Vauhtipyörän vaihto?
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Vauhtipyörän vaihto?
Terve!
Eilen kruisinkeissa sain kaverit työntelemään autoa käyntiin, joten eteenpäin päästiin. Ongelmana oli että startti pyöri tyhjää (vaikka vähän yritti pyörittää konetta silloin tällöin).
Tänään otin startin irti ja tutkailin tilannetta. Näytti siltä kuin joku olisi jyrsinyt suuria osia vauhtipyörän hampaista irti ja eikä se startin hammasratas uudelta näyttänyt..
Kun ei kaverit jaksa aina työnnellä, niin pitäis varmaankin tehdä jotain.
Laatikko on (taas kerran) tarvis irroittaa syksyllä, joten vauhtipyörän vaihto tätä kautta tuli ensiksi mieleen. Kysymys kuuluu, että voinko vain paikallistaa samanlaisen vauhtipyörän (saa tarjota jos nurkista löytyy) ja iskeä paikalle "kylmiltään", vai tarvitseeko viedä jonnekkin pajalle säätöihin? Jos jollain on lisäksi jollain tietoa 66sen 200cid vauhtipyörän spekseistä, niin ne helpottaisivat uuden hankkimista.
Sitten tuo startin hammasratas. Onko niitä erikseen saatavilla, vai joutuuko koko startin hommamaan?
Ja sitten olisi mukava oppia kyseisestä kulumisesta. Tiedän että startti heittää hammasrattaan kehälle samalla kun lähtee pyörimään. Kysymys onkin siitä miten tämä kuluminen yhtäkkiä ilmentyy, niin ettei oikein lähde käyntiin ollenkaan. Onko siis kyseessä jokin kulumisprosessi joka saa exponentiaalisia vaikutteita kun starttin rupeaa pyörimään tyhjää? Siis teenkö aina vaan enemmän hallaa kun yritän saada käyntiin, mutta ei aivan lähde?
Niin ja voimanlähteenä on 200cid vuodelta 66 ja vaihteistona 3.03 3 lovinen manuaali.
Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista. (Tuli aika paljon kysymyksiä yhteen postiin, mutta tuo ongelma nyt vaan hiukka pääs rassaamaan mieltä)
Eilen kruisinkeissa sain kaverit työntelemään autoa käyntiin, joten eteenpäin päästiin. Ongelmana oli että startti pyöri tyhjää (vaikka vähän yritti pyörittää konetta silloin tällöin).
Tänään otin startin irti ja tutkailin tilannetta. Näytti siltä kuin joku olisi jyrsinyt suuria osia vauhtipyörän hampaista irti ja eikä se startin hammasratas uudelta näyttänyt..
Kun ei kaverit jaksa aina työnnellä, niin pitäis varmaankin tehdä jotain.
Laatikko on (taas kerran) tarvis irroittaa syksyllä, joten vauhtipyörän vaihto tätä kautta tuli ensiksi mieleen. Kysymys kuuluu, että voinko vain paikallistaa samanlaisen vauhtipyörän (saa tarjota jos nurkista löytyy) ja iskeä paikalle "kylmiltään", vai tarvitseeko viedä jonnekkin pajalle säätöihin? Jos jollain on lisäksi jollain tietoa 66sen 200cid vauhtipyörän spekseistä, niin ne helpottaisivat uuden hankkimista.
Sitten tuo startin hammasratas. Onko niitä erikseen saatavilla, vai joutuuko koko startin hommamaan?
Ja sitten olisi mukava oppia kyseisestä kulumisesta. Tiedän että startti heittää hammasrattaan kehälle samalla kun lähtee pyörimään. Kysymys onkin siitä miten tämä kuluminen yhtäkkiä ilmentyy, niin ettei oikein lähde käyntiin ollenkaan. Onko siis kyseessä jokin kulumisprosessi joka saa exponentiaalisia vaikutteita kun starttin rupeaa pyörimään tyhjää? Siis teenkö aina vaan enemmän hallaa kun yritän saada käyntiin, mutta ei aivan lähde?
Niin ja voimanlähteenä on 200cid vuodelta 66 ja vaihteistona 3.03 3 lovinen manuaali.
Kiitoksia vinkeistä ja vastauksista. (Tuli aika paljon kysymyksiä yhteen postiin, mutta tuo ongelma nyt vaan hiukka pääs rassaamaan mieltä)
Viimeksi muokannut harrastelija, 19 Heinä 2007, 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaaha, että näin....
Sitä vauhtipyörää ei välttämättä tarvitse vaihtaa, sen hammaskehän voi kääntää. Jos siinä on hitsi hepit varmistuksena ne hiotaan rälläkällä pois, ja kuumennetaan kaasupillillä sen verran että lähtee pois kehältä, sitten jäähdytys vapaasti ja hampaiden kulmat rälläkällä viistoksi, sitten taas kuumaksi ja puotto siivankaulalle antaa jäähtyä ja hitsihepit samoille kohdille kuin oli ennenkin. Pelaa varmasti pitkään kun vaihdat samalla startin rattaankin hiilet ja helat , huoletonta ajoa seuraavat vosikymmenet. On tuttua hommaa kun olen joutunut kääntämään monista autoista ja traktoreista hammaskehät vuosien varrella.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Oliskohan manussa pitempi.Speedy kirjoitti:Startin pyörää saa erikseen, kannattaa peruskorjata samalla muutenki,(hiilet+puslat) noitten wanhojae kasikoneissa ainakin on kahta starttia automaatille ja manuaalille oma, toisessa, en muista kummassa on pitempi rattaanpuoleinen pääty.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Hampaat kävin laskemassa ja sain lukemaksi 136. Jos sattuisi olemaan saman verran kuni sinun kappaleessa...200cid kirjoitti:mulla saattas olla sulle vauhtipyörä. laskeppa hampaat? mulla on meinaan yks joka ei -65 kutosen kanssa sopinut kun on 2.77 loota ja sulla 3.03 jonka kanssa tämä limppu kai kuuluu
Aikaisemmin vaihteistona on ollut 2.77, joten en usko että vaihteistolla niin väliä näissä 66:sissa. Mutta vuonna 65 saattoi asiat olla eri mallilla joten eipä vedetä liikaa johtopäätöksiä vielä.
jaaha, että näin....
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
No niin, uusi kesä ja samat ongelmat...
Viime talvena sain vaihdettua vauhtipyörän sekä startin hammaspyörän. Alkukesästä lähti kun palmun alta, mutta nyt on ruvennut taas oikkuilemaan. Startti pyörii, mutta ei tahdo hampaat hypätä paikalleen, eli startin hammaspyörä ei varmaan liiku tarpeeksi eteen.
Ei ole ollut paljon haisua mikä on ongelman juuri, joten hieman heilutellut johtoja ja naputellut solenoidia tuolla kaupungilla. Tällä tavalla olen ainakin toistaiseksi liikkeelle päässyt. Lähtenyt välillä kuin ei mitään ongelmia olisi.
Onkos syytä vaihtaa startista lisää osia?
Voisiko syy olla akun heikko teho (pitää tästä lähteä tuota lataamaan)?
Onko solenoidissa mahdollisesti vikaa?
Jos tämän nyt saisi kuntoon...
Viime talvena sain vaihdettua vauhtipyörän sekä startin hammaspyörän. Alkukesästä lähti kun palmun alta, mutta nyt on ruvennut taas oikkuilemaan. Startti pyörii, mutta ei tahdo hampaat hypätä paikalleen, eli startin hammaspyörä ei varmaan liiku tarpeeksi eteen.
Ei ole ollut paljon haisua mikä on ongelman juuri, joten hieman heilutellut johtoja ja naputellut solenoidia tuolla kaupungilla. Tällä tavalla olen ainakin toistaiseksi liikkeelle päässyt. Lähtenyt välillä kuin ei mitään ongelmia olisi.
Onkos syytä vaihtaa startista lisää osia?
Voisiko syy olla akun heikko teho (pitää tästä lähteä tuota lataamaan)?
Onko solenoidissa mahdollisesti vikaa?
Jos tämän nyt saisi kuntoon...
jaaha, että näin....
Onkohan varmasti yhteensopivat komponentit siellä? Onko startti manuaalin vai kenties automaatin?
Manuaalin startissa ratas on ikään kuin syvemmällä, eli kauempana vauhtipyörästä. Automaatin startissa ratas on selvästi startin kiinnityspinnasta edempänä. Jos käytät automaatin starttia manuaalin kanssa ja saat vielä auton käyntiin sillä, saattaa se jäädä pyörimään koneen mukana tai olla juuri niin huulilla että rattaat koskettelevat toisiaan tuhoisin seurauksin. Koneen mukana pyörivän startin "laakerit" kaiketi myös morjenstavat varsin äkkiä.
Pystypainia 200:sen starttien kanssa on viime aikoina tullut painittua. Mun käytössä vakiomallisen startin käyttö alkaa olla tiensä päässä, koska läheltä liippaavat peltisarjat lämmittävät startin lämpöreleen silloin tällöin auki vaikkapa kukkakaupan parkkiksella. Ei auttanut "uusi" "rempattu" startti jenkeistä, toisaalta kyseinen yksilö piti muutenkin kiristellä nippuun ennen asennusta. Kääräisin päälle Thermotecin sleeven, mutta ei auttanut. No tämä ei liity ongelmaasi muuten kuin että lämpö vaikuttaa startin toimintaan, ja voi olla syyllinen. Tosin jos sulla on vakioputkisto niin tuskin tätä ongelmaa on. Jenkeistä onneksi saa nykyään uusia startteja niin ei tarvitse välttämättä pelata vanhoilla tai vanhoista "rempatuilla". Mulle on tulossa ProAMPin startti omaan autoon vielä tässä kuussa, katsotaan millainen se on.
Manuaalin startissa ratas on ikään kuin syvemmällä, eli kauempana vauhtipyörästä. Automaatin startissa ratas on selvästi startin kiinnityspinnasta edempänä. Jos käytät automaatin starttia manuaalin kanssa ja saat vielä auton käyntiin sillä, saattaa se jäädä pyörimään koneen mukana tai olla juuri niin huulilla että rattaat koskettelevat toisiaan tuhoisin seurauksin. Koneen mukana pyörivän startin "laakerit" kaiketi myös morjenstavat varsin äkkiä.
Pystypainia 200:sen starttien kanssa on viime aikoina tullut painittua. Mun käytössä vakiomallisen startin käyttö alkaa olla tiensä päässä, koska läheltä liippaavat peltisarjat lämmittävät startin lämpöreleen silloin tällöin auki vaikkapa kukkakaupan parkkiksella. Ei auttanut "uusi" "rempattu" startti jenkeistä, toisaalta kyseinen yksilö piti muutenkin kiristellä nippuun ennen asennusta. Kääräisin päälle Thermotecin sleeven, mutta ei auttanut. No tämä ei liity ongelmaasi muuten kuin että lämpö vaikuttaa startin toimintaan, ja voi olla syyllinen. Tosin jos sulla on vakioputkisto niin tuskin tätä ongelmaa on. Jenkeistä onneksi saa nykyään uusia startteja niin ei tarvitse välttämättä pelata vanhoilla tai vanhoista "rempatuilla". Mulle on tulossa ProAMPin startti omaan autoon vielä tässä kuussa, katsotaan millainen se on.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Pitää varmaan avata ja katsoa. Muistelen sen olevan aika syvällä ja tuon kiinnityspinnan tasossa. Katsotaan.GT-350 kirjoitti:Onkohan varmasti yhteensopivat komponentit siellä? Onko startti manuaalin vai kenties automaatin?
Manuaalin startissa ratas on ikään kuin syvemmällä, eli kauempana vauhtipyörästä. Automaatin startissa ratas on selvästi startin kiinnityspinnasta edempänä.
Startti on kyllä ollut paikallaan jo siitä lähtien kun olen auton omistanut (1999), joten en tiedä miten ongelma nyt vasta on ilmeentynyt. Ja kokoajan on ollut manuaali kiinni. No aina ei voi varmaksi sanoa.
jaaha, että näin....
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Hiukan tuossa aamusta tarkemmin johtoja katsoessa niin huomasin, että yksi johto on poikki siitä solenoidin vierestä.
Tuossa on linkkiä sähköjärjestelmän kuvaukseen:
1966 mustang sähköjä
Kyseessä on punainen "655" johto. Tässä menossa hankkimaan uutta lenkkiä johdon päähän, jotta sähkö kulkee taas. Tässä välissä kysyisin, että onko jollain hajua mitä tuon johdon puuttuminen noin teoreettisesti on tarkoittanut?
Kiitoksia.
Tuossa on linkkiä sähköjärjestelmän kuvaukseen:
1966 mustang sähköjä
Kyseessä on punainen "655" johto. Tässä menossa hankkimaan uutta lenkkiä johdon päähän, jotta sähkö kulkee taas. Tässä välissä kysyisin, että onko jollain hajua mitä tuon johdon puuttuminen noin teoreettisesti on tarkoittanut?
Kiitoksia.
jaaha, että näin....
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Eipä ole juu auttanut.
Otin startista kuvia (en tiedä mihin saisi näkyville). Ei näyttäisi hammasratas olla yhtään näkyvissä/pinnan yläpuolella kun startti on poissa päältä.
Startin kyljestä löytyi numerosarja D2AF-11001-DA3013B. Saisiko tästä selkeyttä josko se on tarkoitettu automaattiin vai manuaaliin.
Tuli mieleen, että voisi myös kokeilla josko akun lataus auttaisi. Jos tämän heikko jännite hankaloittaa pendixin liikkumista.
Otin startista kuvia (en tiedä mihin saisi näkyville). Ei näyttäisi hammasratas olla yhtään näkyvissä/pinnan yläpuolella kun startti on poissa päältä.
Startin kyljestä löytyi numerosarja D2AF-11001-DA3013B. Saisiko tästä selkeyttä josko se on tarkoitettu automaattiin vai manuaaliin.
Tuli mieleen, että voisi myös kokeilla josko akun lataus auttaisi. Jos tämän heikko jännite hankaloittaa pendixin liikkumista.
jaaha, että näin....
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Onkos tämä levy ole se joka pitää roskat poissa vauhtipyörältä koneen alapuolella? Tämä on paikoillaan, mutta kuuluuko tuohon startin kohdalle vielä joku oma levy? Pitää katsoa, selittäisi jos startti ei oikein ole oikealla kohdalla ja näin hampaat eivät löytäisi toisiaan.64puolikas kirjoitti:Mulla teki tuota samaa, kun block plate puuttui koneen ja laatikon välistä. Siis sellainen iso peltilevy, joka toimii vetolevyn suojana ja ohjaa startin oikeaan kohtaan. Taitaa sillä olla muitakin tehtäviä. Ainakin Niemensivulta löytyy.
jaaha, että näin....