Kierrokset nousee, vauhti kiihtyy... vapaalla!

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Kierrokset nousee, vauhti kiihtyy... vapaalla!

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mielenkiintoinen ja vaarallinenkin?? pähkinä! Liikkeelle lähtiessä käy välillä niin, että painaessani kaasupoljinta, nopeasti ja lyhyesti, ja nostaessani jalan kaasulta, poljin jatkaa painumista alaspäin ja vauhti kiihtyy niin, että joutuu jarruttamaan. Jarrutuksen yhteydessä kaasupoljin pomppa ylös. Voiko alipaine imupuolella aiheuttaa tämän jos esim. kaasarin palautusjousi on liian löysä eikä jaksa pitää riittävästi vastaan. Voiko imusarjan alipaine olla niin kova?? :pulloon: (viittaus allekirjoitukseen)
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

mulla teki joskus vastaavaa kun oli kaasu vivuilla ja koneenkumityyny repes kuskin puolelta ,kaasun veti pohjaan kun kone kallistu toiselle kyljelle ja sitkun vaihto isompaa plumpsahti kaasu pohjasta pois, aika vaarallinene laite. :roll:
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

Tasan sama kävi ittelle joskus revenneen tyynyn takia.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Jaahas!! Täytynee lähteä tutkimaan. Mitenkäs se on helpoin todeta?? Näkyykö silmämääräisesti vai pitääkö irrotta jotta näkee? Jälkimmäisessä tapauksessa pitää siirtää FR.n jälkeiseen aikaan. :musse:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Moottorin kumityynyn repsahtamisen kyllä näkee silmämääräisesti tyynyt tutkimalla, ja taitaa yleensä olla kone kallellaankin puolelleen. Vertaa vaikka ilmanputsarin pintaa vs. konehuoneen takareunan suora pinta jne. Ajossa voi hyvinkin tuntea kun kone liikkuu; kiihdytyksessä kun päästät kaasupolkimen niin kone kuin putoaa takaisin paikalleen - sen kyllä tuntee.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 560
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja janne260 »

KYLMÄSTÄ pakosarjasta kiinni ja hauista kehiin. Ja olikos se nyt sitten niin että revetähän voi vain toinen, ja tässä kohtaa pettää muisti, että logiikka, mutta ööö... apukuskinpuoleinen...muistaakseni.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

kuljettajan puoleinen yleensä repee, mihin kone vääntää enemmän
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kyllä mää sitä jo yritin vilkuillakkin, mutten mitään nähny, siis normalista poikkeevaa. Kiinnikkeiden pettämistä olen muutenkin epäillyt, vanha ropeli kun otti kiinni kaulukseen, mutten ole repeämää löytänyt. Täytyy varpisti uusia ne, josko auttaisi muutenkin omituiseen käyttäytymiseen.
Olikos se nyt niin, että noita kiinnikkeitä oli eri paksuisia??

Ai niin, KIITOS, vaan vinkeistä. :hevi:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

No niin, meinasin eilen illaalla tempasta naapurin nurmikolle, hirtti totaalisesti kaasu kiinni. Selkeesti näkyy tyynyn repsahdus täällä hetkellä. Vika siis paikallistettu.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Olen lukenut Amerikannetistä tästä kumityynyn repsahtamisesta aikaisemminkin. 60-70 luvulla kuoli kai aika saman verran porukkaa Vietnamin sodassa ja Mustin kumityynyn repeämiseen.

Homma menee kuulemma näin: kumityyny repeää automaattivaihteisessa (ei saa kytkintä pohjaan) autossa ykkösellä täydellä kaasulla. Kone kellahtaa oikealle sivulleen ja kaasuvivusto kiskoo kaasun varmasti kunnolla pohjaan. Pohjassa se sitten pysyykin kunnes pensa loppuu, puu lopettaa lystin tai väkijoukossa päättäväisesti etenevä Mustang juuttuu pohjastaan raatoihin kiinni ja pidon irtoaminen pudottaa koneen paikalleen.

Artikkelissa todettiin myös että kyse on siitä "kun tyyny repeää" ei "jos tyyny repeää". Tapahtuu kuulemma ennemmin tai myöhemmin. Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

MONTTU kirjoitti:Artikkelissa todettiin myös että kyse on siitä "kun tyyny repeää" ei "jos tyyny repeää". Tapahtuu kuulemma ennemmin tai myöhemmin. Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
Haa!!! Kyseessä on siis ominaisuus, ei vika :pehva:
Amöriikkalaista "tyhmempi" suomalainen väänsi avaimesta. Rysähdys ja pysähdys. :jippii:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

MONTTU kirjoitti:Suosittelivat vaijerin, kettingin tai tyynyn läpi poratun pultin laittamista vasemmalle puolelle.
Tuo viimeinen vaihtoehto on ainakin siistein. Ei erillisiä tankoja ja kettinkejä konehuoneessa. Tuon neuvon antoi minulle aikoinaan Seppo Niemensivu ja toteutus on toiminut niin hyvin, ettei kone kallistele eikä kumityynyt rikkoudu.

Toinen hyvä tapa hoitaa asia on asentaa vasemmalla puolelle vanttiruuvi (löytyy parhaiten venetarvikeliikkeistä tai Bilipali teemaasta), joka on toisesta päästä kiinni kannessa ja toisestepäästä kiinni jousitorniin tehdyssä kiinnikkeessä (myös etuvakaajan kiinnitys kohtaa on käytetty) jouston tuelle antaa vanhat kalistuksenvakaajan uretaanipuslat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

janne260 kirjoitti:KYLMÄSTÄ pakosarjasta kiinni ja hauista kehiin. Ja olikos se nyt sitten niin että revetähän voi vain toinen, ja tässä kohtaa pettää muisti, että logiikka, mutta ööö... apukuskinpuoleinen...muistaakseni.
Varovainen tuossakin olla saa jos vaikka tyyny on ehjä ettei se hauis revähdä :lol: Tuo pultti läpi kumityynstä on hyvä idea, minullakin on vanttiruuvi hankittuna ja olen juurikin suunnitellut kanteen ja vakaajan kiinnityskohtaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin