Toploadereiden erot

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Toploadereiden erot

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Voisiko joku valottaa, että mitä eroja 4V toploadereissa on keskenään?

Erityisesti kiinnostaisi alkujaan Clevelandin perästä otetun lootan sielunelämä, kuinka vahva se käytännössä vakiona on?

Ilmeisesti isolohkojen toploadereissa on jotain vahvistuksia, mutta mitä?

Kiitokset
Kuva
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Hyvä linkki, kiitos!

En tosin löytänyt mitään tyhjentävää vastausta tuohon kaakki/vääntöasiaan.

Ymmärsin että lootia on kahdenlaisella output shaftilla <- 390cid ja alle tai isommat koneet. Lootat muuten periaatteessa samat?


Mutta paljonko kestää löylyä, aböut?
Kuva
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Noniin, 1 1/16 sisäänmeno akseli on se "heikompi" vaikkakin hyvin kestävä. 1 3/8 oli akseli isolohkoille. Toploader on tosi kestävä laatikko, aika monta mustakankia tai fordia on vielä myynnissä alkuperäisellä voimalinjalla kuten toploader, mutta montako moparia tai gm:ää olet nähnyt myynnissä alkup. manuaalivaihteistolla? Moparin hurjat hemi A883:t ovat onnettoman pienillä akseleilla ja eipä paljoa M20-M22 letukoitakaan näy. Kotimainen perimätieto kertoo, että 750 hv 572 cid fordin A600 lohkoinen voimapannu räjäytti stripillä kaksi nascar toploaderia kappaleiksi, eli kun siitä jäädään vähän alle ei pitäisi olla ongelmia.

http://www.5speeds.com/toploader.html

Luin alkuperäisen viestin tarkemmin. Mihinkäs Mussemaan on toploaderia suunnittelemassa? Jos earlyyn, jossa ahdettu pikkulohko ja jäät alle 500 hv:n niin eiköhän se toploaderi siellä kestä vallattoman pitkään. Kaverin parin tonnin painoisessa Fordissa Toploader ei ole moksiskaan ja sitä laatikkoa rytkyttää melkoinen konilauma mitä irtoaa rakennetusta 429:stä.
-----
edit:
unohtui sanoa, että kaverin fordissa on se paksumpi akselinen versio. Nimimerkki KNO1:llä on myynnissä ilmeisen hyväkuntoinen toploader, sen ostamisella tuskin menee kauaksi metsään. Jos hakisin 4v toploaderia niin ostaisin oitis ko. askin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mussemaan kirjoitti: En tosin löytänyt mitään tyhjentävää vastausta tuohon kaakki/vääntöasiaa.
Mutta paljonko kestää löylyä, aböut?
Sama kysymys on pyörinyt mielessäni jo pitkään mutta selkeätä vastausta en ole mistään löytänyt. Paljonko toploader 4 speed kestää hp / lbs?

Mutta yleisesti vastaus on: pikkulohkon 200 - 390 cid toploder 1-1/16" sisäänmeno akselilla ja 28 rihlaisella ulostulo akselilla kestää paljon ja isolohkon 402 and up cid 1-3/8" sisäänmeno akselilla ja 31 rihlaisella ulostuloakselilla kestää vielä enemmän.
Valitettavasti toiset saa rikki molemmat, mutta toisilla kestää isältä pojalle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Spiff
Addikti
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Kesä 2004, 22:03

Viesti Kirjoittaja Spiff »

Muistaisin jostain lukeneeni että 450hp on minimi ja isommissa ei oo tehosuositusta ne on vaan luokiteltu "kilpakäyttöön"
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

vaihteisto

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

omassani on (c8ar7008-0w).mikäs tää voisi olla?
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mustang cs kirjoitti:omassani on (c8ar7008-0w).mikäs tää voisi olla?
Löytyykö sun laatikosta mitään lyhyempää satsia, tuo on nimittäin valukoodi vaihteistonkuoreen. Laatikosta pitäisi löytyä esim. koodi RUG-x tai HEH-x alkuinen koodi tai läpyskä, sen kun löydät niin lähde tutkimusmatkalle tänne:
http://www.davidkeetoploaders.com/idchart1.htm

Tulimuuten itseasissa mieleen, että mulla ei ole mitään käsitystä mikä toploaderi mun vanhassa hopassa on. Pitää vissiin nostaa auto nosturille kun ilmat lämpenee.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Kuulun siihen harvinaiseen porukkaan, joka tuon on saanut rikki... 8)

Noh, kyseessä oli kuitenkin se 25-rihlainen ,eli heikoin ulostulo akseli, joka katkesi. Akselissa oli runsaasti halkeamia ennestään, eli 30 v. väärin käyttöä ennen minua?

Yhden perän räjäytyksen tuokin kesti, eli kierroksia koneessa paljon, ja perä hajosi niin, että kone pysähtyi kuin seinään... Tämän siis tuo heikoin akseli vielä kesti. Kyseessä early-malli, joka poistui tuotannosta hyvin varhaisessa vaiheessa. Nyt on 28-rihlainen ja eiköhän se tuossa pikku kopassa kestä... :roll:

Multa löytyy muuten yks Toploaderi purettuna, ilman pää-akselia, jos sattuu joku tarvitsemaan varaosia. esim. pikkulohkon sisääntulo akseli yms.Kaikkia osia ei saa ihan joka nurkalta. Tuolta David Keeltäkin koitin tilata viime kesänä, mutta en tiedä olivatko kesälomalla vai miksi ei kiinnostanut vastata puhelimeen eikä sähköposteihin.....
Viimeksi muokannut Antti66HT, 02 Helmi 2006, 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Toploader eroja....

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Kun sisään ja ulosmeno akseleiden erot tuli jo mainittua, niin tässä vielä yksi varsin mainittava ero peruslaatikon ja ns. Nascar-Toploaderin välillä. Peruslaatikossa 1-vaihteen välitys on 2.78:1 kun taas Nascar-toploaderissa se on 2.32:1. Ero on siis todella huomattava. Nascar-toploaderiksi kutsutaan yleisesti isolla sisäänmenoakselilla ja isolla ulostuloakselilla varustettuja laatikoita. Kokemuksesta voin sanoa, että 2.32:1 ykkönen on todella huono valinta esim 3.25:1 perävälityksellä. Nascar-laatikossa myös 2-vaihteen ja 3-vaihteen välitys on hieman erilainen peruslaatikkoon verrattuna, mutta niiden välitystä ja eroa en ilman kirjoja ja kansia tässä muista. Isoakselinen laatikko tarvitsee myös erilaisen kytkinhaarukan peruslaatikkoon verrattuna, koska laatikon bearing retainer on halkaisjaltaan isompi. Laatikoita on myös ainakin kahdella eri pituisella hännällä. Toinen on 14 tuumaa pitkä ja toinen 17 tuumaa. Myös shifterien kiinnikkeissä on eroja. Laatikon kestävyydestä sen verran, että drag racing on pahin mahdollinen käyttötapa vinohampaiselle laatikolle varsinkin hyvin pitävällä radalla. Laatikko repeää siellä hyvin helposti lähtöviivalle. Katukäytössä laatikkoon kohdistuu hyvin harvoin niin suuria päittäisvoimia sisäisesti, koska pito ei yksinkertaisesti riitä siihen. Jos tarkoituksena on harrastaa kiihdyttelyä tositarkoituksella, niin Jerico on ainut järkevä vaihtoehto. Uskon sen olevan myös halvin vaihtoehto, koska niitä ei tarvitse ostaa kuin yksi. Jos taas käyttötarkoitus on kadulla, niin Toploader tiuhemmalla 1-vaihteen välityksellä on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Toploader eroja....

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kno1 kirjoitti:Laatikon kestävyydestä sen verran, että drag racing on pahin mahdollinen käyttötapa vinohampaiselle laatikolle varsinkin hyvin pitävällä radalla. Laatikko repeää siellä hyvin helposti lähtöviivalle. Katukäytössä laatikkoon kohdistuu hyvin harvoin niin suuria päittäisvoimia sisäisesti, koska pito ei yksinkertaisesti riitä siihen. Jos tarkoituksena on harrastaa kiihdyttelyä tositarkoituksella, niin Jerico on ainut järkevä vaihtoehto. Uskon sen olevan myös halvin vaihtoehto, koska niitä ei tarvitse ostaa kuin yksi.
Hyvin kiteytetty. Kytkimen ylös pompsauttaminen aiheuttaa melkoisen shokin, tähän kun lisätään tahmeat slicksit ja (esim. Alastaron) stripin todella tahmea pinta niin koville laatikko joutuu. Eräältä jenkkiforumilta kysyin suoraan minkälaisia kokemuksia heillä on toploadereista, niin raskaassa kiihdytyskäytössä on vielä 600-650 hv tehoilla säilynyt ehjänä 1 3/8" akseliset versiot. Vastaavasti rata-ajossa toploader on kestänyt moitteetta 800 hv / 700lbs perässä, jotkut käyttävät jopa pulling truckeissaan toploaderia 800 hv jatkona. Rata-ajossa ja pullingissa ei pääse syntymään niin suurta shokkia mikä syntyy kiihdytyksen lähdössä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Mosse kirjoitti: Noh, kyseessä oli kuitenkin se 25-rihlainen ,eli heikoin ulostulo akseli, joka katkesi. Akselissa oli runsaasti halkeamia ennestään, eli 30 v. väärin käyttöä ennen minua?

Yhden perän räjäytyksen tuokin kesti, eli kierroksia koneessa paljon, ja perä hajosi niin, että kone pysähtyi kuin seinään...
Jaa "heikoin" output shafti? Vai "heikompi"

Oliko eikös niitä ollut kuitenkin vain kahta versiota, iso -ja pikkulohkot?
Särjetty perä oli ilmeisesti 8" joka kyllä ainakin lukon kanssa kestää melkoista löylytystä, se 11s mussekin jenkkilässä takoi krääkräseä kymmeniä, jos ei satoja lähtöjä ennen kuin toinen vetari katkesi.
Muuta ei särkynyt.

Millainen mylly siinä autossa muuten oli kun ulostuloakseli pamahti?
Kuva
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

loota

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

jep,löytyi niitattu peltikyltti jossa stanssatut RUG E3 019955(RUG-E3 1969 Mustang, Cougar 302, 351 wide 28-spline ).luultavasti orgisloota vaihtunut joskus.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: loota

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mustang cs kirjoitti:jep,löytyi niitattu peltikyltti jossa stanssatut RUG E3 019955(RUG-E3 1969 Mustang, Cougar 302, 351 wide 28-spline ).luultavasti orgisloota vaihtunut joskus.
Ootko varma ettei ole RUG E2 - sehän vois olla jo alkuperäinenkin? Oli miten hyvänsä niin hyvä vaihteisto siellä on.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mustang cs
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 30 Touko 2004, 22:22

3

Viesti Kirjoittaja mustang cs »

3:nen siellä on.samalla kyljellä on "tallella viellä jonkin aikaa" keltainen pensselillä tehty jokin merkintä.Sen välittömässä läheisyydessä voi viellä aavistaa 6cm/7cm liimattavan merkinnän siluetin.
Vastaa Viestiin