FE rakenteluvinkkejä kaivataan

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

FE rakenteluvinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Rakennan talven aikana GTA Fairlaneen moottorin. FE ei ole oikeastaan mulle tuttu entuudestaan joten nyt alkaa varsinainen tiedonkeruu.Kirjallisuutta aiheesta on ,ja amerikan netistä löytyy, tiedetään, mutta kotimainen tietotaitoinformaatio otetaan hellyydellä vastaan.
Painiskelen tässä vaiheessa museorekisteröinti dilemman kanssa. Tarkoitus on museokatsastaa auto, se kun on täysin räpeltämätön 100 % suomihistorian omaava.Mutta, jos onnistuu, niin "day 2 restomod" tyyppinen ratkaisu kiinnostaa, eli autoa varustellaan kevyesti 60-luvun tyyliin retro kiekkomittarilla, mahdollisesti 60-luvun erikoisvanteilla ja moottorissa tulee olemaan alkuperäistä enemmän tehoa. Moottori on originaali 142 tkm ajettu 390 GT 335 hv. Vaihteisto C6 ja 9" lukkoperä 3,25 välityksellä.Tiedossa on myös 410 moottori jota vois käyttää ja asentaa 390 GT motin naftaliiniin.
Lähinnä mieltä askarruttaa 2 asiaa moottorin rakentamisen suhteen.Itse rakennusprojekti ei sinänsä ole ongelma, onhan noita Fordin kaseja tullut tossa tehtyä.
Ensimmäinen askarrus.Pakosarjat. Autossa on 390 GT valusarjat, mutta eivät ne kyllä mitkään kaksiset ole.Eli tehohukka on taattu ! Olis mielenkiintoinen tietää minkälaisia tehoja näistä on saatu ulos. Vakiona tällaiselle 66 GTA:lle C6 automaatilla kellotettiin parhaimmilllaan 1966 tollasia korkeita 14 sek aikoja senaikasilla renkailla, toisissa lähteissä surkein aika oli 15,8.Kun ei niitä peltisarjoja viittis nyt kerrankin yhteen autoon laittaa..mielellään.Ja tohon Faikkuun ei taida sopia oikein mitkään 427 Galaxien banaanitertutkaan...
Toinen askarrus on imusarja. 1 x4 v , 2 x 4 v vai 3 x 2 V. Viimeksimainittu taitaa kyllä jäädä pois laskuista, kun ne taitaa jäädä kakkoseksi tehon suhteen noille nelikurkkuisille.Toisaalta, antoihan 1961 mallin 390 Hi-Performance 401 hv 3 x 2 kaasarisysteemillä..
Holman & Moodyltä saa muuten hienoa retro 2 x 4 imusarjaa.Mitenhän se mahtais toimia tollasessa 400 hv katumoottorissa..?
Mikähän olis paras 4-kurkkuinen imusarja...siis 60-luvun tyylinen. Mites se Shelby Sidewinder.Performer RPM ei kuullosta ajanmukaiselta vaikka loistava sarja onkin.
Well, tietysti vois käyttää myös orkkis 390 GT imaria ja orkkis 600 Holleytä..
Yksi mahdollisuus on myös strokata moottori käyttämällä 410/428 kampiakselia jolloin iskutilavuudeksi 0.030 porauksella tulee noin 414 cid.
Saiskohan auton museokatsastettua Ford Powertrainin uusilla Tri-Y peltisarjoilla.Riittävät mukavasti 400 hv/ 6000 rpm asti.
Moottorista on tarkoitus tehdä mieto hotrod motti joka kuljettaa GTAn alle 14 sek varttimaililla, eikä omaa rakennellun rähinämoottorin varjopuolia. Kommentit otetaan mielellään vastaan!
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
karjal
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2005, 19:02
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja karjal »

"Moottorista on tarkoitus tehdä mieto hotrod motti joka kuljettaa GTAn alle 14 sek varttimaililla, eikä omaa rakennellun rähinämoottorin varjopuolia. Kommentit otetaan mielellään vastaan!"

----------

Heh, tavoitteet on sinulla ainakin kohdallaan! Eikö noihin ole saanut edes dealer-optiona peltisarjoja? Tuolta kannattaa kysellä: http://www.fordfe.com

Eikös museopeleissä saa olla lisävarusteitakin, kunhan ovat olleet autossa uudesta asti? Miten tarkastaja voi todistaa ettei joku ole uutena asentanut autoon dealer-optioita?

PS. Nimimerkillä kno1 on paljon FE kokemusta.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Imusarjoista...tästä halvalla mickey thompsonin

CROSSRAM

Mikäs olisikaan kauniimpi pellin alla (tai lävitse) kun tämä? Tuohon joutuu sitten asentamaan period correct lasikuituscoopin, eli Teardropin!!! Tänään tuli postissa Holman & Moody Legendary Race team kirja, joten ollaan vielä täpinöissä täällä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

FE....

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Pakosarjoista sen verran, että alkuperäiset valusarjat ovat todellinen tehon surma!! Peltisarjat ovat ainoa järkevä vaihtoehto, jos aikoo saada moottorista edes jonkin verran tehoa. Imusarjaksi sopii hyvin Sidewinder tai 428 PI ( police interceptor). Molemmat ovat -60 lukulaisia, alumiinia ja ainakin toistaiseksi ostettavissa. Stoukkaamisesta vielä lyhyesti. Scatin 4.125" tai 4.25" iskulla oleva akseli ovat varmasti parempi vaihtoehto kuin 428 akseli. Tilavuus kasvaa lisää, eikä niiden käyttö ole mielestäni sen kummempaa kuin 428 akseli jos kerran stroukkaus on mielessä. Uudet veivit ovat kylläkin pakolliset Scatin akseleilla, koska kaulakoko
ei ole alkuperäinen.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Kiitos kommenteista ja vinkeistä. Muutama juttu:
-fordfe.com sivuille en onnistunut rekisteröitymään.itse palstalle kyllä mutta en sen emosivuille eli studio.54:een.
- oliskohan Suomessa jollakin noita kno1 mainitsemia sarjoja kellään myynnissä...
- minkähän verran noista orkkis GT valusarjoista saa tehoa irti.Olen samaa mieltä että ne ovat tehon surma ! Mutta tästä motista ei tule varsinaista rähinämottia. Muistan erään artikkelin jossa 347 strokeria kokeiltiin 289 HP valusarjoilla ja peltisarjoilla...tehoero oli muistaakseni lähes 100 hv....
- jep, toi Scatin akseli vois olla paikallaan.Mutta, jos tyytyy valusarjoihin niin mahtaakohan olla vähän overkill.Ja toisaalta..mua kiehtoo ajatus tehdä auto aidoilla 60-luvun osilla...se kun on niin räpeltämätön, edes lattiamatto ei koskaan ole ollut pois. Autossa tuntuu mielestäni hienosti 60-luvun henki että sitä ei voi pilata...
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Jumalauta toi Crossram olis hieno ! Mitenkähän mahtaa toimia tällasessa moottorissa , kuinka sopii 390 kansiin kanavat ja kuinkahan korkea mahtaa olla..
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tuo 390 -> 410 stroukki aiheuttaa pieneen lisään (n.5%) nähden aika paljon hommaa, eli sisäisestä ulkoisesti tasapainotettuun pakettiin, eli dampperi ja vauhtipyörä/vetolevy pitää vaihtaa kanssa. Jos stroukkaa, niin stroukkaa sitten kunnolla.

Ai eikun nythänluin uudestaan, eli olisi mahdollisuus saada kokonainen 410. Ilman muuta laittaisin numbers match -tekniikan hyllylle ja ajelut hoitaisin jollain muulla. Tietty, jos on show-meininki(, jonka jopa minä ymmärtäisin tuolla autolla,) niin silloin pitäisin orgis-kokoonpanon.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

pari juttua....

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Jos muistan oikein, niin GT.n pakosarjat eivät eroa millään tavalla tavallisista valusarjoista. Ne ovat kaikki huonoja. Toisekseen FE motissa kaikki dampperit ovat nollabalansissa. Sitä ei siis tarvitse vaihtaa stroukatessa mottia (oli akseli mikä vaan). Jos alkuperäinen motti on avaamaton, niin minä kyllä hommaisin autoon toisen motin. Siitä saa helposti täysin alkuperäisen näköisen/värisen, joka sopii kokonaisuuteen hienosti. Tuollainen orkkismotti on aivan liian arvokas teurastettavaksi performancen alttarilla. Olen nähnyt hienon -70 Mach1 Mustikan, joka on konehuoneeltaan täysin alkuperäisen näköinen Shaker scooppeineen. Silti kone on rakennettu nykypäivän osilla varsin tehokkaaksi. Alukannet häviää kokonaisuuteen maalilla kuten myös Blue Thunderin hyvin virtaava dual plane imusarja. Kyseinen imusarja on muuten parannettu versio Fordin PI imusarjasta ja niitä saa Jenkeistä kaupasta (mutta ei Summitilta tai Jegsiltä). Tuosta CrossRamista sen verran, että se on todella "makeen" näköinen....vielä kun siihen löytää sopivan jakajan, niin homma rupeaa näyttämään tosi hyvältä!! Onnea etsintöihin...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: pari juttua....

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

kno1 kirjoitti:Toisekseen FE motissa kaikki dampperit ovat nollabalansissa. Sitä ei siis tarvitse vaihtaa stroukatessa mottia (oli akseli mikä vaan).
Hyvä oikaisu. Täytyi oikein kaivaa himassa esiin juttu, josta viimeksi katselin tuota 428 kampi -> 390 lohkoon juttua. Ja toden totta eihän siinä vaihdettu dampperia tasapainon vuoksi vaan muuten vaan.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Yellow Devil
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Yellow Devil »

Peltipakosarjoja on näkynyt monessa museorekisteröidyssä autossa.Se on vähän katsastajasta kiinni...
GT 390 ja CJ valupakosarjoissa on jo virtaavampi muoto kuin esim T-birdeissä. Mutta varmasti sellainen pullonkaula että jos ei peltipakosarjoja laita niin onko muussakaan tehonlisäksessä mieltä. CJ saroista on jälkituotantoa mutta maksavat enemmän ja ovat reippaasti painavemmat!
Viimeksi muokannut Yellow Devil, 02 Syys 2006, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Futurage kirjoitti: - oliskohan Suomessa jollakin noita kno1 mainitsemia sarjoja kellään myynnissä...
Lukaise YV:t. Jotain saattaa löytä :wink:
Vastaa Viestiin