Kaasarin säätöä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Voishan sitä kokeilla koeajaa ilman alipaine-ennakonsäätöä. Ota kaikki letkut irti vakuumikellon ja alipainelähteiden väliltä ja tulppaa ne (ei alipainevuotoja imusarjaan/kaasuttimeen) sekä käy kokeilemassa paraneeko kulku.

Alipainesäätimessä on siis aikaistus ja myöhäistystoiminnot. Kauempana jakajasta oleva on aikaistusliitäntä ja lähempänä oleva on myöhäistysliitäntä. Myöhäistystä käytetään päästöjen vähentämiseen eli ei tarvi välttämättä kytkeä mihinkään. Mitenkähän on jos sen tulppaa, niin haittaako se aikaistuksen toimintaa? Ovat nimittäin saman kalvon eri puolilla.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Mites toi alipainesaatimen termostaatti (?) toimii? Siis se motti, joka on vesiletkun juuressa. Kun kone on kylma, niin alipaine ei paady alipaine-ennakkovehkeelle? Mietinpa vaan, kun itella moinen puuttuu ja kylmana ei oikein veda. Toisaalta joku on myos tunkannut ryyppya "pienemmalle" eli myotapaivaan pari pykalaa. Ongelmana sen kanssa on vaan, ettei mikaan tyokalu sovi venakopan ja kaasarin valiin, etta saisi alinta ruuvia loysemmalle.. :(
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

No nyt rupesi tikuttamaan ! Kävin hakemassa uuden alipaineletkun ja kytkin sen alipainekellon taaemman saasteliittimen imusarjaan. Koeajolla homma toimi kuin buikki, jos sanonta täällä sallitaan.

Katsotaan nyt pari päivää onko efekti pysyvä vai oliko konehuoneessa jokin tilapäinen häiriö joka sai kaiken toimimaan :D
Convertible '71 302 C4
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Kaljatölkit takaisin jääkaappiin...
Kone sammui kaksi kertaa työmatkalla aamulla kaasua painettaessa. Mutta lähti kyllä sekunnissa heti käyntiin kun näytti vähän starttia. Rauhallisesti cruisaillen pääsin kyllä töihin.

Eli olisko toiminut illalla sen takia kun oli kuuma kone mutta aamulla kylmänä ei.

Jos on vielä muita hyviä neuvoja niin ovat tervetulleita..
Sytytys ja sen säätöjen oikea toimiminen on nyt sitten vielä auki.

Mutta jos positiivisesti katsoo niin ainakin seuraavat viat on poistettu
- Kaasarin koho
- Laho bensaletku
- Alipainekytkennät
- Kiihdytyspumpun säätö ei nyt näyttänyt paljoa vaikuttavan
Convertible '71 302 C4
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kysynpähän vaan, että sammuuko auto heti kun starttaat ja yrität lähteä vai sammuileeko se vielä usean kilonmetrin ajon jälkeen edelleen kaasua painettaessa?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Liian pienet suuttimet tai PV sökö, kohta alkaisin poistaa näitä mahdollisuuksia. Ensimmäinen todennäköisempi, PV taitaa yleensä mennä rikki niin että jää rikastamaan ellei ole juuttunut jumiin vaikkapa kiinni. Jos skenaario menisi näin: kaasua sopivasti painamalla ryytyy, mutta hiukan vielä lisää painamalla taas herääkin niin silloin PV lienee kunnossa (=herättää koneen taas kun rikastaa) mutta suuttimet liian pienet. Tuon Autoliten kanssa varsinkin tuntuu siltä, että bensapula PV:n aukeamiskohdan yläpuolella on varsin terävä. Ylhäältä päin kuollutta aluetta voi madaltaa suurentamalla suuttimia, alhaalta päin nostamalla PV:n arvoa. Kaikki kompromissit tässä kohtaa kokeiltavissa, eli esim. pykälän verran isommat suuttimet ja seuraava arvo PV:stä, tai pelkkää PV:tä isommaksi, tai pelkkiä suuttimia isommiksi.

Minkä kokoiset suuttimet sulla siellä on? Katsoit varmaankin samalla kun koho oli ulkona. Tämän vielä voit tarkistaa ja tarvittaessa eri kokoisia koitella kaasaria irrottamatta.

PV. Kaasari irrotettava. Kannattanee vaihtaa PV saman tien uuteen ja oikea arvo lienee luokassa 7.5-8.5. Sellainen tulisi kaasarin rebuild kitissä kaikkien muidenkin tilpehöörien kuten tiivisteiden tms. mukana. Löytyy Auto-Kivitilalta hyllystä mikäli ovat jotain menneestä oppineet... :)
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Mikäli kylmänä on liian vähän ennakkoa on toiminta todennäköisesti takkuilevaa. Kytkit siis myöhäistävän vakuumikellon liitännän imusarjan jatkuvaan alipaineeseen? Mikäli näin niin silloin ei ihme jos kylmänä kakistelee, sikäli mikäli nyt on jatkuvasti tyhjäkäynnillä vähemmän ennakkoa. Mutta jos kytkennän jälkeen tyhjäkäyntikierrosluku ei muuttunut, ei myöhäistyksen kytkentäkään muuttanut ennakkoa. Ei sitä kyllä normaalikäytössä tarvi sitä ennakon myöhäistystä, moottori pelaa ilman sitäkin oikein.

Onhan perusennakkoa riittävästi, eli ~10 astetta?

Veekoon kirjoituksesta tuli mieleen, että pitäiskö myöhäistävän liitännän välissä nimen omaan olla se lämpötilan mukaan toimiva alipaineventtiili?

Kylmänä voi kaasua hieman liputtelemalla auttaa kiihdytykseen heräämistä. Mikäli se auttaa on käytössä vain liian vähän ryyppyä.

Sammuiko moottori aamuajelulla kun löysäsit kaasun? Mikäli sammui, johtuu se aikaisemmista ominaisuuksista ja nyt lisätystä alipainemyöhäistyksestä.
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Noniin, ongelmat näyttäisivät olevan historiaa. Mikä tarkkaan johtui mistäkin jäänee epäselväksi, mutta kaikki oireet postuivat kaasarin uudellenrakentamisella ja kärjettömällä sytkällä.

Eli kaasarin meni korjaussarja; kiihdytyspumpun kalvo, powervalve, suutin, neulaventtiili ja tiivisteet. Kaasari ilmeisesti vuosi ilmaa aikaisemmin.
Sytkään Crane XRi, MSD Blaster 2 ja 0.8ohm etuvastus, autossa ei ollut etuvastusta alkuperäisen puolan kanssa.
Vakuumikellon primääripuoli kaasariin ja takapuoli imusarjaan.

Perusennakko 8.5, kokonaisennakko 28

Nyt vetää ja kiihtyy ja käy vimpan päälle. Lisäksi 2200 kierroksella menee tämän päivän vähäpäästöisen speksiin ja tyhjäkäynnilläkin melkein. Ei huonosti 35 vuotta vanhalla padalla..

Kiitoksia kaikille auttaneille,
Ulkona näyttäisi olevan kruisailusää 8)
Convertible '71 302 C4
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Sama homma. Nyt on uusi mehumaija kiinni ja Toimii! Meinas vaan kintut palaa, kun tartti ajaa lamppari taysilla helteessa. Vaatimattomat 40C pihalla ja nippanappa pysy pata 190F kruisaillessa, normaalisti pyorii jotain 160F.. :shock: 8) :shock:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Ford20
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Marras 2005, 00:05
Paikkakunta: Vaasa

autolite

Viesti Kirjoittaja Ford20 »

siinä autolitessä on muutama kalvo liittyen tuohon PV jne.
Ne pitää kyllä olla ehjät että tuo kiihdytys-sydeemi toimii.
Me laitoimme korjaussarjan jonka mukana kaikki kalvot ja toiminut nyt
14 vuotta virheettä.
Ja tietenkin sitä kiihdytysnappia painamalla kaasarin sivulta pitää
näkyä selvä ruiskaus että sitä bensaa menee.
Koneen ei tarvitse olla käynnissä kun sitä testaa, kunhan kaasarin bensa on vain normaalissa käynninjälkeisessä tasossa.
Vastaa Viestiin