Vaihteiston kohdistus kytkinkoppaan?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Vaihteiston kohdistus kytkinkoppaan?

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Mulla on V8:n 6-pulttinen kytkinkoppa mihin on ollut pultattuna T-10 manuaali. Huomasin että kytkinakselin tukiputken laippa on halkaisijaltaan 5mm pienempi kuin reikä kopassa. Kuuluuko sen oikeasti olla tuollainen? Jotenkin vois olettaa että sovituksen olisi hyvä olla tiukempi??
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Muistanpa nähneeni vastaavan tapauksen ja "väliaikaisratkaisulla" viritettynä. Suosittelisin kyllä teettämään pajalla sinne juuri sopivan rinkulan väliin että tulee timmi ja laatikko keskittyy oikein.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Pitänee sorvata siihen sovite. Kiinnipysymisen saa varmistettua laipan pultteihin tulevilla levyillä.

Onkohan noissa 5-pulttisissa kytkinkopissa sitten ollut pienempi reikä eli oma laatikko ja sen mukana tullut kytkinkoppa ei oliskaan alkuperäinen pari?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

6-sylinterisissä on ollut pienempi reikä, eli niiden vaihdelaatikoissa ohuempi bearing retainer, eli se neljällä pultilla sisäänmenoakslin päällä kiinni oleva tötterö. Halkaisijaeroa en nyt muista.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voxagent »

Arto65FB kirjoitti:6-sylinterisissä on ollut pienempi reikä, eli niiden vaihdelaatikoissa ohuempi bearing retainer, eli se neljällä pultilla sisäänmenoakslin päällä kiinni oleva tötterö. Halkaisijaeroa en nyt muista.
Tuossa 67-malli 6-cyl (3.03) kytkinkopassa on yhtä iso aukko kun laatikon mukana tulleessa 6-pulttisessa V8-kykinkopassa.

Noissa 2.77 kykinkopissa on kyllä pienempi bearing retainer.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

voxagent kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:6-sylinterisissä on ollut pienempi reikä, eli niiden vaihdelaatikoissa ohuempi bearing retainer, eli se neljällä pultilla sisäänmenoakslin päällä kiinni oleva tötterö. Halkaisijaeroa en nyt muista.
Tuossa 67-malli 6-cyl (3.03) kytkinkopassa on yhtä iso aukko kun laatikon mukana tulleessa 6-pulttisessa V8-kykinkopassa.

Noissa 2.77 kykinkopissa on kyllä pienempi bearing retainer.
Juu, saattoi olla läyhästi sanottu tuo 6-sylinterinen, niitähän tehdään vieläkin :lol:
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

voxagent kirjoitti:Pitänee sorvata siihen sovite. Kiinnipysymisen saa varmistettua laipan pultteihin tulevilla levyillä.
Juuri näin oli tehty.

On veekasissa ollut eri kokoisia reikiä, esim. bigbell -kytkinkoppa 164-hampaiselle vauhtipyörälle ja juurikin veekasin 3:03 (vm '64) aiheutti parina saman ongelman.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin