Eturenkaiden koko

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Eturenkaiden koko

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Renkaatkin oli tarkoitus uusia..
Taakse menee 235/60-15, mutta panisiko eteen 225/60-15 vai 215/65-15. Huomaako eroa ajossa vai hukkuuko kaikki avon korin vapinaan kumminkin.. Vanteet on 15x7 Magnumit.
Hieman myös epäilyttää että 225 tulee liian lähelle lokasuojan reunaa, jousituskin kun on melko matala 35 vuoden jälkeen.
Mitäs muilla on isokoppaisissa edessä ?
Convertible '71 302 C4
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Eturenkaiden koko

Viesti Kirjoittaja Fastback »

CONVER71BLE kirjoitti:Renkaatkin oli tarkoitus uusia..
Taakse menee 235/60-15, mutta panisiko eteen 225/60-15 vai 215/65-15. Huomaako eroa ajossa vai hukkuuko kaikki avon korin vapinaan kumminkin.. Vanteet on 15x7 Magnumit.
Hieman myös epäilyttää että 225 tulee liian lähelle lokasuojan reunaa, jousituskin kun on melko matala 35 vuoden jälkeen.
Mitäs muilla on isokoppaisissa edessä ?
Omassa isokopassa on 215/65-15 edessä ja olivat mainiot ajettavat sen vähän aikaa mitä autolla ajoin. Tuskin mikään ihanne autoslalom profiili, mutta ajossa oli tosi hyvä. Onko hakusessa nyt mr-look vai mitä autolta haet? Isokoppaiseen mahtuu melkoiset kumit taka-akselille kunhan vanne omaa oikean backspacingin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Mach73
Aktiivi
Viestit: 69
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mach73 »

Mun ex Mach:ssa oli 235/60/15 sekä edessä että takana ja olivat 7" magnumeilla.
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Hakusessa ei ole mr-look, slalom, american car show tms vaan käyttöauto, cruisailua ja renkaiden potkimista parkkipaikkanäyttelyssä.

Takana on nyt 235/60-15 8" Wolfraceilla ja istuvat hienosti lokasuojan reunaan nähden, noitten backspacingista ei ole tietoa, voi olla että Magnumeilla gummi siirtyy hieman sisäänpäin. Ei ollut tarkoitus kuitenkaan tuosta leventää.
Convertible '71 302 C4
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

CONVER71BLE kirjoitti:Hakusessa ei ole mr-look, slalom, american car show tms vaan käyttöauto, cruisailua ja renkaiden potkimista parkkipaikkanäyttelyssä.

Takana on nyt 235/60-15 8" Wolfraceilla ja istuvat hienosti lokasuojan reunaan nähden, noitten backspacingista ei ole tietoa, voi olla että Magnumeilla gummi siirtyy hieman sisäänpäin. Ei ollut tarkoitus kuitenkaan tuosta leventää.
Jos joskus haluat sitä maximum kumia taakse niin ota yhteyttä. Saat multa tarkat mitat vanteen leveydestä, bs ja offsetista, sekä sopivia rengasvaihtoehtoja. Wolfracet saattavat levittää ulospäin. Normaalit 15x7 Magnum 500:t ovat yleensä 4-4 1/4" bs:llä, eli levittävät sisäänpäin. Niille sopii sovinnolla 275/60-15 taakse ilman murheita ja menee kauniisti loksuojan sisäpuolelle eikä ota kiinni niin yhtään mihinkään. Teetin mittatilaustyönä Wheels Vintiquella 15*10 Magnum 500:t kustom bs:llä ja haluamallani offsetilla, lisähintaa tuli n. 20 taalaa per vanne. Ei kallista mun mielestä.

Jos wolfracet miellyttävät ja rengaskoko on riittävä niin pidä tuosta kiinni.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Wolfracet olisivat muuten kelvanneetkin mutta edessä koko oli 14" ja levyjarrurempan takia ne ei enää sopineet, joten tuli hankittua Magnumit joka nurkkaan. Wolfracet 2x14"+2x15" tulee myyntiin sitten kun uudet kumit on alla..

En ole hakemassa maksimigummeja mutta nyt nuo Wolfracet istuvat todella siististi 235/60:llä ulkoreunastaan lokasuojaan nähden. Jos 7" Magnumeilla samankokoinen kumi siirtyy sisäänpäin niin sitten voisi kyllä panna leveämmänkin. Hoitaisikohan 245 homman..

Paljonkos rekisteriotteeseen merkatun rengaskoon saa muuuten ylittää ?
Convertible '71 302 C4
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Saapi olla +100mm

En kyllä laittaisi 7" vanteelle 265 rengasta...
Oliko 8" vauhtiperän tapauksessa?
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Saapi olla +100mm

En kyllä laittaisi 7" vanteelle 265 rengasta...
Oliko 8" vauhtiperän tapauksessa?
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Antti66HT kirjoitti:Saapi olla +100mm

En kyllä laittaisi 7" vanteelle 265 rengasta...
Oliko 8" vauhtiperän tapauksessa?
Ei kyllä mulla on nyttenkin yhdet 275/60-15 kumit 15x7 magnymeillä. Se ei tuskin ole paras mahdollinen autoslalom kumi, mutta cruisingilla ja jopa highwayllä todettu ihan hyväksi ajaa. STRO-taulukon mukaan ollaan vielä sallitun rajoissa, eli 275/60-15 renkaalle se on minimi suositus. Se ei tosiaan ole liian leveä sinne, mutta alkaa se kumi jo hieman pullistua. Jos sulla vaan on vakio levyinen akseli niin pitäisi se sinne mennä. Itse kun sovitin noita 15x7 magnumeille asennettuja 275/60-15 kumeja niin tilaa jäi sisäsuuntaan 5 cm lehtijouseen ja pari senttiä lokasuojan reunaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jos leveää palloa aikoo,niin vaihtoehto voisi olla 265/50 onko se päkspeisinki nyt tuo mitta vanteet laipan ja takareunan väli ?? itte tuumailen 8" Maknuumeita mutta enoo tarkemmin tutkinut saako niitä miten eri vaihtoehtoja speisinkille ??
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Speedy kirjoitti:Jos leveää palloa aikoo,niin vaihtoehto voisi olla 265/50 onko se päkspeisinki nyt tuo mitta vanteet laipan ja takareunan väli ?? itte tuumailen 8" Maknuumeita mutta enoo tarkemmin tutkinut saako niitä miten eri vaihtoehtoja speisinkille ??
Magnumeita saa hyllytavarana aina 5,50" bs:lle. Eli jos otat esim. 15x/8,5 vanteet 0-offsetilla niin 5,00-5,50" on hyvä backspacing kun puhutaan isokoppaisesta mustangista normaali leveyksisellä perällä. 5,00 - 5,50" silloi jos otetaan kunnon kumeja 275-295 esim. Jos normaali ajelukumi 225-245 ja 7" vanne niin on turhaa ottaa noin suurella backspacingillä, silloin riittää se 4"- 4,50" bs.
-------
edit:
piti sanoa, että 265/50-15 tai 275/60-15 renkaiden hinnoissa ei ole juuri mitään eroa tai ei eroa ollenkaan. 265/50-15 valmistajia on vain kovin vähän, muutamia race renkaita ja ainoastaan Dunlop tekee ko. kokoa. 275/60-15 valmistajia on huomattavasti enemmän.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
clark
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 09 Joulu 2005, 20:24
Auto: Mustang 1969 Sportsroof
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja clark »

Fastback kirjoitti:...Eli jos otat esim. 15x/8,5 vanteet 0-offsetilla niin 5,00-5,50" on hyvä backspacing kun puhutaan isokoppaisesta mustangista normaali leveyksisellä perällä. 5,00 - 5,50" silloi jos otetaan kunnon kumeja 275-295
Onko tosiaan niin, että 8,5" vanne on passeli noin leveälle renkaalle. Entisessä elämässä kun kesälläkin ajettiin euroilla, jäi muistikuva, että 9" vanne + 255/40 rengas oli just.

Leveämpää rengasta tekisi mieli täälläkin. Varmaan 15" tuumaiselle vanteelle, kun jarrujen takia ei isompaakaan tartte. Osaatko sanoa oikean setin torq trust II:selle, eli siis takavanteet (kun semmoset on niin eteen ei tarvitsisi vaihtaa)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

clark kirjoitti:Onko tosiaan niin, että 8,5" vanne on passeli noin leveälle renkaalle. Entisessä elämässä kun kesälläkin ajettiin euroilla, jäi muistikuva, että 9" vanne + 255/40 rengas oli just.

Leveämpää rengasta tekisi mieli täälläkin. Varmaan 15" tuumaiselle vanteelle, kun jarrujen takia ei isompaakaan tartte. Osaatko sanoa oikean setin torq trust II:selle, eli siis takavanteet (kun semmoset on niin eteen ei tarvitsisi vaihtaa)
Rengas & vanne kombinaatioita varten kannattaa katsastaa STRO taulukko. Taulukko erittelee mm. 15" renkaat profiili kerrallaan ja kertoo niille sopivat vannevaihtoehdot leveyksineen. Tässä topicissa kertomani vanneleveydet tai BS:t ovat vain ja ainoastaan 1971-1973 mustangeille. En tiedä sopivaa vanteen leveyttä tai backspacingia '69 Mustangille, ei ole tarvinnut koskaan mittailla.

Sen voin sanoa, että 15x8,5 vanteelle saa laittaa vielä 315/60-15 renkaat. Renkaan korkeus ratkaisee aika paljon, kuten sanoitkin niin euroissa vanteiden kanssa on huomattavasti tarkemppa koska yleensä käyetään isoja 16-18" vanteita ja matalia profiileja, niiden kanssa leveyden kanssa on tarkkaa. Eri asia on profiileiltaan korkeiden renkaiden kanssa, katso stro taulukkoa ja vertaile. Periaatteessa mitä matalampi profiili sitä tarkempaa leveyden kanssa.

http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/stro2.jpg

Paras on kun ryömit auton alle ja mittailet etäisyydet niin lehtijouseen tai lähimpään osaan ja vastaavasti toiselle puolle sama etäisyys lokasuojan sisäreunaan. Sitten mittaat vanteen sisäänpäin levitykset ja ulospäin levityksen, siitä pystyt päättelemään sopivan vanteen. Siihen päälle kannatta miettiä sopiva rengas ja ottaa se mukaan laskuihin, sillä se tulee vannetta leveämmälle.

Täältä löytyy jenkkipoikien vanne kokoja joita ovat sovitelleet '69-'70 Mustangeihin.

http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitmen ... 069-70.pdf
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Antti66HT kirjoitti:Saapi olla +100mm
Meinaat varmaankin +10mm? Muuten mulla sais olla 305:t 01:ssa ja 335:t 05:ssa.. :shock:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Löytysköhän joltain printtiä 14 tuuman stro-taulukosta?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin