65-73 etu alatukivarret
65-73 etu alatukivarret
Keväällä auton tarkastuksessa totesin molempien etu alatukivarsien kunnon hyväksi. Mutta jo toisen rata reissun jälkeen havaitsin molemmilla puolilla väljä. Ongelmaksi osoittautui sisemmän puslan holkin irtoaminen tukivarresta vaikka ne oli kevyesti hitsattu kiinni tukivarteen.
Kun olin irrottanut tukivarret autosta niin puslat lähes itsestään putosi pois tukivarresta. Samalla totesin tukivarsien selvästi kiertyneen.
Korjaus toimenpiteenä tukivarren oikaisu, boxaus ja puslan holkin täydellinen kiinni hitsaus.
Vakiona tukivarren pusla on vain prässätty tukivarteen. Olen havainnut, että tukivarsi liikkuu tuon puslan holkin päällä niin, että se asettuu johonkin laitaa tai jatkaa liikkumistaan. Tämä ei varmaan tarkoitus.
Ne jotka ajelee radalla noilla 65-73 Mustangeilla, niin nyt talvella olisi syytä tarkastaa noiden alatukivarsien kunto juuri tuolta puslan puolelta.
Mikä sitten on oikea korjaustapa, sen päättäköön kukin itse.
Tein tuon väliaikaisen korjauksen hitsaamalla. Tosin pistin tilaukseen putkitukivarret, uskon ongelman poistuvan niilä jatkossa.
Linkin kuvasarjassa on hyvä esimerkki tuosta alatukivarren puslan ongelmasta. Kummankaan puolen pusla ei ole keskellä tukivartta ja vasen puoli on ihan poskellaan.
http://www.hipomustang.com/images/under/
muutenkin ihan hyvä kuvasarja 65 GT 350 alustasta.
Kun olin irrottanut tukivarret autosta niin puslat lähes itsestään putosi pois tukivarresta. Samalla totesin tukivarsien selvästi kiertyneen.
Korjaus toimenpiteenä tukivarren oikaisu, boxaus ja puslan holkin täydellinen kiinni hitsaus.
Vakiona tukivarren pusla on vain prässätty tukivarteen. Olen havainnut, että tukivarsi liikkuu tuon puslan holkin päällä niin, että se asettuu johonkin laitaa tai jatkaa liikkumistaan. Tämä ei varmaan tarkoitus.
Ne jotka ajelee radalla noilla 65-73 Mustangeilla, niin nyt talvella olisi syytä tarkastaa noiden alatukivarsien kunto juuri tuolta puslan puolelta.
Mikä sitten on oikea korjaustapa, sen päättäköön kukin itse.
Tein tuon väliaikaisen korjauksen hitsaamalla. Tosin pistin tilaukseen putkitukivarret, uskon ongelman poistuvan niilä jatkossa.
Linkin kuvasarjassa on hyvä esimerkki tuosta alatukivarren puslan ongelmasta. Kummankaan puolen pusla ei ole keskellä tukivartta ja vasen puoli on ihan poskellaan.
http://www.hipomustang.com/images/under/
muutenkin ihan hyvä kuvasarja 65 GT 350 alustasta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 65-73 etu alatukivarret
Mulle kanssa katsuri käski vaihtamaan toisen kun oli holkki irti alatukivarresta. Se liikkui ihan rengasraudalla avittamalla, miten sitten lienee jarrutuksessa ja kiihdytyksessä liikkunut?
Vaan onkos muilla tuollaista käsijarrun irroitusjousta? Olenkin ihmetellyt, että miksi siinä vaijerin päässä olevassa käikäleessä on kaksi pikkureikää.
Juu, mutta kardaanin väriviivat sun muut X:t ovat kyllä kohdallaan. Onkos tuo sitä entisöintiä?Mexico65 kirjoitti: Linkin kuvasarjassa on hyvä esimerkki tuosta alatukivarren puslan ongelmasta. Kummankaan puolen pusla ei ole keskellä tukivartta ja vasen puoli on ihan poskellaan.
http://www.hipomustang.com/images/under/

Vaan onkos muilla tuollaista käsijarrun irroitusjousta? Olenkin ihmetellyt, että miksi siinä vaijerin päässä olevassa käikäleessä on kaksi pikkureikää.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- Yellow Devil
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Paikkakunta: Tikkurila
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Samaa holkkien liikkumista omassa autossani ihmetteli inssikin aikoinaan katsastuksessa. Nyt kun kone on pois nokalta niin taidan minäkin käyttää metalliliimaa että saan holkit pysymään paikalla.
Mites se alatukivarsien boksaus tapahtuu? Vedetäänkö alapintaan umpinainen levy ja hitsataan ympäriinsä vai käytetäänkö katkohitsiä vetelyjen välttämiseksi?
Mites se alatukivarsien boksaus tapahtuu? Vedetäänkö alapintaan umpinainen levy ja hitsataan ympäriinsä vai käytetäänkö katkohitsiä vetelyjen välttämiseksi?
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Öh, ottaen huomioon foorumilla olleet viimeaikaiset keskustelut, muistutamma, että tässähän keskustellaan ihan teoreettisesta offroad-käytöstä.JYK-90 kirjoitti:Mites se alatukivarsien boksaus tapahtuu? Vedetäänkö alapintaan umpinainen levy ja hitsataan ympäriinsä vai käytetäänkö katkohitsiä vetelyjen välttämiseksi?
11 §
Akseliston muutokset
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
12 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Hmm, tukivarret ovat minusta akseliston osia.
Asiasta kolmanteen, räpsin tuota Riesaa yksi ilta Migillä ja silloin olisin kaivannut Tig sulattamaan sauman, että olisi tullut nätimpi palko.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 21 Marras 2006, 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin pyöräkoteloon ja siten lattian läpi takapenkin alle. Tämä tarkoittaa sitä, että takapenkki pitää poistaa. Läpiviennillekin pitää tehdä jotain, oisko joku haitarikumitörtsäke sopiva suoja?Vehje kirjoitti:Löytyykös jostain mittoja / ohjeita tuollaisille taka-akselin päälle tuleville "traction barsseille" tai miksikä niitä nyt näissä piireissä sanotaankaan? Näyttäs menevän aika makosasti piiloon tonne pyöränkoteloon.
Jep alustan osia ei saisi hitsailla.Mikä sitten on oikea korjaustapa, sen päättäköön kukin itse.
Tein tuon väliaikaisen korjauksen hitsaamalla. Tosin pistin tilaukseen putkitukivarret, uskon ongelman poistuvan niillä jatkossa.
Sen vaan tiedän, että vakiokama ei kestä ratareissuja.
Tuosta kuvasarjasta näkyy hyvin tuo over rider traction bars korin läpivienti. Samoin kuin Artolle tuo käsijarrun jousi systeemi.
http://www.worldwidemusclecars.com/supe ... /s041.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Oliko se käsijarrun jousi se, mikä kiinnittyy apurungon päähän, vai mikä? Multa löytyy ainakin, muistaakseni.
Niitä kattelin, että mitä ne on, ne vaijerit, taka-akselissa jousien u-pulttien välissä. Missään kuvassa kun ei näy selvästi.
Niitä kattelin, että mitä ne on, ne vaijerit, taka-akselissa jousien u-pulttien välissä. Missään kuvassa kun ei näy selvästi.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey