

Eli kuinka tulkitsen kiihdytyskilpailussa saamaani aikakorttia? Mitä saatujen arvojen tulisi olla? Mikä on hyvä reaktio ja missä punavalon raja menee (jostain luin että 0,5 sekkaa)? Entä mikä on hyvä 60ft? Lopullinen aika nyt on mikä on, samoin loppunopeus. Vai voiko niistäkin sanoa jotain?? Onko kaikkien kisojen ajat vertailukelpoisia vai onko erilaisia systeemejä käytössä (esim punavalon raja)?
Esimerkkinä viittaan tarkemmin keväällä 2006 Kauhajoella ajettuun kiihdytyspäivään. Olin ensimmäistä kertaa ajamassa omalla pyörällä ja ajat olivat mitä olivat. Juuri alle 15 päästiin. Nyt löysin tulokset netistä ja jäin mielenkiinnolla pohtimaan ajoa ja tuloksia. Tuossa vaatimattomat tulokset:
(Lähtö)(Reaktio)(60ft)(Aika)(Loppunopeus)
1 1,1094 2,1248 15,5914 124,3011
2 0,8421 2,1003 15,2516 127,7776
3 0,8659 2,0535 15,318 131,3749
4 1,0303 2,0519 15,1124 130,9025
5 0,6815 2,0121 15,117 131,6161
6 0,8577 2,0295 14,9582 132,7538
Yleistäen, reaktiot ovat 0,8 sekkaa. Onko esim Kiikalan tai FMOC:n kisoissa reaktiolla mitään merkitystä, jos ajaa vain omaa ajoa kelloa vastaan? Kellohan lähtee pyörimään vasta "reaktion jälkeen"? Toiseksi 60ft on noin 2 sekkaa. Onko tämä hyvä ja mitä sen tulisi olla? Mitä väliä on, onko aika 1, 2 vai 3 sekuntia? Onko tällä vaikutusta loppuaikaa aikaan?
Mistä nuo edelliset arvot tulevat ja kuinka ne mitataan (lähinnä tuo 60ft)? Valokennolla eturenkaasta, kuten lähdössäkin? Onko prätkässä (ehkä myös autossa) esimerkiksi keulimisella merkitystä noihin aikoihin? Mulla pyörä on melko herkkä keulimaan kuten keväälläkin kävi. En kylläkään tehnyt mitään säätöjä keulimisen vähentämiseksi. Lähtöjen onnistuminen "sopivasti keulien" ja kaasua hölläämättä olikin kihelmöivän jännittävää ja addiktoivaa!

Kiitän avusta etukäteen.
Tomi