
Aodsta hävisi ylivaihde!!?
- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
Aodsta hävisi ylivaihde!!?
Onkos kellään kokemusta tai kuullut et mikä mahtoi tulla , kun GT:stä hävisi ylivaide kokonaan ja tuntuis menevän ku vapaalle tuupatessa päälle... muut pykälät pelaa hyvin??? Tarvii viedä varmaan HML:ssä American poweriin tutkittavax 

- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
No niin, arvio oli et ylivaihteella on kuulemma oma 4-lapainen kytkin joka olisi kulunut (mikä tuntuu ihmeelliseltä kun vika tuli yhtäkkiä eikä ole luistannut aiemmin) tai kytkimen akseli on turbiinissa boorella kiinni jotka olisi korkanneet... ja pyörisi tyhjää... Korjatkaa jos joku taitaa vaihteisto asiat paremmin, minä puhun mitä muut sanoo näissä asioissa!!!
- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
Vaimon työmatkalla. Menomatka meni hyvin, taajamaan tullessa vaihtoi pikku-d päälle ja tullessaan takaisin päin tuuppas taas isolla tiellä 50mph paikkeilla ylivaihteelle ,niin ei ollutkaan vetoa vaan oli kuin vapaalle olisi tuupannut. Itse illalla kokeilin niin hitusen tuntuu vetoa, mutta vauhti laski eikä kiihdyttämisestä tullut mitään luisti vaan...
Eikä aiemmin ole oireillut mitenkään omituisesti!

- mercstang
- Aktiivi
- Viestit: 112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Capri -79
Mustang GT -95
-92 GT kirjoitti:
"Tulihan käytyä penkissä 216 hv ja 432nm pyöriltä -92 GT AOD laatikolla jossa on BBK-1515 shortyt, BBK-1521 vapari katit ja viimotteena Dynomaxin super turpot, 21/2" kaikki , tää on tietenkin vaan yhen penkin tulokset niissähän on eroja... Autolla ajettu 85tml ja muuten vakio paitsi perä 3.73 ja HHP:n lukko satsit ym...
Kickdown vaijeri otettiin irti ja D-asennossa kolmosella mitattiin n.1000 kierroksen jälkeen aloitettiin jarruttaminen..."
Ehkä syy vaihteiden katoamiseen oli juuri tuo vaijerin irti ottaminen, aod:ssä kickdown vipu tietääkseni ( voin olla väärässä, korjatkaa) säätää myös laatikon öljynpaineita ja vaijeria ei saa irroittaa missään tapauksessa. Jenkkifoorumeilla on juttua useinkin aod:n pykälien katoamisista ja mahdollista vikaa haettaessa käskevät mm. tarkistamaan juuri vaijerin kiinni olon.
"Tulihan käytyä penkissä 216 hv ja 432nm pyöriltä -92 GT AOD laatikolla jossa on BBK-1515 shortyt, BBK-1521 vapari katit ja viimotteena Dynomaxin super turpot, 21/2" kaikki , tää on tietenkin vaan yhen penkin tulokset niissähän on eroja... Autolla ajettu 85tml ja muuten vakio paitsi perä 3.73 ja HHP:n lukko satsit ym...
Kickdown vaijeri otettiin irti ja D-asennossa kolmosella mitattiin n.1000 kierroksen jälkeen aloitettiin jarruttaminen..."
Ehkä syy vaihteiden katoamiseen oli juuri tuo vaijerin irti ottaminen, aod:ssä kickdown vipu tietääkseni ( voin olla väärässä, korjatkaa) säätää myös laatikon öljynpaineita ja vaijeria ei saa irroittaa missään tapauksessa. Jenkkifoorumeilla on juttua useinkin aod:n pykälien katoamisista ja mahdollista vikaa haettaessa käskevät mm. tarkistamaan juuri vaijerin kiinni olon.
Aivan näin! TV-vaijeria EI SAA MISSÄÄN TILANTEESSA IRROTTAA kun vaihteistolla aiotaan ajaamercstang kirjoitti: Ehkä syy vaihteiden katoamiseen oli juuri tuo vaijerin irti ottaminen, aod:ssä kickdown vipu tietääkseni ( voin olla väärässä, korjatkaa) säätää myös laatikon öljynpaineita ja vaijeria ei saa irroittaa missään tapauksessa. Jenkkifoorumeilla on juttua useinkin aod:n pykälien katoamisista ja mahdollista vikaa haettaessa käskevät mm. tarkistamaan juuri vaijerin kiinni olon.

Samaten toiminnan kannalta on elintärkeää, että vaijeri on oikein säädetty.
Minkä väriset/mille haisee öljyt? Miten saitte kolmosen päälle kun vaijeri oli irti? Pitikö kierrättää paljonkin?
- -92 GT
- Aktiivi
- Viestit: 76
- Liittynyt: 17 Elo 2004, 22:15
- Auto: Ford Mustang Cobra -96 Mystic #1016
- Paikkakunta: Renko
Kyllä asia kävi itellänikin mielessä
, mutta penkitys oli jo toukokuussa ja sen jälkeen on ajettu n.2000ml ilman mitään havaittavaa muutosta... Pitäisikös tämän tyypin laatikolla varustetut sitten mitata vaijeri kiinni, ja kuis ne vääntö käyrät sitten otetaan?? Onkos tästä penkityksestä muilla kokemusta?

TV-vaijerilla on ainakin kaksi eri tehtävää AOD:ssä. Se antaa vaihteistolle tiedon kaasun asennosta, jonka avulla säädetään vaihtamistuntumaa ja vaihtamishetkeä (kaasu pohjassa vaihtamishetkeä ohjaa governor ajonopeuden mukaan) sekä ohjaa vaihteiston linjapainetta, jolla käytetään vaihteiston eri toimintoja.-92 GT kirjoitti:Öljyt on ok. punaiset ( viime kesällä HHP:ssa vaihdettu) ja ei haise mitenkään palaneelle. Pykälät meni normaalisti kiihdyttäen päälle 1,2,3:lle ja siitä n.1000 jälkeen aloitti jarruttamisen...
Oliko TV-vaijeri irti laatikon päästä vai kaasuvivun päästä? Mikäli oli irti laatikon päästä, on laatikko toiminut täysillä linjapaineilla, jolloin vaihdot
tapahtuvat myöhässä (suurella nopeudella) ja ovat hyvin teräviä. Ilmeisesti AOD pitää tällöin kolmosen kuitenkin päällä vaikka kaasun löysääkin, koska vaihteistolla ei ole tietoa kaasun asennosta ja se olettaa kaasun olevan pohjassa. Tällä perusteella siis AOD:tä voi käyttää dynossakin. Mitenkähän on? Tästä on ollut puhetta aiemminkin ja käsitys on ollut ettei AOD:llä voi ajaa dynossa, koska kick down -toimintoa ei saa pois päältä, koska TV-vaijeria ei saa irrottaa.
Korjaamokirjassa on ohje, että mikäli TV-vaijerimekanismissa menee jokin epäkuntoon, voi vaihteistolla ajaa kun irrottaa TV-vaijerin vaihteiston päästä. Tällöin vaihdot ovat kuitenkin myöhäisiä ja teräviä.
Sitten siihen miksi OD ei mene päälle. Mahdollisia syitä ovat mm. OD servo on rikki/siellä on suuri vuoto, OD-panta on kulunut loppuun eikä pidä, panta on pois paikaltaan, ventiilikoneiston OD:tä käyttävässä osassa on vikaa/roskaa. Näille on perusteluna se, että kun ylivaihde kytketään päälle, ei vaihteistossa käytetä muuta kuin OD-pantaa.