Vain startti puuttuu

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Vain startti puuttuu

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

Kun pyrstön saa irti tervasta niin nokka tarttuu - ja päinvastoin..

Eli kun edellisen ongelman saa korjattua niin seuraava iskee välittömästi:
Sunnuntaina piti lähtemän kruisailemaan mutta autoa startatessa konehuoneesta kuuluu vaan pahaenteinen KLAK eikä startti inahdakkaan (paitsi että saa sanottua tuon klakin jos se sieltä kuuluu..)
Virtaa kyllä näyttäisi jonnekin kulkevan melko riittävästi koska konepelti auki vielä kerran kokeillessani akunkengistä lensi kipunoita.

Nottajotta starttiko nyt seuraavaksi uusiksi ja minkälainen tuo irroita ja kiinnitä projekti on ?
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Jos akunkengistä lentää kipinöitä on kontakti "vähän huono" ja saattaa aihetaa moista vaivaa..
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Tsekkaa kaikki kaapelit ja varsinkin maadoitukset.

Iso "Klak" jo kertoo, että hammaspyörä vetää kehälle mutta startti ei pyöri. Toisilla on ongelma ollut toisin päin...startti pyörii mutta hampaat ei kosketa...Jos "Klak" on pienempi ja kuuluu vain tulipellissä olevasta solenoidista niin sähkövika on todennäköinen. Muista siinä kohtaa, että solenoidikin saa maansa tulipellistä eli tsekkaa että sen pelti saa hyvään kontaktin seinästä.

Ei välttämättä sähköstä kiinni vaan starttimoottorissa oikeasti vikaa. Eli kun olet liitännät tsekannut eikä pelaa niin startti irti (2 pulttia, tai kolme) ja asiaa tutkimaan. Ylempi pultti on vähän hankalassa paikassa, alempaan pääsee alakautta hyvin käsiksi. Sitten kun irrotat ja kiinnität sitä sähköjohtoa, niin pidä sisempää mutteria kiinni toisella kiintoavaimella; se sisempi itse asiassa on kiinni pultissa ja kun pidät niin estät todennäköisesti pultin katkeamisen, riippuen millä momenteilla hommia tehdään.

Irrotus tunkkauksineen n. 7min 20 sek, kiinnitys vie helposti pidempään kun on vähän hankalaa varsinkin sen ylemmän pultin kanssa ja alakautta kun starttia takaisin työntää niin vähän se puuskututtaa. Kaverista on hiukan apua.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

GT-350 kirjoitti:Irrotus tunkkauksineen n. 7min 20 sek, kiinnitys vie helposti pidempään kun on vähän hankalaa varsinkin sen ylemmän pultin kanssa ja alakautta kun starttia takaisin työntää niin vähän se puuskututtaa. Kaverista on hiukan apua.
Mulla meni isokoppaiseen tartti tosi helpolla. Räjähdyskopan mukana seurasi tukeva lohkon suojalevy johon startti pulttasi suoraan kiinni. Startin kun nosti paikoilleen niin se jäi juuri sopivasti nojaamaan ohjauksen niveliin ja kun yläpultin löi kiinni niin suoristi startin vasten levyä. Räjähdyskopan lävitse halkaisijaltaan 30mm reijästä piti pultata yläpultti kiinni, tuossa isolohkon startissa näkyi olevan kierre yläreiässä, joten piti puoltata kopan sisäpuolelta läpi suojalevystä kiinni starttiin. Hyvin tuntui tukeutuvan. Onko pikkulohkoissa startin yläreiässä kierteet? Muistaakseni mun vanhassa 351c:ssa ei kierrettä ollut vain pelkät reiät.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

No vika todellakin oli maavika ja akunkengässä... Kengän kiristysruuvi oli kyllä niin tiukalla kun menee, mutta aikaisemmin vaihtamani uuden akun napa oli ilmeisesti hieman pienempi kuin entisen ja tuo kenkä oli sitten saanut ravisteltua itselleen elintilaa eikä ollut loppuviimeksi tiukalla vaikka siltä vaikuttikin. Sähköt kyllä muuten kulki mutta ei starttivirtojen mittakaavassa.
Vähän kengän muotoilua ja Mustanki jyrähti käyntiin kuin palmun alta.
Täytyy panna vaihtaen uudet kengät..

Kiitoksia avusta - startinvaihto-ohjeetkin pitää panna talteen. Mun tuurilla sekin tässä vielä joskus koittaa..

Ja sitten seuraava kymysys. Mistäs kaasarista löytyy jonkinlaiset tunnistenummerot. Yritin mönkiä ympäri kaasaria mutta ainoat merkinnät jotka löysin oli L08 ja jotain sokeainkirjoituksen pilkkuja sen ympärillä :?
Tarrassa lukee Remanufactured Carburetors.

302 2V-purnukka, imusarja on D10E-9425-AA
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

2V, jaahas.

Onko Autolite? Tsekkaa kohokammion kyljestä, koodi voisi olla esim.

1.02
1.08
1.14
1.21
1.31

Jos on Holley niin sitten pitäisi ryyppytornista löytyä LIST-xxxx -tyyppinen koodi.

Ettei tuo sinun löytämäsi L08 olisikin 1.08 ja se sellaisessa pyöreässä stanssauksessa kohokammion kyljessä? Jos on 1.08 niin sehän on Autolite 2100 1.08 eli 287cfm 2V soppatykki, tyypillinen 60-luvun 289 jne kaasari. Hyvä vehje...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
CONVER71BLE
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CONVER71BLE »

No kun silmän otti oikeasti käteen niin 1.08 siinä lukee eikä L08, eli kuvattu härveli - kiitoksia..

Mutta mitä 60-luvun 289 kaasari tekeekään 70-luvun 302:ssa ? Se ei varmaan tiedä että se on joutunut sinne..
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No enpä katsonut kirjoista kuinka pitkään 2100 oli "tyypillinen" kaasari, täytynee tsekata.

1.08 oli n. '65 nurkilla 289:n päällä, toinen mitä käytettiin oli 1.14 / 300cfm mutta tosiaan kirjallisuus kertoisi miten niitä oli ja mihin saakka. Noita isompia 1.21-1.31 sitten 351:ssä ja isolohkoaplikaatioissa.

2100 on kelpo kaasari ja siihen saa tarvittaessa esim. Kivitilasta remppasarjan, jolla sen voi fiksailla about uuden veroiseksi. No tyypillinen läppäakselin kuluminen voi aiheuttaa alipainevuotoa mutta se ongelmahan on kaikilla. Itse olen huomannut, että kun 2100 laitetaan vähän eksoottisempaan ympäristöön niin tuunattavuus ei ole samaa tasoa kuin Hollikassa, mutta varmaankin perussetupeissa rokkaa hienosti.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin