Kaasarin säätöä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Kaasarin säätöä

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Moi,
Kaasarissa on sellaista kätevää ominaisuutta että tasakaasulla vetää normaalisti mutta joskus kaasua lisää painettaessa kone ryytyy - aivan kuin tukehtuisi, mutta sitten taas pintakaasulla kulkee loistavasti.
Varsinainen kaasarin kunnostus ja oikea säätö on tilattu kyllä mutta olisikos jotakin maallikkosäätöä jota amatööri voisi kokeilla niin olisi vähän tasaisempaa kyytiä ennen tuota varsinaista säätöä..?
Kaasari oli aikaisemmin onnistuneesti tunnistettu ja mallia Autolite 2100 1.08 2V

Bensan syöttöletkukin pitäisi näköjään uusia, onko niistä metallipunosletkuista muuta vastaavaa hyötyä kuin mahdollisesti ulkonäkö ? Miten metallipunos katkaistaan jotta tulee siisti vai ovatko määrämittaisia jollain jaolla ?
Convertible '71 302 C4
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ryytyykö hetkellisesti ja vetää sitten taas? Tuleeko ryytymä aivan sellaisen suht kevyehkön hitaamman painamisen yhteydessä vai vain kun survaiset vähän miehekkäämmin?

Yksi ensimmäisistä mieleen tulevista on kiihdytyspumpun säätö. Autolitessä se on neliasentoinen, tsekkaa missä asennossa niistä omasi on; voit siirtää pumpulle lähtevää tankoa ylöspäin = kiihdytyspumppu ampuu enemmän, tai alaspäin jolloin ampuu vähemmän. Testaa vaikka ensin pykälä ylemmäs, tapahtuuko parannusta? Siihen suuntaan kumpaan paranee niin aletaan tietää, johtuuko ryydana laihuudesta vai rikkaudesta.

Mun arvaukset menee koko ajan laihan suuntaan. Kiihdytyspumpun säätö ei välttämättä poista ongelmaa, mutta se on helpoin testata kun ei tarvitse korkata kaasaria. Seuraavat säädöt onkin sitten suuttimien vaihto (onnistuu irrottamatta kaasaria mutta päällikansi pitää kääntää sivuun) ja PV:n (power valve, voimaventtiili) vaihto (kaasari nostettava kokonaan pois) mutta mennään niihin kun olet testaillut tuota kiihdytyspumpun säätämistä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Ryytyy hetkellisesti jo kevyemmällä painamisella mutta kun löysää niin elpyy taas, eli rauhallisesti voi cruisailla mutta kun yrittää saada lisää vauhtia niin sanoo bööö.-
Aamulla katsoin ja tanko oli ylimmässä asennossa ja toinen pää ulommassa asennossa (kaksi reikää), täytyy illalla kokeilla..
Convertible '71 302 C4
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ok, sulla on siis varaa säätää molempiin suuntiin.

Laskemalla 4-asentoista päätä alemmas "laihennat" kiihdytyspumpun iskua.

Siirtämällä 2-asentoisen pään siihen sisempään reikään "rikastat" iskua.

Lähtisin siirtämään 4-asentoisen toiseksi alempaan ja tsekkaus paraneeko yhtään. Jos menikin huonommaksi, niin sitten 2-asentoinen pää sisempään ja koittelemaan 4-asentoisessa päässä alhaalta alkaen asentoja.

Tsekkaa perusasiat: Onhan sytytys oikeissa arvoissa? Tyhjäkäyntiseokset optimaaliset? Ja mistä otat alipaineen jakajalle, suoraan alipaineesta vai kaasarin portatusta lähdöstä? Tsekkaa myös, että kiihdytyspumppu ruuttaa bensaa kurkkuihin.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

No niin, suoritin säädöt mutta en kerinnyt kokeilemaan kun puhelimen soidessa jäin hetkeksi seisomaan virrat päällä kone sammuksissa ja huomasin että bensa haisee enemmän kuin lääkäri määrää eli kaasari tulvi.
Eli koho ei taida skulata kunnolla / lainkaan. Tai ainakin se on nyt se päälimmäinen ongelma.
Pääsenkö mitenkään kohtuudella tsekkaamaan kohon kuntoa vai pitääkö jättää asiantuntijalle ?
Convertible '71 302 C4
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Pääset tsekkaamaan; kaasarin kansi auki ja koho on heti näkyvissä. Pieni metallilanka pitää sen paikallaan, napsauta se pois sisääntuloventtiilin hahlostaan ja voit nostaa kohon pois akselinsa kanssa. Varo ettet pudota venttiilin neulaa pitkin poikin, se pitäisi nousta samalla.

Jos koho on puhki, täyttyy se bensalla ja todennäköisesti pitää venttiilin auki koko ajan = tulvii. Jos on muovinen niin vaihtoon, jos on peltinen niin sen voi tinata. Virran päälle jättämisen kanssa ei pitäisi olla tekemistä tulvimisen kanssa, ellei sulla ole sähköinen bensapumppu.
Kohon asento säädetään sitä metalliliuskaa taivuttamalla; hyvä perussäätö on, että koho yläasennossaan on n. 1/2" kaasarin tiivistepintaa alempana.

Eli tsekkaa koho, mutta venttiilikin voi olla saanut siipeensä. Kun tsekkaat kohon asentoa ja säädät sitä, älä paina venttiilin neulaa voimakkaasti alaspäin ettei vaurioidu ainakaan lisää.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

GT-350 kirjoitti: Virran päälle jättämisen kanssa ei pitäisi olla tekemistä tulvimisen kanssa, ellei sulla ole sähköinen bensapumppu.
.
Eipä mulla ainakaa tulvi, vaikka on sähköt pumpussa. Mää mitään tiijä, mutta ...
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Joo sähköpumppu on..
Ja vot, kohohan siellä kellui ammeessaan ihan vapaana, eli metalliklipsu oli karannut venttiilin hahlosta ja koko koho nousi ja laski bensan mukana eikä toiminut vipuna ollenkaan. Joku oli sen sen kohon jo joskus aikaisemmin tinannut - olisko tullut laitettua huonosti takaisin ja irronnut sitten.

Samalla huomasin sen seuraavan vian; bensaletku oli lahonnut kaasarin päästä alapuolelta - siitä se olisi tulvinut sitten seuraavaksi..

Osa alkuperäisistä ongelmista liittyi varmaan ajoittaiseen tulvimiseen, ja pikatestauksella paikallaan "P":llä kaasutellessa toimi muuten hyvin mutta nopeasti survaistessa epäröi hetken mutta kävi sitten moitteettomasti.
Ei kun koeajolle ja kiihdyttäessä böö..

No siitä tuli mieleen että liittyykö laatikkoon - onkohan siellä öljyä..?
Mittatikusta nyt ei saanut mitään selvää, lisäsin kumminkin. Ja totesin ettei sillä mittatikulla edelleenkään tee mitään; punaista siellä tai täällä koko puolen metrin matkalla lisäyksen jälkeen.. :D
Mutta sitten ongelma ei ainakaan lyhyellä lenkillä enää näkynyt

Jälkikasvu esti jatkotestaukset, täytyy jatkaa Sunnuntaina - cruisailusäätä tiedossa 8)
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kai tarkistit laatikkoöljyt lenkin jälkeen, auto käyden??? :keppiheppa:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Joo, lämpöisenä, käynnissä ja "P"llä.

Se mittatikku vaan on sellanen mutkille ja kierteille taivutettu vänkyrä että kun sen sieltä pyörittelee ylös niin se öljyn taso ei ollenkaan ole selvästi luettavissa vaan punasta on vähän siellä sun täällä. Jos se öljy olisi vähän paksumpaa ja tummaa niin raja näkyisi varmaan paremmin...

Mutta mitens periaatteessa: voiko laatikon vähäöljyisyys tai muu juttu vaikuttaa tohon böö efektiin. Miten auto käyttäytyy jos laatikossa on liian vähän öljyä ?
Eli kaasarissa oli jokatapauksessa vikaa ja toi kohohomma tuli korjattua, kiihdytyspumpun asetuksia pitää vielä kokeilla, mutta oliko laatikollakin tähän osuutensa kun tilanne oli eri parkilla ja drivellä..?
Convertible '71 302 C4
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Kiihdytyspumpun vipu on nyt alimmassa reiässä, paikallaan kaasutellessa toimii hyvin. Ajellessa pintakaasulla kaikki toimii - jos kiihdyttää niin meinaa taas ryytyä. Kun runttaa reilummin niin ottaa kierroksia ja vaihtaa pienemmälle ja toimii taas.
Eli suurin probleema tuntuisi olevan kiihdytettäessä samalla vaihteella, kun polkaisee sen verran että päättää vaihtaa pienemmälle niin vetoa löytyy. Kevyemmällä kiihdytyksellä konepellin alla on mr Ryydman..

Alipaine jakajalle tulee kaasarista. Sytytyksen oikeellisuudesta ja alipaine- tai keskipakosäätöjen toimimisesta ei ole tietoa - vain lamppu puuttuu..
Convertible '71 302 C4
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kyllä sen yleensä huomaa jos laatikossa on liian vähän öljyä, "vaihtaessasi" laatikko selvästi miettii ennen kuin pykälä menee päälle. Tosi vähällä öljyllä ei enää mene mikään vaihde päälle. Varmimmin sen huomaa liikkeelle lähdössä.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
ML
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja ML »

Vähän ohi aiheen, mutta mitä öljyä olette käyttäneet?
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

ML kirjoitti:Vähän ohi aiheen, mutta mitä öljyä olette käyttäneet?
Löytyiskö tuolta?
http://mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=1362
-Jukka-
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

'71 C4:n mittatikussa lukee että käytä vain Type-F öljyä, muuten takuu raukeaa. No takuu on viisiin jo rauennut about kauan sitten mutta käytin silti ;)
Pääkaupunkiseudulta ATF Type Fää saa Vantaan Motonetistä, Espoosta ei.

Takaisin alkuperäiseen ongelmaan; voisiko ongelmalla olla mitään tekemistä alipainesäädön kanssa ? Kirjoja lueskellessa huomasin että jakajan alipainesäätimessä onkin kaksi tötteröä: etummainen menee kaasarille ja takimmaisen pitäisi mennä imusarjan perällä olevaan alipaineen 'jakotukkiin'. Tuo alipainesäätimen taaempi putki oli tulpattu edellisen omistajan toimesta enkä siihen osannut letkua aikaisemmin kaivata..
Convertible '71 302 C4
Vastaa Viestiin