8" pinionin mutteri

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

8" pinionin mutteri

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Löystynyt oli niin että pyörähti kädellä pinionista kiinni pitämällä, mihin momenttiin pitäisi kiristää että pelittää?

Nimim: Loppuukohan tärinä
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Eikö tosiaan kellään ole tietoa?

Tietäis edes maksimin mihin uskaltaa kiristää ennen kuin crush washer antaa myöten.
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Uudella crush washerilla noin 175 lbs ft. Muuta tietoa en löytänyt.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

hmm. Itse en oikein tuohon momenttiin luottanut, vaan otin pinionin runkoineen viilapenkkiin kiinni ja säädin laakerit.

Liimaa mutteriin... Nimimerkillä kokemusta on. Edellinen löystynyt pinionin mutteri maksoi ajokauden, perän kardaanin pakoputket ja jäähdyttäjän...
Viimeksi muokannut Antti66HT, 07 Kesä 2006, 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Menihän se vielä 1/5 kierrosta kiinnipäin pienellä pulttikonella. Vaantää noin 160-170Nm
Odottelen valtaisalla jännityksellä koeajoa.
Kuva
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Antti66HT kirjoitti:hmm. Itse en oikein tuohon momenttiin luottanut, vaan otin pinionin runkoineen viilapenkkiin kiinni ja säädin laakerit.

Liimaa mutteriin... Nimimerkilolä kokemusta on. Edellinen löystynyt pinionin mutteri maksoi ajokauden, perän kardaanin pakoputket ja jäähdyttäjän...
Paljonko laitoit vierintävastusta kiloina oliko jotain 1,5 - 2,5 kb.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Ei tietoa vierinnöistä, enkä tiedä olisiko siitä oikein apuakaan kun perä ei ole uusi. Ei ole sopivaa momenttiavaintakaan saatavilla. Enkä viitisisi alkaa purkaamaankaan ajokauden aikana.

Eka koeajo:
Värinä ehkä lieveni aavistuksen, mutta perusongelma on sama: värisee.
Kiristyksestä seurasi se että nyt perä "jollottaa" vähän, ei pahasti.
Tiedä sitten onko löysä mutteri syönyt vähän hampaita niin että oikeakin tiukkuus aiheuttaa vähän ulinaa.

Soittelin suojaselle, ja hän ystävällisesti vastaili kysymyksiin.
Pienellä pulttikoneella ei kuulemma mutteria saa liian tiukalle ja tohtii paukuttaa.
Tiedä sitten pitäisikö mennä vielä tiukemmalle.

Muinoin oli V8 -magazinessä 2 -tai 3 osainen 9" korjausprojekti, siinä oli maininta ysin pinionmutterin oikeasta momentista jos käytetty perä avataan ja kasataan uudelleen samalla crush washerilla.
Muistaako joku/onko lehti tallessa?
Kuva
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Paljonko on ajettu korjauksen jalkeen? Jollotus voi olla ihan sisaanajosta johtuvaakin? Mun 9" peran peruskorjauslapussa luki, etta pitaa vieda oljynvaihtoon 1000 tai 5000mi jalkeen tai takuu loppuu siihen..
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Läjätty muistaakseni -96.

Tosin kuulemma Richmondin rattaat tuppaa aina jollottamaan vähän, tiedä sitten.

Kaveri esitti mielenkiintoisen teorian, tuumas että jospa se onkin niin että kardaanista johtuva värinä on avannut ajan kanssa sen pinionin mutterin, eikä värinä olisi alun alkaenkaan johtunut siitä.

Noh, ens viikon alulla pääsen mittaamaan kardaanikulmat kunnolla.

EDIT:
9" perällä näyttää olevan sama 175lbs/ft momentti mutterille.
Pyörintävastus pinionille on 5-8 in/lbs uudelle ja 8 in/lbs käytetylle laakereille. Se olis niin paljon kuin 0.56Nm-0.90Nm uudelle ja 0.9Nm 9" perälle. 8" on vissiin vähemmän.

Meinasitko roki että kp on kilopondeja?
1.5 kilopondia on 14.7Nm, 2.5kp = 24.5Nm.
Kuva
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Ajtus karkuteillä ihan normaali kiloja tarkoitin, joskus nuorena miehenä sepitin saabin laatikoita aikas paljon. Niissä säädettiin peränlaakerit vierintävastuksen mukaan, oli jotain 1,5-3,0 kiloissa en enää muista tarkasti. Mutta tuosta pinjonin mutukaisesta oli löysällä, vaihdoin stefan justiin iltamassa, ja käytimpä poikkeuksellisesti munumenttaali avainta mutukan kirintään. Vuan eipä uskalla kiriä siihen 175 lipsiin menee melkein jumiin, hölläsin ja vedin 100lipsiin johan rupes puöriin herkästi. Vollotti jonkun verran ennen operaatiota, mut ei ainakaan pahentuna kojeajo lenkillä, huommen aamulla sen kuule kun pyyhkäsen joesuuhun.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

veekoo kirjoitti:Paljonko on ajettu korjauksen jalkeen? Jollotus voi olla ihan sisaanajosta johtuvaakin? Mun 9" peran peruskorjauslapussa luki, etta pitaa vieda oljynvaihtoon 1000 tai 5000mi jalkeen tai takuu loppuu siihen..
Perä läjätty (välitykset vaihdettu ja laakerit, samalla lukkoa hieman löysättiin) 2001 tai 2002.
Kilometrejä takana noin 5000 - 7000.
Aktiivi aikana öljyt vaihdettiin noin 3-4 kesässä. Viimeisin vaihto oli minulla 2005 ennen syksyn ratapäivää.

Takuu loppui kun kannoin perän liikkeestä ulos.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Ja viimeiset päivitykset:

Löysäsin vähän mutteria siitä "pulttikonekireydestä" ja laakeriliimaa väliin.

Jos nyt tämän kesän menis. Vähän jollottaa edelleen.

Jännä juttu muuten, jos kiihdyttää vaikka 80mph-100mph nopeuteen täydellä kaasulla niin ei "ehdi tuntua" lähellekään niin pahalta tuo värinä.

Perskuta kun tietäisi tuon tarkan pyörintävastusmomentin, vois viikon päästä kun kesäloma alkaa vaikka tempaista pirusillaan murikan pöydälle ja kokeilla sitä pyöritysvastusta. ettei vaan laakeri hirtä pitkällä reissulla.


Nyt tietysti mutteri on niin tiukassa että ei lähde kuin kuumentamalla auki -> stefa kärähtää avattaessa... :evil: :oops:
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Päivitystä, kirjoittelin tämän tuonne OD:llekin. Jos siitä vaikka olisi jollekulle iloa joskus:

"Noniin, nyt taisi käydä vanhanaikaisesti.

Kone ei jaksa enää vetää ihan pintakaasulla 100km/h, vaan alkaa rytkyttämään...samalla ilmenee värinää.
Pieni veto päällä tai moottorijarrutuksessa ei ongelmaa.

Tais olla semmoinen homma että pinionin laakerit on lopussa.
Ja mutteri olikin löysällä juuri sen vuoksi että laakerit on menneet horoiksi.
Samalla selvisi se miksi takarengasdynossa oli n. 50hp hukassa...ja se miksi 5-litrainen hörppäsi 28 l/100km vaikkakin raskahkolla jalalla.

Tuli sitten lähdettyä töihin mussella...70km siirtymää kotiin.
Saas nähdä soitellaanko traileria."
Kuva
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Hoh hoijaa.

Perä on nyt entrattu, eikä sieltä mitään ollut edes rikki.
Pinionin mutteri vaan oli liian löysällä.
Krymppiholkin tilalla oli teräsrengas joten laakerivälykset ei voi edes mennä liian tiukalle.
Noh, pantiin nyt sitten laakereita uusiksi kun kerran oli levällään.
Yoken/boorit oli ehkä ihan aavistuksen väljät, mutta nyt on yokekin varmuuden vuoksi iki-iki-liimalla kiinni. Kyllä on lystiä seuraavalla purkajalla.

Tärinät jatkuvat.
Kai se on tarkistettava kulmat uudelleen, kun ei ole oikeaa kardaanikulmille tarkoitettua mittaria niin kikkaillessa on voinut tulla jokin lasku -tmv häiriö.

Jos näyttää hyvältä niin prkl tasapainotetaan sitten seuraavaksi kardaania.
Ristikot näyttää ja tuntuu hyvältä, ei klappia.
Ja jos se ei ole jordaani niin kai se tremec on sitten tempaistava pöydälle.

Nyt tuntuu jo siltä että tutina meinaa alkaa jo 60miles tasakaasullakin, tai ainakin se varoittelee mitä tuleman pitää 70miles jälkeen...
:mad: :mad: :wc: jee! :jippii:

Oisko kellään mitään hokkus-pokkus DIY-kotikonstia kardaanin epätasapainon toteamiseen? Tai jos mennään klemmarilinjalle, niin missä asennossa pitäis ensin kokeilla? Summassa?
Kuva
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

Mussemaan kirjoitti:Hoh hoijaa.

Perä on nyt entrattu, eikä sieltä mitään ollut edes rikki.
Pinionin mutteri vaan oli liian löysällä.
Krymppiholkin tilalla oli teräsrengas joten laakerivälykset ei voi edes mennä liian tiukalle.
Noh, pantiin nyt sitten laakereita uusiksi kun kerran oli levällään.
Yoken/boorit oli ehkä ihan aavistuksen väljät, mutta nyt on yokekin varmuuden vuoksi iki-iki-liimalla kiinni. Kyllä on lystiä seuraavalla purkajalla.

Tärinät jatkuvat.
Kai se on tarkistettava kulmat uudelleen, kun ei ole oikeaa kardaanikulmille tarkoitettua mittaria niin kikkaillessa on voinut tulla jokin lasku -tmv häiriö.

Jos näyttää hyvältä niin prkl tasapainotetaan sitten seuraavaksi kardaania.
Ristikot näyttää ja tuntuu hyvältä, ei klappia.
Ja jos se ei ole jordaani niin kai se tremec on sitten tempaistava pöydälle.

Nyt tuntuu jo siltä että tutina meinaa alkaa jo 60miles tasakaasullakin, tai ainakin se varoittelee mitä tuleman pitää 70miles jälkeen...
:mad: :mad: :wc: jee! :jippii:

Oisko kellään mitään hokkus-pokkus DIY-kotikonstia kardaanin epätasapainon toteamiseen? Tai jos mennään klemmarilinjalle, niin missä asennossa pitäis ensin kokeilla? Summassa?
Viime viikolla kans "taisteltiin" yhden -96 Cobran kardaanin tärinän kanssa, käsin kaksin miehin ristikot tuntuivat hyviltä, vaihdettiin kumminkin uudet, loppujen lopuksi meni uuden alumiinikardaanin tilaukseksi, heitti etupäästä "aika" runsaasti.
Vastaa Viestiin