisen selityksen vastukset tulisi siis (+12V pois kuvasta):

Koodi: Valitse kaikki

IVR  -->   bensamittari  --> saatovastus +-> tankin anturi  --> GND
                                         |                    
                                         +---> saatovastus2 --> GND
Toisin sanoen teet seuraavanlaisen lisayksen tankille menevaan piuhaan (keva tai muvi):

Koodi: Valitse kaikki

(Mittari) --> vastus(offset) -+-> (tankin anturi)
                              |
                        vastus(alue)
                              |
                             GND
Kytkentakaavioita:
http://www.tocmp.com/tOCMP/wiring/5765w ... 65-234.jpg
http://www.tocmp.com/tOCMP/wiring/5765w ... 65-235.jpg

Kannattaa kattoa kuitenkin itte toi lapi, kytkennalla ei ole mitaan savutakuita. :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Olisiko näistä jostakin apua?: http://store.summitracing.com/egnsearch ... 5FRank%7C0
Käykö joku noista mussen tankkiin? Noissa on sellainen ohmimäärä jollaisella löytyy haluamani mittari. Nykyisellä (alkup.) mittarillakin täydellä tankilla mittari näyttä vain vähän yli puolen tankin ja tyhjänä näyttää tyhjää, joten liekkö jumissa tankissa oleva systeemi jo valmiiksi. Vaihtamalla tämän systeemin hoituisi kuntoon sekin (mahdollinen) ongelma.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Pikkasen voi ongelmia tulla, ulkonäkö on aikalailla erilainen kuin öörlin orkkis jost kuva http://store.cal-mustang.com/showdetl-7-3274-19-0.html
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

Homer65 kirjoitti:Pikkasen voi ongelmia tulla, ulkonäkö on aikalailla erilainen kuin öörlin orkkis jost kuva http://store.cal-mustang.com/showdetl-7-3274-19-0.html
ei pitäs olla mitään ongelmaa kun se säätövastus (eli potikka...) haarotetaan ennen kun se johto tulee anturille, kuten VeeKoon kuvassa näkyy. itse anturin vastusta ei tarvi sorkkia
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Jab
Aktiivi
Viestit: 33
Liittynyt: 30 Marras 2004, 10:43
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Jab »

Ei toimi noin helpolla kytkennällä.

Jos laitat 73-10 anturin suoraan kiinni 240-33 mittariin: 73-10=63 240-33=207 63/207=0.3 eli mittarin viisari tulee liikkumaan vain noin kolmasosan koko alueestaan. Jos anturin rinnalle laitetaan vastus anturin ohminen vaihteluväli vain pienenee ja viisari liikkuu vieläkin vähemmän. Sarjavastuksella saisi kyllä säädettyä missä kohdin viisari liikkuisi omaa aluettansa.

Ratkaisu olisi tehdä anturin resistanssista jännitesignaali mitä ehkä joutuisi vahvistamaan oparilla ja tällä ohjaisi fettiä mikä toimisi vastuksena. Tämän fetin vastuksen voisi tarvittaessa skaalata halutuksi veekoon kytkennällä, mutta turhan hankalaksi menee. Taitaa olla helpompi kikkailla sen anturin vaihdon kanssa.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kuulostaa monimutkaiselta. Täytynee vaihtaa koko tankin sisällä oleva anturisydeemi. Tosin pitänee mitata ensin millaisia arvoja se nykyinen antaa koska täydellä tankilla mittari näyttää vain vähän yli puolen tankin, tyhjänä näyttää kyllä tyhjää. Vai liekkö jumissa koho tankissa?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

200cid kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Pikkasen voi ongelmia tulla, ulkonäkö on aikalailla erilainen kuin öörlin orkkis jost kuva http://store.cal-mustang.com/showdetl-7-3274-19-0.html
ei pitäs olla mitään ongelmaa kun se säätövastus (eli potikka...) haarotetaan ennen kun se johto tulee anturille, kuten VeeKoon kuvassa näkyy. itse anturin vastusta ei tarvi sorkkia
Aattelinkin vaan ton muotoilun suhteen, että voipi mennä sovitteluksi.
Toisaalta itelläni on aftermarket anturi, eikä sen arvot ainakaan alkuperäisellä mittarilla pitäneet paikkaansa. Varttitankki oli aina tyhjää, vaikka tankki olikin täynnä, tyhjänä näytti oikein. Nykyistä mittaria en ole päässyt vielä testaamaan.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

GT-350 kirjoitti:240-33 on uudempien Foordilaisten skaala
Milloinkahan 73-10 on vaihtunut 240-33?

Ajatuksena vaihtaa sellainen anturi missä olisi moiset ohmialueet. Se mitenkä se sopii paikalleen on taas toinen tarina.

Onko jollain ollut irti uudemmasta foortista tankin anturi ja kenties mielikuvaa siitä olisiko sellainen mahdollista istuttaa ilman suuria muutostöitä 65 mussen tankkiin?

Onko se anturinistutusreikä jonkinnäköinen standardi?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin