No, eipä kai Suomessa voi halvalla mitään tehdä (ainakaan autoihin).
Ei se raha tuossa taida se päällimmäinen asia olla, vaikka ei nyt ihan hirveitä summia mihinkään yleensä haluaisi laittaa. Ja aikaa siinä kuluu, se on selvä, eikä sekään hirveästi haittaa, ku ei ole kiirusta mihinkään. Ja jos aikaa kuluu, niin tuleepa sitten ne kulutkin jaettua useammalle vuodelle.
Noita erilaisia imusarjoja etc. löytyy useampia, ja ilmeisesti Edelbrockista? (victor) oli kokemustakin? Muista ei taida olla kokemusta täällä?
Ajatuksena on siis sorvata tuo ecu-puoli yhdelle FPGA-piirille, siihen kutakin ohjattavaa ja luettavaa laitetta varten omat lohkot, näille säätöarvoja paiskomaan softaprossu ja prossuun oma softa. Ja jos koko ohjauselen sais kahdennettua, niin sitten voisi vähän huolettomammin ajella vaikka isommankin lenkin. (Mutta asia kerrallaan, toi voisi olla jatkoprojekti jos vielä kiinnostaa tämän jälkeen.)
Tässä muutama lähde, joita on tullut kahlattua:
http://www.off-roadweb.com/tech/0402or_ ... ems_guide/
http://fordfuelinjection.com/
http://www.mustangsplus.com/tech/efi/index.html
http://www.302w.com/Windsor_MegaSquirt_Part1.aspx
http://home.dmv.com/~stauffer/index.html
Niistä on löytynyt paljon mielenkiintoista. Lähinnä se mitä noissa ei ole pohdittu, liittyy varsinaisen suorituksen mittaukseen. Ajattelin lähinnä siis esim. kardaanin kiertymän mittausta ja siitä saatavan tiedon käyttöä mm. vaurioitumisen estämisessä. On myös pohdituttanut jokaisen sylinterin toiminnan erillinen mittaus ja tarkempi säätö sylinterikohtaisesti, mutta se taitaa mennä ekana isompana projektina jo hieman pilkunviilauksen puolelle...
Jos jotain mielenkiintoista ja relevanttia mitattavaa tulee mieleen, niin älähtäkää toki. Rupean sketsailemaan hiljalleen lohkokaaviota ja kirjailen samalla ylös noita hankittavia osasia.
Projektilla on oikeastaan vain yksi iso reunaehto: tämä homma ei saisi juurikaan näkyä ulospäin, kun autoa ulkoapäin vilkuilee.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.