Ohjausmuutos
Ihan mielenkiintosta luettavaa: http://forums.stangnet.com/showthread.php?t=479599
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Tämän mukaan kun katseleeAnonymous kirjoitti:Moro
Kysaisin piruuttani tuolta routtin poijalta etta mita se ottaa jos se tekee mulle tollasen valmiin paketin. Hinta ois kuulemma noin 9800 kruunua. Ainoa vaan etta miten mahtaa menna lapi katsastuksesta?
N:o 779/1998
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
12 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;
c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja
e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.
3. Autoon saa asentaa ohjausvaimentimen edellyttäen, että se on automalliin tarkoitettu ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia eikä rajoita ohjauslaitteiden liikeratoja.
4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.
MÄÄRÄYS
OHJE
Päivämäärä Nro
14.1.2004 10/208/2004
Sisältöalue
Toimivallan säädösperusta
LMp auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)
Kohderyhmät
Voimassaoloaika
14.1.2004
Kumoaa/muuttaa määräyksen/ohjeen
1580/204-99; 6.8.2000
Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta
(779/1998)
12 § Ohjauslaitteiden muutokset
Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata
autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä
geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan
akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava.
Voi hyvinkin olla riittävä, koska askon akselilla lojuu myös laatikko... Nimenomaan etuveto askona 80-luvun puolivälistä on tuo j-car platformiin perustuva rakkine.Arto65FB kirjoitti:Tuo kohta 12 b taitaa estää onneksi Asconan osien käytön. Ellei sitten etuvetoisen Asconan etuakselipaino ole riittävä Mustangin etuakselipainolle.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Ei oo ruotsin pojan hinta ihan kamala...
Ja akun siirto takakonttiin saattaapi auttaa, mutta hilkullla on... Jos sanois leimmiehelle että
Semmonen päivitys, että ite heitin autoon Flaming Riverin simpukan. Voimansiirtoremontti menee vielä ensi viikkoon, mutta tossa hommassa ei mennyt kun kolme iltaa (8h netto). Ongelmia auheutti toi 351:n, eli kun on öljypohja leveämpi, niin sen joutu pudottaan pois, eli myös startti ja apusimpukka irti... Muuten aika kiva projekti.
Ja akun siirto takakonttiin saattaapi auttaa, mutta hilkullla on... Jos sanois leimmiehelle että

Semmonen päivitys, että ite heitin autoon Flaming Riverin simpukan. Voimansiirtoremontti menee vielä ensi viikkoon, mutta tossa hommassa ei mennyt kun kolme iltaa (8h netto). Ongelmia auheutti toi 351:n, eli kun on öljypohja leveämpi, niin sen joutu pudottaan pois, eli myös startti ja apusimpukka irti... Muuten aika kiva projekti.
Simpukka
Jotain ihmeellistä tuossa purukalusto tangossa ilmeisesti on kun siitä riittää polemiikkiä sivutolkulla miks niitä roikkuvia hökötyksiä pitää laatuautoihin viritellä kun simpukka hoitaa tehtävänsä kun sen oikea oppisesti kunnostaa omasta musestani remppasin simpukan 22vuotta sitten eikä ole välyksiä vielläkään tuosta tehostus jutusta viellä että minulla on hyllyssä tehostettu simpukka nopeana versiona ja käy paikalleen pienin muutoksin eikä roikota mahan alla ei tarvitse sarjoille tehrä mutoksia entinen rattiakselikin käy pienillä mutolsilla tykkään vaan enemmän simpukankuoreen muokatusta ohjaus tuntumasta mut makunsa kullakin 

Ei sinun tarvitse maksaa oppirahoja eikä kukaan tule nauramaan. Minulla FR 16:1 simpukka on ollut käytössä jo kaksivuotta eikä minkäänlaisia ongelmia. Uskallan väittää, että lopputulos on lähes hammastangon veroinen elle yhtä hyvä, mikäli kaikki ohjauksen nivelet on hyvässä kunnossa. Et yule katumaan. Kun muutoksessa vielä huomioidaan hinta laatusuhde, sanoisin että FR 16:1 simpukka + uudet nivelet on parempi kuin TCP.Mosse kirjoitti:Ite oon tätä pähkäylly jo niin pitkään, löytämättä sitä cheapo ratkaisua, että pääin sit tilata Flaming Riverilta vaan uuden 16:1 simpukan. Eli maksan oppirahat sen osalta... Tästä oon saanut aika paljon positiivista palautetta jenkkipalstoilla tehdyillä kyselyillä, joten uskalsin tilata.
Kerron sit jos surkea niin saatte nauraa![]()
Saas nähdä kuinka mukava operaatio on vaihtaa... 351w ja manuaali orgis kytkin vivustolla... ja luononllisesti seipäällä...
Operaatio menee tosin syksyyn, mutta eiköhän se syksyllä vielä liiku.
Kuulamutteriohjaus on ihan hyvä, kunhan osat ovat kulumattomia tai edes sillä tavalla kuluneita, että säätö oikein tehtynä on mahdollista. Shop manualissa on hyvä ohje simpukan säädöstä, joka tarkoittaa vähän muutakin kuin sen simpukassa olevan ruuvin kiristämistä.
En muista onko Suomessa eroa simpukan ja hammastangon välysten hyväksymisestä katsastuksessa, mutta Englannissa simpukkasysteemin sallittu välys on noin 3-4 kertaa suurempi kuin hammastangolla. Jostain syystä uusien autojen ja kilpureiden ohjauksissa ei ole aikoihin näkynyt kuulamuttereita, joku taika siinä hammastangossa täytyy olla. Herb Adams Chassis Engineering -kirjassaan toteaa, ettei pidä hammastanko-ohjausta välttämättömänä kilpurin rakentamisessa, jos molemmat ovat tarpeeksi jäykkiä ja välys riittävän tiukka. Mutta hammastanko voi olla jopa 25kg kevyempi kevyempi. Mustangin kohdalla tuo 25kg ei kyllä pidä paikkaansa, hyvä jos 10kg.
Varmasti on myös tottumiskysymys tuntumassa. Omaan vanhaan simpukkaan verrattuna hammastanko on nopeampi, tarkempi ja terävämpi. Ihan normaaliajossa oli opettelemista alkuun, kun risteykseen käänsi kolme kertaa, ensin liian aikaisin ja toisen kerran liian aikaisin ja kolmannella "ai että nyt vasta tarvii kääntää". Tehostamaton TCP on myös terävä, etten sanoisi veitsenterävä, ei mitään pehmentävää elementtiä, kädet tuntevat samat tärinät ja mukulakivet kuin renkaatkin.
En ihan ymmärtänyt tuota Rokin kommenttia roikkuvista hökötyksistä. En minä näe mitään eroa roikkumisissa hammastangon ja simpukan centerlinkin ja apusimpukan välillä. Laatuautoista en tiedä, mulla on vaan Foordeja.
En muista onko Suomessa eroa simpukan ja hammastangon välysten hyväksymisestä katsastuksessa, mutta Englannissa simpukkasysteemin sallittu välys on noin 3-4 kertaa suurempi kuin hammastangolla. Jostain syystä uusien autojen ja kilpureiden ohjauksissa ei ole aikoihin näkynyt kuulamuttereita, joku taika siinä hammastangossa täytyy olla. Herb Adams Chassis Engineering -kirjassaan toteaa, ettei pidä hammastanko-ohjausta välttämättömänä kilpurin rakentamisessa, jos molemmat ovat tarpeeksi jäykkiä ja välys riittävän tiukka. Mutta hammastanko voi olla jopa 25kg kevyempi kevyempi. Mustangin kohdalla tuo 25kg ei kyllä pidä paikkaansa, hyvä jos 10kg.
Varmasti on myös tottumiskysymys tuntumassa. Omaan vanhaan simpukkaan verrattuna hammastanko on nopeampi, tarkempi ja terävämpi. Ihan normaaliajossa oli opettelemista alkuun, kun risteykseen käänsi kolme kertaa, ensin liian aikaisin ja toisen kerran liian aikaisin ja kolmannella "ai että nyt vasta tarvii kääntää". Tehostamaton TCP on myös terävä, etten sanoisi veitsenterävä, ei mitään pehmentävää elementtiä, kädet tuntevat samat tärinät ja mukulakivet kuin renkaatkin.
En ihan ymmärtänyt tuota Rokin kommenttia roikkuvista hökötyksistä. En minä näe mitään eroa roikkumisissa hammastangon ja simpukan centerlinkin ja apusimpukan välillä. Laatuautoista en tiedä, mulla on vaan Foordeja.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 22 Loka 2004, 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Nyt on toista tuhatta kilometriä tullut tolla FR simpukalla ajettua, ja onhan se ihan OK. Joku kirjoitti Stangnetissä, että oli saanut viallisen itselleen, eli välykset säädetty päin ....
Oon miettinyt pystyisikö sitä vähän kiristämään. Oliko jollain tohon säätö ohjeet?
Auto on vieläkin uraherkkä, vaikka ei enään hengenvaarallinen. Tosin pyöränkulmien säätö jää kevääseen, eli väärät kulmat varmasti ovat osa syynä.
Oon miettinyt pystyisikö sitä vähän kiristämään. Oliko jollain tohon säätö ohjeet?
Auto on vieläkin uraherkkä, vaikka ei enään hengenvaarallinen. Tosin pyöränkulmien säätö jää kevääseen, eli väärät kulmat varmasti ovat osa syynä.
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 04 Kesä 2004, 08:17
- Paikkakunta: Etelä-Savo
miten uusien? ainakin edelliskoppaisissa S sarjan mersuissa oli simpukka, ja nyt kun uudempaan malliin vaihdettiin hammastanko, niin tm jne lehtien arvostelijat valittivat ohjauksen huonontuneen,Arto65FB kirjoitti:Kuulamutteriohjaus on ihan hyvä, kunhan osat ovat kulumattomia tai edes sillä tavalla kuluneita, että säätö oikein tehtynä on mahdollista. Shop manualissa on hyvä ohje simpukan säädöstä, joka tarkoittaa vähän muutakin kuin sen simpukassa olevan ruuvin kiristämistä.
Jostain syystä uusien autojen ja kilpureiden ohjauksissa ei ole aikoihin näkynyt kuulamuttereita, .
myös BMW M5ssa on yhä simpukka, koska yhtä hyvän tunnon ja kestävyyden yhdistävää hammastankoa raskaampaan autoon ei vielä saksassakaan osata valmistaa
http://www.bmwworld.com/models/e39_m5a.htm
itse en ole ajanut noita kumpaakaan, mussea kylläkin 15v ja myönnän että vakio kulunut tehostettu ohjaus on huonoin mistään ajamistani autoista. toisaalta alle 160km/h nopeuksissa hiekkateillä parhaat ajokokemukset on kuplasta jossa ei ole edes simpukka vaan vielä vanhanaikaisempi ohjaus..
eli ohjauksen tyyppi ei merkitse kaikkea, hyvä simpukka on varmasti kilpailukykyinen hammastankoja vastaan, ja itse pidän hammastangoista kevyissä autoissa kuten Mk I escoissa, mutta raskaammissa välyksetön simpukka on mukavampi, eihän niitä heitellä samalla tavalla vastaheittoihin vaan ohjataan yhtä paljon kaasupolkimella kuin ratilla..
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
[quote="Arto65FB"]Mustangin kohdalla tuo 25kg ei kyllä pidä paikkaansa, hyvä jos 10kg.
Juu, eihän tuo simpukka paina kuin kymmenen...
Tosin osa keventymästä tulee kun ei ole apusimpukkaa, centerlinkkikin painaa jotain.
Tänään alko aamusti olemaan jo koomista ajoa... Ei oikein ollut pitoa millään vaihteella, mutta kait sitä vielä joutuu vähän aikaa ulkoiluttaan.
Juu, eihän tuo simpukka paina kuin kymmenen...
Tosin osa keventymästä tulee kun ei ole apusimpukkaa, centerlinkkikin painaa jotain.
Tänään alko aamusti olemaan jo koomista ajoa... Ei oikein ollut pitoa millään vaihteella, mutta kait sitä vielä joutuu vähän aikaa ulkoiluttaan.
