Peräöljyn vaihto ja kuinka se tehdään

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Peräöljyn vaihto ja kuinka se tehdään

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Otsikko kertookin jo kaiken. :oops:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Foxy Lady
Mega-addikti
Viestit: 530
Liittynyt: 31 Touko 2004, 19:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Foxy Lady »

Mulle tehtiin näin:
Ajettiin auto nosturille ja nostettiin ylös
Avattiin peräkoppa, että vanhat öljyt tuli samalla ulos.
Putsattiin liuottimella moskat pois.
Rapsutettiin tiivistepinnat puhtaaksi.
Etsittiin ja avattiin täyttöaukko.
Laitettiin uusi kopan tiiviste paikalleen ja kiristettiin pultit.
Korotettiin öljyä niin paljon, että se valui täyttöaukosta.
Suljettiin täyttöaukko.

Näin siis mun foxissa. Voihan olla, että unohdin jotain...
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

vanhaan 8"/9" perän öljyntäyttö proppu pois, imetään öljyt pois ja uudet sisään ja just noin että kun alkaa täyttö reiästä valumaan niin sitten toppia. Tosi harvassa perässä on tyhjennys proppu perän alaosissa, mutta jos perä on joskus irti/asennetaan lukko niin silloin propun tekeminen kannattaa. Mikähän lukko siellä on? Jotkut lukot tarvitsevat lisäaineen jotta lukko pitää, tästä ei mitään käsitystä nim. detroit locker rules.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kiitos erittäin nopeista vastauksista (11 min ja 2 vastausta). Näilläpä öljyt perään saadaan. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Ja jos ei ole tiivistettä niin autotarvike liikkeistä saa tiivistemassaa vai mikähän se oli suomeksi.

AD liikkeestä ostin joskus Gasket Seal tavaraa ja pistin perämurikkaan kun sen temmoin auki ja kiinni (kuttumainen homma muuten jos ei saa autoa tarpeeks ylös ja omistaa vatsan :) )
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Kun alkaa miettiä, mikä voisi mennä pieleen, tuli mieleen tuo täydennyspropun avaaminen ennen takakopan avaamista.
Jos sattuisi niin, että se proppu ei jostain syystä aukea ja öljyt on jo pihalla, tulee ähky ja hiki ja v*tutus...
Tämä lähinnä vanhojen autojen kohdalla, niiden proppuja kun on joskus vaikka millä yritetty avata...
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

Fastback kirjoitti:Mikähän lukko siellä on? Jotkut lukot tarvitsevat lisäaineen jotta lukko pitää, tästä ei mitään käsitystä nim. detroit locker rules.
onkohan muuten niin että mulla on syynä tavallinen perä-öljy ettei lukko pidä? ainakaan hyvin.. :? koodien mukaan on kuutosessani equa-lock 7vartti-perä jotka ovat todella harvinaisia kun en ole varma onko joskus vaihdettu vai orggis
KUKA V*TUN TUNING?!
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

200cid kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Mikähän lukko siellä on? Jotkut lukot tarvitsevat lisäaineen jotta lukko pitää, tästä ei mitään käsitystä nim. detroit locker rules.
onkohan muuten niin että mulla on syynä tavallinen perä-öljy ettei lukko pidä? ainakaan hyvin.. :? koodien mukaan on kuutosessani equa-lock 7vartti-perä jotka ovat todella harvinaisia kun en ole varma onko joskus vaihdettu vai orggis
Tai itse asiassa se lisäaine lisää luistoa. Sen pois jättäminen kuluttaa levyjen kitkapinnat ja sen jälkeen lukko ei pidä enää yhtä hyvin. En nyt ihan tarkkaan enää muista, mutta mulla jäi lisäaineen laitto aika vähiin ja muutama tuhatta kilsaa ja lukon voima väheni 70 lbstä 40lbsiin.

Mulla ainakin täyttöaukon proppu on 3/8" neliökaralle sopiva ja saihan siihen yhden halvan räikän pään väännettyä pilalle.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Öljyt

Viesti Kirjoittaja ROKI »

On se vaikeeta, eihän fortsonin perään tarvii vaihtaa öljyjä, tietääkseni jossakin rosyyrissä pitäis lukeakkin niin, paras kun antaa olla sen tehtaalla laitetun siirapin siellä perässä, jos ei oireile mitenkään. Laitoin omaani kerran uudet öljyt perään tilasin viellä varaosanumerolla omat öljyt jenkeistä, kuis ollakkaan kun vaihdoin litkut alkoi perä vallottaa heti miten . Joten pois uudet litkut ja entiset pikimustat tervalle haisevat litkut takasin perään ja hiljeni vollotus , sillä erää kylläkin ajan oloon on ruvennut hiukan ääntelemään, ei kuitenkaan haittaavasti.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Huom, kysyjällä 8" perä = ei ole avattavaa kantta takana niinkuin foksien 8.8 perissä on, eli jos mitään muuta ei perälle ole tarkoitus tehdä niin öljynvaihto vain propun kautta. Jos proppua ei ole, onkin perän halkaiseminen jo hiukan suurempi ponnistus, ja vaatii vetoakselit ulos, uuden tiivisteen jne jne.

JYXin (64½) vanhan perän pruppu oli muistaakseni 1/2" neliökannalla, eli 1/2" väännin menee siihen suoraan. Joka tapauksessa voi olla proppu lujaa kiinni, siihen ei kannata edes halpoja räikkiä tuhota vaan kiinteällä avaimella alkuun...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Perässä uudet öljyt. ½-räikkä kävi sopivasti proppuun eikä ollut edes pahasti tiukassa. Kiitos vaan vinkeistä osallistuneille.

Ride on. 8)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Eli siis 8.8:ssa ei ole tyhjennysproppua, vaan takakansi pitää irrottaa? Onko täydennyspropussa kartiotiivistys vai erillinen tiiviste?

Motul 90 PA lienee käypä öljy perään ja paljonko sitä tarvitsee?
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja hannu »

Lauri kirjoitti:Eli siis 8.8:ssa ei ole tyhjennysproppua, vaan takakansi pitää irrottaa? Onko täydennyspropussa kartiotiivistys vai erillinen tiiviste?

Motul 90 PA lienee käypä öljy perään ja paljonko sitä tarvitsee?
Jep, ei ole tyhj.roppua.

Täyttötulpassa on kartiokierre, sopii 3/8" räikkä+jatkokappale, eikä tarvitse vääntää naama punaisena kiinni, pysyy vähemmälläkin.

Tilavuus on oikea kun täytettäessä ropun reiästä tulee öljy ulos, n. 2ltr.

Itse käytämme Red Linen Gear Oil 75W/90 tai Red Line Shock Proof peräöljyjä.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Vaihdatin / vaihdoin paikallisessa rengas firmassa peräöljyt. 8.8:ssa ei ole alunperin kannen ja rungon välissä tiivistettä, joten päätettiin olla avaamatta koppaa tiivistysongelmien takia. Imettiin sellasella "kehittimen" näkösellä pumpulla vanhat kahvit pois täyttöaukosta. Kun asentajalla loppui kärsivällisyys niin häädin hänet kahville ja itse tartuin piilliin ja kikkailemalla sain vielä monta desiä lisää paskaa imettyä pois. Lopulta asentaja tuli häätämään mut pois, että nyt riittää tyhjän perän imeminen. Sitten vaan käsipumpulla sellaset paksut punaiset rasvat tilalle. Meni kaksi desiä enempi sisään mitä pois tuli. Hyvä tuli.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Vastaa Viestiin