
Alipaine ennakon saato
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Alipaine ennakon saato
Eli Early, Holley 600 ja vakio virranjakajan alakerta pervoniksilla. Mika on noin suunnilleen vakuumisaadon alue? Nyt olen ruuvannut sita 2.5 kierrosta kiinnipain ja viela pikkuisen, kun antaa voimakkaampaa pintakaasua. Jalka suorana ei naputa eika ihan hipaisemalla poljinta. Vai pitaisiko vaan ruuvata se ihan kiinni ja katsoa kuinka kay? Ilmeisesti em. kilke alkoi toimimaan, kun vakuumivuoto imusarjasta katosi.. 

Jos autosi käy ryyppypäällä paremmin kuin ilman ryyppyä on jotain pielessä. Eli laita kaasari ensin kuntoon ja siten sytkä. Kaikki viittaa siihen, että kone käy laihalla.
-ryyppy päällä käy paremmin
-kone kilisee hyvin herkästi
Tuo Holley on hyvin yksinkertainen säätää.
Mutta avuksi tarvitset alipainemittarin.
Mittaat koneen imusarja alipaineen, tulos luokkaa 10 - 18 Hg/mm.
saatu lukema jaetaan kahdella ja näin tiedät minkä arvoinen tehoventtiili pitää olla. Esim. alipaine 13 Hg/mm -> 6,5 -> tehoventtiilin arvo 65.
Seosruuvit kierrä ensin molemmat täysin kiinni (ei voimalla) ja avaa molempia noin 1½ kierrosta. Käynnistä kone ja kierrä joko auki tai kiinnipäin (molempia seosruuveja saman verran) noin 1/4 kierrosta kerrallaan ja hae korkein alipane mittarin avulla, tästä tilanteesta voit vielä aukaista seosruuveja noin 1/8 - 1/4 kierrosta.
Kaikki tämä tietenkin niin, että sytytys ennakko on kohdallaan luokkaa 10 - 15 astetta tyhjäkäynnillä ilman alipaine säätöä.
Jos vaivaudut avaamaan kaasarin tarkastaaksesi tehoventtiilin arvon niin tarkasta samalla myös pääsuuttimien arvot, Holleyn taulukoista saat selville alkuperäiset suutin numerot. Ensiöpuolelle laittaisin välille 63 - 67 suuttimet. Toisio puolella ilmeisesti suutin paletti, jos se on alkuperäinen niin älä koske, älä edes yritä irrottaa. Onhan vakuumi kalvo ehjä.
jne. jne...
Olethan tarkastanut, ettei koneessa ole ilmavuotoja imusarjan tiivistyksessä.
-ryyppy päällä käy paremmin
-kone kilisee hyvin herkästi
Tuo Holley on hyvin yksinkertainen säätää.
Mutta avuksi tarvitset alipainemittarin.
Mittaat koneen imusarja alipaineen, tulos luokkaa 10 - 18 Hg/mm.
saatu lukema jaetaan kahdella ja näin tiedät minkä arvoinen tehoventtiili pitää olla. Esim. alipaine 13 Hg/mm -> 6,5 -> tehoventtiilin arvo 65.
Seosruuvit kierrä ensin molemmat täysin kiinni (ei voimalla) ja avaa molempia noin 1½ kierrosta. Käynnistä kone ja kierrä joko auki tai kiinnipäin (molempia seosruuveja saman verran) noin 1/4 kierrosta kerrallaan ja hae korkein alipane mittarin avulla, tästä tilanteesta voit vielä aukaista seosruuveja noin 1/8 - 1/4 kierrosta.
Kaikki tämä tietenkin niin, että sytytys ennakko on kohdallaan luokkaa 10 - 15 astetta tyhjäkäynnillä ilman alipaine säätöä.
Jos vaivaudut avaamaan kaasarin tarkastaaksesi tehoventtiilin arvon niin tarkasta samalla myös pääsuuttimien arvot, Holleyn taulukoista saat selville alkuperäiset suutin numerot. Ensiöpuolelle laittaisin välille 63 - 67 suuttimet. Toisio puolella ilmeisesti suutin paletti, jos se on alkuperäinen niin älä koske, älä edes yritä irrottaa. Onhan vakuumi kalvo ehjä.
jne. jne...
Olethan tarkastanut, ettei koneessa ole ilmavuotoja imusarjan tiivistyksessä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Hyvat ohjeet, tattista! Olin vahan kasityksessa, etta Holleyta ei pahemin voi saataa, mutta tyhjakayntiseos siis vaikuttaa muuallekin kayntialueelle?
Voipi olla, etta toi nykynen mehumaija & kilistin saa hokkaria jonkun toisen tilalta, koska toision ohjauksessa on jotain pielessa. Siita siis se rykiminen 2500 rpm kieppeilla. Myos parit possaukset taannoin ilmanputsariin ovat voineet tehda selvaa jalkea...
Pitaa ottaa putsari irti ja kattoa malli, niin hakis Kragenista/Summitista/jostain ehjemman tilalle ja tekis nykysesta (kalliin) paperipainon tai veis corena takasin. Miksi samanlainen? Menee "heittamalla" paikalleen, ellei alta loydy jotain gasket maker tai RTV silikonitaidetta..
Mitaan kovin hyvaa syyta en ole viela saanut vaihtaa hollikasta johonkin, jota tarvitsisi saataa joka kuukausi.. 
Voipi olla, etta toi nykynen mehumaija & kilistin saa hokkaria jonkun toisen tilalta, koska toision ohjauksessa on jotain pielessa. Siita siis se rykiminen 2500 rpm kieppeilla. Myos parit possaukset taannoin ilmanputsariin ovat voineet tehda selvaa jalkea...



Holley on ihan ok, ja siihen on monta syytä. Tietysti se että itse tuote on ihan kelpo, mutta siihen on saatavilla varaosia helposti uutena, ja joka toisella jannulla kadun kulmissa on suutinsettejä sun muuta mukavaa. Tuunaaminen onnistuu koska kaasarissa on paljon mahdollisuuksia siihen, ja jos tilanne vaatii ekstreme -toimia niin mielikuvitusta peliin.
Tuo tussaus kaasarista läpi käsittääkseni tappaa power valven jos blow-out protectionia ei ole asennettu. One-stage PV maksaa luokkaa $7, two-stage onkin paljon kalliimpi luokkaa $25. Ymmärtääkseni tosin PV:n kosahtaminen vetää rikkaalle.
Tuo tussaus kaasarista läpi käsittääkseni tappaa power valven jos blow-out protectionia ei ole asennettu. One-stage PV maksaa luokkaa $7, two-stage onkin paljon kalliimpi luokkaa $25. Ymmärtääkseni tosin PV:n kosahtaminen vetää rikkaalle.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Tosta kilinasta viela.. Kyseessa ei siis ole varsinainen detonointi, vaan enempi sellainen saksatys, joka voimistuu, kun on enempi vetoa paalla. Kuinka pahaa se tekee venttiileille..?
Meinaan kattelin oljyt ja kauhulla oon seurannu sen hupenemista. Normaali olisi yhden "safen" verran (1 qrt) 1000mi? Meinaan nyt on mennyt n. 1/2 qrt vajaassa 300 mi eli SA valista F:n yli E:n nurkille. Tokihan toi ei ole ihan juuri laitettu, mutta kuitenkin...
Ei savuta, eika tiputa, mutta jos toi moolokki nieleekin ne PCV:n kautta imusarjaan..? Selittaisi pykimistakin, meinaan jos ei ollut aiemmin kunnolla alipaineita, niin nyt se sitten ryystaa enempi ja nakyy tikussa jne... Kunnon amerikakorjaus tietty olis tankata premiumia ja lisata oljya tiuhempaan. 



Jos epäilet PVC venttiilin toimintaa, niin ota se pois ja tuki liitos kaasuttimeen ja laita venttiilikopasta vaikka letku tyhjään oluttölkkiin jos vaikka sattuu huohottamaan niin öljyt ei lennä pitkin konetta. Jos tämän kokeen jälkeen kone käy normaalisti on vika PVC venttiilissä -> vaihda se uuteen ja palauta järjestelmä ennalleen. Muutoin vika kaasuttimessa tai virranjakajassa. Jos öljynkulutus ei muutu on koneen kilometrit tai tässä tapauksessa mailit tullut täyteen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tyhjäkäyntiseosruuvit eivät vaikuta muualle kuin tyhjäkäynnille, eli silloin kun kaasuläppä on kiinni/tyhjäkäyntiasennossa ja siirtymävaiheen hahlo ei ole käytössä. Kaasun kruisailuasennossa, siis silloin kun läpät eivät ole tarpeeksi auki pääsuutinpiirin/boosterien toiminnan aktivoimiseksi siirtymävaiheen piiri tuottaa moottorille seoksen, joka määräytyy tyhjäkäyntisuuttimen ja tyhjäkäynnin ilmasuuttimen yhdistelmästä. Mitä enemmän kaasulappiä avataan, sitä enemmän paljastuu siirtymävaiheen hahloa, jolloin imusarjan alipaine vaikuttaa voimakkaammin hahloon vetäen enemmän seosta hahlon kautta, kunnes lopulta siirtymäpiiri lakkaa toimimasta ja pääsuutinpiiri tulee peliin mukaan.veekoo kirjoitti:Hyvat ohjeet, tattista! Olin vahan kasityksessa, etta Holleyta ei pahemin voi saataa, mutta tyhjakayntiseos siis vaikuttaa muuallekin kayntialueelle?
Sitä ei voi tietää kuin kokeilemalla. Säädetään jousta kireämmälle niin kauan kunnes kilinä katoaa kevyesti kuormitettaessa. Hidasta hommaa muttei sille muuta konstia ole.veekoo kirjoitti:Mika on noin suunnilleen vakuumisaadon alue?