Imusarjan ja throttle bodyn vaihdon vaikutus?
Imusarjan ja throttle bodyn vaihdon vaikutus?
Olipa aikamoinen yllätys(kerrankin positiivinen), miten BBK:n imusarjan ja 70mm throttle bodyn vaihto vaikutti foxin kulkuun?
Peli kulkee nyt huomattavasti kevyemmällä kaasulla, ottaa kierroksia huomattavasti herkemmin ja ahtopaineetkin nousee nopeammin...
Onko kukaan täältä foorumista penkittänyt moottoriaan pelkän imusarjan/tb:n vaihdon jäljiltä? Olisi kiva kuulla, että paljon tuo muutos vaikuttaa vääntöalueisiin ja tehoihin?
Peli kulkee nyt huomattavasti kevyemmällä kaasulla, ottaa kierroksia huomattavasti herkemmin ja ahtopaineetkin nousee nopeammin...
Onko kukaan täältä foorumista penkittänyt moottoriaan pelkän imusarjan/tb:n vaihdon jäljiltä? Olisi kiva kuulla, että paljon tuo muutos vaikuttaa vääntöalueisiin ja tehoihin?
Erääsä testissä:
(5.0 Ford Dyno Tests, Capter 3, Trotlebodies: is Bigger Really Beter?).
Hieman piristetty 302:
nokka: X303
kannet;Dart Windsor 53 cc
Venttiilit: 2.02 ja 1.60
Keinyvivut: Crane 1.6 Roller
Ala imusarja: GT-40 hoonattu
Ylä imusarja:GT-40
Mass air: ProM 77 mm
Pakosarjat Mac Shorty 1-5/8"
Pakopultket: H-Pipe ja Flow Masters
Testatut läppärungot.
Dyno: max hp/rpm
stock 60 mm 333hp/5200rpm
AccuFab 65 mm 334hp/5200rpm
BBK 70mm 333hp/5200rpm
AccuFab 75 mm 334hp/5200rpm
Mainittavaa eroa ei muillakaan kierrosluvuila havaittavissa.
(5.0 Ford Dyno Tests, Capter 3, Trotlebodies: is Bigger Really Beter?).
Hieman piristetty 302:
nokka: X303
kannet;Dart Windsor 53 cc
Venttiilit: 2.02 ja 1.60
Keinyvivut: Crane 1.6 Roller
Ala imusarja: GT-40 hoonattu
Ylä imusarja:GT-40
Mass air: ProM 77 mm
Pakosarjat Mac Shorty 1-5/8"
Pakopultket: H-Pipe ja Flow Masters
Testatut läppärungot.
Dyno: max hp/rpm
stock 60 mm 333hp/5200rpm
AccuFab 65 mm 334hp/5200rpm
BBK 70mm 333hp/5200rpm
AccuFab 75 mm 334hp/5200rpm
Mainittavaa eroa ei muillakaan kierrosluvuila havaittavissa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
No eipä ole tosiaankaan läppärungoissa mitään eroja, aika yllättävää?457 kirjoitti:Erääsä testissä:
Testatut läppärungot.
Dyno: max hp/rpm
stock 60 mm 333hp/5200rpm
AccuFab 65 mm 334hp/5200rpm
BBK 70mm 333hp/5200rpm
AccuFab 75 mm 334hp/5200rpm
Mainittavaa eroa ei muillakaan kierrosluvuila havaittavissa.
Omassa tapauksessa tohon on vaikeaa sanoa mitään, kun molemmat vaihtui samalla kertaa... Ton yllämainitun mukaan suurin vaikutus olis siis ainoastaan tuolla imusarjalla.

..No mutta eikös tuo Even kone ole ahdettu, silloinhan tuon isomman pönpelin merkitys ehkä kasvaa, ja jos perse/kaasujalkatuntuma antaa olettaa että hyötyä oli niin hyvä! tuo käppyrävertailuhan oli vaparikoneesta. Ehkä kuitenkin nuo ei ole ahdistavia kohtia, kuten on asiaankuulumattomissa geeämmän TPI-koneissa.
Jep näin on ja ois kiva kuulla et saako vapari koneeseen samoilla muutoksilla(palikoilla) yhtä suuren eron vakio imariin/tb:hen verrattuna vai johtuuko se tosiaan tuosta ahtimesta?Speedy kirjoitti:..No mutta eikös tuo Even kone ole ahdettu, silloinhan tuon isomman pönpelin merkitys ehkä kasvaa, ja jos perse/kaasujalkatuntuma antaa olettaa että hyötyä oli niin hyvä! tuo käppyrävertailuhan oli vaparikoneesta. Ehkä kuitenkin nuo ei ole ahdistavia kohtia, kuten on asiaankuulumattomissa geeämmän TPI-koneissa.
Tekisi ihan vain mielenkiinnosta käydä uudestaan penkittämässä musse, nyt näiden muutosten jälkeen niin ei tarttis ainakaan arpoa vääntö/teho muutoksia pers tuntumalla.
Edelleen kyllä ihmettelen, et eikö muka kukaan ole vaihtanut näitä osia foxiinsa?
HH-motorsportin kavereilla vois olla jotain kerrottaavaa, vai?!

Varmasti on moni vaihtanu, mutta on varmasti käyny niin, että samalla vaihtu muutakin. 67:aan kun vaihdoin gt-40 imusarjan ja 75mm Accufabin, nii samalla vaihtu nokka, kannet, yms. pientä. Eron kyllä huomas vanhaan kokoonpanoon.Eve kirjoitti:Edelleen kyllä ihmettelen, et eikö muka kukaan ole vaihtanut näitä osia foxiinsa?
HH-motorsportin kavereilla vois olla jotain kerrottaavaa, vai?!

Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Totta, sen takia tätä asiaa täällä juuri kyselinkin.musse67 kirjoitti: Varmasti on moni vaihtanu, mutta on varmasti käyny niin, että samalla vaihtu muutakin. 67:aan kun vaihdoin gt-40 imusarjan ja 75mm Accufabin, nii samalla vaihtu nokka, kannet, yms. pientä. Eron kyllä huomas vanhaan kokoonpanoon.
Hienosti on lähtenyt tämäkin pikku modaaminen käsistä, ahdin vakio kattilaan piti olla ainut muutos tähän "käyttö"autoon.., yeah right. Nälkä vain kasvaa päivä päivältä.

- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Kyllä osia on "jonkin" verran omaan autoon tullut laitettua ( ja lisää laitetaan ),viimeksi BBK SSi-imusarjapaketti ja kyllä "perstuntumalla" ainakin alavääntö kasvoi RUNSAASTI.Eve kirjoitti:Jep näin on ja ois kiva kuulla et saako vapari koneeseen samoilla muutoksilla(palikoilla) yhtä suuren eron vakio imariin/tb:hen verrattuna vai johtuuko se tosiaan tuosta ahtimesta?Speedy kirjoitti:..No mutta eikös tuo Even kone ole ahdettu, silloinhan tuon isomman pönpelin merkitys ehkä kasvaa, ja jos perse/kaasujalkatuntuma antaa olettaa että hyötyä oli niin hyvä! tuo käppyrävertailuhan oli vaparikoneesta. Ehkä kuitenkin nuo ei ole ahdistavia kohtia, kuten on asiaankuulumattomissa geeämmän TPI-koneissa.
Tekisi ihan vain mielenkiinnosta käydä uudestaan penkittämässä musse, nyt näiden muutosten jälkeen niin ei tarttis ainakaan arpoa vääntö/teho muutoksia pers tuntumalla.
Edelleen kyllä ihmettelen, et eikö muka kukaan ole vaihtanut näitä osia foxiinsa?
HH-motorsportin kavereilla vois olla jotain kerrottaavaa, vai?!
Totuus tulee esiin kun kevään aikana päästään dynotuksiin.
Mielenkiinnolla jäädään odottelemaan...ac474 kirjoitti: Totuus tulee esiin kun kevään aikana päästään dynotuksiin.

Tuolta osoitteesta löytyy muutama huonolaatuinen(kännykällä otettu) foto vanha vs. uusi imusarja ja joitain muitakin foxi aiheisia, jos jotain nyt sattuisi kiinnostamaan:
http://bomber.fi/gallery/v/B-Albumit/B1/autot/musse/
Nonni, nyt on penkissä käyty ja totuus on aina tylyä luettavaa...
Teho nousi tuolla tb:llä ja imusarjalla 17hp ja huipputeho tuli vanhan 5180rpm:n sijaan vähän korkeammalta eli 5343rpm.
Vääntö nousi 470Nm/3840rpm:stä 495Nm/3887rpm:ään...
Eli ei se niin paljon noussut ku ois voinut luulla.

Penkittäjä epäili, et vakio mass air siellä kuitenkin vielä ahdistaa ilman saantia?!
Teho nousi tuolla tb:llä ja imusarjalla 17hp ja huipputeho tuli vanhan 5180rpm:n sijaan vähän korkeammalta eli 5343rpm.
Vääntö nousi 470Nm/3840rpm:stä 495Nm/3887rpm:ään...
Eli ei se niin paljon noussut ku ois voinut luulla.


Penkittäjä epäili, et vakio mass air siellä kuitenkin vielä ahdistaa ilman saantia?!
Onko sulla viela vakio suuttimet siella? FMU? Kai katoitte, etta A/F pysyy kurissa eli hieman rikkaalla kokoajan? Paljonko sulla on ahtoa?
Tuskin on pelkka mass air mika ahdistaa moottorissa. Minkalainen putkisto, peltisarjat jne.
Paljonko oli heppoja?
Tuskin on pelkka mass air mika ahdistaa moottorissa. Minkalainen putkisto, peltisarjat jne.
Paljonko oli heppoja?
- 1998 GT Convertible - Procharged and 6-Speeded
- 2007 Harley Nighster
- 2000 Corvette HT
- 2007 Harley Nighster
- 2000 Corvette HT
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Kävitkö samassa paikassa ennen/jälkeen penkityksessä, muuten ei oikein ole vertailukelpoisia??Eve kirjoitti:Nonni, nyt on penkissä käyty ja totuus on aina tylyä luettavaa...
Teho nousi tuolla tb:llä ja imusarjalla 17hp ja huipputeho tuli vanhan 5180rpm:n sijaan vähän korkeammalta eli 5343rpm.
Vääntö nousi 470Nm/3840rpm:stä 495Nm/3887rpm:ään...
Eli ei se niin paljon noussut ku ois voinut luulla.![]()
Penkittäjä epäili, et vakio mass air siellä kuitenkin vielä ahdistaa ilman saantia?!
Omallani en vielä käynyt, toivottavasti olisi enemmän kuin tuo sinun +17hp, lupaavat ainakin +20 jopa +30hp !!??

Jep, ahtoa n. 0,4-0,5bar.
Vakio suuttimet
fmu
BBK:n pakosarjat/putkisto.
Pysyi rikkaalla koko ajan ja sama jarrudyno, eli täysin vertailukelpoinen veto.
Joo BBK:han lupaa tuolle ssi-imarille jo vaparina 30-40heppaa lisää, et silleen.
Dyno on vain niin tyly, et siellä ei noi myyntipuheet paljoa auta.
Vakio suuttimet
fmu
BBK:n pakosarjat/putkisto.
Pysyi rikkaalla koko ajan ja sama jarrudyno, eli täysin vertailukelpoinen veto.
Joo BBK:han lupaa tuolle ssi-imarille jo vaparina 30-40heppaa lisää, et silleen.

Dyno on vain niin tyly, et siellä ei noi myyntipuheet paljoa auta.
