Ruiskurojektia

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
kurppa
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 14:21
Paikkakunta: Tampere

Ruiskurojektia

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Etsiskelin tuossa hakusanalla "ruisku" ja huomasin, että jotkut ovat kokeilleet tai ainakin ajatelleet ruiskumussen tekemistä.

Ajatuksena olisi hankkia rojektiksi 67-68 vuoden musse, laitella sitä hillitysti ja vanhaa kunnioittaen, mutta kuitenkin tuonne konehuoneen puolelle hieman uutta päivittäen. Ennenkuin urakkaan ryhtyy, niin olisi mielenkiintoista tietää muiden kokemuksia ja lopulta myös muutoskatsastuksessa painotettavia asioita.

Ohjausyksikön kilkkeineen ajattelin väsätä itse, mutta mekaniikkapuolella olen enemmän noviisi. Vinkkejä otetaan vastaan. :)

Megasquirt- (orkkis ja AVR-versiot) ja VEMS-ecuihin olen jo tutustunut, eivätkä vaikuta kovin ihmeellisiltä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Hanki suoraan valmis ruisku kone ja tee siihen sitten haluamasi muutokset. Mikset myös päivittäisi voimalinjaa myös uudemmaksi.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=94803
Ei aiheuta ongelmia katsastuksessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
kurppa
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 14:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kurppa »

No, tuosta jääpi tuo moottorin rakentaminen sitten poies ja sitä kun haluaisi tehdä. Sitä kun on vähän silleen hullu, että haluaa tehdä itte. :D

(ja tosta overdriven hommasta sai kuvan, että se elepuolikin on tossa valmiina, joten se on nounou jo sen puolesta)
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.
razorass
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:55

Viesti Kirjoittaja razorass »

Miksi keksiä pyörä uudestaan? (huonommin..)

Jos tuollaista projektia suunnittelee niin takuulla on tekemistä ilman sen moottorinohjauksen tee-itse-ja-älä-säästä-toteutustakin. Itse tekemällä ei takuulla tule halvemmaksi kuin valmiin paketin ostamalla.
Voihan siitä valmiista autosta repiä sitten ne tehdas ruiskut poies vaikka imusarjaa myöten ja tekee sitten itse uudelleen jos haastetta haluaa.
Ford Granada V8
kurppa
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 14:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Verkosta löytyy kansien etc. kilkkeen valmistajia, ja niitä olisi siis tarkoitus käyttää. Ajatus on vähän samanlainen kuin esmes PC:n rakentamisessa. Ei ole hirveästi halua ostaa valmista PC-pakettia. Mieluummin etsii osat ja laittelee niistä sopivan kokonaisuuden ja siihen sitten omat elektroniikat päälle.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Nyt en oikein ymmärrä: kaveri haluaa harrastaa ja mahdollisesti kehittää itseään rakentamalla jotain tuollaista ja heti ollaan torpeedoimassa. Minusta tuollainen harrastaminen on hatun noston arvoinen juttu :peukku: .
Jos ei pyörää saa keksiä uudelleen, niin pitääkö tässä alkaa harrastamaan jotain fissio-prosessilla käyvää auto :roll: .
Ei tästä mitään herneitä tarvi nekkuun imeä, mutta pikkaisen kannustusta toivoisin.
-71 HT 351C 4v
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

razorass kirjoitti:Miksi keksiä pyörä uudestaan? (huonommin..)
Miksipäs ei ??? http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=1124 Ehe... :oops:
Rupea ihmeessä tekemään itse, vaikka se tulee kustannuksilta moninkertaiseksi, aikaa menee miestyövuosia mutta tämä työ palkitsee tekijäänsä !! Pitkällä aikavälillä rupeaakin säästämään, kun on oppinut moottorin salat eikä tarvitse joka välissä olla kiikuttamassa "alihankkijoille" kilkkeitä.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
musse68
Hiljaisempi
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 07:48
Paikkakunta: Muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse68 »

myö tehtiin viime talvena mulle megaruutta tohon 68ht:hen. moottori on 351w, imusarja victor jr johon tehtiin suutinpaikat, läppärunko 750holleystä polttoaine pumppu joku msd:een malli ja suuttimet fordracing 30lbs. ruisku toimi hyvin ja tehua tai ainakin toimivuutta tuli lisää. paitsi alakerta ei enää kestäny. Nyt suunnitelmissa uusi ford racingin 302 + megaruutta+lysholmin ruuvi.... saapa nähä. :P
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Luulen, että nuo varoittelijat ajattelivat esim. kustannuksia. Takuuvarmasti saat ruiskumotin halvemmalla ja helpommalla ostamalla sen käytettynä kuin itse rakentamalla oli sitten MS tai ei.

Vaan jos intoa piisaa, niin mikäs siinä. Heh, niinpä, justiinsa otin 84 mobiilista ruiskun pois ja laitan kaasarin tilalle.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
razorass
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:55

Viesti Kirjoittaja razorass »

Tottakai pitää kannustaa ja tukea toisten projekteja. Sitä en missään nimessä sano.

Omasta kokemuksesta vain yritän neuvoa ettei ensimmäiseksi prokkikseksi ota liian suurta palaa heti purtavaksi. Aika ja vaiva ja varsinkin kustannukset yllättävät aina. Jos oikeasti haluaa oppia rakentelemaan ja puuhailemaan niin minusta kannattaa hankkia ensin kohtuu helppo ja vähintään ajokuntoinen projekti jota alkaa pikkuhiljaa korjailla ja rakennella mieleisekseen.

Joku tietysti tykkää vaan rakennella ja puuhailla, mutta kyllä minusta autolla ajaminen on niin tärkeä osa harrastusta että jos ei silloin tällöin pääse laskettelemaan pikkuteitä niin motivaatio rakentamiseen kärsii ankarasti.

Auto on kuitenkin ajamista varten, ja kyllä niitä ikuisuusprojekteja on Suomessa ennestäänkin riittävästi.
Ford Granada V8
kurppa
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 14:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kurppa »

No, eipä kai Suomessa voi halvalla mitään tehdä (ainakaan autoihin). :?
Ei se raha tuossa taida se päällimmäinen asia olla, vaikka ei nyt ihan hirveitä summia mihinkään yleensä haluaisi laittaa. Ja aikaa siinä kuluu, se on selvä, eikä sekään hirveästi haittaa, ku ei ole kiirusta mihinkään. Ja jos aikaa kuluu, niin tuleepa sitten ne kulutkin jaettua useammalle vuodelle.

Noita erilaisia imusarjoja etc. löytyy useampia, ja ilmeisesti Edelbrockista? (victor) oli kokemustakin? Muista ei taida olla kokemusta täällä?

Ajatuksena on siis sorvata tuo ecu-puoli yhdelle FPGA-piirille, siihen kutakin ohjattavaa ja luettavaa laitetta varten omat lohkot, näille säätöarvoja paiskomaan softaprossu ja prossuun oma softa. Ja jos koko ohjauselen sais kahdennettua, niin sitten voisi vähän huolettomammin ajella vaikka isommankin lenkin. (Mutta asia kerrallaan, toi voisi olla jatkoprojekti jos vielä kiinnostaa tämän jälkeen.)

Tässä muutama lähde, joita on tullut kahlattua:
http://www.off-roadweb.com/tech/0402or_ ... ems_guide/
http://fordfuelinjection.com/
http://www.mustangsplus.com/tech/efi/index.html
http://www.302w.com/Windsor_MegaSquirt_Part1.aspx
http://home.dmv.com/~stauffer/index.html

Niistä on löytynyt paljon mielenkiintoista. Lähinnä se mitä noissa ei ole pohdittu, liittyy varsinaisen suorituksen mittaukseen. Ajattelin lähinnä siis esim. kardaanin kiertymän mittausta ja siitä saatavan tiedon käyttöä mm. vaurioitumisen estämisessä. On myös pohdituttanut jokaisen sylinterin toiminnan erillinen mittaus ja tarkempi säätö sylinterikohtaisesti, mutta se taitaa mennä ekana isompana projektina jo hieman pilkunviilauksen puolelle...
Jos jotain mielenkiintoista ja relevanttia mitattavaa tulee mieleen, niin älähtäkää toki. Rupean sketsailemaan hiljalleen lohkokaaviota ja kirjailen samalla ylös noita hankittavia osasia.

Projektilla on oikeastaan vain yksi iso reunaehto: tämä homma ei saisi juurikaan näkyä ulospäin, kun autoa ulkoapäin vilkuilee.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Tämähän on juurikin paras mahdollinen tapa harrastaa ja yhdistää päivätoimi. Ei muutakun tietotaito peliin ja hieman erilaista mottia kehiin 8)
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

kurppa kirjoitti:Jos jotain mielenkiintoista ja relevanttia mitattavaa tulee mieleen, niin älähtäkää toki. Rupean sketsailemaan hiljalleen lohkokaaviota ja kirjailen samalla ylös noita hankittavia osasia.
Älährys ! Ei niinkään moottori puolelta mutta koska nähdään näin tietotekniikan aikakautena ensimmäinen aktiivialusta Mustangissa...? Yksi varmasti rata hemmoja kiinnostava mittaus yksikkö olisi taka-akselin liikkuminen koriin nähden.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
kurppa
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 14:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Aktiivialusta on kyllä käynyt mielessä, mutta johonkin tarvii vetää se raja ainakin noiden mekaanisempien osien kanssa. Ensin se moottori, että autoa vie eteenpäin muukin kuin alamäki tai apukuski.

Elepuolen sen sijaan voisi tehdä joustavammaksi, jolloin teoriassa voi jälkeenpäin laittaa "vain piuhat kiinni" + uutta softaa. Käytäntö on jotain ihan muuta sitten, mutta tuskinpa siihen varautuminen haittaa, kunhan ei överiksi lyö. Sitten kun speksi on tehty, niin sitä ei kovin kevein perustein lähde muuttamaan, koska se voipi tuhota lupaavan rojektin hyvinkin helposti. Askel kerrallaan.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.
Vastaa Viestiin