Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
En saa 289 vm-66moottoria käymään tasaisesti, melkoista huojuntaa pitää, sytkää oon säätäny, eikä auta. Vanhan 2vautoliten (joilla toimi hyvin) tilalle vaihdettu edelbrock600 ja performer rpm. Myös Tri-y:t on pienen säätämisen jälkeen laitettu valurauta sarjojen tilalle. Onko väliä kumpaan kaasarin etureunassa olevaan liittimeen laittaa alipainesäätäjän letkun? Ja Miten on mahdollista että pelkästään 2 ja 4 syl. pakosarjan putket alkaa hehkuu, ehkä hieman 1 ja 2 myös.
Vinkkejä tietämättömälle, kiitos
GT-350 kirjoitti:On väliä. Pelkääjän puoleinen on portattu vakuumi ja kuskinpuoleinen imusarjavakuumi. Suosittelisin käyttämään portattua.
Huojuva käynti; alipainevuoto? Sytytys pielessä (huom ne dampperin merkit kohdalleen!), venttiilinostajien preload säädetty väärin?
Eilen vähän testailin full ja ported vacuumia. Ollut ported vacuum ja kokeilut full vacuumista eivät oikein toimineet. Vähän rytkytti lähdössä. Jakajassa pitäisi olla 24 astetta mekaanista ennakkoa. Perusennakkoa on ollut 16-17 astetta ja käytössä siis ported vacuum. Siirtymisessä tyhjäkäynniltä ei mitään ihmeellistä nykimistä.
Botniaringillä lämpöongelmien takia perusennakkoa pudotettiin jostain 12 asteeseen (loppunopeutta n. 4km/h vähemmän kuin pari vuotta sitten syksyllä, syy lienee enemmän ilmanlämmössä, 11C vs 26C). Samalla tietty tyhjäkäynti laski ja tuli hieman raskaammaksi.
Laitoin eilen kokeeksi full vacuumiin ja tyhjäkäyntikierrokset nousivat 700rpm -> 900rpm (tosin Autometeri ei nyt ehkä näytä ihan tarkkaan). Pienensin sitä ja koeajossa ei ollut mitään ihmeellistä. En ole tyhjäkäynnin ennakkoa mitannut vakuumin kanssa, mutta veikkaan sen olevan luokkaa 18-20 astetta. Pikkaisen se tyhjäkäynti nyt vaeltaa n. 50-100rpm mittarin mukaan.
Eli se full vs ported vacuum riippuu koneesta ja perus- ja mekaanisesta ennakosta. Nyt kokeilen full vacuumilla ainakin tuolla alemmalla perusennakolla vähän aikaa. Syksyllä sitten testataan Lamminmaalla enemmän tätä aihetta.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Olen saanut omaa konettani toimimaan paremmin, jos ei muualla mainittua sammumista lasketa, kun käytän portattua vakuumia ja ennakko palttia 19. Aiemmin ennako oli 13-14 ja räpelsi aika isosti. Porttaamaton vakuumilähtö aiheuttaa mulla melkoisen sekoilun kierroslukumittariin.
Kristus. En tajunnut puoliakaan edellä neuvotusta. Tos yhtä chevyä kattelin ja sain sen tasasempaan käyntiin. Jotenkin näin: Puoliksi löysällä ollut ilmanputsasri kiinni. Sit katottiin tulpat läpi yks kerrallaan irti johdot irti repimällä, ko ei edellisestä tulpanvaihdosta jne ollu tietoo. Siinähän tuli käytyä läpi ne tulpanjophdot samalla. Sit vasta jakajan kimppuun joka yleensä on syyllinen. Alipainesäätäjä. Ime letkusta tapahtuuko mitään? Tää on yks syy johon edellä viitattiin. Mutta ko jos sytkä on edes siellä päinkään tääkään ei selitä epätasasta käyntiä.
Eli kärjet ja kärkiväli tai sit jakajan akselin välys ynnä keskipakosäätimen kondis. Virranjakajan kannen hiushalkema tai messingin hapettuminnen, pyörijän kondis, heikko hiili pitäs tsekata. Oliko liian simppeliä? Jos puolanjohto on vielä jees, niin kysy lisää asiantuntijoilta, täs nää tyhmät neuvot,b. Mut näillä nää yleensä asettuu.
Tällainen ongelma ilmeni imusarjan irtioton jälkeen,tasainen maantieajo nykii niin mahottomasti,antaa kaasua niin ei nyi,tyhjäkäynti elää ihan omiaan,kaasuttimesta kuuluu ihmeellinen vihellys ääni,kierrokset laskee hitaasti kun antaa paikoillaan vähän rmp tä,mikäköhän on ton imusarjan momentti (lämpösenä laitoin 16 lipsiä) Alkuperäinen 289/1966 moottori/imusarja, vinkkejä kaivataan aiheeseen.Itse arvelen ilma vuotoa jossakin mutta mistä etsiä ja miten ?
Koita paikallistaa se vihellys, niin löydät sen vuodonkin. Brake cleaner tai vaikka starttipilotti on hyvä apu imuvuotoja etsiessä, kunhan muistaa ruiskutella maltilla.
Yks hyvä vuotopaikka on kaasarin ja imusarjan välinen laippa / korotuspala. Sullahan (FBFIN65) se oli aika korkea, muistithan tiivisteet. Lämmittelyn jälkeen kantsii tarkistaa kireys.
FBFIN65 kirjoitti:mikäköhän on ton imusarjan momentti (lämpösenä laitoin 16 lipsiä) Alkuperäinen 289/1966 moottori/imusarja, vinkkejä kaivataan aiheeseen.
Imis kiristetään kahdessa vaiheessa ensin 15ft.lbs ja toisella kierroksella 23-25 ft.lbs. Pulttien kiristysjärjestys (jakajan pää vasemmalla ja takapää oikealla, pelkääjän puoli ylhäällä ja kuskin puoli alhaalla):
5 1 9 11 3 7
6 4 12 10 2 8
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Kuuluu tietenkin tiivisteet. Korokepala todennäköisesti vuotaa alapinnastaan eli kts. miten se tiivistyy imusarjaan. Jos on Ford-orggis pala niin sehän on juusto eli ontto ja käytännössä KOKO alapinta pitää olla tiivistynyt koko pinta-alaltaan; joissain aftermarket-imusarjoissa on metallia säästetty ja kaasarin kiinnityksen kohdalta on pienempi, eli korotus menee reunojen yli ja vuotaa korokepalan onton sisustan kautta kuin seula...
Arvaatko mistä tiedän
Arvaa myös, miksi olen teettänyt kokokepalan mallisia 6mm teräslevyjä laserilla joskus, ja jotka muuten ovat osittain jouten tällä hetkellä...
Yksi nopeahko lääke muuten on että käännät palan ylösalaisin, eli tasainen pinta alas imusarjaa vasten ja ontto puoli ylöspäin. Kaasarin laippa saattaa olla saman kokoinen välipalan kanssa...
Tämä topikki on nyt vähän kaapattu alkuperäiseltä kirjoittajalta pois, pitäisikö nämä moderaattorin jotenkin vaikka erottaa ja saisi aloittaja rauhan tähän oman ongelmansa selvittelyyn?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Tietsikan kans ongelmia monta päivää...No nyt toimii, ja toimii autokin. Hörisee tasaisesti. kaasarin säädöistä oli kiinni, ja toimii imusarjavakuumilla, portattua en oo vielä ees kokeillu, kun tulee tekemisen puute niin pitää varsin testata. Tosin peltisatsit meinaa vuotaa mut vuotakoon, kun sovinnolla ei rupee pitämään. Venttiilikopan huohotin letkusta tulee aika paljon "kaasuja" että oikein selvästi utu nousee, onko normaalia, että noin reippaasti huohottaa?