Moottorin koneistukset

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tahavo kirjoitti:Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja? :oops: :pulloon:
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Jos tulppia ei irrota on kanavien putsaus vähän kyseen alainen. Tavalliset pulloharjat sopii jotenkin työhön mutta kuluvat erittäin nopeasti varsinkin jos käyttää porakonetta.
7 kpl öljytulppia, joista 3 kpl takana kierteillä, 3kpl edessä joko tulppia tai kierteillä ja yksi tulppa lohkotason päällä takana. Kaikki lähtee yleensä irti ilman väkivaltaa. Lisäksi on nokka-akselin takana tulppa jota en varsinaisesti sanoisi öljykanavan tulpaksi mutta sekin on syytä poistaa lohkon puhdistusta varten.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tahavo kirjoitti:Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Juu, nämä on niitä vesikanavien tulppia? Lähtevät irti kun lyö reinasta sisään niin pyörähtää poikittain, sitten vain boksareilla vetää ulos...
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

No joo! tuossa kun nyt rupeen tekeen uutta moottoria tehdasuuteen lohkoon, kasaten kaiken uusilla osilla. Paitsi kannet ne on tehty jo viime kesänä ja toimii hyvin entisessä moottorissa, ei pitäis olla noita kanavan rassaus ongelmia. Kuitenkin sorhostelen kanavat josko siellä on koneistus roiskeita .
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:
Tahavo kirjoitti:Kiitoksia näistä tiedoista. Edessä näytti olevan kolme tulppaa melko syvällä, mutta V-8:sta löytyi hyvä ohje irroitukseen: poraa siihen pienen reiän, ruuvaa isohkon peltiruuvin läpi ja vetää irti.
Juu, nämä on niitä vesikanavien tulppia? Lähtevät irti kun lyö reinasta sisään niin pyörähtää poikittain, sitten vain boksareilla vetää ulos...
Kolme tulppaa syvällä lohkon etupäässä ovat öljykanavien tulppia. Mielestäni helpoin tapa irrottaa ne on ensin poistaa vastaavat tulpat (aina kierre tulppia) lohkon takapäästä ja työntää kanavaan reilusti lohkon mittainen tanko joka sopivasti sopii öljykanavaan ja napauteta etupään tulpat ulos. Edellyttäen että ne eivät ole kierre tulppia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Mexico65 kirjoitti:
Tahavo kirjoitti:Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja? :oops: :pulloon:
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Jos tulppia ei irrota on kanavien putsaus vähän kyseen alainen. Tavalliset pulloharjat sopii jotenkin työhön mutta kuluvat erittäin nopeasti varsinkin jos käyttää porakonetta.
7 kpl öljytulppia, joista 3 kpl takana kierteillä, 3kpl edessä joko tulppia tai kierteillä ja yksi tulppa lohkotason päällä takana. Kaikki lähtee yleensä irti ilman väkivaltaa. Lisäksi on nokka-akselin takana tulppa jota en varsinaisesti sanoisi öljykanavan tulpaksi mutta sekin on syytä poistaa lohkon puhdistusta varten.
Käytin oman 351:n öljykanavien rassaukseen mm 22cal kiväärin piipunpuhdistussarjaa.
Setit ovat halvimmillaan 10e, ja mukana tulee aina ainakin varret, nailonharja, messinki (pronssi)harja sekä erilaisia rasseja joihin saa kiinni puhdistuslappuja ja/tai sillaa. Rakenne harjoissa ja varsissa on varmasti jykevämpi kuin pulloharjoissa, ja sarjoja on saatavilla kaikista metsästys -ja aseliikkeistä.

Toki (oljykanavan) reikäkoosta rippuen voi soveltaa myös muiden asekaliberien sarjoja: .22cal on 5.7mm reikäiselle pipulle, .30cal=7.8mm, .338=8.7mm, .375", .458", .50" jne
Kuva
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

RP:stäkin voi ostaa moottorin puhdistusharja setin,on eri pituisia ja kokoisia harjoja.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Oman 22cal puhdistussarjalla aloitin rassauksen. Se sopi tosiaan hyvin joihinkin kanaviin.
Kampiakseli oli tasapainotuksessa. Jonkin verran siinä oli tasapainotettavaa mutta vetolevyssä on kuulemma kieroutta, vipottaa :( meinaan vaan kun ajattelin josko tärinään määrätyillä kierroksilla löytyisi syy. Epäilin tasapainotusta mutta josko se onkin tuo vetolevy syyllinen.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Tahavo kirjoitti:Oman 22cal puhdistussarjalla aloitin rassauksen. Se sopi tosiaan hyvin joihinkin kanaviin.
Kampiakseli oli tasapainotuksessa. Jonkin verran siinä oli tasapainotettavaa mutta vetolevyssä on kuulemma kieroutta, vipottaa :( meinaan vaan kun ajattelin josko tärinään määrätyillä kierroksilla löytyisi syy. Epäilin tasapainotusta mutta josko se onkin tuo vetolevy syyllinen.
Vetolevy menee melkosen heleposti kieroon.....meinaan, on kokemusta
:( !!!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Pistän tähän mitä olen aikonut, niin asiaa enempi tuntevat voivat kommentoida mikä voisi mennä pieleen jne.
Lohko 302 vm.83, kampiakselin kaulat hiottu ovat 010" alikoossa lisäksi kampura tasapainotettu. Sylinterit on hoonattu ja 040" ylikoossa.
Uudet laakerit ja tiivisteet tulee paitsi nokkalaakerit.
Laitan vanhat männät uusilla moly-männänrenkailla sekä vanhat kiertokanget vanhoilla pulteilla kiinni.
Männät ovat ZOLLNER #3392A .060 FLAT TOP WITH 4 VALVE RELIEFS 289-302 FORD CR 8.2:1- 9.7:1
Nokka(uusi) Comp XE262H uudet nostajat sekä jakopää.
Vanhat peltikeinuvivut sekä työntötangot aikomus laittaa.
Lisäksi tulee kannet ja imusarja tuosta Edelbrockin paketista josta oli puhetta(imusarja RPM).
Siinä pääpiirteissään mitä nyt muistin. Mahdolliset tehot ei nyt kiinnosta vaan mitä tärkeää olen tuosta unohtanut tai mitä pitäisi vielä huomioida lähinnä koneistus/uusien osien suhteen ettei kone heti kajahda? :nörd:
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Tahavo kirjoitti: Uudet laakerit ja tiivisteet tulee paitsi nokkalaakerit.
Laitan vanhat männät uusilla moly-männänrenkailla sekä vanhat kiertokanget vanhoilla pulteilla kiinni.
Ite kyl pistäsin uudet nokkalaakeritkin samaan syssyyn kun kerta uusi nokkakin tulee, ja uudet kiertokangen pultit esim. arp
Go tell Alice....
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

joku ei nyt täsmää tossa tahavon paketissa kun lohko on 0.040 ylikoossa ja männät 0.060 ylikokoset. vai onko mulla joku tulkinta virhe voipi olla että männät ei holahda pyttyyn ilman pientä väkivallan tekoa :shock:
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman :oops:
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Tahavo kirjoitti:Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman :oops:
Lintsaat yhden homman ja sit toisen ja loppukesä menee uudessa rempassa :roll: Uudet laakerit laitettuna ei varmaan ole se suurin kuluerä mitä ei laiska viittis laittaa.
Go tell Alice....
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Tahavo kirjoitti:Ai sori! Kopion sen suoraan aiheesta "mitkähän männät mun koneessa on."ZOLLNER #3392A noin se menee oikein! Eli männissä on merkinnät Z3392A ja ovat 0.040 ylikokoa.
Tuota mietin itsekin, että olisiko syytä hommata ARP-pulttisarja kiertokankiin. Niin ja nokkalaakerit näytti hyviltä mutta taitaa olla laiskuus suurin syy että lintsaisi sen homman :oops:
Jos vaihdat pultit kiertokankiin, huomioi, että pesien koko ja muoto on ehdottomasti tarkastettava ja tarvittaessa (lähes varmasti..) koneistettava oikeaan kokoon ja muotoon. Pelkkien pulttien vaihto ilman tarkastusta/koneistusta ei tee muuta kuin hallaa projektille. Uusien pulttien kiristysmomentti on hyvin yleisesti suurempi kuin alkuperäisillä ja tämä aiheuttaa helposti muotovirhettä pesän muodossa. Tästä syystä ne on koneistettava uusilla pulteilla ja niille tarkoitetussa momentissa ( ARP:n rasvalla voideltuna...). Asiantuntevassa koneistamossa homma onnistuu varmasti ilman tämän pidempiä saarnoja.... :-) Jos lohkoa on koneistettu nokkalaakerien ollessa kiinni, epäilen vahvasti, että niiden pintoihin on tarttunut metallilastua,joka ei paljaalla silmällä näy. Niiden vaihto tässä kohtaa (huolellisesti asennettuna...) tuskin kasvattaa remontin kustannuksia yli kipurajan. Muista putsata kaikki kierteet lohkosta kierretapeilla puhtaiksi ja samalla saat varmistuksen, että kierteet ovat kunnossa. Ja kun vauhtiin on päästy, niin pyöristele lohkosta kaikki terävät reunat sisältä ja ulkoa pehmeiksi snurralla. Älä käytä paperia tai hiovaa kiveä vaan nimenomaan leikkaavaa terää. Näin vältät hiekan levittämistä lohkon sisään. Kaikkien osien pesu HYVIN HUOLELLISESTI on ensiarvoisen tärkeää koneistusten jälkeen.
Vastaa Viestiin