Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Hauska kysellä näistä, kun ei ole minkäänlaista tietämystä näistä jenkki automaateista, mutta kysymys kuuluu seuraavasti:
Voiko tuohon laatikon vaihtamisajankohtaan vaikuttaa mitenkään? Nyt jos aikomuksena on liikkua ripeästi niin loota vaihtaa aina isompaa jo 4000rpm kohdilla, vaikka pakkoykkösellä vetoa riittää 5500 asti ihan mukavasti? Auto on -81 Musse 302+automaatti ylivaihteella, mikä nyt sitten mahtaakaan olla AOD vai C4?
Ja mistä löytyy koneen tunniste koodi, laturi on ainakin eripuolella kuin mitä musseissa olen yleensä nähnyt, hihnapyörät ovat mallia moniura, joten kovin vanhaa tuotantoa kone tuskin on...Olis vaan kiva tietää mistä toi on lähtöisin...
On niissä selkeät ohjeet mukana, mutta edellyttää vaihdelaatikon irroittamista ja tyhjentämistä öljyistä. Vaihda samalla suodatin, jos sen avaat. Huomioi, että vaikka laatikossa ei olisi sisällä kuin tippa öljyä yön yli valuttamisen jälkeen, niin turbiini on edelleen puolillaan öljyä. Lorahtaa nimittäin mukavasti, jollei osaa varoa... tiedän kokemuksesta
Mustang GT -88 "Mustikki" Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt" Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
viimeks tuli niskaan laatikkoöljyt, tosin manuaalista... eli tuttua on öljyllä lotraaminen....
Tartteekin kysellä mitä kitti maksaa... Talvella on hyvä laittaa ku kone lähtee muutenkin keulilta...
Muistaakseni ja olen joskus jopa ajanut autolla jossa on AOD laatikko ja sen jatkeena vaihdekeppi. Tätä vaihdekeppiä sopivasti hämmentäen sai laatikon vaihtamaan aina halutuilla kierroksilla, 1500 - 6500rpm:n välillä. Eli niin sanotusti manuaalitoimisesti ja jos laiskotti, niin keppi asentoon D niin laatikko hoiti vaihtamishommat omin neuvoin.
Pakko ykkönen -> vaihto ylös, keppi eteen ja vaihdon jälkeen keppi takaisin alkuasentoon (1-2). Seuraavaksi sitten vaihto kolmoselle niin taas keppiä eteen ja vaihdon jälkeen takaisin alkuasentoon (2-3). ja lopuksi loikkaria peliin.
Homma toimii niin kuin C4 laatikossakin.
Shift kitti ei periaatteessa muuta vaihto ajankohtaa mutta tekee siitä nopeamman. Vähän saman suuntaisen kuin manuaali laatikossa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mexico65 kirjoitti:Muistaakseni ja olen joskus jopa ajanut autolla jossa on AOD laatikko ja sen jatkeena vaihdekeppi. Tätä vaihdekeppiä sopivasti hämmentäen sai laatikon vaihtamaan aina halutuilla kierroksilla, 1500 - 6500rpm:n välillä. Eli niin sanotusti manuaalitoimisesti ja jos laiskotti, niin keppi asentoon D niin laatikko hoiti vaihtamishommat omin neuvoin.
Pakko ykkönen -> vaihto ylös, keppi eteen ja vaihdon jälkeen keppi takaisin alkuasentoon (1-2). Seuraavaksi sitten vaihto kolmoselle niin taas keppiä eteen ja vaihdon jälkeen takaisin alkuasentoon (2-3). ja lopuksi loikkaria peliin.
Homma toimii niin kuin C4 laatikossakin.
Shift kitti ei periaatteessa muuta vaihto ajankohtaa mutta tekee siitä nopeamman. Vähän saman suuntaisen kuin manuaali laatikossa.
Tulkitsinko nyt ihan oikein, että pakkoykkösellä vedetään esim.5500 ja sitten lykätään Deelle. Mutta meinasitko että keppi vedetään tämän jälkeen takaisin ykköselle?
lake kirjoitti:Tulkitsinko nyt ihan oikein, että pakkoykkösellä vedetään esim.5500 ja sitten lykätään Deelle. Mutta meinasitko että keppi vedetään tämän jälkeen takaisin ykköselle?
Kyllä
Saattaa alussa tuntua hieman oudolta mutta sellaisia noi Fordin AOD ja C4 askit vaan ovat. Tuo tapa on ainoa jolla voi jotenkin inhimillisesti kyydittää automaatti Fordilla ympäri ympäri radalla. Kiihdytys radalla tuo on ainoa tapa kelata joka (molemmilla vaihteilla (1 ja 2 )) kierrokset tappiin, koska 3 vaihde luultavasti hieman liian pitkä eikä kierrokset vartimaililla näin ollen nouse kovin korkealle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
haha, täytyy ehdottomasti koittaa. Harmi ku ei kerkee putkistoa tekee ennen kiikalaa, muutoin olis voinu käydä koittaa, nyt ei vaan kehtaa... Onko tietoa kuka suomessa osaa tehdä C4 sellaisen että kestää ahdetun 302 perässä?
Mexico65 kirjoitti:Muistaakseni ja olen joskus jopa ajanut autolla jossa on AOD laatikko ja sen jatkeena vaihdekeppi. Tätä vaihdekeppiä sopivasti hämmentäen sai laatikon vaihtamaan aina halutuilla kierroksilla, 1500 - 6500rpm:n välillä. Eli niin sanotusti manuaalitoimisesti ja jos laiskotti, niin keppi asentoon D niin laatikko hoiti vaihtamishommat omin neuvoin.
Pakko ykkönen -> vaihto ylös, keppi eteen ja vaihdon jälkeen keppi takaisin alkuasentoon (1-2). Seuraavaksi sitten vaihto kolmoselle niin taas keppiä eteen ja vaihdon jälkeen takaisin alkuasentoon (2-3). ja lopuksi loikkaria peliin.
Homma toimii niin kuin C4 laatikossakin.
Shift kitti ei periaatteessa muuta vaihto ajankohtaa mutta tekee siitä nopeamman. Vähän saman suuntaisen kuin manuaali laatikossa.
Terve Mehico en tedä ymmärsinkö juttua ollenkaan, mutta oletettavasti olen ajanut peltipaalillani tuo c 4 lotjun kanssa ehkä noin. Kun minä hämmennän kepistä pykälät aina, kun tulen risteykseen tai muutan joudun hiljentämään , tulee aina temmottua kepistä pienemmälle ja taas kun pitää menon maistua niin jenkua ja pykäliä nopiasti sisään, vaihtaa muute suhtrivakasti kirroksilla isommalle kuin myös pienemmälle. Vuan ei tuossa toosassa tarvii veivata ees taas pelaa kuin manu laatikko kun vaan kepistä nyhtää, vaihtaa pienemmälle höylisti viellä 100km ja ylikin kun kiskoo kepistä pienemmälle päin. Edellinen laatikon omistaja oli remontoinut tuon laatikon en kyllä tiedä mitä siihen oli tehty, mut hyvin on pelannut 10 vuotta oljytkin vahdan millon muistan .