Vuoden 1965 200 HP nykyaikana?
Vuoden 1965 200 HP nykyaikana?
Iski kanan muisti. Korjatkaa, jos olen väärässä. Muistaakseni -72 laskentatapa SAE ja DIN tai jotain hevosvoimissa muuttui. Oliko niin, että vanha ja isompi lukema saatiin myllyn perästä ja uusi takapyöristä apulaitteineen? Siksi moni luulee, että esim. -73 energiagriisin takia hepat putosivat, samalla tulivat saastekoneet yleisiksi USA:ssa jne.
Varmasti saastekoneet kuristetiin, mutta onko voimien menetys niin totaalista kuin mitä tilastoissa numeroina mainitaan, siis livenä? Jos esim. 65 Mussen 200-275 HP:tä verrataan nykyheppoihin, niin paljonko LIVENÄ vaikkapa 200 senaikaista hepoa on nykymittapuun mukaan?
Tämä asia tuli mieleen, kun naapurin tuttumainen korollakuski tuli elvistelemään, kun olin konepelti auki pihalla. Kysyi, paljonko on hevosia. Sanoin, että parisataa. Naapuri siihen, että "vaan". Keskustelu loppui siihen. Tiesin liioittelevani NYKYHEVOSINA, ja tiesin, että kollin tojotasta EI IRTOA vuoden -65 heppoina edes samaa.
Eli, paljonko Ford NYT ilmottaisi, että earlyssä olisi hevosia (ennen 200 HP), tämän päivän laskentatavan mukaan (tiedän, pelkät hepat eivät merkitse kaikkea. Vääntö, iskun pituus, moottorin tilavuus... kaikki ne, mitkä tekevät amerikanvehkeistä kivoja heppojen LISÄKSI)?
P.S. Kaikki on suhteellista. Vanhana Triumph-miehenä olisin maanpäällisessä paratiisissa, jos heräisin joku aamu siihen, että Heraldissani olisikin 1300 cc nelosen tilalla sikamiehekäs, ääniltään täysin erilainen, teholtaan jotain alle 100HP, ja siksi himoittu SUORA KUTONEN 1600 cc! VAU! Miettikää sitä, kun käytte keskustelua pikku/isolohko...
Varmasti saastekoneet kuristetiin, mutta onko voimien menetys niin totaalista kuin mitä tilastoissa numeroina mainitaan, siis livenä? Jos esim. 65 Mussen 200-275 HP:tä verrataan nykyheppoihin, niin paljonko LIVENÄ vaikkapa 200 senaikaista hepoa on nykymittapuun mukaan?
Tämä asia tuli mieleen, kun naapurin tuttumainen korollakuski tuli elvistelemään, kun olin konepelti auki pihalla. Kysyi, paljonko on hevosia. Sanoin, että parisataa. Naapuri siihen, että "vaan". Keskustelu loppui siihen. Tiesin liioittelevani NYKYHEVOSINA, ja tiesin, että kollin tojotasta EI IRTOA vuoden -65 heppoina edes samaa.
Eli, paljonko Ford NYT ilmottaisi, että earlyssä olisi hevosia (ennen 200 HP), tämän päivän laskentatavan mukaan (tiedän, pelkät hepat eivät merkitse kaikkea. Vääntö, iskun pituus, moottorin tilavuus... kaikki ne, mitkä tekevät amerikanvehkeistä kivoja heppojen LISÄKSI)?
P.S. Kaikki on suhteellista. Vanhana Triumph-miehenä olisin maanpäällisessä paratiisissa, jos heräisin joku aamu siihen, että Heraldissani olisikin 1300 cc nelosen tilalla sikamiehekäs, ääniltään täysin erilainen, teholtaan jotain alle 100HP, ja siksi himoittu SUORA KUTONEN 1600 cc! VAU! Miettikää sitä, kun käytte keskustelua pikku/isolohko...
Eipä siihen mitään laskukaavaa ole eikä oikeata vastausta. AKE käyttää muistaakseni kerrointa 0,7 omissa laskuissaan.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Aika tarkasti vuoden 65 hevosvoima vastaa vuoden 2007 hevosvoimaa.
Mutta mitä tehtaat ilmoittivat vuonna 65 tai noihin aikoihin niin se onkin jo toinen juttu.
Vastaus todellisuudesta löytyy vain tehomittauksella.
Vuoden 65 2V 289 tuskin tuottaa tehtaan ilmoittamaa 200 hevosvoimaa millään mittaustavalla.
Jos koneesi vielä sattuu olemaan alkuperäinen ja koskematon niin voi olettaa, että muutama hevonen on jo väsähtänyt. Todellisuus taitaa olla jossain 120 +/- 30 hevosvoimaa jos kaikki on muutoin koneessa kunnossa. Ja jos autoon ei ole tehty mitään ajettavuutta parantavia muutoksia on hyvä, ettei noita hevosia ole tuon enempää.
Mutta mitä tehtaat ilmoittivat vuonna 65 tai noihin aikoihin niin se onkin jo toinen juttu.
Vastaus todellisuudesta löytyy vain tehomittauksella.
Vuoden 65 2V 289 tuskin tuottaa tehtaan ilmoittamaa 200 hevosvoimaa millään mittaustavalla.
Jos koneesi vielä sattuu olemaan alkuperäinen ja koskematon niin voi olettaa, että muutama hevonen on jo väsähtänyt. Todellisuus taitaa olla jossain 120 +/- 30 hevosvoimaa jos kaikki on muutoin koneessa kunnossa. Ja jos autoon ei ole tehty mitään ajettavuutta parantavia muutoksia on hyvä, ettei noita hevosia ole tuon enempää.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
1965 220 HP 4V Mustille ilmoitettiin Saksassa 190 DIN heppaa. Tämä siis kampuralta. Lienee lähellä nykynormeja.
Tätä tukee myös näppituntumalla suorituskykymittaukset ( kun ottaa huomioon sen ajan renkaat ). Olihan koneessa sentään 440 Nm vääntöä ( löysin divarista 1965 Tekniikan maailman ).
Tämä tekee 271 HP K koodin Mustista 235 HP pelin. Ei olisi tehoiltaan tänäpäivänä kuumin tykki.
Veljen Volvossa on 225 heppaa ja 320 Nm / 1700 kiloa. Meikäläisen mustille desktop dyno antoi arviolta 388 heppaa ja 530 Nm /rekisteriotteessa lukee 1320 kiloa.
Ehkä Mustangilla sittenkin vielä pärjää...
Tätä tukee myös näppituntumalla suorituskykymittaukset ( kun ottaa huomioon sen ajan renkaat ). Olihan koneessa sentään 440 Nm vääntöä ( löysin divarista 1965 Tekniikan maailman ).
Tämä tekee 271 HP K koodin Mustista 235 HP pelin. Ei olisi tehoiltaan tänäpäivänä kuumin tykki.
Veljen Volvossa on 225 heppaa ja 320 Nm / 1700 kiloa. Meikäläisen mustille desktop dyno antoi arviolta 388 heppaa ja 530 Nm /rekisteriotteessa lukee 1320 kiloa.
Ehkä Mustangilla sittenkin vielä pärjää...
1966 HT 347 Stroker