Moottorin koneistukset
Moottorin koneistukset
Kevät lähestyy ja on viimeinkin aika kantaa suurella tai vähän pienemmällä rahalla hankitut osat koneistamoon.
Mitä kannatta huomioida moottoria koneistettaessa?
Voiko uusien osien oslta luottaa valmistajan mittatarkkuuksiin?
Mikä on koneistuksen osuus ja mikä koneen kasaajan osuus / vastuu kokonaisuuden onnistumisesta?
Onko syytä tarkastaa välykset ym. koneistuksen jälkeen?
Jos on aikomus tasapainottaa koneen pyörivät massat, mitä pitää tietää, ja mitä tarvitaan tasapainoitukseen mukaan? Yli- vai alipainoitus?
Mikä olisi riittävä painotarkkuus männille ja kiertokangille?
Mikä on momentien osuus koneistuksessa?
Onko syytä toimitta koneistamolle tavoite arvot välyksistä ja momenteista?
Pitääkö koneistamolla olla käytössä kasaamisessa tarvittavat pultit ja mutterit?
Mikä on vaadittava puhtaus kasauksen yhteydessä?
Ja palataan myöhemmin nokan ajoitukseen ja sen sellaiseen.
Mitä kannatta huomioida moottoria koneistettaessa?
Voiko uusien osien oslta luottaa valmistajan mittatarkkuuksiin?
Mikä on koneistuksen osuus ja mikä koneen kasaajan osuus / vastuu kokonaisuuden onnistumisesta?
Onko syytä tarkastaa välykset ym. koneistuksen jälkeen?
Jos on aikomus tasapainottaa koneen pyörivät massat, mitä pitää tietää, ja mitä tarvitaan tasapainoitukseen mukaan? Yli- vai alipainoitus?
Mikä olisi riittävä painotarkkuus männille ja kiertokangille?
Mikä on momentien osuus koneistuksessa?
Onko syytä toimitta koneistamolle tavoite arvot välyksistä ja momenteista?
Pitääkö koneistamolla olla käytössä kasaamisessa tarvittavat pultit ja mutterit?
Mikä on vaadittava puhtaus kasauksen yhteydessä?
Ja palataan myöhemmin nokan ajoitukseen ja sen sellaiseen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Moottorin koneistukset
Jehna, hyvät kysymykset. Saisko vastaukset tähän visaan kiitos? Voisi olla sitten jälkiviisas.457 kirjoitti:Jos on aikomus tasapainottaa koneen pyörivät massat, mitä pitää tietää, ja mitä tarvitaan tasapainoitukseen mukaan? Yli- vai alipainoitus?
Mikä olisi riittävä painotarkkuus männille ja kiertokangille?
Just nyt lähden hakemaan alakerran tasapainotuksesta. Pajalla oli:
kampiakseli, dampperi + paksu prikka + pultti, siimapyörä pultteineen, vauhtipyörä (joka plaanattiin), kytkimen paineasetelma ja kiinnityspultit vauhtipyörään, vauhtipyörän pultit mallia ARP uudet. Balanssoitiin 0-balanssiin koko nippu kasattuna.
Viikonlopuksi olisi myös tarvetta tuolle painotarkkuustiedolle männät/renkaat/kiertokanget/kk-pultit. Montako grammaa saa/voi koko nippu heittää?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Eikös se ole ittestä kiinni mihin kramma määrään palikat painoonsa laittaa, ei kai sitä tarvitse tehdä kaikkea samoin kuin toiset tekee, kun kumminkin olet värkännyt mottien kanssa ennenkin kokemuksen kautta pitäis tulla sormituntuma. Tietysti jos haluaa kaiken tehdä juuri niin kuin joku virivelho sanoo/neuvoo, tietysti onhan se varmemman oloista. Mulla on vaan siitä ikävä asenne että en tee mitään niin kui joku neuvoo, vaan kaikki pitää toteuttaa itte hullua sinäänsä mutta minkäs luonteelleen mahtaa. Mutta siltikkin toivotaan että pata kiertää ja kestää nipussa, niin ja että puskisi niitä heppoja kunnolla.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Koneistukset...
Koneistuksissa ja niiden tarkistamisessa on aina oltava huolellinen. Mitään ei kannata jättää oletuksen varaan. Jos ikinä mahdollista, työ kannattaa teettää sellaisessa koneistamossa, josta löytyy alan harrastaja hommista joka ei ole "vain duunissa" siellä.
Itse koneistuksen alustustöissä kannattaa imitoida lopullista kasausta mahdollisimman pitkälle. Tämä tarkoittaa stressilevyjen käyttöä viimeistelyhoonauksessa sylintereille niin, että käytettävät kannenpultit (tai studit) on käytössä juuri oikeilla momenteilla ( mieluiten omalla momenttiavaimella). Sama koskee rukkolaakeripesien linjahoonausta. Siinä oikeat momentit ovat ehdottoman tärkeät. Linjahoonauksessa on myös hyvä pitää stressilevyt lohkossa kiinni, koska kannenpulttien veto saattaa vaikuttaa kokonaisuuteen ( tämä vaatii 2 levyä). Jos kiertokankiin vaihdetaan uudet pultit, alapesät on koneistettava ko pulteilla pyöreiksi vaadituilla momenteilla. Uudet pultit omaavat usein erilaisen kiristysmomentin ja tämä aiheuttaa muotovääristymää kangen alapesässä. Lohkossa kaikki kierteet on avattava tapilla oli kyseessä sitten uusi tai vanha lohko. Tasopinnat on syytä tarkastaa ainakin suoruuden suhteen. Lohkon dekkikorkeus on tärkeä tieto jos aikoo hommata esim. stroker setin koneelleen. Tämä määrää hyvin usein männän tapin lopullisen korkeuden. Osien tilaaminen tiedossa olevien mittojen mukaan on huomattavasti miellyttävämpää kuin arvailu...
Tasapainoituksessa mukaan pitää ottaa kaikki osat jotka vaikuttaa kokonaisuuteen. Työn tekijä mittaa osien painon ja tekee työn sen perusteella (ainakin pitäisi tehdä..). Mäntien tasapainoituksessa muutaman gramman erot ( +/- 2) ovat mielestäni sallittuja. Kukaan ei kykene sanomaan kuinka paljon öljyä pyörii mäntien mukana sekoittamassa pakkaa. Manuaali autoissa painasetelma olisi hyvä "tapittaa" kahdella tai kolmella sokkatapilla, jolloin se kiinnittyy aina samaan asentoon. Pulttien reiät asetelmassa ovat sen verran reilut pultteihin nähden, että asetelma siirtyy aina toiseen asentoon ilman "tapitusta" sitä irroitettaessa ja uudelleen kasattaessa. Tämä aiheuttaa tasapainoitukseen muutoksia.
Ennen moottorin kasausta KAIKKI kannattaa tarkastaa. Itselläni esimerkiksi uuden öljypumpun pick upin kiinnityslaippa ( Canton) oli niin kiero, että sitä ei olisi saanut tiiviiksi edes millin paksuisella tiivisteellä!!! Pumppu olisi vetänyt ilmaa öljyn sekaan koko ajan ja se olisi....!!!! Tämä vai pienenä esimerkkinä. Puhtaudesta kannattaa mainita sen verran, että itselleni suositeltiin " insane clean" tasoa. Tämä tarkoittaa suomeksi hullun puhdasta!!! Osat on ehdottomasti pestävä erittäin huolellisesti ennen asennusta ja huolehdittava myös omien käsien ja työkalujen puhtaudesta. Turha sitä hiekkaa tai hiontapölyä on osiin tartuttaa omista käsistään, jos ne on suurella vaivalla pessyt puhtaaksi.
Välykset, dekkikorkeudet, tilavuudet ym ovat siten jokaisen omassa päätöksessä, niihin tuskin on syytä tässä puuttua. Erot esim. laakerivälysissä ovat moottorityypistä riippumatta varsin pieniä. Tilavuuksista sen verran kuitenkin, että ainoa tapa tietää todellinen puristussuhde (staattinen) on mitata kaikki palotilan kokoon liittyvät tilavuudet pyretillä (palotila,venttiilikolot tai dome jne). Vain tämä kertoo oikean suhteen. "10.5:1 mäntiä" ei ole olemassakaan, vaikka usein niin kuulee puhuttavan.
Itse koneistuksen alustustöissä kannattaa imitoida lopullista kasausta mahdollisimman pitkälle. Tämä tarkoittaa stressilevyjen käyttöä viimeistelyhoonauksessa sylintereille niin, että käytettävät kannenpultit (tai studit) on käytössä juuri oikeilla momenteilla ( mieluiten omalla momenttiavaimella). Sama koskee rukkolaakeripesien linjahoonausta. Siinä oikeat momentit ovat ehdottoman tärkeät. Linjahoonauksessa on myös hyvä pitää stressilevyt lohkossa kiinni, koska kannenpulttien veto saattaa vaikuttaa kokonaisuuteen ( tämä vaatii 2 levyä). Jos kiertokankiin vaihdetaan uudet pultit, alapesät on koneistettava ko pulteilla pyöreiksi vaadituilla momenteilla. Uudet pultit omaavat usein erilaisen kiristysmomentin ja tämä aiheuttaa muotovääristymää kangen alapesässä. Lohkossa kaikki kierteet on avattava tapilla oli kyseessä sitten uusi tai vanha lohko. Tasopinnat on syytä tarkastaa ainakin suoruuden suhteen. Lohkon dekkikorkeus on tärkeä tieto jos aikoo hommata esim. stroker setin koneelleen. Tämä määrää hyvin usein männän tapin lopullisen korkeuden. Osien tilaaminen tiedossa olevien mittojen mukaan on huomattavasti miellyttävämpää kuin arvailu...
Tasapainoituksessa mukaan pitää ottaa kaikki osat jotka vaikuttaa kokonaisuuteen. Työn tekijä mittaa osien painon ja tekee työn sen perusteella (ainakin pitäisi tehdä..). Mäntien tasapainoituksessa muutaman gramman erot ( +/- 2) ovat mielestäni sallittuja. Kukaan ei kykene sanomaan kuinka paljon öljyä pyörii mäntien mukana sekoittamassa pakkaa. Manuaali autoissa painasetelma olisi hyvä "tapittaa" kahdella tai kolmella sokkatapilla, jolloin se kiinnittyy aina samaan asentoon. Pulttien reiät asetelmassa ovat sen verran reilut pultteihin nähden, että asetelma siirtyy aina toiseen asentoon ilman "tapitusta" sitä irroitettaessa ja uudelleen kasattaessa. Tämä aiheuttaa tasapainoitukseen muutoksia.
Ennen moottorin kasausta KAIKKI kannattaa tarkastaa. Itselläni esimerkiksi uuden öljypumpun pick upin kiinnityslaippa ( Canton) oli niin kiero, että sitä ei olisi saanut tiiviiksi edes millin paksuisella tiivisteellä!!! Pumppu olisi vetänyt ilmaa öljyn sekaan koko ajan ja se olisi....!!!! Tämä vai pienenä esimerkkinä. Puhtaudesta kannattaa mainita sen verran, että itselleni suositeltiin " insane clean" tasoa. Tämä tarkoittaa suomeksi hullun puhdasta!!! Osat on ehdottomasti pestävä erittäin huolellisesti ennen asennusta ja huolehdittava myös omien käsien ja työkalujen puhtaudesta. Turha sitä hiekkaa tai hiontapölyä on osiin tartuttaa omista käsistään, jos ne on suurella vaivalla pessyt puhtaaksi.
Välykset, dekkikorkeudet, tilavuudet ym ovat siten jokaisen omassa päätöksessä, niihin tuskin on syytä tässä puuttua. Erot esim. laakerivälysissä ovat moottorityypistä riippumatta varsin pieniä. Tilavuuksista sen verran kuitenkin, että ainoa tapa tietää todellinen puristussuhde (staattinen) on mitata kaikki palotilan kokoon liittyvät tilavuudet pyretillä (palotila,venttiilikolot tai dome jne). Vain tämä kertoo oikean suhteen. "10.5:1 mäntiä" ei ole olemassakaan, vaikka usein niin kuulee puhuttavan.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Koneistukset...
Tuota paineasetelman tapittamista ei ole tullutkaan vielä mietittyä, mutta kuulostaa järkeenkäyvältä. Aika perusteellista jälkeä kno-1:ltä.kno1 kirjoitti:Manuaali autoissa painasetelma olisi hyvä "tapittaa" kahdella tai kolmella sokkatapilla, jolloin se kiinnittyy aina samaan asentoon. Pulttien reiät asetelmassa ovat sen verran reilut pultteihin nähden, että asetelma siirtyy aina toiseen asentoon ilman "tapitusta" sitä irroitettaessa ja uudelleen kasattaessa. Tämä aiheuttaa tasapainoitukseen muutoksia.
Puhtaudesta kannattaa mainita sen verran, että itselleni suositeltiin " insane clean" tasoa. Tämä tarkoittaa suomeksi hullun puhdasta!!! Osat on ehdottomasti pestävä erittäin huolellisesti ennen asennusta ja huolehdittava myös omien käsien ja työkalujen puhtaudesta. Turha sitä hiekkaa tai hiontapölyä on osiin tartuttaa omista käsistään, jos ne on suurella vaivalla pessyt puhtaaksi.
Tilavuuksista sen verran kuitenkin, että ainoa tapa tietää todellinen puristussuhde (staattinen) on mitata kaikki palotilan kokoon liittyvät tilavuudet pyretillä (palotila,venttiilikolot tai dome jne). Vain tämä kertoo oikean suhteen. "10.5:1 mäntiä" ei ole olemassakaan, vaikka usein niin kuulee puhuttavan.
Puhtaudesta kno-1:n kanssa täysin samalla linjalla, mutta kyllä mulla oli kädet kyynärpäihin asti asennusöljyssä kun kaverin koneen alakerta kasattiin. Käsien öljyisyys sallitaan, mutta ei niitä öljyisiä kouria kannata missään hiekkasäkissä käyttää. Maalaisjärki mukana.
Puristussuhdteesta sen verran, että kyllä jollakin voi olla 10.5:1 männät, mutta vain tietyllä palotilalla, dekkikorkeudella jne. 10.5:1 männät saattavatkin olla 9.4:1, kun on mäntä syvällä sylinterissä, paksu pahvi, suuret palotilat ja venttiiitaskut männissä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Moottorin koneistukset
Trkoitukseni oli herättää koneen rakentajat miettimään mitä pitäisi huomioida koneistuksissa.457 kirjoitti: Mitä kannatta huomioida moottoria koneistettaessa?
Voiko uusien osien oslta luottaa valmistajan mittatarkkuuksiin?
Mikä on koneistuksen osuus ja mikä koneen kasaajan osuus / vastuu kokonaisuuden onnistumisesta?
Onko syytä tarkastaa välykset ym. koneistuksen jälkeen?
Jos on aikomus tasapainottaa koneen pyörivät massat, mitä pitää tietää, ja mitä tarvitaan tasapainoitukseen mukaan? Yli- vai alipainoitus?
Mikä olisi riittävä painotarkkuus männille ja kiertokangille?
Mikä on momentien osuus koneistuksessa?
Onko syytä toimitta koneistamolle tavoite arvot välyksistä ja momenteista?
Pitääkö koneistamolla olla käytössä kasaamisessa tarvittavat pultit ja mutterit?
Mikä on vaadittava puhtaus kasauksen yhteydessä?
Kno 1 vastasikin varsin kattavasti useimpiin kysymyksiin.
Uusista osista sen verran, että jos et ole valmis maksaa korkeaa hintaa esim. männistä, kiertokangista, kampiakselista ym. osista on varauduttava niiden korjauksiin koneistuksen yhteydessä mikäli tavoittelet koneen rakentamisessa ihanne arvoja. Huippu osat on mielestäni myös syytä tarkastus mitata tai mittauttaa.
Vastuista: Mikäli koneistusta varten ei ole annettu riittäviä tietoja koneistajalle on vaikea oletta työn onnistuvan täydellisesti. Hyvänkin koneistuksen pystyy pilaamaan huolimattomalla kasaamisella. Viimekädessä työn teetäjä (koneen kasaajan) on vastuusa lopputuloksesta ja sen kestävyydestä.
Kaikki mitattavissa olevat välykset ja mitat on syytä tarkastaa konetta kasattaessa, näin ainakin virhemahdollisuudet pienenee.
Olisi hyvä jos koneistamolle toimitetaan kaikkitiedot halutuista välyksistä ja mitoista. Nämä tiedot on hyvä kirjoitta paperille valmiiksi ja lisätä listaan kaikki tarvittavat kiristysmomenti tiedot. Koneistettavien osien lisäksi on mukana toimitettava ne pultit ja mutterit joita koneen kasaamisessa tullaan käyttämään.
Niin kuin ei miissään ei myöskään koneeseen liity yhtään pulttaakiinni osaa kaikki pitää tarkastaa sovitta ja varmistaa aikakin kahteen kertaan.
10.5:1 mäntiä ei ole olemassakaan on vain mäntiä jotka toteuttavat puristussuhteen tietyllä ehdoilla jotka täytyy viimekädessä mitata ja totettaa.
42cc/12.7:1, 49cc/11.2:1, 52cc/10.8:1, 54cc/10.4:1
Olikohan toi palotilan koko... mitataan.
Mikä oli kannentiivisteen paksuus, halkaisia puristettuna ... tarkasta toimittajalta.
Mikä oli männän dekkikorkeus... mitataan.
Mikä oli dome vai dis (patti tai kuoppa) mänässä... mitataan.
Mikä oli sylinterin poraus... mitataan.
Mikä oli ylimmän männänrenkaan etäisyys männän laesta ... mitataan.
Mikä oli männän halkaisia ring land alueella ... mitataan.
Sitten hieman peruskoulun laskentoa ja voidaan arvela että päästään puristussuhteeseen X.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
OSIEN PUHTAUS...
Puhtaudesta vielä muutama sana. Mainitsemani osien pesu ei missään mielessä tarkoita vain pinnallista puhdistusta. Lohkoa koneistettaessa syntyy paljon öljyn ja metallipurun muodostamaa sakkaa, joka kiinnittyy mielellään rautapintoihin kiinni. Tämän aineksen pesu joka paikasta on ensiarvoisen tärkeää. Öljykanavien pesu ns "piippurasseilla" liuottimella on erittäin tärkeää, koska metallipuru ei irtoa pelkällä huuhtelulla. Hyvänä esimerkkinä voisi mainita esim. FE-moottorin nokkalaakereiden takana kulkevan öljykanavan, joka ruokkii runkolaakerit ja kiertokankien laakerit. Nokkalaakerin ulkopinta muodostaa lohkoon valetun uran kanssa kyseisen kanaviston ja jos nokkalaakereita ei poisteta ennen koneistuksia (tai jälkeen pesua varten..), jää kaikki koneistuspuru varmasti juuri kriittisimpään osaan öljyjärjetelmää. Laakereiden poisto, huolellinen pesu ja uusien laakereiden asennus on AINOA tapa tässä esimerkissä hoitaa asia kuntoon. Sama huolellisuus koskee myös kaikkia muita öljykanavia lohkossa, kampiakselissa ja kansissa. Tässä asiassa EI kannata luottaa koneistamoon ja niiden likaisiin pesureihin. Niiden tarkoitus on vain pestä osat ulkoisesti puhtaaksi asiakkaalle luovuttamista varten. Huolellinen puhdistus kannattaa ulottaa myös kaikkiin vesitiloihin. Samainen koneistuspuru ei varmasti tee hyvää vesipumpulle tai termostaatille, jos se pääsee niiden kanssa tavalla tai toisella tekemisiin. Lisäksi kaikki kierteet kannattaa puhdistaa samasta purusta yhtä huolellisesti.
Lisää puhtaudesta: Kun itse olen noita öljykanavia harjoilla puhdistanut niin kokeilin käyttää akkuporakonetta apuna. Katkaisin pulloharjan päästä lenkin ja kiinnitin harjan porakoneeseen ja näin aloin poraharjalla putsaamaan öljykanavia. Huomasin, että näin harja liikkuu kevyemmin ahtaissa kanavissa. Ne kanavat joita luulin jo puhtaiksi, poraharja ja liuotinpesuaine tuottivat melkoista moskaa mukanaan. Jatkoin puhdistusta kunnes liuotin tuli kirkkaana läpi. Kampiakselin öljykanavat tuntuivat olevan likasimmat. Poraharjaa voi soveltaa kaikenkokoisille ja pituisille pulloharjoille kunhan pitää poran kierrokset maltillisella tasolla.
Ja lopuksi kunnon pesu painepesurilla, kuivaus ja suojaus.
kno1:sen mainitsema hionta möhnä on harvinaisen tiukasti kiinni. Tuo nokka laakereiden vaihtamatta jättäminen sattaa olla säästämistä väärässä paikassa koska öljykanavaan syntyy paikka joka on lähes mahdoton puhdistaa laakereita irroittamatta.
Kun tuon jättää tekemättä niin aina hiljaisina hetkinä voi kuvitella kuinka metallipölyn kyllästämä öljy kulkeutuu uusille laakeripinnoille kun kone pyörii 6500rpm ja tekee selvää laakereista nostajista ja venttiilikoneistosta. Varmasti helpottaa elämää koska seuraava kone remointi lähestyy vauhdilla.
Vaihdoitko SINÄ nokkalaakerit ja pesitkö lohkon huolella?
Vai oliko niin, että nehän on sillä sisällä piilossa eihän sitä kukaan tiedä.
Ja lopuksi kunnon pesu painepesurilla, kuivaus ja suojaus.
kno1:sen mainitsema hionta möhnä on harvinaisen tiukasti kiinni. Tuo nokka laakereiden vaihtamatta jättäminen sattaa olla säästämistä väärässä paikassa koska öljykanavaan syntyy paikka joka on lähes mahdoton puhdistaa laakereita irroittamatta.
Kun tuon jättää tekemättä niin aina hiljaisina hetkinä voi kuvitella kuinka metallipölyn kyllästämä öljy kulkeutuu uusille laakeripinnoille kun kone pyörii 6500rpm ja tekee selvää laakereista nostajista ja venttiilikoneistosta. Varmasti helpottaa elämää koska seuraava kone remointi lähestyy vauhdilla.
Vaihdoitko SINÄ nokkalaakerit ja pesitkö lohkon huolella?

Vai oliko niin, että nehän on sillä sisällä piilossa eihän sitä kukaan tiedä.

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja?
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Mainittakoon vielä että, lohkossa hoonattiin sylinterit+pesu,eli se pelkkä pahimpien rasvojen pesu.


Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Mainittakoon vielä että, lohkossa hoonattiin sylinterit+pesu,eli se pelkkä pahimpien rasvojen pesu.
Ei taida ihan marketin muoviharjat piistata. Mutta veikkaan, että GT-350:lta löytyy satsi oikeita harjoja. Ja jos oikein muistan Mexicon kommentit, niin yhdellä harjasatsilla tekee kaksi moottoria. Eli ihan viledalla ja tiskiharjalla ei pärjää.Tahavo kirjoitti:Tuota..onko lohkon öljykanavien putsaamisessa mainitut pulloharjat ihan markettien pulloharjoja?![]()
![]()
Onko kanavien putsaus turhaa hommaa jos ei ota öljytulppia irti? Siinä pari kysymystä kun huomenna olisi tarkoitus lohkoa putsailla. Ai niin, montako öljytulppaa 302-lohkossa suurin piirtein on ja ovatko kaikki avattavissa ilman väkivaltaa?
Mainittakoon vielä että, lohkossa hoonattiin sylinterit+pesu,eli se pelkkä pahimpien rasvojen pesu.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Äärimmäisen hieno topikki. Itse en ole kuin yhden pikkulohkon kasannut, ja sen jälkeen väänsin siihen, ulkona kansien irrotuksen ja asennuksen yms. ... Eli ei ihan kaikkien sääntöjen mukaan, mutta eipä ollut paljon vaihto ehtoja.
Olen antanut itselleni kertoa, eli onko harha käsitykseni oikea:
Sylinteri koneistetaan käytännössä aina esim. 4.030 :n (.030 ylikoko), ja männän valmistaja valmistaa männän tähän ylikokoon. Tietysti jos oikein hienostellaan, niin ensin mitataan kaikki kahdeksan mäntää, ja jos yksi sattuu olemaan sadasosa tuuman isompi, suurennetaan reikää samassa tahdissa, edellyttäen että välys muissa oikea, luonnollisesti.
Tietenkin aina kannattaa mitata männät, notta olevat oikeaa ylikokoa.
Männänrenkaiden hiomista oikealle päittäisvälykselle ei ole kukaan vielä maininnut, mikä kuitenkin on aika oleellinen työvaihe myös.
Meikäläisen kokemuspohjalla ei paljon sapelia tässä topikissa kalistella, mutta jotain on luettu. Viksummat jatkakoon

Olen antanut itselleni kertoa, eli onko harha käsitykseni oikea:
Sylinteri koneistetaan käytännössä aina esim. 4.030 :n (.030 ylikoko), ja männän valmistaja valmistaa männän tähän ylikokoon. Tietysti jos oikein hienostellaan, niin ensin mitataan kaikki kahdeksan mäntää, ja jos yksi sattuu olemaan sadasosa tuuman isompi, suurennetaan reikää samassa tahdissa, edellyttäen että välys muissa oikea, luonnollisesti.
Tietenkin aina kannattaa mitata männät, notta olevat oikeaa ylikokoa.
Männänrenkaiden hiomista oikealle päittäisvälykselle ei ole kukaan vielä maininnut, mikä kuitenkin on aika oleellinen työvaihe myös.
Meikäläisen kokemuspohjalla ei paljon sapelia tässä topikissa kalistella, mutta jotain on luettu. Viksummat jatkakoon

Öljytulppien irrotuksesta; juuri parista lohkosta otettiin joten suht tuore kokemus on niistä koneen kyljissä olevista. Tuntuvat esim. takana nostajakanavien päissä olevat lähtevän helpommin.
No ne kyljissä olevat voi olla kinkkiset. Sitten kun kuusiokoloavaimella on kokeiltu ja se siinä tulpassa pyörähtää, niin sitten ei auta isot pihditkään (juu, kokeiltiin putkitonkia isolla kädellä).
Eli lyhyt 8mm pultti (saa olla tuumamittainen 5/16":kin
) naputellaan siihen tulpan koloon ja mikkiliimalla tulppaan kiinni. Sitten hitsipillillä lämmitetään lohko KUUMAKSI tulpan ympäriltä. No ei lähde välttämättä vieläkään, mutta onneksi on talvi. Hae ulkoa lunta ja ala pulttia (ja sitä kautta tulppaa) jäähdyttämään. Kohta lähtee...
Mjoo, voisi muuten noita harjoja olla tuossa ylimääräinen setti kuten Arto mainitsi.
No ne kyljissä olevat voi olla kinkkiset. Sitten kun kuusiokoloavaimella on kokeiltu ja se siinä tulpassa pyörähtää, niin sitten ei auta isot pihditkään (juu, kokeiltiin putkitonkia isolla kädellä).
Eli lyhyt 8mm pultti (saa olla tuumamittainen 5/16":kin

Mjoo, voisi muuten noita harjoja olla tuossa ylimääräinen setti kuten Arto mainitsi.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****