Mikä maksaa peltisarjoissa?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

mites tuon vastapaineen kanssa, jos kerran ilman putkia tulis eniten tehoa niin vastapaineethan pitäisi saada minimiin, eli isoa putkea.

Mulle suositteli eräs kansiguru melkoisen pientä putkea kollektorien jälkeen, samoin sanoi että putket tulisi vetää yhteen 3" 500mm pitkään putkeen ja haaroittaa sitten taas kahteen, joilla vetää loppuun asti.
Oli jonkun rataketun ohjeita, mene ja tiedä...Noilla haettiin kyl vissiin kasvanutta vääntöä ennemminkin kuin huippu tehoa...

omaani teen kuitenkin jouhevat kollektorit 3"->60mm ja siitä 60mm putkella X-kappaleeseen ja siitä loppuputkisto 2x2.5"yksillä läpivirtaus vaimentimilla.
Mustang sportroof -72
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...
Mustang sportroof -72
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

tuleehan siitä moottorille vastapainetta kun on
sarjat paikallaan , muut putket ja vaimentimet ?
EI ole vastapainetta kun ajetaan varsinkin pelkillä kansilla ja täyttöaste huononee ratkaisevasti
varsinkin vaparilla , kun osa seoksesta "karkaa pakopuolelta ulos"
Ahdetut nitromotit taas täyttöaste yli100%
kun ahdetaan enemmän kuin ehtii polttaa/ hitaampi palaminen
siksi liekit putkista täyskaasulla .
Sopivien/mittaisten primäärien toinen virka on tasoittaa pakopulssia
ja vetää toista pulssia mukanaan
Davis ainakin tekee Stokkeihin muuttuvalla halkaisijalla olevia
putkia jotta saadaan venturi ilmiö lisäämään virtauksia
jokainen stokkeri on ainakin tällä hetkellä suorilla on
putkilla ja rankalla nokalla ja "vakio" puristuksilla jotta saataisiin tehoa/hyötysuhde kohtuuliseksi, tehopiikkihän näissä on kapea.. 8)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

Fastback kirjoitti:Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.
monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyläsepätkin saattaa olla pätevämpiä kuin moni uskookaan...
Tuntuu vaan siltä että näissä vehkeissä on kaikilla putkistot ihan mitä sattuu, sen kummempia suunnittelematta, 60-luvun "sääntöjen" mukaan...
Mustang sportroof -72
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

lake kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...
Pyydä niitä selittämään, mikä siinä vastapaineessa on hyvä asia ja miten se lisää vääntöä? EDIT: tarkennetaan, että ainahan pakopulssissa on ylipainetta ja alipainetta. Vastapaineella tarkoitetaan yleensä sitä, että putkistossa on painetta jatkuvasti, eli se ahistaa.

On sitä meidänkin "tiimissä" pudotettu pakoputki kiveen ja Eskon kulku heikentyi, kun Weberien suuttimet tarjoilivat soppaa kuten ennenkin mutta pakopuolen virtaukset muuttuivat. Kysehän on pakopulssin virittämisestä imemään sylintereitä tyhjäksi pakokaasuista. Vähän sama kuin, että kasiin joutuu laittamaan H- tai X-putken asennuksen jälkeen vähän isompaa suutinta.

Ei ne ralliukot ole väärässä siinä, että joku paketti voi toimia kierrosalueen läpi paremmin pienellä vastapaineella kuin ilman sitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö kone voisi toimia vielä paremmin ilman vastapainetta, kunhan konetta muutetaan vastaamaan sitä. Tähän ei välttämättä kuitenkaan ole mahdollisuuksia, kun pitää olla putkisto ja vaimennin. Joskus pakovirtauksia ei saada soviteltua optimaalisiksi läpi kierrosalueen tms. ja silloin pienen pakovastuksen olemassaolosta ei ole haittaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

lake kirjoitti:monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyllä näin on. Putkien laitolla ei saavuteta hv lisäystä joka vastaisi 30 kg painon lisäystä, joten onhan se vähintääkin järkevää ajaa ilman jos se on luvallista & mahdollista.

Nyt tais Tapsalta tulla isolohkomiehen kommentti noiden primäärien pituuksista :D Onko pikkulohkoille yli 31" primääreitä omaavia satseja? Nimimerkillä onko 37" liikaa?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

lake kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Jos putkisto olisi autuaaksi tekevä asia niin jokainen kiihdytys&kilpatiimi käyttäisivät sellaisia. Melu on toinen seikka, miksi putkisto & vaimentaja ovat suosittuja. Carcraftissa oli taannoin juttua aiheesta. Siinä 302 mustakankista penkitettiin seuraavia lukuja:

Kuva

Tässä tulee huomioda se, että X-putkisto tehtiin Magnaflow Performance Exhaust’s research and development centerillä, eli se ei ole mikä tahansa kyläsepän turaus. Tuossa on käytetty juurikin Tapsan mainitsemaa muuttuvaa putkikokoa jolla virtaus saadaan pidettyä yllä.

http://www.carcraft.com/techarticles/ex ... index.html

Samassa artikkelissa on juttua myös putkikoosta. Kohtuu miedossa koneessa isomman halkaisijan omaava putki häviää alaväännössä pienempää nähden pääsee elementtiinsä vasta korkeammalla tehoalueella.
monessako tapauksessa putkien irroituksella säästetään painoa n.30kg ja sen myötä saadaan puuttuvia kymmenyksiä ajasta pois... :roll:
Kyläsepätkin saattaa olla pätevämpiä kuin moni uskookaan...
Tuntuu vaan siltä että näissä vehkeissä on kaikilla putkistot ihan mitä sattuu, sen kummempia suunnittelematta, 60-luvun "sääntöjen" mukaan...
Tota, mun tapauksessa putket roikkui edelleen alla, ainoastaan laipat irrotettu toisistaan eli ei paino muuttunu (no okei laippojen tiivisteiden verran, ehkä 50grammaa). Toisaalta putket ei paina kuin ehkä max. 15 kg = ei vaikutusta loppunopeuteen.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Täytyy vielä sanoa, että jos peltisarjoja katselee niin pysyttäytyisin kyllä erossa FlowTechin satseisa. Mulle tuli FlowTechin Exhaust Cutouts "Race Readies" eli putkeen hitsattavat pätkät joista tulee lähtö ulospäin ja sen päässä siipimuttereilla irroitettavissa oleva levy. Työn jälki oli todella rujoa en vieläkään käsitä millä ihmeellä putkeen oli saatu niin kamala, rikkonainen ja epämuodostunut reikä josta kaasujen olisi pitänyt virrata sivuputkeen ja päätyä ulos. Olivat niin kamalat että möin ne :lol: FlowTechista kannattaa pysyä erossa. Hookerin SuperCompeista ei mitään huonoa sanottavaa laadun kannalta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

lake kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
lake kirjoitti:Eikö kasikone tarvitse vastapainetta, ja jos näin on niin miksi?
Mikään nelitahtikone ei tarvitse vastapainetta. Jos joku toimii paremmin vastapaineella, se kertoo vain siitä, että se ei ole optimaalisesti rakennettu. Vastapaine pakoputkistossa estää "väärin" rakennettuja koneita menemästä liian laihalle. Vastapaine pois ja lisää suutinta, niin paremmin hyökkää.

tuon suhteen olen kyllä pikkasen erimieltä, tai sitten ralliukot ei tiedä mistään mitään...

valmista sitten 1 kpl noita optimaalisia koneita , kun ei ole f1 tallitkaan onnistunu :lol:
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Fastback kirjoitti: Hookerin SuperCompeista ei mitään huonoa sanottavaa laadun kannalta.
Samaa voisin väittää ittekkin...varsinkin pinnoitetuista. Pysyy meinaan sarjat kirkkaana. Vielä kun sais oikeen MOOTTORIN niitten ympärille :lol: :lol: :lol:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

pakosarjat

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Nuo sarjathan voi rakentaa itsekkin jos on taitoa ja vehkeet tehdä, sillon kun ostin tuon oman musseni 82 vuotta taisi olla, niin sottailin putkesta tehtyjä pakosarjoja. sainkin apuja yhdeltä insinööriltä joka itse rakenteli menstyksellisesti turbo autoja 80 luvulla kaveri laski kaavat joiden mukaan tein mussen 6koneeseen 3-2:teen satsit, valmiita käyriä hyväksi käyttäen, ylätys ne pelasi ja äänetkin oli kuin 8 koneesa kuunaan, veti hyvin . Meinasinkin tehdä sarjat tulevaan uuteen koneeseen itse saa ainakin käyvät ja jos jaksaa niitä virittää niin myös toimivat, pitää taas turvautua sen insinöörin apuun kun ei itellä nuo kaavat oikein taivu, muu tekeminen kylläkin. Enkä tee mistään läkki putkesta vaan oikeasta putkesta seinämävahvuus minimi 2mm ei säkätä sitten niin kuin nää kaupan sarjat, ja pysyvät kasassa ilman repeilyä. Tigillä kun hitsaa saumat tulee siisti eikä sisäpuolelle tule mällejä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Juu, kun sen 2mm seinämän saat vielä taipumaan noihin mutkiin... 8)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Antti66HT kirjoitti:Juu, kun sen 2mm seinämän saat vielä taipumaan noihin mutkiin... 8)
Eihän tuo ole ongelma kun on vehkeet. Mulle tuli aikoinaan kasa 2" mutkaa 2mm seinämällä ja ei ryppyjä missään kun on kunnon pelit.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin