Cleven kiusallinen käytös
Cleven kiusallinen käytös
Tämän saman ongelman kimpussa olen pyörinyt niin kauan kuin auto on minulla ollut, ja vanhalla foorumillakin tätä puitiin:
Kone ottaa kierroksia oikein nätisti, käy tyhjäkäyntiä tyydyttävästi (nokasta ei tietoa, mutta luulen sen olevan suunniteltu n.2000-6000 alueelle; imarina Torker, joten 600 tyhjäkäyntiä en odotakaan), tasakaasulla ainakin 1000-3000 alueella käytös varsin maltillista. Mutta aina kun kaasusta löysää, käy valtaisa röplötys putkissa, sama juttu moottorijarrutuksen ja vaihteenvaihdon aikana.
Tähän mennessä korjauksen kohteena noin neljän vuoden aikana on ollut:
Kannet: venat hiottu käsipelillä, venttiilinvarren kumit vaihdettu.
Kaasari: Prepattu hollikan kitillä (en muista oliko se 700 vai 750, mutta ei ainakaan suurempi).
Jakaja: uusi MC:n vakio ykskärkijakaja.
Sytkäosat: tulpat, johdot, kansi, pyöriä sekä puola uusittu.
Nyt tämän päivän saldona jakopää uusittu vakiohiluilla; vanha oli toivottoman väljä ja koneen käytös parani juuri tuolla tasakaasuajolla, mutta röpötykseen ei vaikutusta.
Nyt, hyviä ehdotuksia?
A) Joku vena kantaa? Kansirempan yhteydessä laitoin tönärit samoille paikoille, mutta kuka sen sanoo onko seassa erimittaisia ja edellinen omistaja olisi ne sekoittanut.
B) Laturi ei ole toiminut kunnolla koko aikana, mutta puolalle tulee etuvastuksen jälkeen 6,5-7,0 voltin jännite joten ei kai se voi vaikuttaa?
C) Joku muu, mikä?
Kone ottaa kierroksia oikein nätisti, käy tyhjäkäyntiä tyydyttävästi (nokasta ei tietoa, mutta luulen sen olevan suunniteltu n.2000-6000 alueelle; imarina Torker, joten 600 tyhjäkäyntiä en odotakaan), tasakaasulla ainakin 1000-3000 alueella käytös varsin maltillista. Mutta aina kun kaasusta löysää, käy valtaisa röplötys putkissa, sama juttu moottorijarrutuksen ja vaihteenvaihdon aikana.
Tähän mennessä korjauksen kohteena noin neljän vuoden aikana on ollut:
Kannet: venat hiottu käsipelillä, venttiilinvarren kumit vaihdettu.
Kaasari: Prepattu hollikan kitillä (en muista oliko se 700 vai 750, mutta ei ainakaan suurempi).
Jakaja: uusi MC:n vakio ykskärkijakaja.
Sytkäosat: tulpat, johdot, kansi, pyöriä sekä puola uusittu.
Nyt tämän päivän saldona jakopää uusittu vakiohiluilla; vanha oli toivottoman väljä ja koneen käytös parani juuri tuolla tasakaasuajolla, mutta röpötykseen ei vaikutusta.
Nyt, hyviä ehdotuksia?
A) Joku vena kantaa? Kansirempan yhteydessä laitoin tönärit samoille paikoille, mutta kuka sen sanoo onko seassa erimittaisia ja edellinen omistaja olisi ne sekoittanut.
B) Laturi ei ole toiminut kunnolla koko aikana, mutta puolalle tulee etuvastuksen jälkeen 6,5-7,0 voltin jännite joten ei kai se voi vaikuttaa?
C) Joku muu, mikä?
-71 HT 351C 4v
Lisää pohdiskelua:
Voisiko nokka -joka kylläkin on hydraulinen- olla niin "race", että runsas overlappi aiheuttaisi tuon röpötyksen? Entäs millaisia heittoja noissa nokissa on? jos ajoitus on kertakaikkiaan niin poskellaan, että vika olisikin siinä. Entä voiko nokan kuluminen aiheuttaa ko. vian.
Voisiko nokka -joka kylläkin on hydraulinen- olla niin "race", että runsas overlappi aiheuttaisi tuon röpötyksen? Entäs millaisia heittoja noissa nokissa on? jos ajoitus on kertakaikkiaan niin poskellaan, että vika olisikin siinä. Entä voiko nokan kuluminen aiheuttaa ko. vian.
-71 HT 351C 4v
saatan puhua ihan paskaa, mutta kun säätelin chevyn 305:teen (siis joo joo..) Holleyn jotakin kaasaria ja laskin tyhjäkäyntiä ja vahingossa ensin ruuvasin seosta ilmeisesti vähän rikkaalle, niin alkoi tehdä juurikin tuota röplötystä putkessa kun hölläsi kaasua. kai sinne putkeen menee sillon palamatonta seosta joka sielä paukuttelloo... 

KUKA V*TUN TUNING?!
Sekä läppien ylä-, että alapuolelta ja lisäksi ilman alipaine-ennakkoa on kokeiltu. Jotenkin jättäisin nuo kipinän jakamiseen liittyvät asiat jo laskuista pois, kun niitä on nyt kolme, neljä vuotta ruuvattu ilman tulosta. Mutta ihan hyvä perushuomio
. Täytyy koittaa vetää tyhjäkäyntiseokset laihalla, vaikka niitäkin on kyllä kokeiltu, mutta ei nyt jakopäärempan jälkeen. Sitten tietysti suuttimien kimppuun voisi käydä, vaikka mielestäni kaasaria prepatessa tarkistin Cleve-forumilta, että suurinpiirtein samaa kokoluokkaa siellä tunnuttiin suosivan.
Vielä yksi vinkki minkä kuulin, oli että jos pakosarjan tiiviste vuotaa (paljon mahdollista) saattaisi varsinkin kireämmällä nokalla aiheuttaa kuvatun kaltaista elämöintiä. Tämä kyllä menee meikäkäläiseltä vähän rakettitieteeksi; miten ihmeessä palotilan jälkeisellä kokoonpanolla voisi olla noin suuri vaikutus koneen käytökseen
.

Vielä yksi vinkki minkä kuulin, oli että jos pakosarjan tiiviste vuotaa (paljon mahdollista) saattaisi varsinkin kireämmällä nokalla aiheuttaa kuvatun kaltaista elämöintiä. Tämä kyllä menee meikäkäläiseltä vähän rakettitieteeksi; miten ihmeessä palotilan jälkeisellä kokoonpanolla voisi olla noin suuri vaikutus koneen käytökseen

-71 HT 351C 4v
Mulla on cleven vakio venttiilikoneisto (tietääkseni jousia myöten), joten säätö tapahtunee erimittaisilla tönäreillä, tai shimmeillä(kö?). Jousipaineita ei vajaavaisen työkalupakin vuoksi tullut testattua, joten tuo voisi olla aiheellista. Toisaalta kun kone ottaa kierroksia ihan mukavasti, niin ei uskoisi venttiilien sekoavan jousien vuoksi kaasusta höllätessä?
-71 HT 351C 4v
Nostajien preloadia vähennetään keinun fulcrumin alle tulevilla shimmeillä ja lisätään pitemmillä tönäreillä (tai hiomalla fulcrumista tavaraa pois). Jos ei ole tehty mitään suurempia koneistuksia (kansitasot), niin vakiomittaisten osien pitäisi riittää.
Seuraavaksi vois olla paikallaan päivittää venttiilikoneistoa esim. uusilla jousilla ja tarpeen mukaan muilla osilla. Tarve selviää kun on vanhat osat pöydällä tutkittavana. Jos nostajia ei ole tarkistettu, olisi syytä tutkia niiden ja nokka-akselin kunto ainakin silmämääräisesti.
Toiminnan paraneminen jakopään uusimisen myötä voisi viitata siihen, että venttiilikoneistossa olisi muutakin korjattavaa.
Tästä tuli mieleen, että onkohan nokka-akseli täysin kunnossa ja oikein sisäänajettu alunperin? Kulunut nokka kun yhdistetään löysiin jousiin, niin kaikenlaista ihmeellistä voi seurata.
Seuraavaksi vois olla paikallaan päivittää venttiilikoneistoa esim. uusilla jousilla ja tarpeen mukaan muilla osilla. Tarve selviää kun on vanhat osat pöydällä tutkittavana. Jos nostajia ei ole tarkistettu, olisi syytä tutkia niiden ja nokka-akselin kunto ainakin silmämääräisesti.
Toiminnan paraneminen jakopään uusimisen myötä voisi viitata siihen, että venttiilikoneistossa olisi muutakin korjattavaa.

Juu nokkaa en ole koskaan käyttänyt ulkona, joten sen kunnosta en mene takuuseen. Täytyy lainata jostain heittokello ja mitata nostot. Lisäksi jos tsekkaa jousien kunnon, niin eiköhän sitä ole aika paljon viisaampi. Millaisia arvoja -ja miten mitattuna- noilta jousilta pitäisi saada? Jotenkin olen itsekin alkanut epäillä vian johtuvan venttiilikoneistosta, kun nuo perusjutut on jo laitettu kuntoon. Melkein kyllä arvaan miten käy kun alkaa päivittämään tuota osa-aluetta, niin huonostihan siinä (lompakon) käy
. Kun tuota 4V-cleveä ei oikein maltillisella nokalla viitsi pilata, niin kohtahan siellä on kaikki niin HiPoa, että hirvittää jo valmiiksi...

-71 HT 351C 4v
Ei ole tässä nyt kirjaa saatavilla mistä katsoa niitä jousipaineita, mutta jos siellä on paikallaan alkuperäiset jouset, niin ei mene paljon vikaan jos uusii vain ne samantien. Vauhtiputkat kyllä myy sopivat jouset.
Jotain arviota vois heittää, että venttiili kiinni pitäis olla 105-125 lbs ja venttiili auki jotain yli 260 lbs yli 4000 rpm käyttöön.
Kannattaa tarkistaa ne nostajatkin samalla jos alkaa sitä nokkaa mittaileen. Nostajan pohjassa ei saa olla kuoppaa ja sen pitää olla öljyttynä "tiiviillä" sovitteella reikäänsä muttei saa takerrella. Nokka-akselin nokissa pitää olla perusympyrällä kapea kiillottunut kulumajälki reunassa ja patin kohdalla koko nokan leveydeltä sekä patin pitää olla akselin pituussuunnassa suora, ei pyöristynyt.
Jotain arviota vois heittää, että venttiili kiinni pitäis olla 105-125 lbs ja venttiili auki jotain yli 260 lbs yli 4000 rpm käyttöön.
Kannattaa tarkistaa ne nostajatkin samalla jos alkaa sitä nokkaa mittaileen. Nostajan pohjassa ei saa olla kuoppaa ja sen pitää olla öljyttynä "tiiviillä" sovitteella reikäänsä muttei saa takerrella. Nokka-akselin nokissa pitää olla perusympyrällä kapea kiillottunut kulumajälki reunassa ja patin kohdalla koko nokan leveydeltä sekä patin pitää olla akselin pituussuunnassa suora, ei pyöristynyt.
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Vakiotönärit 2V:ssä ei kestä ainakaan 120lbs/kiinni -paineita ja 6000rpm laulatuksia vähänkään pidempään vaikka oli rullekeinut ja guideplatet. Satun tietämään. 
Vaihda vaan suosiolla jos paineet menee lähelle tuota, ei kromimolysarjat kuitenkaan niin kalliit ole.

Vaihda vaan suosiolla jos paineet menee lähelle tuota, ei kromimolysarjat kuitenkaan niin kalliit ole.
Viimeksi muokannut Mussemaan, 17 Heinä 2006, 15:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kyllä ne sen kestävät, ei noissa ole mitään ihmeellistä. Eri asia sitten kun mennään tuplajousille. Kannattaa muuten tarkistaa työntötangotkin, että ne on suorat. Clevellä on taipumus taivuttaa tönäreitään, jos käy ylikierroksilla.harmi80 kirjoitti:Mites muut vakiohilut yläpäässä suhtautuu tuollaisiin paineisiin?SamiM kirjoitti: Jotain arviota vois heittää, että venttiili kiinni pitäis olla 105-125 lbs ja venttiili auki jotain yli 260 lbs yli 4000 rpm käyttöön.
Vähän suunnittelin tuota Cranen 288-2:sta, varmaan sille piisaa alle 120 lbs:n kiinnipaineiset jouset? Mites tuon noston osalta 0,528/0,536, onko ongelmia tiedossa? Rullavipoja en ajatellut vielä laittaa, joten tönäreiden uusiminen tuntuu tässä vaiheessa vähän tuhlaukselta. Liekö sitten säästän väärässä paikassa? Toisaalta jos studit laittaa kuitenkin, niin tuo konversiokitti noihin rullavipoihin lienee paras vaihtoehto- hitto kun ei sitäkään ole vielä saanut aikaiseksi
. Varmaan retskut ja kiilat kannattaa uusia jousien vaihdon aikaan, piisaako vakiokamat, vai pitääkö laittaa kryptoniittia? Siinähän se sitten alkaa kaikki ollakin uutta ~1000-1500€.

-71 HT 351C 4v
Retainerit ja lukot riittää teräksiset kun ovat laatumerkkiä (esim. Crane). Näyttäis Crane suosittelevan tuolle H-288-2 nokalle jousia numerolla 96801, jotka ovat sieltä kevyemmästä päästä. Kuitenkin 114 lbs ois asennuspaine, eli ei kovin suuri.harmi80 kirjoitti:Vähän suunnittelin tuota Cranen 288-2:sta, varmaan sille piisaa alle 120 lbs:n kiinnipaineiset jouset? Mites tuon noston osalta 0,528/0,536, onko ongelmia tiedossa? Rullavipoja en ajatellut vielä laittaa, joten tönäreiden uusiminen tuntuu tässä vaiheessa vähän tuhlaukselta. Liekö sitten säästän väärässä paikassa? Toisaalta jos studit laittaa kuitenkin, niin tuo konversiokitti noihin rullavipoihin lienee paras vaihtoehto- hitto kun ei sitäkään ole vielä saanut aikaiseksi. Varmaan retskut ja kiilat kannattaa uusia jousien vaihdon aikaan, piisaako vakiokamat, vai pitääkö laittaa kryptoniittia? Siinähän se sitten alkaa kaikki ollakin uutta ~1000-1500€.
Nosto-ongelmiin en osaa sanoa mitään. Tietäiskö Mexico?