Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Harrastelija tiedustelee että onko joku törmännyt tilanteeseen ja voisi siten opastaa tilanteessa, ettei startti inahda, vaikka kuinka avaimesta kääntelee, eikä syy ole tyhjässä akussa. Akulta lähtee johto jollekin pilttipurkin kokoiselle ja muotoiselle "sytytysboksille", josta johto etenee loogisesti startille mutta eipä vaan tule johdon sisällä virtaa tuolle startille saakka vaan jää salaperäisen mysteerin omaisesti sinne "boksiin". Tuo "boksi" näyttää olevan mallia umpinainen, jonka sisälle ei pääse (eikä varmaan ole meikälkäisen syytä päästäkään) ilman rällämyllyä tms kätevää avaajavälinettä. Vai juontuuko vika virtalukosta??
Kyse jo iäkkäämmästä 65 mussesta, jossa lähes hallitsematonta alkukantaista voimaa tuottaa L6.
Kyseinen pilttipurkki lienee solenoidi, jota ohjataan virta-avaimella. Eli tämä kyseinen purkki antaa virtaa startille startatessa. Periaatteessa tämän toimivuutta voi kokeilla ohittamalla suoralla johdolla puolelta toiselle, mutta saattaa kipinöidä hiukan liikaa ja muutenkin pitäisi olla varovainen.
Ilmeisesti tämä solenoidi ei saa virtaa, ja se voi johtua esim. rikkinäisestä virtalukon pohjasta. Onko oireillut aiemmin? Ja eihän vain ole käynyt ns. perinteisiä, ja vaihdevalitsin (automaagi) ei olekaan ihan kunnolla P- tai N -asennossa...?
Eipä ole aiemmin oireillut, johtunee tällä kertaa kait siitä, että polle on ollut pilttuussa ajamatonna koko kesän. Eikä tällä kertaa ole kyse tuosta tomaatti-dilemmasta kun tuon voimalan jatkeena on manuaali.
Otanpa isomman lekan kätöseen ja taputtelen hieman ...
Sitten Jukka kun sait sen solenoidin hajalle niin voit tulla hakemaan multa varaosan, kotona on yksi joutilas ja Jyxikin alkaa olla jo hyvä osienluovuttaja niin pääset ainakin testaamaan piileekö vika siinä solenoidissa.
Ootko muuten testannut, että käsky tulee sieltä virtalukolta sinne solenoidille? Virtalukon pohja on todennäköinen kuten edellä todettu, niinkuin johtosarjakin virtalukolta solenoidille, tai esim. siinä sun projektissa vahingossa tulipellistä irti hutaistu liitinkin... tai sen hapettuneet koskettimet.
...ja eikun voimalaitos käyntiin...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Pony kirjoitti:Sitten Jukka kun sait sen solenoidin hajalle niin voit tulla hakemaan multa varaosan, kotona on yksi joutilas ja Jyxikin alkaa olla jo hyvä osienluovuttaja niin pääset ainakin testaamaan piileekö vika siinä solenoidissa.
Ootko muuten testannut, että käsky tulee sieltä virtalukolta sinne solenoidille? Virtalukon pohja on todennäköinen kuten edellä todettu, niinkuin johtosarjakin virtalukolta solenoidille, tai esim. siinä sun projektissa vahingossa tulipellistä irti hutaistu liitinkin... tai sen hapettuneet koskettimet.
Meitä saman komian siviilinimen omaavia on varmaan foorumin kävijöinä useita.
Ei auttanut solenoidin koputtelu eikä taputtelu mutta koeluonteinen suora johdotus akulta solenoidin startille lähtevään johtoon kyllä herätti heti startin ja aiheutti säkenöivää sähköilmiötä, josta Poro jo varoittelikin.
Tepille tiedoksi, että poikkean ponitallille hakemaan (taas) hätäapuna varaosaa (ja knowhowta).
No nyt kun tiedetään että startti toimii koitappas sitten hyppylangalla antaa solenoidille herätys, eli akulta +12 solenoidin siihen pikkuliittimeen, mihin tulee virtalukolta starttivirta. Jos ei starttaa, on se zolenoidi kaputt mutta jos starttaa, on vika solenoidilta virtalukolle päin...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Hyppylangan avulla voimalaitos pärähti sinnikkään herättelyn jälkeen käyntiin eli solenoidi näyttäisi muuten toimivan mutta kabiinin puolelta ei vieläkään tapahtunut mitään.
Täytyypä tsekata tuo maadoitus ja perehtyä muutoinkin tuohon virtalukon sisimpään. Jo yleistarkastelulla osui näppeihin yksi orpona heiluva johdonpää virtalukosta. Ao. johdossa oli valmiina paikka sulakkeelle mutta eipä sitten näkynyt toista orpona heiluvaa johtoa, joka olisi kaivannut kaveria, mikähän johto lienee?
Olisi varmaan taas käyttöä Shop Manualille . . .
kopukka65 kirjoitti:Hyppylangan avulla voimalaitos pärähti sinnikkään herättelyn jälkeen käyntiin eli solenoidi näyttäisi muuten toimivan mutta kabiinin puolelta ei vieläkään tapahtunut mitään.
Jos startti pelaa hyppylangalla eli akulta +12V suoraan sonenoidin + herätetinniin niin silloin vika on virtalukossa tai virtalukon ja solenoidin välillä, ei maadoituksissa.
Joo mullakin oli toissapäivänä jotakin vikaa kun yritin startata autoani. Vika ei mullakaan ollut tyhjässä akussa. Kun käänsin avaimesta ja yritin startata, niin kone ei inahtanutkaan vaan kuului joku ääni, niinku "rele" olisi naksunut. Lisäksi oli 20min aikaa ehtiä töihin et hieman paniikki iski. Veivasin siinä sitten hetken starttia ja lähti yhtäkkiä käyntiin. Taitaa mullakin olla sama vika kun sulla. Ei kyllä ole kuin kerran reistaillu, muuten on aina lähtenyt käyntiin. Täytyy varmaan tsekata tarkemmin.