Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Elikkä sattui tänään illalla näin: Kävin hakemassa kaverin (juopuneen) Seinäjoelta Vaasaan eli matkaa tuli n. 100 miles (Vaasa-Ääsjoki-Vaasa) ja vähä cruisailua päälle(Ääsjoella). Matka meni ilman ongelmia niinkuin BPP reissukin vaikka sielä autoa jopa "rankaistiin" slalomissa. Lähdin viemään vielä kaveria johonki synntärijuhlille ja päästiin n. 100metriä kaverin pihasta ja polkasin kaasua-> vedot katos ja outoa pientä rutinaa. Pysähdyin risteykseen ja rukkasin vaihteita mitään ei tapahtunu ja eipä kerinnyt kaasua paljoa polkea ku tyhjäkäyntiä ei ollu ja moottori pysähtyi. Kun starttailin konetta niin kuullosti niinkuin ei kone pyörisi mutta startti moottori pyörittäis jotakin. Kaveri passitettiin eteen kattomaan pyöriikö tuuletin kun käännän virta-avaimesta ja starttaan... No se ei pyöri, mutta startti pyörittää jotakin muuta kuin moottoria.
Okei sieltä on kuulunu jo viime vuodesta jotain mystistä klopinaa muttei se oo menoa haitannu... Nyt välillä on ollu hiljasempaa, mutta startti on vähä kitissy oudosti Kalajoen reissun jälkeen.
Kertokaapa jos tiedätte mitä voi odottaa ku laatikon C4 (cruise-o-matic) ottaa irti?
Kuinka vauhtipýörä on kiinni koneessa? Onko se vaan pulteilla vai kuinka?
Onko suuria tuhoja odotettavissa?
Jännityksellä odotan mitä sieltä löytyy...
Forssaankin olis mukavempi tulla Mustangilla... Ja jurvaan Slalomia KISAAMAAN...
Ford Mustang 260 ht aut. -64½
Mini Cooper 1.3L MPI -97
Paha kirjoitti:Kuinka vauhtipýörä on kiinni koneessa? Onko se vaan pulteilla vai kuinka?
Automaatissa vetolevy eli flexplate on kuudella UNF-pultilla kiinni kampiakselin päässä. Vetolevy on aikas ohutta peltiä, ja siksipä niiden pulttien alla kuuluu olla sellainen vahvikerinkula. Kunhan korkkaat auki niin näet onko ja mitä outoa on tapahtunut. Melkein veikaisin, että vetolevy on murtunut pulttien kohdalta eikä enää ole naimisissa kampiakselin kanssa. Pulttien katkeamiseen en heti usko. Yksi vaihtoehto voi olla että vetolevyn hammaskehä on lähtenyt irti.
Ei kun tutkimaan...
(PS. mulla sattuu olemaan vakiopultteja sekä uusia ARPin vetolevyn pultteja jos sattumoisin kaipaat)
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Aluks varmaan kannattaa ottaa siitä turbiinikopan etureunassa oleva pelti auki ja kattoo näkyykö sitä kautta mistä on porsinu. Peltikansi on parilla pultilla kiinni.
olen nähnyt semmosenkin tapauksen että hammaskehä on irronnut pellistä , jos näin on käynyt niin hitsilee sen siitä luukun kautta takasin peltiin kiinni , suoraan pitäis kumminkin saada
Nyt sain nostettua autoa sen verran, että pääsin alle ryömimään. Aukasin turbiinikopan luukun ja tarkistus ei kertonu tarkemmin vikaa. Ainoastaan varmistus siitä että irti se flexplate on. Turbiini on edelleen kiinni siinä flexplatessa, mutta niitä saa pyöritettyä käsin pultinpäistä. Vähän takkuaa pyöritys jossain kohdissa, mutta moottori ei pyöri mukana eikä mitään metalli romua löydy turbiinikopan pohjalta.
Kumpi on helpompi/järkevämpi ottaa pois laatikko vai moottori?
Kiitos vinkeistä etukäteen!
En oo vielä koskaan ottanu kumpaakaan pois.
Ford Mustang 260 ht aut. -64½
Mini Cooper 1.3L MPI -97
Sain otettua koneen pois ja vikakin löytyi.
Oli vetolevy korkannu pulttien ympäriltä, niinpä hain uuden levyn ja nyt pitäis laittaa se kiinni.
Mitä suosittelisitte niihin pultteihin laitettavaks joillla vetolevy tulee kampiakselinpäähän kiinni. Ruuvilukitetta vai jotain kierrretiiviste ainetta? Sieltähän saattaa vuodella kierteiden välistä öljyä, jos vetää vaan momenttiin ilman lisäaineita.
Ford Mustang 260 ht aut. -64½
Mini Cooper 1.3L MPI -97
ARP Thread Sealer
• Teflon based w/rust & corrosion
• Effective range: -30° to 550°F.
• Sealant range: 10,000 psi (pressure).
• Application: delivers a flexible
steel, stainless steel and plastic
natural gas and LPG.
• Designed for use with bolts
ARP Thread Sealer (1.69 fl. oz.) part # 100-9904
Löytyy hyvin varusteluista autotarvikeliikkeistä, ja useiden alan harrastajien talleista.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Paha kirjoitti:Sain otettua koneen pois ja vikakin löytyi.
Oli vetolevy korkannu pulttien ympäriltä, niinpä hain uuden levyn ja nyt pitäis laittaa se kiinni.
Mitä suosittelisitte niihin pultteihin laitettavaks joillla vetolevy tulee kampiakselinpäähän kiinni. Ruuvilukitetta vai jotain kierrretiiviste ainetta? Sieltähän saattaa vuodella kierteiden välistä öljyä, jos vetää vaan momenttiin ilman lisäaineita.
Jos kierteet on yhteydessä moottorin öljytilaan niin silloin tiivistävää kierrelukitetta, muuten kierrelukitetta, keskikova tai kova lujuus. Ja oikeaan momenttiin momenttiavaimella kiinni, ristiin kiristettynä.
Kierteet on porattu kampiakselinpään läpi öljytilaan, mutta tapitettu (tapped). How to rebuilt your small block ford kirjan mukaan ja silmillä katsottuna näyttää olevan tapitukset paikoillaan. Pulttien kierteet oli kyllä öljyiset, kun otin vanhan vetolevyn irti.
Minkä merkkistä ainetta suosittelette jos olette itse käyttäny?
Tuo ARP:n aine olis varmaan ihan sopivaa muttei suoraan hyllyistä löydy ainakaan täältä Vaasan seudun kaupoista.
mikä olis Loctite:n numero joka olis soveltuvin noihin?
Kun ei viitsisi kesällä ruuvata samaa paikkaa virheellisen valinnan takia.
Ford Mustang 260 ht aut. -64½
Mini Cooper 1.3L MPI -97
Loctite 242 kierrelukite keskiluja, 243 kierrelukite keskiluja öljynkestävä, 542 kierretiiviste hydrauliikkaan keskiluja tai 577 kierretiivistys keskiluja. Korjataan tuota aikaisempaa lausuntoani sen verran, että kierrelukite 242 pitää myös öljyn, koska ei ole painetta.
242:ta ja 243:a voi käyttää sitten moneen paikkaan. Kierteiden pitää olla rasvattomat ja roskattomat, muuten eivät toimi. Rasvat voi poistaa esim. CRC Bräkleen jarrujenpuhdistusspraylla tai vastaavalla ja paineilmalla.