Sylinterin ja männän välys
Sylinterin ja männän välys
Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Re: Sylinterin ja männän välys
Mäntien valmistajat ilmoittaa mäntien asennus välykset. Jotakin yleisiä ohjearvoja löytyy alan kirjallisuudesta. Kysymyksestä ei käy ilmi männän valmistajaa eikä laatua, samoin olisi tiedettävä koneen käyttö tarkoitus, eli onko ihan siviili ajoon vai kilvanajoon vai onko kyseessä turbo kone tai metanolikone vai peräti nitro kone jne...mach1 kirjoitti:Paljos pikkulohkossa saa olla männän ja sylinterin välistä välystä, ennenkuin menee poraukseen? Onko 0,07-0,08 mm jo liikaa. Muistelen, että joku 0,03-0,05 mm olis hyvät?
Jään kaipaamaan mäntien valmistajaa ja laatua, valettu vai taottu?
Mutta kuitenkin tässä esimerkki arvoja:
valumännälle :
piston-to-bore clearance 0.0025 - 0.0030", (0.0635 - 0.0762 mm).
takomännälle :
piston-to-bore clearance 0.0040 - 0.0045", (0.1016 - 0.1143 mm).
6000 rpm saakka kelpaa sekä valu- että takomäntä. Toisaalta kierroksilla ei ole juuri merkitystä välykseen. Eikä tuo välys niin kauhean tarkka ole, koska männät ja sylinterit alkavat kulua heti ensikäynnistyksestä alkaen ja näin olen välys muuttuu kokoajan suuremmaksi. Pääasia olisi, että alussa olisi riittävä välys, joka ei myöskään olisi liian suuri.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.
Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
En ny tiiä onko köyhänmiehen remppa, tekee ne rahamiehetkin noin, mitä sitä poraamaan, jos kerran vähemmälläkin saa toimivan lopputuloksen. Minä tein kans tän halvemman rempan, joskun vuosia siten vaihdoin vain uudet männät, renkaat, nokkalaakerit, ja alakerran laakerit, öljypumpun, nostajat, ja tietenkin kai tiivisteet. Mutta nyt on edessä isompi remppa öljyä kuluu kohtalaisesti, olis kyllä poraamaton lohko tuo, siitä sais hyvän pannun viellä . Toisaalta mieli tekee tehdä uudesta lohkosta mylly, ei tartteis porata, kun olis sellanen ottamassa kokoamista, pitäis vain ostaa kiertokanget ja männät , kannetkin on jo jemmassa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mainitsemasi välys on periaatteessa ihanne arvossa, niin ei ole mitään pakottavaa syytä tai tarvetta lähteä poraamaan lohkoa ja hankimaan uusia mäntiä. Ei kuulosta köyhän miehen konerempalta.mach1 kirjoitti:Kyllä nää on ihan valumännät ja maantielle. Kone on avattu ja mitattu välykset, jotka näytti olevan 0,06-0,07 paikkeilla, joku vähän tiukempikin on. Tuossa yhteydessä on tyydytty hoonaamaan ja vaihtaan renkaat. Raatia kuulemma oli jo ollut.
Eihän niitä lohkoja kannata alavriinsa porata etteivät lopu, mutta jäin miettiin oliko tuo vähän köyhän mihen koneremppa kun pata kuitenkin oli laakeroitu.
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
[/quote]
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.[/quote]
No suoruudesta ja pyöreydestä ei ole tietoa, kun kone on läjässä ja mitatkin on vaan paperilla rempan yhteydessä muistiin merkitty. Tosin aika huolella kun on ala, keski ja ylämitta. Pientä heittoa noissa on toisiinsa.
Mutta eikös sen öljynkulutuksesta huomaa, jos ne männät siellä heiluu miten sattuu? Välystähän pitää olla sen verran, että siihen mahtuu öljykalvo väliin, mutta jos sitä alkaa olla kovin reippasti niin taitaa alkaa mennä palotilan puolle vaikka olis hyvät renkaat? Eikös se kalvo myös vähän keskitä mäntää ja jos se on eri paksunen eri puolilla niin sit alkaa jo kangen laakeritkin kulua epätasaseen?
Onhan sylinterit pyöreät ja suorat??
Vakio männillä pystyy ajamaan sylinterit lähes puhki. Heiluuhan ne männät siellä vähän holtittomasti mutta kone toimii jotenkuten. On tullut vastaa stannu lohkoja joita pitää porata aina 0.040" ylikokoon ennen kun sylinteristä saadaan pyöreät ja suorat. Tuossa tapauksessa on ehkä säästetty väärässä paikassa.[/quote]
No suoruudesta ja pyöreydestä ei ole tietoa, kun kone on läjässä ja mitatkin on vaan paperilla rempan yhteydessä muistiin merkitty. Tosin aika huolella kun on ala, keski ja ylämitta. Pientä heittoa noissa on toisiinsa.
Mutta eikös sen öljynkulutuksesta huomaa, jos ne männät siellä heiluu miten sattuu? Välystähän pitää olla sen verran, että siihen mahtuu öljykalvo väliin, mutta jos sitä alkaa olla kovin reippasti niin taitaa alkaa mennä palotilan puolle vaikka olis hyvät renkaat? Eikös se kalvo myös vähän keskitä mäntää ja jos se on eri paksunen eri puolilla niin sit alkaa jo kangen laakeritkin kulua epätasaseen?
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ohjureiden ikää saa todennäköisesti pidennettyä rullakeinuilla, ei vääntele venttiilivarsia ja näin ollen ohjurit eivät joudu niin kovalle rasitukselle mitä vakio vivuilla. Vakiokansiin rullakeinut vaativat vaan työtä.fairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaafairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide.

Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Niin muistuukin. Koneessa oli koko mäntä murusina ja öljyä meni kaikki/50mmach1 kirjoitti:Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaafairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide.

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
ehkä vähän mutta pyörä pyöri kuitenkin ja ei tarttenu kävellä kotiinmach1 kirjoitti:Muistuupa tässä mieleen yksi windsori joka aukaistiin. Männänrenkaat oli muutamssa pytyssä riisinjyvän kokosina palasina. Taisi sekin vähän savuttaafairlane kirjoitti:yleensä suurin syy öljynkulutukseen on väljät ohjurit+kivikautiset sateenvarjo ohjurinkumit....tää on vaan mun mielipuoli mielipide.

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Nii-in. Kone kilkatti ja kalkatti kuin tuomiopäivän masiina, reipasta kuljettajaamme se ei pahemmin silloin haitannut... timppa kenki minkä machin ja mun huutamisen takaa kerkesiPony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut



"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Mutta koneessa oli 2 purkkia dopingia, jakso pitää öljynpaineet kilossa vaikka kampuran yhdeltä kaulalta löyty melkein millin välys ympäriinsä. Aika hyvä öljykalvo siis. En kyllä olis jatkanut matkaa enää Ouluun vaikka Jyväskylään päästiinkin.Pony kirjoitti:Eikä se silloin muuten pahasti savuttanut, nimimerkillä osan matkaa saattanut

STP oil threatment, siinä köyhän miehen koneremontti

Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen