Työstöä männille
Työstöä männille
Kavaltakaa jos tiedätte hyvän ja edullisen (?) pajan, joka tekee D-muotoiset dishit mäntiin.
Jepjep, tiedän paikan armahan mutta tuossa oli eräs e:llä alkava avainsana.
Jepjep, tiedän paikan armahan mutta tuossa oli eräs e:llä alkava avainsana.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Kysyy muuten taas....
Saattaisipa itse (autetusti) onnistua ihan pyöreät lautaset sorvissa jos ei edukasta pajaa löydy D:tä tekemään.
Kyse puristussuhteen laskemisesta, koska muuta kautta sitä tässä tapauksessa ei oikein voi tehdä lankeamatta kompromisseihin, joita en halua. Eikä tuota paljon tarvitse ottaa, 5-7cc männästä riittää.
Ah muuten, puhuvat että dished antaa enemmän tehoa kuin flattop. Riittävä syy moiseen puuhaan siis...
Saattaisipa itse (autetusti) onnistua ihan pyöreät lautaset sorvissa jos ei edukasta pajaa löydy D:tä tekemään.
Kyse puristussuhteen laskemisesta, koska muuta kautta sitä tässä tapauksessa ei oikein voi tehdä lankeamatta kompromisseihin, joita en halua. Eikä tuota paljon tarvitse ottaa, 5-7cc männästä riittää.
Ah muuten, puhuvat että dished antaa enemmän tehoa kuin flattop. Riittävä syy moiseen puuhaan siis...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Männän kiinnitys sorviin.....
Älä edes yritä kiinnittää mäntää sorviin sen helmoista tai yleensä leukojen väliin. Mäntä on niin kartio muodoltaan, että se ei pysy varmasti paikallaan. Sen sijaan tee työkalu sorviin, jolla saat vedettyä männän kiinni sorviin männäntapista. Tämä onnistuu helposti pitkähköllä kierreakselilla (k-raudasta) sorvin sisäreiän kautta. Sorvin leuoissa pitää olla vastinpinta, jota vasten mäntä vedetään kiinni. Tätä tapaa on käytetty varsin usein. Työkalujen teossa mene tovi, mutta ne ei ole vaikeat tehdä, jos sorvi on käytössä. Huomioi, että se kappale, jonka läpi männätappi työnnetään, on syytä olla alumiinia, messinkiä tai muuta pehmeää materiaalia, joka ei vahingoita tapin pintaa (tai käytä jotain käytöstä poistettua tappia). Tällä tavalla mäntä pitää tietysti keskittää sorviin heittokellola, mutta se ei ole iso homma, eikä sen syvennyksen tarvitse olla kymmenyksilleen keskellä. Muista mitata männän laen paksuus, jotta tiedät paljonko siitä voi ottaa syvyyssuunnassa pois. Huomioi, että mäntä kiristetään paikoilleen sorvin sivulta keskireiän päästä isolla prikalla ja mutterilla.
Thanks kno1, vähän odotinkin kommenttiasi.
Tuo itse sorvailu on viimeinen oljenkorsi ja extreme-konsti. Mieluummin saisin jossain hoitoa noille jollain jyrsimellä niin, että koverrettava muoto jokseenkin vastaisi kannen palotilaa.
Ko. männissä on valve reliefit, eli ovat tälläiset tarkalleen:
http://www.ponikorjaamo.com/ti80/102_0209b.jpg
Reliefeistä en välitä hevon humppaa muuta kuin tietenkin CR:n laskemisessa, ja varmistan ettei ainakaan niiden reunat hehku...
Tuo itse sorvailu on viimeinen oljenkorsi ja extreme-konsti. Mieluummin saisin jossain hoitoa noille jollain jyrsimellä niin, että koverrettava muoto jokseenkin vastaisi kannen palotilaa.
Ko. männissä on valve reliefit, eli ovat tälläiset tarkalleen:
http://www.ponikorjaamo.com/ti80/102_0209b.jpg
Reliefeistä en välitä hevon humppaa muuta kuin tietenkin CR:n laskemisessa, ja varmistan ettei ainakaan niiden reunat hehku...
Viimeksi muokannut GT-350, 25 Heinä 2006, 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Männät...
Palotilan muotoisen dishin teko oikean kokoisena on aika iso juttu ilman CNC-konetta ja tarkkoja laskelmia. Sen sijaan dishin teko palotilan sisällä oikean kokoisena onnistuu varmasti helpommin. Tuosta männän keskeltä (jos paksuus riittää männän laessa) olisi aika helppo ajaa sopivan kokoisella jyrsimen terällä upotus, jonka koon voisi testata johonkin muuhun materiaaliin. Sen jälkeen sen voisi "apinoida" mäntiin niin, että sen reunat pysyy palotilan sisällä. Upotuksen reunat on pyöristeltävä huolellisesti detonaation välttämiseksi. Sopivan kokoinen terä jättäisi upotuksen päihin pyöreät muodot pitkien sivujen ollessa suorat. Tällä tuskin on suurtakaan merkitystä, koska mäntä on valmiiksi flat top mäntä, eikä upotus häiritse palotapahtumaa alkuunkaan niin paljon kuin iso dome (pahka) männässä. JOS männässä on reilu quench area kannen kanssa, se on syytä pitää mahdollisimman koskemattomana ja muutenkin tarkastaa männän dekkikorkeudet huolellisesti. Tällä on erittäin suuri vaikutus detonaatioherkkyyteen (eikä homman tarkastaminen/tekeminen tuossa vaiheessa vaadi kuin viitseliäisyyttä).
Joo, ei välttämättä juuri palotilan muotoista se nimittäin tulee olemaan tälläinen:
http://img72.imageshack.us/img72/672/co ... sml4hz.jpg
Kyllähän se riittäisi, että se dish on tuon palotilan kohdalla vaikkakaan ei täsmälleen sen muotoinen.
Käytettyjä mäntiä on tallissa yllinkyllin, eli harjoittelukappaleita piisaa. Ja on tuossa noita uusia mäntiäkin 8 kpl joista jää siis pari yli...
Vaan turha kai miettiä koko asiaa jos mielestänne 11.4 CR on ok eikä liikaa. Mäntä dekataan nollaan, ja tiivisteenä tarkoitus käyttää n. .045 paksuista eli vielähän tuosta voisi puristaa hiukan mutta CR senkun nousee.
http://img72.imageshack.us/img72/672/co ... sml4hz.jpg
Kyllähän se riittäisi, että se dish on tuon palotilan kohdalla vaikkakaan ei täsmälleen sen muotoinen.
Käytettyjä mäntiä on tallissa yllinkyllin, eli harjoittelukappaleita piisaa. Ja on tuossa noita uusia mäntiäkin 8 kpl joista jää siis pari yli...
Vaan turha kai miettiä koko asiaa jos mielestänne 11.4 CR on ok eikä liikaa. Mäntä dekataan nollaan, ja tiivisteenä tarkoitus käyttää n. .045 paksuista eli vielähän tuosta voisi puristaa hiukan mutta CR senkun nousee.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaus kysymykseen löytyy varmasti täältä.
http://www.hicar.fi
Ei tarvitse tehdä harjoittelu kappaleita, mutta yhden ylimääräisen voi tehdä, niin ettei mene yhtään mäntää rikki. Työ tehdään CNC koneella juuri haluttuun muotoon ja syvyyteen.
http://www.hicar.fi
Ei tarvitse tehdä harjoittelu kappaleita, mutta yhden ylimääräisen voi tehdä, niin ettei mene yhtään mäntää rikki. Työ tehdään CNC koneella juuri haluttuun muotoon ja syvyyteen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.