Sylinterin ja männän välys

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Sylinterin ja männän välys

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Sylinterin ja männän välys

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

mach1 kirjoitti:Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Mäntien valmistajat ilmoittaa mäntien asennus välykset. Jotakin yleisiä ohjearvoja löytyy alan kirjallisuudesta. Kysymyksestä ei käy ilmi männän valmistajaa eikä laatua, samoin olisi tiedettävä koneen käyttö tarkoitus, eli onko ihan siviili ajoon vai kilvanajoon vai onko kyseessä turbo kone tai metanolikone vai peräti nitro kone jne...

Jään kaipaamaan mäntien valmistajaa ja laatua, valettu vai taottu?
Mutta kuitenkin tässä esimerkki arvoja:
valumännälle :
piston-to-bore clearance 0.0025 - 0.0030", (0.0635 - 0.0762 mm).
takomännälle :
piston-to-bore clearance 0.0040 - 0.0045", (0.1016 - 0.1143 mm).

6000 rpm saakka kelpaa sekä valu- että takomäntä. Toisaalta kierroksilla ei ole juuri merkitystä välykseen. Eikä tuo välys niin kauhean tarkka ole, koska männät ja sylinterit alkavat kulua heti ensikäynnistyksestä alkaen ja näin olen välys muuttuu kokoajan suuremmaksi. Pääasia olisi, että alussa olisi riittävä välys, joka ei myöskään olisi liian suuri.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.

Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

En ny tiiä onko köyhänmiehen remppa, tekee ne rahamiehetkin noin, mitä sitä poraamaan, jos kerran vähemmälläkin saa toimivan lopputuloksen. Minä tein kans tän halvemman rempan, joskun vuosia siten vaihdoin vain uudet männät, renkaat, nokkalaakerit, ja alakerran laakerit, öljypumpun, nostajat, ja tietenkin kai tiivisteet. Mutta nyt on edessä isompi remppa öljyä kuluu kohtalaisesti, olis kyllä poraamaton lohko tuo, siitä sais hyvän pannun viellä . Toisaalta mieli tekee tehdä uudesta lohkosta mylly, ei tartteis porata, kun olis sellanen ottamassa kokoamista, pitäis vain ostaa kiertokanget ja männät , kannetkin on jo jemmassa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

mach1 kirjoitti:Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.

Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Mainitsemasi välys on periaatteessa ihanne arvossa, niin ei ole mitään pakottavaa syytä tai tarvetta lähteä poraamaan lohkoa ja hankimaan uusia mäntiä. Ei kuulosta köyhän miehen konerempalta.
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

[/quote]
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.[/quote]

No suoruudesta ja pyöreydestä ei ole tietoa, kun kone on läjässä ja mitatkin on vaan paperilla rempan yhteydessä muistiin merkitty. Tosin aika huolella kun on ala, keski ja ylämitta. Pientä heittoa noissa on toisiinsa.

Mutta eikös sen öljynkulutuksesta huomaa, jos ne männät siellä heiluu miten sattuu? Välystähän pitää olla sen verran, että siihen mahtuu öljykalvo väliin, mutta jos sitä alkaa olla kovin reippasti niin taitaa alkaa mennä palotilan puolle vaikka olis hyvät renkaat? Eikös se kalvo myös vähän keskitä mäntää ja jos se on eri paksunen eri puolilla niin sit alkaa jo kangen laakeritkin kulua epätasaseen?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
fairlane
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 10 Heinä 2004, 10:36
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja fairlane »

yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide :D .
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide :D .
Ohjureiden ikää saa todennäköisesti pidennettyä rullakeinuilla, ei vääntele venttiilivarsia ja näin ollen ohjurit eivät joudu niin kovalle rasitukselle mitä vakio vivuilla. Vakiokansiin rullakeinut vaativat vaan työtä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide :D .
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa :lol:
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

mach1 kirjoitti:
fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide :D .
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa :lol:
Niin muistuukin. Koneessa oli koko mäntä murusina ja öljyä meni kaikki/50m :cry: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
timppa

Viesti Kirjoittaja timppa »

mach1 kirjoitti:
fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide :D .
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaa :lol:
ehkä vähän mutta pyörä pyöri kuitenkin ja ei tarttenu kävellä kotiin :twisted:
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Pony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
Nii-in. Kone kilkatti ja kalkatti kuin tuomiopäivän masiina, reipasta kuljettajaamme se ei pahemmin silloin haitannut... timppa kenki minkä machin ja mun huutamisen takaa kerkesi :lol: Polttipa kummiakin vielä jonkun huoltikan pihassa ja matkaa oli paaaljon jäljellä jklään... :shock: :lol:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Pony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut
Mutta koneessa oli 2 purkkia dopingia, jakso pitää öljynpaineet kilossa vaikka kampuran yhdeltä kaulalta löyty melkein millin välys ympäriinsä. Aika hyvä öljykalvo siis. En kyllä olis jatkanut matkaa enää Ouluun vaikka Jyväskylään päästiinkin. :lol:
STP oil threatment, siinä köyhän miehen koneremontti :!:
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Vastaa Viestiin